Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verloting BrewBrain Float, aangeboden door Brouwstore en BrewBrain  (gelezen 4894 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
De winnaar is nummer 28. En dat is van joenedu. Aan hem de eer om een uitgebreide recensie te schrijven over de BrewBrain Float. Je e-mailadres geef ik door aan Brouwstore.

Het is tegenwoordig steeds gebruikelijker om het verloop van de vergisting te volgen door meerder metingen of een elektronisch instument. Het is leerzaam en zonder meer ook leuk om via een grafiek te zien hoe je vergisting verloopt. Dat is bij elke gist anders. Eventueel kun je besluiten de temperatuur te verhogen als de vergisting langzamer verloopt. Het mooiste als je ook de temperatuur van je gistkast op afstand kunt regelen.

Een nieuwe mogelijkheid om de vergisting te volgen is de BrewBrain Float. Dat een digitale tilt hydrometer met wifi.
Brouwstore biedt samen met BrewBrain een exemplaar aan voor verloting onder de leden van dit forum. Degene die de BrewBrain Float wint is verplicht om een recensie te schrijven op dit forum. Doe daarom niet mee aan deze verloting als je niet de intentie hebt de Float ook daadwerkelijk te gebruiken.
Een andere voorwaarde om deel te nemen is dat je in dit topic vertel op welke wijze je nu de vergisting volgt. Welk instrument gebruik je voor de metingen? Hoe vaak meet je? Wat doe je om oxidatie door metingen te voorkomen? Wanneer besluit je dat je kunt bottelen?

Plaats je bericht uiterlijk op 14 september 2019!

Het gaat om de https://www.brouwstore.nl/brewbrain-float-wifi-hydrometer
https://www.brewbrain.nl/

De trekking zal plaatsvinden in de loop van zondag 15 september 2019 met behulp van een online dobbelsteen. Het aantal ogen van de dobbelsteen zal ingesteld worden op het aantal deelnemers aan deze verloting.
Je lotnummer is het nummer van de reactie in dit topic (op volgorde van plaatsing - van oud naar nieuw). Ik doe uiteraard niet mee...

Het is niet toegestaan een tweede reactie te plaatsen in dit topic. Indien dit toch het geval is word je uitgesloten van deelname.
Ook is het niet toegestaan te reageren indien je niet de intentie hebt om deel te nemen aan de verloting. In dat geval wordt je reactie verwijderd! Ga dus niet in op de reacties in dit topic!

Ervaringen met de BrewBrain Float kunnen geplaatst worden in het topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39693.msg600576.html.
Opvattingen over deze elektronische hydrometer kun je plaatsen in het topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39699.msg600681.html
Zo nodig kun je in dat topic een reactie uit dit topic citeren.

Over de uitkomst van de trekking is geen discussie mogelijk.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Emanuel

• Vol lid
  • Oefening baart kunst.
Re: Verlotig Brew Brain Float
« Reactie #1 Gepost op: 25-08-2019 16:30 u »
Ik gebruik nu een hydrometer. Tijdens het brouwproces meet ik na het maischen enna het koken voor de begin SG. Voor het gistingsproces gebruik ik een koelkast i.c.m. een inkbird temp controler en ingebouwde verwarmingselement om zowel te kunnen koelen als te verwarmen. Op het speidel vat dat ik gebruik heb ik de rvs kraan van speidel gezet. Tijdens de vergisting meet ik tussentijds (gemiddeld om de 4 dagen) de sg waarde door een hoeveel af te tappen via de kraan. De RVS kraan vind ik persoonlijk "beter" te ontsmetten met alcohol spray dan de originele plastic kraan. Voordat ik aftap sluit ik mijn waterslot af zodat tijdens het aftappen deze niet naar binnen kan slaan. Na het aftappen voor de tussentijdse meting zet ik het waterslot weer open. Dit doe ik niet direct na het aftappen maar gemiddeld na 1 uur. Ik het gemerkt dat door af te tappen de vloeistof en vergisting kortstondig weer wat (extra) actiever wordt en dus in het vat een positieve druk ontstaat die zodra ik het waterslot weer open zet lekker pruttelt.

Ieder bier wat ik brouw laat ik hoe dan ook altijd 2 weken gisten, ook al is soms de sg waarde tussen 6-10 dagen stabiel. Na 2 weken doe ik een meting en 14+3 dagen weer. Is de SG stabiel en minimaal 75% afgenomen dan gaat het gistvat 24 uur op 5 graden en dan ga ik bottelen. Tijdens het bottelen gaat er natuurlijk wat suikeroplossing (7 gram suiker/ 1 liter) in de fles en dan weer 2 weken terug de koelkast in op 20 graden. Tot nu altijd een lekker bier gehad (ook volgens familie en vrienden) en geen enkel bommetje of spuiter.

Offline Goei Spul

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Gewoon.. Goei Spul
« Reactie #2 Gepost op: 25-08-2019 17:36 u »
Momenteel vergist ik in een vergistingsemmer met een inkbird. Ik meet het SG met een hydrometer aan het begin van de vergisting. Vervolgens houd ik het waterslot in de gaten. Zodra er (bijna) geen activiteit meer is in het waterslot neem ik een monster dmv van het tapkraantje, om vervolgens het SG weer te meten. Het tapkraantje maak ik schoon met purosan.
De SG meting herhaal ik 3 dagen later nog een keer. Is het SG gelijk gebleven dan zet ik de koelkast iets koeler om het uit te laten zakken. Vervolgens na 3 dagen bottel ik het bier.

Het zou super handig zijn om op afstand de vergisting te monitoren en waar nodig bij te stellen. Hoef ik geen monster  meer te nemen met het tapkraantje met infectierisicos die daarbij horen..

Groeten Goei Spul!

Offline Staple

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 25-08-2019 18:59 u »
Interessant!
Ik meet nu het sg als het waterslot een tijd stil is gevallen met een pipetje en refractometer, dan na een paar dagen nogmaals. Vergisting doe ik in een koelkast met stc1000. Om oxidatie te voorkomen, zorg ik ervoor dat ik niet tÚ vaak meet. Ik besluit te bottelen als ik een tijd een stabiele meting heb.

Ik ben benieuwd naar een dergelijk product, ook om te vergelijken met een ispindel die ik aan het bouwen ben, langzaam door tijdgebrek door 't werk.

Offline droopy

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 25-08-2019 20:00 u »
Combinatie van refractometer en plaato. Plaato is te onnauwkeurig om SG te bepalen maar geeft wel een goede indicatie van het vergistingsverloop

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #5 Gepost op: 25-08-2019 20:02 u »
Momenteel alleen met een refractometer. Mijn hydrometer is kapot gevallen bij de laatste bouwsessie. Ik tap een sample af via het kleine kraantje in mijn cct, omdat ik altijd een lange slang gebruikt naar mijn blowoff zuigt deze voor een gedeelte water op en komt er dus geen zuurstof bij

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #6 Gepost op: 25-08-2019 20:12 u »
Ik doe graag mee. Ik heb eerst de vergisting gevolgd door af en toe te meten met een hydrometer. Daarna ben ik over gegaan op Tcontrol en een CO2 bellenteller. Deze gaf bij mij vaak storingen. Nu heb ik een Plaato digitaal waterslot, maar ook daar ben ik niet tevreden over. Ik open dus enkel mijn vat als ik overhevel naar een mandfles.

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #7 Gepost op: 25-08-2019 20:16 u »
Ik gebruik een refractometer. Meet dan dagelijks/om de dag, afhankelijk van wanneer ik tijd heb. Zodra het een paar dagen gelijk is gebleven, ga ik bottelen.

Offline Christian1990

• Vol lid
  • Wie bier zaait, zal whisky oogsten.
« Reactie #8 Gepost op: 25-08-2019 20:23 u »
Dat is handig! Die wil ik wel hebben, loot graag mee.

Momenteel houd ik mijn vergisting in de gaten door het aantal blupjes vanuit het waterslot. Als het aantal blupjes minder dan 1 per 2 minuten is gaat het bier van de hoofvergisting naar de lagering.
Als het helemaal gestopt is .. 10 min geen blupjes meer uit het waterslot mag het op fles.

Ik meet alleen het GS tijdens de overheveling en voor de botteling (en na het koken, maar dat spreekt voor zi h) dat doe ik met zowel een refractometer als een hygrometer.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #9 Gepost op: 25-08-2019 20:27 u »
Leuke actie weer!

Ik vergist in een grote geheel transparante petfles (fermonster) en volg het grootste deel van de vergisting op het oog. Tegen de tijd dat de boel tot bedaren is gekomen en het bier helderder begint te worden, neem ik ofwel met een soeplepel een staal voor mijn hydrometer, of met een dikke breinaald een druppel voor op de refractometer, afhankelijk van of ik wil proeven of niet. Een week later meet ik nog eens, en besluit dan al dan niet te gaan bottelen.

Als de petfles dankzij de brew brain float helemaal niet meer open hoeft, zou dat super zijn!

Offline PrinsPils

• Boven 10 berichten
  • *
  • ╔Ún Bier is geen Bier.
« Reactie #10 Gepost op: 25-08-2019 20:42 u »
Voor de vergisting heb ik een koelkast waarvan de temperatuur wordt geregeld door een BrewPi die via internet te benaderen is. Op het moment draait de brewpi nog op een oude laptop en hangen de Arduino en relais provisorisch in een tijdelijk doosje. Binnenkort bouw ik het geheel met een raspberry pi zero w in een degelijke behuizing.

De temperatuur van het wort/het bier wordt door middel van een thermowell gemeten. Omdat hiermee de temperatuur in het vat wordt gemeten krijg je een nauwkeurigere meting dan wanneer de sensor op de buitenkant van het vat wordt geplakt en geisoleerd met een sponsje:

Zowel de temperatuur in de vloeistof, de temperatuur in de koelkast en de temperatuur in de ruimte waar de koelkast in staat wordt gemeten. Op de afbeeldingen hieronder is in het oranje/blauw de temperatuur in de koelkast te zien. Merk op dat deze in het begin een stuk lager is dan de referentietemperatuur (rood/groen). Dit is de koelkast die compenseert voor de warmte van de exotherme vergisting. De hoeveelheid warmte die de koelkast compenseert beschouw ik als een maat voor intensitiet van vergisting. Momenteel gebruik ik dit verschijnsel als grove indicatie voor in welke fase de vergisting zich bevindt.

Daarnaast houd ik hydrometer metingen bij voor het nauwkeurige werk. Het lijkt me zeer interessant om de brewbrain uit te proberen, vooral om het feit dat dit een Úchte live meting is van het SG en dus alcoholpercentage.

Op hoop van zegen, en uiteraard bereid om een uitvoerige review te schrijven! :biersmile:

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #11 Gepost op: 25-08-2019 20:45 u »
Ik doe weer een gooi, leuk!!

Mijn vergisting vind plaats , danwel in een kunststof vat, danwel in mijn Grainfather fermentor.
Vergisting volg ik met Plaato of met Tilt.
Na het brouwen meet ik met de refractometer en meet een sample met de hydrometer, die laatste gebruik ik altijd aan het einde van het proces om het eind sg te bepalen.
Bij de fermentor kan ik gemakkelijk een beetje aftappen zonder de deksel te openen, dus dan geen zuurstof inslag.
Daar kom ik bij het bottelen of afvullen van mijn fust dan weer niet mee weg.

Offline Davester

• Vol lid
  • Bier van hier smaakt altijd beter
« Reactie #12 Gepost op: 25-08-2019 21:05 u »
Leuk ding.
Momenteel vergisten we in rvs gistvat, emmer of mandfles. SG meten we om de paar dagen met SG meter.
Wort tappen we af via kraantje dus weinig kans op infectie of oxidatie.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 25-08-2019 21:06 u »
Leuke actie!

Momenteel volg ik mijn vergisting vooral optisch: Wanneer het waterslot nagenoeg 'waterpas' staat, ga ik meten. Dit doe ik door met een pipetje een paar ml uit mijn plastic, uit Engeland meegenomen, gistvat te zuigen, en dit af te lezen op mijn refractometer. Wanneer de waarde 3 dagen later nagenoeg gelijk is, ga ik bottelen.

Offline DeAik

• Boven 10 berichten
  • *
  • www.brouwerijdeaik.nl
« Reactie #14 Gepost op: 25-08-2019 21:29 u »
Ik vergist in een rvs brewbucket en meet met een hydrometer. Ik tap af met het kraantje. Het vergistingsvat staat in een klimaatkast door een 308 inkbird geregeld.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #15 Gepost op: 25-08-2019 22:16 u »
Ik loot graag mee!
Nu volg ik de vergisting door het woeste geborrel van het waterslot.
Dagelijks  laat ik een monster uit het vat lopen om het sg te meten.
Na een week hevel ik over of beter gezegd dan laatikhet bier in de lagerflessen lopen.
Na anderhalve week meet ik het sg weer om te zien of het bier het volgende weekeinde gebotteld kan worden.
Niet laag genoeg?
Dan wacht ik nog een week.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #16 Gepost op: 25-08-2019 22:31 u »
Ik doe heel graag mee. Ik ben na vele jaren brouwen prima tevreden over de smaken van mijn bier. De controle over de gisting(stemperatuur) lijkt goed onder controle maar baseer dat alleen op de instelling van de thermostaat en eind-sg. Wat de exacte temp. en sg tijdens de gisting is kan ik niet volgen helaas.

De te winnen prijs zou een hoop geheimen onthullen.

Op naar nˇg meer controle over mijn wort (bier in wording)...

Offline HansSchwirtz

• Boven 10 berichten
  • *
    • Boskoopse Huis Brouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 25-08-2019 22:41 u »
Ik doe graag mee.

Momenteel gebruik ik een 1e generatie TILT hydrometer, die ik tijdens de gehele vergisting gebruik en daarmee het temperatuur en SG verloop (relatief) nauwkeurig kan volgen. Ik vergist zo'n 20l in twee kunststof vaten: de hoofdvergisting in een 30l "groene deksel" vat en na de hoofdvergisting hevel ik het jong-bier over naar een 2e 30 liter vat, gewoonlijk na zo'n week en laat het gist-depot achter in het 1e vat. Ik doe een heel klein beetje suiker (ong. 25gr) in het 2e vat om het gist in het jong-bier even een "kickstart" te geven. Ik bottel ook meteen uit het 2e vat met het kraantje en bottelpijpje. De TILT is perfect om het relatieve verloop van het SG te volgen en te zien in welke fase de vergisting is, zonder het vat te openen of een sample uit een kraantje te halen (met kans op infectie). Ook is goed te zien wanneer - in de laatste fase - het gist nog langzaam iets doet, tot het SG-verloop tenslotte vlak is. De TILT is niet absoluut precies in SG (wel in temperatuur), maar de relatieve curve geeft een perfect inzicht in mijn vergisting. Ik log de TILT via een Rasberry PI 3 naar een Google spreadsheet, die ik overal (ook op mijn werk!) kan aflezen.

Laatst een IPA vergist met Safale US-05 en die bleef maar door gaan, van 1.067 (TILT: 1.069) tot uiteindelijk 1.010 (TILT: 1.003) en door de TILT grafiek kon ik zien wanneer ik (eindelijk, na 4 weken) kon bottelen, zonder het vergistingsvat te openen en een infectie of oxidatie te riskeren.

De TILT is een prima hulptool, maar heeft wat "issues":
1. bij een nieuw bier moet je soms de software op de Rasberry Pi (TILT PI) een paar keer opnieuw opstarten voordat de nieuwe gegevens in een nieuwe spreadsheet weergegeven worden
2. na zo'n 2 jaar begint de kunststof behuizing wat te verweren, wat een mogelijke bron van infectie kan opleveren
3. de batterij is niet oplaadbaar, maar gaat zo'n 4-5 brouwsels mee (ik haal de batterij altijd na gebruik er uit); maar het steeds openen en aan beide kanten dicht-draaien kan een keer verkeerd gaan.

Ik zou graag de Brew Brain Float willen vergelijken, want hij lijkt wat nadelen van de TILT weg te nemen (oplaadbare batterij, aan een kant openen, hopelijk een betere kwaliteit kunststof)

Offline JanEric

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 25-08-2019 23:32 u »
Ik doe graag mee. Ik volg de vergisting via het waterslot. Als die stil valt meet ik via een kraantje in mijn rvs vat met een refractometer. Na een week of 2 a 3 en als het eind sg stabiel is ga ik bottelen

Online Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 26-08-2019 03:21 u »
Ik wil ook een kansje wagen.

Vergisten doe ik in een klimaatkast met de voeler op de zijkant van het vat.
Ik meet het start sg. Verder volg ik de blubben van het waterslot. Zodra het waterslot stil valt wacht ik nog een week en ga dan bottelen en meet het eind sg. Zou deze niet laag genoeg zijn naar mijn zin, dan dus nog niet op fles.
Bij sommige gisten laat ik de temperatuur nog even enkele dagen dalen tot onder 4 graden.

Bij een continu meting zou ik dus nog wat sneller kunnen werken/bottelen.

Online Irukandji

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 26-08-2019 06:41 u »
Ik doe ook mee. Vergisten volg ik visueel en met een hydrometer

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #21 Gepost op: 26-08-2019 07:42 u »
Ik doe graag mee. De gisting volg ik op verschillende manieren, oa

1) met een refractometer+ dun siliconensangetje via een doorvoer (tstukje in waterslot of deksel), injectiespuitje en filteren van het monster via een slangetje met water. 

2) via weging. De gewichtsafname is een maat voor de ontsnapte koolzuur, dus heel nauwkeurig hiermee de gisting de volgen.

3) via koolzuurvolume meten mbv een roterende injectiespuit+ balg+ switch+ Arduino. hiermee kun je een heel nauwkeurige continue meting doen

Als ik dat ding zou winnen dan kan ik de performance goed vergelijken met de andere methodes dus een uitspraak doen over dit dingetje op basis van een goede vergelijking.

ps:
Hoe vaak meet je? meting 3 continue, 1 en 2 in het begin 2  per dag aan het einde zo vaak als nodig is, meestal elke dag of als het bijna gestopt is elke 2 dagen.
Wat doe je om oxidatie door metingen te voorkomen? In alle gevallen blijft het vat gewoon dicht, dus niet relevant.
Wanneer besluit je dat je kunt bottelen? als het (gemeten of berekende) SG gedurende 1 week niet meer zakt.

Offline Brouwerij Mennekes

• Vol lid
  • Dommelen kent meer dan Dommelsch
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #22 Gepost op: 26-08-2019 07:47 u »
Dit lijkt me dus echt super!

Momenteel tap ik via het kraantje 250 ml en gebruik dan de hydrometer. Even wat puro san op het kraantje daarna en we kunnen meten. Sinds vorige week heb ik ook een refractometer en wil ik op dezelfde manier gaan meten echter dan een paar druppen vloeistof opvangen in een glaasje om zo met een pipet de refractometer te gebruiken.

Met de glazen gistflessen. Is het al snel lastiger om zonder oxidatie een meting te doen. Echter zit het pas in deze flessen als de hoofdvergisting al is geweest. Daarom nu geen metingen meer in de glazen gistflessen en maar een beetje op de gok gaan bottelen.

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #23 Gepost op: 26-08-2019 08:26 u »
Voeg mij ook maar toe aan de lijst met ge´nteresseerden ;)

Ik volg mijn vergisting gewoon met een refractometer i.c.m. BrouwHulp om uiteindelijk alcohol te berekenen. Dit zou een mooi stapje omhoog zijn.

Offline Hakeem_The_Dream

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 26-08-2019 09:06 u »
Dit lijkt me ook wel een professionalisering voor mijn metingen dus doe graag mee.
Leuke actie weer zo op het forum.

Ik vergist mijn bier in een plastic ton (Brewferm starterset). Via het kraantje meet ik het SG met een hydrometer voordat de gist is toegevoegd (wel al teruggekoeld uiteraard).
Daarna meet ik tussendoor met een refractometer (klein beetje aftappen via het kraantje) om de vergisting te volgen. Voor het bottelen meet ik het eind SG nogmaals met een hydrometer.

Tags: