Ik doe ook graag mee.
Ik gebruik T-control van Henielma om mijn vergisting te volgen en te controleren. De software behorend bij T-control geeft een grafiek van de vergisting weer met in mijn geval de ingestelde temperatuur, de temperatuur van de sensor (onder een sponsje) tegen de buitenkant van het gistvat, die van de sensor die in mijn vergistings koelkast hangt en 2 lijnen met de koel of verwarm activiteit van T-control.
Hierdoor krijg ik al een aardig beeld van het verloop van de vergisting. Doordat ik bijvoorbeeld kan zien dat er minder gekoeld hoeft te worden, is dat voor mij een indicatie dat de intensiteit van de vergisting begint af te nemen. Na een paar dagen neem ik voor het eerst een sample. Ik heb een
rvs sanitair kraantje (zeg je dat zo in het NL?) in mijn vergistingsvat zitten.
De eerste keer meet met de hydrometer en met de refractometer om even de laatste meting na het brouwen te dubbelchecken. (hierna meet ik alles met de refractometer) Als die meeting de waarde geeft die ik ongeveer als eind waarde had verwacht, (als die hoger is dan verwacht, wacht ik nog wat langer en verhoog ik eventueel de temperatuur een beetje) meet ik na ca 4 dagen nog eens en als er dan geen verandering is ga ik coldcrashen. Een paar dagen daarna kan ik bottelen of keggen.
Ik zou het leuk vinden om de Brew Brain Float te winnen, omdat dat nog wat meer inzicht en gemak geeft.