Evaluatie Brew Brain Float

Gestart door Jacques, 25-08-2019 15:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Even een update. Het verlagen van de temperatuur heeft op het eerste oog weinig effect op de vergisting. Deze gaat nog steeds gestaag door.




De temperatuur die de float weergeeft is hoger dan de temperatuur die ingesteld is op Inkbird. Tot wel 2 ºC toe. Het temperatuurverschil is nu wat kleiner zo'n 1 ºC. Een teken dat de hoofdvergisting  langzaam overgaat naar de nagisting.
Overigens heb ik gisteren ook gekeken met een digitale thermometer naar de temperatuur op de bodem van mijn koelkast. Deze was zo'n 2 ºC lager dan de temperatuur van de Inkbird.

Gisterenavond het SG gemeten met mijn refractometer. Na gebruik van de tool van Hans Halberstadt bleek dat deze 1036,9 was. De float gaf op dat moment een SG van 1040,2, dat zit er dus niet zo heel veel naast. De vergistingsgraad is zo'n 50%.

De pH van het bier is flink gezakt van 5,5 naar 4,14. Vermoedelijk gaat deze nu weer stijgen. Dit gebeurt namelijk steeds als de hoofdgisting ten einde loopt. Er sterven veel gistcellen af en door het vrijkomen van de inhoud van de gistcellen stijgt de pH.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-12-2019  10:29 uDe pH van het bier is flink gezakt van 5,5 naar 4,14. Vermoedelijk gaat deze nu weer stijgen. Dit gebeurt namelijk steeds als de hoofdgisting ten einde loopt. Er sterven veel gistcellen af en door het vrijkomen van de inhoud van de gistcellen stijgt de pH.

Is die constatering ook ergens wetenschappelijk onderbouwd? Het stijgen van de pH zou bv ook om andere redenen kunnen optreden, bv omdat de overmaat opgeloste koolzuur tegen het einde van de gisting vrij gaat komen of omdat er minder pH verlagende stoffen worden geproduceerd. Mijn probleem met die conclusie is dat je mensen misschien onterecht bang maakt voor snel optredende autolyse waardoor je onnodige compromissen gaat sluiten (overhevelen) die ook weer nadelen hebben.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-12-2019  10:57 uIs die constatering ook ergens wetenschappelijk onderbouwd? Het stijgen van de pH zou bv ook om andere redenen kunnen optreden, bv omdat de overmaat opgeloste koolzuur tegen het einde van de gisting vrij gaat komen of omdat er minder pH verlagende stoffen worden geproduceerd. Mijn probleem met die conclusie is dat je mensen misschien onterecht bang maakt voor snel optredende autolyse waardoor je onnodige compromissen gaat sluiten (overhevelen) die ook weer nadelen hebben.

Deze opmerking is vaker gemaakt.

Dat door autolyse de pH omhoog gaat is al heel wat keren bevestigd in allerlei publicatie.
Zie onder andere:
pH in Brewing: An Overview (Een publicatie van professor Charles W. Bamforth in het gezaghebbende blad Technical Quaterly.)
An increase in pH at the end of fermentation indicates autolysis.

Yeast slurry pH as an indicator of yeast Autolysis
At the end of fermentation, beer pH is usually between 4.1 and 4.40. An increase in stored yeast slurry pH above this end of ferment beer pH is a good indicator of yeast autolysis.


Overigens gaat dit topic over de BrewBrain float en het volgen van de vergisting met dit apparaat...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-12-2019  14:31 uDeze opmerking is vaker gemaakt.

Dat door autolyse de pH omhoog gaat is al heel wat keren bevestigd in allerlei publicatie.
Zie onder andere:
pH in Brewing: An Overview (Een publicatie van professor Charles W. Bamforth in het gezaghebbende blad Technical Quaterly.)
An increase in pH at the end of fermentation indicates autolysis.

Yeast slurry pH as an indicator of yeast Autolysis
At the end of fermentation, beer pH is usually between 4.1 and 4.40. An increase in stored yeast slurry pH above this end of ferment beer pH is a good indicator of yeast autolysis.


Overigens gaat dit topic over de BrewBrain float en het volgen van de vergisting met dit apparaat...
Staat er inderdaad genoemd, maar niet onderbouwd. Ook niet hoeveel de pH dan zou moeten stijgen en waarom als gevolg van autolyse.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-12-2019  15:08 uStaat er inderdaad genoemd, maar niet onderbouwd. Ook niet hoeveel de pH dan zou moeten stijgen en waarom als gevolg van autolyse.

De onderbouwing is dat de inhoud van gistcellen een pH heeft van ongeveer 6. Door het vrijkomen van basische stoffen uit de gist door autolyse stijgt de pH.
Al een hele tijd volg ik de pH tijdens de vergisting. Daarbij heb ik gezien dat op het moment dat de hoofdgisting minder heftig wordt je de laagste pH-waarde hebt. Daarna stijgt de pH. Hoeveel deze stijging bedraagt ligt aan de hoeveelheid gist, het aflaten van gist en de temperatuur.
Dankzij de float kan ik nu zien dat er sprake is van een andere hellingshoek van de curve. pH-metingen zullen dit naar alle waarschijnlijkheid gaan bevestigen.

De verlaging van de pH tijdens de hoofdgisting is overigens een gevolg van de vorming van organische zuren door de gist. (Dit voor het goede begrip...  ;) )

Jacques

Nog even een update nog dit jaar.


Allereerst een overzicht van een viertal metingen en resultaten van de float.

24-12 21:30   pH 4,14  -  refractometer 13,3  - berekende SG 1036,9  - SVG 51%  - float 1040,2
26-12 11:30   pH 4,12  -  refractometer 11,1  - berekende SG 1022,1  - SVG 70%  - float 1024,5
28-12 16:30   pH 4,20  -  refractometer 10,2  - berekende SG 1016,2  - SVG 78%  - float 1026,2
31-12 12:15   pH 4,15  -  refractometer 10,1  - berekende SG 1015,5  - SVG 79%  - float 1016,8

Door mij is bijna dagelijks gist afgetapt. Hierdoor is de stijging van de pH beperkt gebleven.

Opvallend is de hogere waarde die de float geeft op 28 december. Mogelijk komt dit door aanhangende koolzuurbellen.
De huidige waarde van de float komt goed overeen met die van de refractometer.


De grafiek van de float ziet er als volgt uit.

Op de grafiek zie je de stijging van de SG-waarde van de float.

Jacques

72 uur (3 dagen) geleden heb ik koudhop toegevoegd in een hopsok die ik niet verzwaard had. De float laat zien dat het SG hierdoor daalt. Zo juist heb ik de hopsok weer uit mijn CCT gehaald met behulp van nitril handschoenen die ik ingespoten heb met Star San. Ik kon de hopsok die op het bier dreef eenvoudig pakken en uit de CCT halen.
De komende dagen volg ik het SG met de float om het moment van het bottelen te bepalen. Het idee is dat door de korte periode van koudhoppen en de enzymen nog een tijd geven om te werken ik minder last ga krijgen van hop creep. Of dit ook daadwerkelijk gaat lukken moet ik afwachten.

De pH is inmiddels 4.22. De refractometer gaf 10.0 aan) SG 1014,9 en de float 1013,5

Anders dan bij het vorige brouwsel heeft de float deze keer geen te hoge SG-waarden.

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 31-12-2019  19:41 uNog even een update nog dit jaar.


Allereerst een overzicht van een viertal metingen en resultaten van de float.

24-12 21:30   pH 4,14  -  refractometer 13,3  - berekende SG 1036,9  - SVG 51%  - float 1040,2
26-12 11:30   pH 4,12  -  refractometer 11,1  - berekende SG 1022,1  - SVG 70%  - float 1024,5
28-12 16:30   pH 4,20  -  refractometer 10,2  - berekende SG 1016,2  - SVG 78%  - float 1026,2
31-12 12:15   pH 4,15  -  refractometer 10,1  - berekende SG 1015,5  - SVG 79%  - float 1016,8

Door mij is bijna dagelijks gist afgetapt. Hierdoor is de stijging van de pH beperkt gebleven.

Opvallend is de hogere waarde die de float geeft op 28 december. Mogelijk komt dit door aanhangende koolzuurbellen.
De huidige waarde van de float komt goed overeen met die van de refractometer.


De grafiek van de float ziet er als volgt uit.

Op de grafiek zie je de stijging van de SG-waarde van de float.
Loopt de meting nog? Ik ben wel geinteresseerd in een update.

Jacques

Ja de meting loopt nog steeds.

Bij de laatste meting 2 dagen geleden was de pH 4.22, de refractometer gaf 10,0 Brix aan wat overeenkomt met SG 1014,9. De float gaf 1011,7 aan.





Op 1 januari heb ik de koudhop toegevoegd. Deze is weer verwijderd op 4 januari.
Gedurende die periode was een duidelijke daling in SG te zien.




De laatste 3 dagen is de daling die de float laat zien minder.
Volgens de refractometer is er geen daling....





Walsingham

Dag allen,

Ik ben al een tijdje me aan het verdiepen in de Plaato, iSpindel, Tilt en nu ook Brew Brain Float.

Ik heb heel het draadje doorgelezen, en het gaat hier precies eerder om temperatuurregeling dan de float.

Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die ervaringen hebben met de Float.
Raden jullie hem aan of niet?

Wat ik als grootste voordeel momenteel zie tegenover de andere producten, is dat de Float verbind met de Wifi. Er kan dus continue gemeten worden zonder er een Raspberry Pi of ander bluetooth apparaat permanent naast te moeten leggen.

Meningen?

hobbybob

De Ispindel zit ook op de wifi!

Tenminste hier wel, de uitgelezen temperatuur van het wort scheelt niet veel tov de voeler van de Inkbird hier ( 0,5 a 1 graad ).
Dus heb ik de Inkbird aangepast dmv correctie.

De float is eigenlijk niets anders dan een "dure" Ispindel.

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 10-01-2020  12:15 uJa de meting loopt nog steeds.

Bij de laatste meting 2 dagen geleden was de pH 4.22, de refractometer gaf 10,0 Brix aan wat overeenkomt met SG 1014,9. De float gaf 1011,7 aan.





Op 1 januari heb ik de koudhop toegevoegd. Deze is weer verwijderd op 4 januari.
Gedurende die periode was een duidelijke daling in SG te zien.




De laatste 3 dagen is de daling die de float laat zien minder.
Volgens de refractometer is er geen daling....


Dank je Jacques, getallen komen dus redelijk overeen. Wat grafieken betreft zijn de verticale assen nogal compact. Kun je die naar believen oprekken?

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 10-01-2020  19:21 uDank je Jacques, getallen komen dus redelijk overeen. Wat grafieken betreft zijn de verticale assen nogal compact. Kun je die naar believen oprekken?

Als je wilt kun je de data downloaden en inlezen in Excel.

Bij de grafieken op je telefoon kun je een kleine tijdsperiode selecteren zoals je kunt zien op de grafieken. Dit werkt best wel goed.


Overigens heb ik vandaag het bier gebotteld.

PaultjePils

Citaat van: Walsingham op 10-01-2020  15:33 uDag allen,

Ik ben al een tijdje me aan het verdiepen in de Plaato, iSpindel, Tilt en nu ook Brew Brain Float.

Ik heb heel het draadje doorgelezen, en het gaat hier precies eerder om temperatuurregeling dan de float.

Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die ervaringen hebben met de Float.
Raden jullie hem aan of niet?

Wat ik als grootste voordeel momenteel zie tegenover de andere producten, is dat de Float verbind met de Wifi. Er kan dus continue gemeten worden zonder er een Raspberry Pi of ander bluetooth apparaat permanent naast te moeten leggen.

Meningen?

Dit vraag ik mij dus ook af nu! Bevalt de Brewbrain nog? Hoe is de support? En kan het in Brewfather gezet worden?

Jacques

Citaat van: PaultjePils op 04-05-2020  20:26 uDit vraag ik mij dus ook af nu! Bevalt de Brewbrain nog? Hoe is de support? En kan het in Brewfather gezet worden?

De BrewBrain bevalt nog steeds. Wel heb ik een beetje vocht in de petling gehad. Na vervanging van de schoefdop is dit opgelost. De support is toereikend. Mailtjes worden snel beantwoord. Brewfather heeft de optie nog niet om de BrewBrain in te lezen maar wat nog niet is kan nog komen.

PaultjePils

Ok duidelijk, bedankt! Ik ga mij dan aan het Nederlandse product wagen.  :)

Doc Jo

Iemand ervaring met de Brewbrain Float?
Lijkt mij iets leuk om aan te schaffen.

D.R.K.

Das volgens mij hetzelfde als een Ispindel voor 2 keer de prijs en die wordt door veel mensen gebruikt, die van mij ligt op het PostNL Pickup punt :)

Jacques

Citaat van: Doc Jo op 29-06-2020  20:11 uIemand ervaring met de Brewbrain Float?
Lijkt mij iets leuk om aan te schaffen.

Tip: gebruik de zoekfunctie...  :) Je vind zo allerlei antwoorden zonder de vraag te hoeven stellen.  :biersmile:


Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Doc Jo op 29-06-2020  20:11 uIemand ervaring met de Brewbrain Float?
Lijkt mij iets leuk om aan te schaffen.

Ik heb deze met mijn laatste rondje aankoop-spullen gekocht, ziet er goed uit. Ik ben zelf niet heel erg technisch aangelegd, maar spreekt allemaal redelijk voor zich. Wel puntje van aandacht is dat je de float alleen koopt als je standaard meer dan..11-12? liter brouwt, want wanneer je, zoals ik, een plastic vergistingsemmer hebt van 30L, dan raakt de float de bodem en dan "float" deze niet meer. Of zijn er mensen die dit tegenspreken? Ik doe nu een proefsessie in het vergistingsvat in de koelkast (=vergistingskast), het Wifi-signaal op 2,4 GHz (hij pakt dacht ik alleen deze en geen 5,0 GHz) en dat gaat heel goed, terwijl de router toch wel op een flinke afstand zit van de float (gok iets van 20-25 m en verdieping hoger). Maar verder een hele leuke gadget met de zoals hierboven geschreven voordelen en nadelen.

Jacques

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 08-07-2021  12:05 uIk heb deze met mijn laatste rondje aankoop-spullen gekocht, ziet er goed uit. Ik ben zelf niet heel erg technisch aangelegd, maar spreekt allemaal redelijk voor zich. Wel puntje van aandacht is dat je de float alleen koopt als je standaard meer dan..11-12? liter brouwt, want wanneer je, zoals ik, een plastic vergistingsemmer hebt van 30L, dan raakt de float de bodem en dan "float" deze niet meer. Of zijn er mensen die dit tegenspreken? Ik doe nu een proefsessie in het vergistingsvat in de koelkast (=vergistingskast), het Wifi-signaal op 2,4 GHz (hij pakt dacht ik alleen deze en geen 5,0 GHz) en dat gaat heel goed, terwijl de router toch wel op een flinke afstand zit van de float (gok iets van 20-25 m en verdieping hoger). Maar verder een hele leuke gadget met de zoals hierboven geschreven voordelen en nadelen.

Als je smal gistingsvat gebruikt kun je de float gebruiken bij kleine volumes. De float moet uiteraard drijven, dat geldt ook voor een gewone hydrometer...

WJW

Momenteel ben ik 10L Weizen aan het vergisten, voor de eerste maal met Float. Hij functioneert op het oog prima, behalve dat ik denk dat ik hem eens moet kalibreren.
Direct na brouwdag was het SG 1.048 volgens mijn refractometer, maar 1.043 volgens de Float. Inmiddels is het bier volgens de Float vergist tot 1.000 met soms zelf een dipje naar 0.999.
Ik vind het geen grote ramp, want ik kan wel het tempo van de vergisting en de trend van het SG prima volgen. Scheelt toch weer wat staaltjes nemen om SG te bepalen om te weten wanneer ik kan gaan bottelen.
Ook valt het me 100% mee hoe goed de verbinding is in mijn RVS gistvat, dat in mijn gistkoelkast staat.
Er is een of twee keer een periode van een aantal uur geweest dat er geen verbinding was met de cloudservice van Brewbrain. Dan heb je dus geen data, ook niet als je eigen wifi verbinding goed is. Dat was wel jammer.
Al met al is mijn eerste ervaring positief. Ik ga dus wel als ik binnenkort heb gebotteld, de Float proberen te kalibreren.

-Wilco

Jacques

Citaat van: WJW op 22-08-2021  22:33 uEr is een of twee keer een periode van een aantal uur geweest dat er geen verbinding was met de cloudservice van Brewbrain. Dan heb je dus geen data, ook niet als je eigen wifi verbinding goed is. Dat was wel jammer.

Dat is inderdaad jammer. Gelukkig komt het niet alt te vaak voor.

Overigens zie ik wel vaker dat aan het begin van de vergisting het SG gemeten et de float lager is dan het SG gemeten met de refractometer.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.