Zuurstof aanzuigen bij aftappen slurry

Gestart door Brouwert, 11-09-2019 15:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: Jacques op 13-09-2019  16:59 uDan komt er wel degelijk dikbrijïge gist onder uit de conus. Zodra ik zie dat er bier mee komt gaat de kraan dicht. Op deze manier beperk ik de gevolgen van autolyse.

Ok, maar ik vind het straf. Een hoofdgisting duurt gemiddeld 3 dagen, nagisting nog max 5 dagen erbij. Hier een plaatje van een 14 plato = SG 1,056 bier, dat ik laatst brouwde. En jij tapt dan na 2 dagen al dikbrijige gist af, tijdens de heftige hoofdgisting? Dan is het toch maar een heel klein beetje dikbrijige gist die er uit komt, met zoveel turbulentie in de CCT? Het lijkt me ook niet slim om die gist al kwijt te spelen, want die gist is nog dik aktief.

Ik tap pas een dag of drie na het begin van de nagisting af. Maar dan is de hoofdgisting al 3 dagen voorbij. En het bier nog maar 6 dagen oud. Dan is er van autolyse nog geen sprake. En ik verlies veel minder bier.

Ik heb een groot waterslot, een PET fles van 3 gallon. Die zit vol CO2, met het aftappen komt dat koolzuurgas in de CCT. Ik krijg ik zo geen zuurstof binnen  ;).

(Ik wil dit bier komende week al afvullen, vandaar dat ik het even koel, om de gist versneld te laten zakken.)



Jacques

Citaat van: EBC op 13-09-2019  19:58 uOk, maar ik vind het straf. Een hoofdgisting duurt gemiddeld 3 dagen, nagisting nog max 5 dagen erbij. Hier een plaatje van een 14 plato = SG 1,056 bier, dat ik laatst brouwde. En jij tapt dan na 2 dagen al dikbrijige gist af, tijdens de heftige hoofdgisting? Dan is het toch maar een heel klein beetje dikbrijige gist die er uit komt, met zoveel turbulentie in de CCT? Het lijkt me ook niet slim om die gist al kwijt te spelen, want die gist is nog dik actief.

Het verschilt van brouwsel tot brouwsel hoeveel gist ik aftap. In het begin het vrij weinig, later meer.

Deze werkwijze pas ik al een hele periode toe en heeft uitstekende bieren opgeleverd. Misschien heb ik 1 à 1,5 liter bier als ik minder vaak aftap, maar dat vind ik geen probleem. Het ontdoen van een overmaat aan gist heeft bij mij prioriteit. Autolyse begint al vroeg tijdens het vergistingsproces. Dit is goed te volgen als je regelmatig de pH meet van het gistend bier. Na een snelle daling in het begin van de vergisting door de aanmaak van organische zuren stijgt deze weer door autolyse.

Overigens zweven de meest actieve gistcellen in het bier en als je gist aftapt blijft er ook nog altijd gist op de kanten van de conus liggen. Het is met een CCT niet mogelijk om alle gist in één keer af te tappen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-09-2019  14:23 uDat is zeker niet altijd het geval. Wanneer er nog maar weinig vergisting is zal er toch wel diffusie zijn omdat de koolzuurstroom niet hoog is. Zeker als er een grote hoeveelheid gist is afgetapt ontstaat er in het gistvat een grote bel lucht.
Het filmpje laat mooi zien dat de snelheid van diffusie afhankelijk is van meerdere omstandigheden.


Klopt. Dus het beste is om de zuurstof gewoon buiten te houden. Dan weet je zeker dat je geen probleem hebt.

Martijn0172

Vandaag 50 L van 15 ºC naar 2,5 ºC gecoldcrashed. Dit keer geen ballon gebruikt maar de slang laten zitten en ook nu blijft het ongeveer tot de helft.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.