Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verloting BrewBrain Float, aangeboden door Brouwstore en BrewBrain  (gelezen 4932 keer)

Offline Hai

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
Re: Verlotig Brew Brain Float
« Reactie #25 Gepost op: 26-08-2019 09:18 u »
Graag doe ik ook mee,

ik ben van nature lui aangelegd.
Hoef ik niet meer naar de schuur op en neer te lopen.
Lekker op het bankje in de tuin de vergisting volgen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mattijs

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 26-08-2019 09:36 u »
Leuke actie, ik doe mee.

Ik vergist nu in een 7 gal. brew bucket.
Als waterslot minder dan 1x per 2 minuten blupt, dan wacht ik nog 2 dagen en neem dan een sample via de kraan van de brewbucket en check het SG met een hydrometer. Kraan ontsmet ik daarna met starsan.

Realtime de SG volgen lijkt me zeer interessant.

Offline Pieter1954

• Vol lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 26-08-2019 09:39 u »
Ik heb een tijdje gebruik gemaakt van een iSpindel die door iemand van het stookforum in elkaar geknutseld was. Echter na een tijdje had deze het begeven. Ik denk dat deze BrewBrain op een soortgelijke techniek gebaseerd is.

Ik volg nu gewoon het bubbelen van het waterslot.Vergisten doe ik in een oude koelkast met een STC-1000 en een verwarmingsplaatje van Ali.
Bij weizen weet ik dat ik na een week kan bottelen. Andere bieren na 2 weken.
Meten doe ik tot voor kort met een hydrometer en onlangs heb ik bij Ali een refractometer gekocht.

Ik heb er geen problemen mee om tussentijds het gistvat open te draaien en er een monster uit te halen. Het jongbier is immers voorzien van een deken van CO2.

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #28 Gepost op: 26-08-2019 09:40 u »
Wat gaaf zeg, ik zit al een tijdje de verhalen over het van afstand volgen van de vergisting te lezen en het klinkt erg interessant. Het lijkt mij een mooie uitbreiding voor de brouwerij. Op dit moment laat ik het vat zoveel mogelijk met rust en tegen de tijd dat ik denk dat we kunnen gaan bottelen neem ik een staal (afhankelijk van het moment via de refractometer of de hydrometer, hoewel ik de hydrometer meer vertrouw) en een aantal dagen later weer. Ik heb vergistingsvaten met kraantjes dus die gebruik ik voor het nemen van monsters. Je zit dan af en toe wel met gistklonten voor de opening.

Offline Robbert

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 26-08-2019 09:41 u »
Ook ik loot graag mee!

Momenteel heb ik een een tilt hydrometer, waar ik deze optie mee kan vergelijken, en ik neem altijd als ik aanwezig ben een monstertje door een reageerbuisje te vullen door het aftapkraantje.

Ik ben benieuwd!

Offline Carlo

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ik heb geen drank probleem,alleen als het op is!
« Reactie #30 Gepost op: 26-08-2019 10:49 u »
Ik meet 3 a 4 keer, als het wort is afgekoeld.
Naar hoofdgisting dus overhevelen. meet ik
en naar een week of twee

Hydrometer SG.

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #31 Gepost op: 26-08-2019 11:11 u »
Leuke actie, doe weer graag mee.

Tijdens brouwen meet ik met een refractometer en tijdens vergisting met de bekende "dobber"  :brouwen:

:degroeten:

BLUB

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #32 Gepost op: 26-08-2019 12:32 u »
Ik doe graag mee met de verloting.

Op dit moment gebruik ik een refractometer en pas na minimaal 1 week vergisting

Offline ExPeteriment

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 26-08-2019 12:40 u »
Mijn vergisting volg ik via weging (loadcell), dus continue, zonder zuurstof aanraking. Ik hevel naar keg voor nagisting als de grafiek behoorlijk vlak is (doorgaans na dag of 6).  Vanuit de keg bottel of tap ik vanaf week of 2 daarna.

Ik doe graag mee om de meetresultaten te kunnen vergeliijken.

Offline Triplezzz

• Boven 10 berichten
  • *
  • Triplezzz.nl
« Reactie #34 Gepost op: 26-08-2019 12:55 u »
Ik doe ook graag mee.

Ik kan op verschillende manieren meten.
Zo maak ik gebruik van de Ispindel, een refractometer en een hydrometer.
Refractometer en hydrometer gebruik ik tijdens het brouwen.
De ispindel zit natuurlijk in het gistvat.
Als deze meerdere dagen geen verandering aangeeft ga ik bottelen.

Offline Frankie

• Junior lid
  • **
  • Mons Sanctus
« Reactie #35 Gepost op: 26-08-2019 14:01 u »
Ik gebruik een refractometer met het tooltje van Hans Halberstadt.

Verder veel geduld en een oogje op het waterslot.

Offline BenjaminA7X

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Untappd: BenjaminA7X
« Reactie #36 Gepost op: 26-08-2019 14:11 u »
Ik doe graag mee met deze verloting!

Op het moment gebruik ik een hydrometer na het brouwen, om daarna de fermentatie te volgen meet ik af en toe met een refractometer. Ik zou het graag met hydrometer meten, omdat dit in mijn ogen betrouwbaarder is, maar omdat ik kleine batches brouw en zoveel mogelijk wil overhouden doe ik dit niet.

De Brewbrain zou dus een ideale oplossing zijn!

Offline maestro_jay

• *
« Reactie #37 Gepost op: 26-08-2019 14:35 u »
Ik doe ook graag mee, ondanks dat ik mij nog niet netjes voorgesteld heb 😊

Ik lees al ruime tijd mee en verzamel spullen om zeer binnenkort voor het eerst te gaan brouwen. Met deze verloting dan ook maar meteen goede spullen.

Offline Eric111

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #38 Gepost op: 26-08-2019 14:48 u »
Ik doe ook graag mee met deze verloting.

Zelf meet ik meestal pas als mijn waterslot weinig beweging meer laat zien en als dat een paar dagen hetzelfde blijft dan hevel ik over en ga bottelen.
Ik gebruik altijd een refractometer en voer de omrekening naar SG uit via het tooltje in BrouwHulp.

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #39 Gepost op: 26-08-2019 15:01 u »
Graag, ik meet nooit tijdens de hoofdvergisting, ik wacht altijd tien dagen dan hevel ik over om te lageren, dan meet ik en laat alles minstens veertien dagen staan onder waterslot, als dàt niveau niet gelijk staat wacht ik, vorige keer vijf weken, gushers zijn mij sindsdien onbekend. mvg

Offline Michiel8012

• Junior lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 26-08-2019 16:40 u »
Momenteel gebruik ik een refractometer in combinatie met een hydrometer. Ik zit ernaar te kijken om de weegmethode toe te passen omdat ik doorgaans 20 liter brouw. De brew Brain float lijkt mij interessant omdat ik dan niet meer mijn deksel hoef te openen met alle gevaren van dien.

Offline Flogiston

• Vol lid
  • De mogelijkheden zijn eindeloos
« Reactie #41 Gepost op: 26-08-2019 18:02 u »
Gisteren net (na lange tijd) weer wat wort op gist gezet. Zeker met deze hoge temperaturen is het handig om de vergisting te kunnen monitoren. Uiteraard doe ik dat nu op de visuele wijze, zoals vele andere hobbybrouwers, maar elke mogelijkheid om het proces te vereenvoudigen/verbeteren houd ik me aanbevolen. Overigens heb ik (nog) geen temperatuur gecontroleerde vergisting (wel de elektronica, maar geen kast) dus op hoop van zegen dat het een goed biertje zal worden.  :biersmile:

Offline Markie Mark

• *
« Reactie #42 Gepost op: 26-08-2019 20:28 u »
Ik ben ook geïnteresseerd in deze manier van het volgen van een vergisting en de vergistingssnelheid.

Momenteel meet ik na afkoelen van het wort (vlak voor het toevoegen van de gist) mijn begin SG met een hydrometer.

Vervolgens hevel ik bovengisters over na 5 dagen vergisten in mijn temperatuurgecontroleerde vergistingskast naar een kleiner gistingsvat en meet dan opnieuw het SG met de hydrometer. Monstername doe ik dan via de tapkraan van het hoofdvergistingsvat. Veelal zit ik dan al dicht in de buurt van het theoretische eind SG. De tapkraan wordt ontsmet met een purosan oplossing.

Na 7 dagen navergisten en geen activiteit meer in het waterslot meet ik wederom het SG met de hydrometer en neem een monster via de tapkraan van het navergistingsvat. Is het SG dan niet meer gedaald t.o.v. het vorige SG of slechts 1 punt gedaald dan gaat het bottelen beginnen. Ook deze laatste keer ontsmet ik het tapkraantje met een spray van purosan oplossing.

Ik zie vooral mogelijkheden om via veelvuldig data-uitlezen meer inzicht te krijgen in het verloop van een vergisting en de invloed van verschillende factoren te onderzoeken op de vergisting.

Offline birdieb

• Junior lid
  • **
Verlotig Brew Brain Float
« Reactie #43 Gepost op: 26-08-2019 20:50 u »
Mooie verloting. Ik doe graag mee.

Ik vergist in een plastic 30 liter gist vat. Ik meet het sg na het koelen, dus van wat er in het gist vat gaat, met een refractometer. Ik volg de vergisting door het waterslot in de gaten te houden.

Daarna meet ik na 2 weken opnieuw met de refractometer (door waterslot te verwijderen en met pipet sample te nemen).
Als dat enigszins in de lijn der verwachting ligt dan bottel ik (heet dat nog wel bottelen) in soda kegs. In de soda kegs carboniseer ik geforceerd.

Offline Rinus

• Vol lid
« Reactie #44 Gepost op: 26-08-2019 21:36 u »
Ik doe ook mee, ik meet de start brix waarde met een weeginstrument bij 70 ºC voor en na de kook, vervolgens volg ik de waarden tijdens de vergisting met een refractometer en houd ik het waterslot in de gaten. Meestal bij geen waterslot activiteit is de vergisting wel gestopt. Ik schud tegen het einde wel het vat om eventueel nog wat activiteit op te wekken. Als de brix waarde niet meer daalt dan ga ik pas bottelen. De druk in de fles monitor ik wel.

Offline Henkw

• Walchers Wijnmakers- en Bierbrouwers Gilde
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Zonder brouwen geen drinken
« Reactie #45 Gepost op: 26-08-2019 22:17 u »
Ik wil ook graag meedoen aan deze verloting.
Nu vergist ik in RVS vaten van Polsinelli en meet regelmatig het SG door een beetje af te tappen via het kraantje en dit te meten met een hydrometer.
In eerste instantie meet ik aan begin vergisting en dan na drie dagen en 5 dagen. Als het SG dan ver genoeg gedaald is naar mijn zin dan hevel ik over naar een schoon vat en meet dan na een week weer. Wanneer ik dan tegen het verwachte eind SG zit meet ik om de twee dagen, bij weinig tot geen verandering ga ik bottelen.

Offline joerivang

• Junior lid
  • **
  • Bier geeft plezier.
Re: Verlotig Brew Brain Float, aangeboden door Brouwstore en BrewBrain
« Reactie #46 Gepost op: 27-08-2019 09:27 u »
Graag doe ik mee aan deze waanzinnige actie.

Ik volg de vergisting momenteel nog op de meest simpele manier, de dag na brouwen (of 2) ga ik kijken of er visueel vergisting te zien is, aan het waterslot of de krausen. 1 week na brouwen meet ik voor het eerst hoever de vergisting gekomen is (uit interesse). 2 weken na brouwen meet ik weer een keer, zit de vergisting dan op een punt waarop ik denk dat deze uitvergist is, dan laat ik hem nog 3 volle dagen staan en meet ik hem nogmaals, zijn deze metingen beide van hetzelfde SG dan is het tijd om te bottelen (mits het monster een beetje helder is, anders stel ik het nog een week uit).

Voor al mijn metingen gebruik ik momenteel nog een hydrometer, deze is en blijft voor mij het accuraatst. Over oxidatie maak ik mij geen zorgen, ik tap het monster telkens af via het plastic kraantje welke aan het vat zit.

Offline krek zat

• Vol lid
« Reactie #47 Gepost op: 27-08-2019 10:29 u »
Ik doe graag mee. De SG meet ik met een refractometer. De vergisting vindt plaats in een cct. Om de dag meet ik met behulp van de refractometer de SG en zet deze ik excel in een grafiekje uit. Omdat de SG bij de refractometer niet klopt laat ik deze in BrouwHulp omrekenen Naar het juiste SG. In de cct heb ik geen last van oxidatie aangezien je slechts een heel klein beetje hoeft af te tappen uit de kraan net boven de gist. Wel ontsmet ik de kraan na monstername meteen. Indien het waterslot rustig is en SG niet meer daalt dan laat ik het jongbier nog een weekje lageren bij 15"C. Vervolgens zet ik de temperatuur voor enkele dagen op 3"C om vervolgens te bottelen. Het zou mooi zijn om dit voortaan via WiFi te kunnen volgen. Ook ben ik eigenlijk wel benieuwd wat de temperatuur is tijdens de vergisting. Nu meet ik dit aan de buitenkant van de cct, maar dit is toch minder nauwkeurig, ondanks dat ik een sponsje gebruik als isolatie om de invloeden van buitenaf zoveel mogelijk te beperken.

Offline Gielus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het is wel bier, maar geen Biemus
« Reactie #48 Gepost op: 27-08-2019 11:01 u »
Toffe actie weer!
Ik meet tijdens de brouwdag met de refractometer en wanneer het de cct ingaat met de Hydrometer. Dit is dan het begin SG. Na 1 week maak ik de blow-off los en verwijder ik de gist. Op dat moment doe ik meestal ook een meting met de hydrometer. Na 14 dagen meet ik nog een keer en drie dagen later nog een keer. wanneer de laatste twee metingen gelijk blijven is het tijd om te Bottelen.

De sample's tap ik af via het kraantje van de cct. Even goed ontsmetten voor en na het tappen. Wat betreft oxidatie: er zal altijd een klein beetje lucht via de blow-off slang worden aangezogen om de plaats van het afgetapte wort in te nemen. Ook al is het minimaal, de enige manier om dit tegen te gaan is de cct van begin tot einde vergisting dicht te laten en niet af te tappen denk ik. Een meetinstrument zoals de brewbrain is dan ideaal

Groet

Giel 

Offline Gerrie

• *
« Reactie #49 Gepost op: 27-08-2019 16:15 u »
Een hele leuke aktie.
Ik gebruik nu het apparaatje met een luchtballon.
Maar er is altijd wat.

Lijkt me nu leuk om het goed te volgen.

Tags: