Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Evaluatie Brew Brain Float  (gelezen 4546 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Evaluatie Brew Brain Float
« Reactie #50 Gepost op: 28-10-2019 23:34 u »
De sensor is nu minder ver in de zakbuis bestoken en de zakbuis is niet meer afgesloten. Dit laat ik zo 24 uur. Daarna ga ik kijken wat er met de temperatuur van het bier gebeurt als ik de sensor met een sponsje aan de buitenkant van de CCT bevestig.
Overigens duurt de "golf" ongeveer 8 uur.

Je gaat geen verschil merken.

Nou ja, de vergisting is voorbij, dus wat dat betreft wel, maar het regelgedrag van het systeem wordt niet anders.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #51 Gepost op: 28-10-2019 23:51 u »
Ja klein gedachten kronkeltje van mijn kant. Dus als je dan de sensor iets meer omgevingstemperatuur laat meten door hem iets verder naar buiten te trekken dan moeten er volgens mij  dingen gebeuren:
1) De frequentie van de 'resonantie' wordt hoger
2) De amplitude wordt kleiner.

Precies, dat verwacht ik ook.

Wat het misschien verwarrend maakt is dat je de temperatuur regelt obv de inkbird sensor buiten het vat, maar de grafiek de temperatuur van het wort in het vat weergeeft.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 28-10-2019 23:59 u »

Dat denk ik wel. Als ik de sensor v.d. inkbird los in de koelkast leg, het andere uiterste dus, schiet de temperatuur alle kanten op (overshoot/undershoot), en is hij vrijwel continue of aan het verwarmen of aan het koelen.....

Dus de mate waarin de sensor of alleen de luchttemperatuur, of alleen de worttemperatuur, of iets daartussenin meet heeft wel degelijk invloed op het regelgedrag. En daarin kun je een optimum zoeken door te experimenteren.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #53 Gepost op: 29-10-2019 07:36 u »

Nou ja, de vergisting is voorbij, dus wat dat betreft wel, maar het regelgedrag van het systeem wordt niet anders.
Heb je daar een theorie over. De gangbare regeltheorie zegt namelijk iets anders.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #54 Gepost op: 29-10-2019 09:04 u »
Een aan/uit regeling is de simpelste manier van regelen, een STC-1000 en een inkbird zijn verre van ideaal. Als je Brewpi(less) zou gebruiken dan zou het al een stuk beter worden.

Die regelt ook met een aan/uit regeling, alleen wordt er veel meer met de informatie gedaan, als er een oscillatie in de trend komt dan past de Brewpi zijn verwarmings/koelingstijd aan om eerder of later te schakelen om dit te voorkomen. Bedenk ook dat de temperatuur niet overal gelijk is in het gistvat, bij koelen/verwarmen krijg je stromingen die traag in evenwicht komen en daardoor heb je altijd meer onder/overshoot dan de regelband van 0.6 ļC van bijvoorbeeld een STC-1000

Het is daarbij ook nodig om het verschil tussen de luchtemperatuur in de koelkast en de temperatuur in het gistvat te weten. Daar kan je met de Brew Brain of ispindel weer mooi mee wegkomen als je die koppelt aan een Brewpi(less) systeem.

Uiteindelijk kan je met de juiste sturing ook met een aan/uit regeling een vrij constante temperatuur krijgen.

Dat bovenstaande klopt heb ik proefondervindelijk vastgesteld, bewijs heb ik niet meer omdat ik de de brewpiless niet meer gebruik en gewoon weer via de STC-1000 mijn temperatuur regel. Die 1 graden verschil kan mij (op dit moment) gestolen worden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 29-10-2019 21:11 u »
Het terughalen van de sensor in de zakbuis heeft een groot effect gehad.
De glof is veel langer geworden en de temperatuurverschillen zijn kleiner. Wel is het zo dat de vergisting veel langzamer verloopt.

Overigens heb ik gisteren ook een meting gedaan met mijn refractometer. Er zit een behoorlijk verschil tussen de uitkomst in de refractometing (1026) en die van de float (1039).
Dat heb ik ook gezien bij een tussentijdse meting bij mijn vorig brouwsel een maand geleden. Op het einde van de vergisting was er echter nagenoeg geen verschil meer.

Ik rond 17:00 uur de sensor uit de zakbuis gehaald en deze bevestigd aan de buitenkant van de CCT achter een sponsje. Omdat de vergisting nagenoeg beŽindigd is gaat het niet om een eerlijke vergelijking.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #56 Gepost op: 29-10-2019 21:25 u »
Zoals ik al zei, de vergisting produceert geen warmte meer. Ik twijfel aan de oorzaak van het verplaatsen van de sensor. Ik vind zakbuis ook een heel vervelend woord en ga het niet gebruiken. 😂

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 29-10-2019 21:25 u »

Ik rond 17:00 uur de sensor uit de zakbuis gehaald en deze bevestigd aan de buitenkant van de CCT achter een sponsje. Omdat de vergisting nagenoeg beŽindigd is gaat het niet om een eerlijke vergelijking.
Nu de gisting is afgelopen heb je wel beter reproduceerbare omstandigheden. Dus je kunt morgen en overmorgen de eerdere situaties nogmaals uitproberen en dan alles met toestand 'einde gisting' met elkaar vergelijken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 29-10-2019 21:50 u »
Zoals ik al zei, de vergisting produceert geen warmte meer. Ik twijfel aan de oorzaak van het verplaatsen van de sensor. Ik vind zakbuis ook een heel vervelend woord en ga het niet gebruiken. 😂

Het klopt dat omdat de gist geen warmte meer produceert hoeft de koeling minder te werken. Dat kan een vertekend beeld geven. Gelukkig zal dit niet de laatste keer zijn dat ik brouw...  ;)  Bij een volgend brouwsel kan ik bekijken wat dan het effect is.

Overigens is het woord zakbuis een gebruikelijke Nederlandse benaming. Waarom Engelse termen gebruiken terwijl we daar goede Nederlandse voor hebben?
Zoek maar eens zakbuis in Google.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #59 Gepost op: 29-10-2019 22:48 u »
Waarom Engelse termen gebruiken terwijl we daar goede Nederlandse voor hebben?

We dryhoppen, en maischen, en lageren, en sensorren, en brainbrewen (hersenbrouwen?) zo vrolijk verder, verre van Nederlands.

Voetjes op de grond.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 29-10-2019 22:50 u »
De glof is veel langer geworden en de temperatuurverschillen zijn kleiner.

Dat de temperatuurverschillen kleiner zijn geworden had ik verwacht, maar dat de golf langer is geworden verbaast me een beetje. Ik had eigenlijk het tegenovergestelde verwacht.

Overigens heb ik gisteren ook een meting gedaan met mijn refractometer. Er zit een behoorlijk verschil tussen de uitkomst in de refractometing (1026) en die van de float (1039).
Dat heb ik ook gezien bij een tussentijdse meting bij mijn vorig brouwsel een maand geleden. Op het einde van de vergisting was er echter nagenoeg geen verschil meer.

Misschien komt dat om de float niet vrij kan bewegen tgv de schuimlaag waar hij in drijft? Als de gisting ten einde is, verdwijnt (meestal) het schuim ook grotendeels, en kan de float weer vrij bewegen, en dus weer de juiste waarde aangeven.

Ik ben benieuwd wat dat voor een resultaat geeft!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #61 Gepost op: 29-10-2019 23:03 u »
We dryhoppen, en maischen, en lageren, en sensorren, en brainbrewen (hersenbrouwen?) zo vrolijk verder, verre van Nederlands.

Voetjes op de grond.

We hoeven niet steeds verder Engelse termen te gebruiken. Spreek je moerstaal!  :D

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #62 Gepost op: 29-10-2019 23:05 u »
Als de gisting ten einde is, verdwijnt (meestal) het schuim ook grotendeels, en kan de float weer vrij bewegen, en dus weer de juiste waarde aangeven.

Floats geven geen correcte densiteitswaarden aan. Er plakt gist aan, ze wiebelen in het hevig turbulente gistend wort, ...
Gebruik ze enkel voor de tendens, en daarvoor zijn ze supergoed geschikt.
Zeer leerzaam, indien je er gemiddelde vergistingscurves mee kan creŽren.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #63 Gepost op: 29-10-2019 23:09 u »
We hoeven niet steeds verder Engelse termen te gebruiken. Spreek je moerstaal!  :D
Ik vind de BROUW HERSEN DRIJVER toch een vreemd apparaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #64 Gepost op: 29-10-2019 23:10 u »
Misschien komt dat om de float niet vrij kan bewegen tgv de schuimlaag waar hij in drijft? Als de gisting ten einde is, verdwijnt (meestal) het schuim ook grotendeels, en kan de float weer vrij bewegen, en dus weer de juiste waarde aangeven.

Ik denk ook dat schuim de meting beÔnvloedt. Het viel mij ook op dat de SG-waarde aan het begin van de meting met de float lager was dan de waarde die ik had gemeten met mijn refractometer. Na een paar uur werd de SG-waarde van de float hoger en kwam deze meer in de buurt van de refractometer. Deze was iets lager maar zo heel vreemd is dat niet omdat de gist suikers verbruikt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #65 Gepost op: 29-10-2019 23:17 u »

Ik ook. Maar dat is de naam die de producent er aan gegeven heeft...

Een zakbuis is een voorwerp en geen merknaam. Jij rijdt toch ook een auto en geen car? (Of een bedrijfswagen in plaats van een van). Van oudsher heet een dergelijk voorwerp in het Nederlands een zakbuis. Maar goed laten we niet een taaldiscussie voeren. Als jij het een thermowell wilt noemen mij best. Ik blijf de term zakbuis gebruiken.  ;)

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 29-10-2019 23:19 u »

Dit is volgens google translate ook geen juiste vertaling.  :(
Het is 'brouw hersenvlotter' volgens goochel vertaal.  :proost:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #67 Gepost op: 29-10-2019 23:22 u »
Ik denk ook dat schuim de meting beÔnvloedt. Het viel mij ook op dat de SG-waarde aan het begin van de meting met de float lager was dan de waarde die ik had gemeten met mijn refractometer. Na een paar uur werd de SG-waarde van de float hoger en kwam deze meer in de buurt van de refractometer. Deze was iets lager maar zo heel vreemd is dat niet omdat de gist suikers verbruikt.

Ik heb meer dan 100 brouwsels vergist met 'floats'. Kijk vooral naar de tendens en niet naar de absolute waarden. Zeer waardevol deze metingen, indien je er een tijdsverloop mee kan maken! Maar niet voor het exacte SG op een moment.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #68 Gepost op: 29-10-2019 23:23 u »
Dit is volgens google translate ook geen juiste vertaling.  :(
Het is 'brouw hersenvlotter' volgens goochel vertaal.  :proost:

ROFL als dat nog mag  :groots:

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 29-10-2019 23:33 u »
ROFL als dat nog mag  :groots:

Dan zoek ook nog maar even op wat de Nederlandse vertaling van thermowell is dan, als je toch al op de grond ligt  :nut:  :huilen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #70 Gepost op: 30-10-2019 00:28 u »

Ik denk dat je meer moet denken aan een drijvend brouwhart, maar ook dat klinkt voor geen meter natuurlijk. En een zakbuis klinkt voor mij toch mee als een medische afwijking waarbij eea verzakt is, hoewel het wel het juiste woord is voor thermowell. Sommige dingen kun je beter laten zoals ze zijn. 

Offline ExPeteriment

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #71 Gepost op: 30-10-2019 19:26 u »
Dus het begin klopt, dat heb je ingegeven. Het eind klopt. Maar wat zegt de grafiek? Zegt misschien meer over schuim dat ontstaat en verdwijnt, dan over de vergisting?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #72 Gepost op: 30-10-2019 19:44 u »
Dus het begin klopt, dat heb je ingegeven. Het eind klopt. Maar wat zegt de grafiek? Zegt misschien meer over schuim dat ontstaat en verdwijnt, dan over de vergisting?
Ja zoiets moet het zijn. Schuim zal de hoek verstoren omdat het een andere dichtheid heeft dan lucht. simpel uit te proberen in een bakje met afwasmiddel sopje.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #73 Gepost op: 30-10-2019 21:14 u »
Het plaatje van de afgelopen 24 uur van 17:00 uur tot 17:00 uur.

De temperatuurwisselingen zijn aanzienlijk kleiner en bedragen nu zo'n 0,3 ļC.  De sensor plaatsen achter een sponsje tegen de cct lijkt inderdaad de meest betrouwbare meting op te leveren zoals middelaersch verwachtte. Om uit te sluiten dat de kleinere temperatuurverschillen een gevolg zijn van de mindere activiteit (mindere warmte-ontwikkeling) heb ik ter controle de sensor rond 20:30 uur weer een klein stukje in de zakbuis gestoken.

Ook weer een meting gedaan met de refractometer. Uit berekening met de tool van Hans volgt dat het SG 1017,9 is. De float geeft een waarde van 1031,8.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #74 Gepost op: 30-10-2019 21:15 u »
Ja zoiets moet het zijn. Schuim zal de hoek verstoren omdat het een andere dichtheid heeft dan lucht. simpel uit te proberen in een bakje met afwasmiddel sopje.

De weerstand van het schuim speelt ook een rol. De dichtheid van een afwasmiddel sopje is anders dan die van een gistdek. Overigens weet ik niet of sprake is van een gistdek. Ik heb de CCT niet geopend.

Tags: