Ik doe graag mee.
Momenteel gebruik ik een 1e generatie TILT hydrometer, die ik tijdens de gehele vergisting gebruik en daarmee het temperatuur en SG verloop (relatief) nauwkeurig kan volgen. Ik vergist zo'n 20l in twee kunststof vaten: de hoofdvergisting in een 30l "groene deksel" vat en na de hoofdvergisting hevel ik het jong-bier over naar een 2e 30 liter vat, gewoonlijk na zo'n week en laat het gist-depot achter in het 1e vat. Ik doe een heel klein beetje suiker (ong. 25gr) in het 2e vat om het gist in het jong-bier even een "kickstart" te geven. Ik bottel ook meteen uit het 2e vat met het kraantje en bottelpijpje. De TILT is perfect om het relatieve verloop van het SG te volgen en te zien in welke fase de vergisting is, zonder het vat te openen of een sample uit een kraantje te halen (met kans op infectie). Ook is goed te zien wanneer - in de laatste fase - het gist nog langzaam iets doet, tot het SG-verloop tenslotte vlak is. De TILT is niet absoluut precies in SG (wel in temperatuur), maar de relatieve curve geeft een perfect inzicht in mijn vergisting. Ik log de TILT via een Rasberry PI 3 naar een Google spreadsheet, die ik overal (ook op mijn werk!) kan aflezen.
Laatst een IPA vergist met Safale US-05 en die bleef maar door gaan, van 1.067 (TILT: 1.069) tot uiteindelijk 1.010 (TILT: 1.003) en door de TILT grafiek kon ik zien wanneer ik (eindelijk, na 4 weken) kon bottelen, zonder het vergistingsvat te openen en een infectie of oxidatie te riskeren.
De TILT is een prima hulptool, maar heeft wat "issues":
1. bij een nieuw bier moet je soms de software op de Rasberry Pi (TILT PI) een paar keer opnieuw opstarten voordat de nieuwe gegevens in een nieuwe spreadsheet weergegeven worden
2. na zo'n 2 jaar begint de kunststof behuizing wat te verweren, wat een mogelijke bron van infectie kan opleveren
3. de batterij is niet oplaadbaar, maar gaat zo'n 4-5 brouwsels mee (ik haal de batterij altijd na gebruik er uit); maar het steeds openen en aan beide kanten dicht-draaien kan een keer verkeerd gaan.
Ik zou graag de Brew Brain Float willen vergelijken, want hij lijkt wat nadelen van de TILT weg te nemen (oplaadbare batterij, aan een kant openen, hopelijk een betere kwaliteit kunststof)