Evaluatie Brew Brain Float

Gestart door Jacques, 25-08-2019 15:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

El Pastor Belga (MaJa)

altijd beter..
maar een PID en koelkast?????

ExPeteriment

Citaat van: MaJa op 03-11-2019  16:45 ualtijd beter..
maar een PID en koelkast?????
Ja, waarom niet. 5 minuten aan/ 7 minuten uit, geeft een andere koeling dan 5 minuten aan/ 8 minuten uit. Je laat de pid sturen hoe lang die uit moet, wordt steeds langer naarmate vergisting vordert. Op gegeven moment om naar trage verwarming. Heb het nog nooit gemaakt, lijkt me wel uitdaging. Je moet wel meten waar het om gaat, dus de temperatuur in het wort.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 03-11-2019  16:28 uJe zou toch vergeten dat het om de BrewBrainFloat gaat. Mooie suggesties allemaal, maar ik ben bang dat je voor verkleinen van de rimpel niet om een goed ingeregelde pid heen komt.

Klopt. De discussie is ontstaan omdat door de BrewBrain Float de temperatuur van het gistend bier nauwkeurig kan worden gevolgd. Een groot verdienste van dit apparaat.

Overigens is de temperatuur al een paar dagen heel erg constant sinds de sensor van de Inkbird maar een klein stukje in de zakbuis gestoken is. Ik ben heel benieuwd hoe groot de temperatuurverschillen zullen zijn als er volop vergisting is. Ik weet nog niet wanneer ik weer brouw, er komen namelijk een aantal drukke weekenden aan...

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 03-11-2019  22:13 uKlopt. De discussie is ontstaan omdat door de BrewBrain Float de temperatuur van het gistend bier nauwkeurig kan worden gevolgd. Een groot verdienste van dit apparaat.

Overigens is de temperatuur al een paar dagen heel erg constant sinds de sensor van de Inkbird maar een klein stukje in de zakbuis gestoken is. Ik ben heel benieuwd hoe groot de temperatuurverschillen zullen zijn als er volop vergisting is. Ik weet nog niet wanneer ik weer brouw, er komen namelijk een aantal drukke weekenden aan...

Dat al deze apparaten de temp weergeven is mooi (tilt, iSpndel, Brewbrain, inkbird enz)
Maar afwijking van 14 punten (1031 volgens de float en 1017 via refractometer) vind ik persoonlijk nogal wat, helemaal als de fabrikant max 6 punten afwijking opgeeft.

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 04-11-2019  15:33 uDat al deze apparaten de temp weergeven is mooi (tilt, iSpndel, Brewbrain, inkbird enz)
Maar afwijking van 14 punten (1031 volgens de float en 1017 via refractometer) vind ik persoonlijk nogal wat, helemaal als de fabrikant max 6 punten afwijking opgeeft.

Bij mijn vorig brouwsel was er geen noemenswaardig verschil tussen de waarde van de float en de berekende waarde van de gedane refractometing.

Overigens is het verschil minder groot. Ik had een foutje gemaakt bij de invoer van de refracto tool. De juiste waarde is 1021, maar dat is nog steeds een groot verschil.

Jacques

Nog even een update van de afgelopen dagen.

De temperatuur blijft nu stabiel en is in overeenstemming met de instelling van de Inkbird.
Door de verhoging van temperatuur vergist het bier goed na.


middelaersch

Citaat van: Jacques op 04-11-2019  21:55 uNog even een update van de afgelopen dagen.

De temperatuur blijft nu stabiel en is in overeenstemming met de instelling van de Inkbird.

Is nu inderdaad mooi stabiel, hier mag je dik tevreden mee zijn.

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de sensor zo plaatst tijdens een actieve vergisting, maar ik verwacht dat dat ook redelijk stabiel zal blijven zo. Maar dat moet natuurlijk nog wel in de praktijk blijken.

Jacques

Citaat van: Jacques op 04-11-2019  21:52 uBij mijn vorig brouwsel was er geen noemenswaardig verschil tussen de waarde van de float en de berekende waarde van de gedane refractometing.

Overigens is het verschil minder groot. Ik had een foutje gemaakt bij de invoer van de refracto tool. De juiste waarde is 1021, maar dat is nog steeds een groot verschil.

Gisteren gebotteld.

Het is duidelijk wat de oorzaak is van de afwijkende waarde: een dikke laag gist op de float.

hansHalberstadt

Ik had ooit  in een topic een idee gelanceerd voor een SG meter om geheel onder het vloeistofoppervlak te werken op basis van interne contragewichtjes en een klein stappenmotortje + waterpas systeempje. Wel iets ingewikkelder, maar als zoiets ooit in productie zou komen heb je dit probleem opgelost en kun je veel nauwkeuriger inline meten. 

EBC

Vreemd, want dat is standaard. Chinees?

Jacques

Citaat van: EBC op 10-11-2019  19:49 uVreemd, want dat is standaard. Chinees?

Bij de meeste gisten die ik gebruik krijg ik lang niet zo veel aanslag tegen de wanden van mijn CCT. Dit is niet standaard maar uitzonderlijk. Ik had eigenlijk ook een foto moeten maken van de float nadat hem uit de CCT had gehaald. Er zat echt heel veel (stevige) aanslag op.
Bij het vorige brouwsel was de float nagenoeg schoon.

EBC

Citaat van: EBC op 10-11-2019  19:49 uVreemd, want dat is standaard. Chinees?

Dit hoorde in een andere draad ... tja, op de telefoon met dikke vingers  ;D

EBC

Citaat van: Jacques op 10-11-2019  22:26 uBij de meeste gisten die ik gebruik krijg ik lang niet zo veel aanslag tegen de wanden van mijn CCT. Dit is niet standaard maar uitzonderlijk. Ik had eigenlijk ook een foto moeten maken van de float nadat hem uit de CCT had gehaald. Er zat echt heel veel (stevige) aanslag op.
Bij het vorige brouwsel was de float nagenoeg schoon.

Hmm, voor mij is dit soort aanslag eigenlijk altijd aanwezig. Welke gist heb je gebruikt? Wat gebruik je normaal?

Jacques

Citaat van: EBC op 11-11-2019  19:50 uHmm, voor mij is dit soort aanslag eigenlijk altijd aanwezig. Welke gist heb je gebruikt? Wat gebruik je normaal?

Ik gebruik een grote verscheidenheid aan gisten. In dit geval was het Mangrove Jack's M03.

EBC

Citaat van: Jacques op 11-11-2019  20:11 uIk gebruik een grote verscheidenheid aan gisten. In dit geval was het Mangrove Jack's M03.

Juist door vaak hetzelfde recept te brouwen krijg je veel beter inzicht in de diverse parameters. Het wordt dan veel gemakkelijker conclusies te trekken en verbeteringen te herkennen/door te kunnen voeren.

Jacques

Citaat van: EBC op 12-11-2019  00:16 uJuist door vaak hetzelfde recept te brouwen krijg je veel beter inzicht in de diverse parameters. Het wordt dan veel gemakkelijker conclusies te trekken en verbeteringen te herkennen/door te kunnen voeren.

Klopt. Dit geldt zeker voor een kleine commerciële brouwer.
Echter er is zo veel te ontdekken op het gebied van smaak dat ik niet steeds hetzelfde recept brouw.

Maar we dwalen weer eens af. Dit topic gaat over de BrewBrain Float. Op basis van mijn eerste twee ervaringen met dit meetinstrument kom ik tot de voorlopige conclusie dat de gistafzetting veel uitmaakt voor de SG waarden.

Jacques

Citaat van: Jacques op 04-11-2019  21:52 uBij mijn vorig brouwsel was er geen noemenswaardig verschil tussen de waarde van de float en de berekende waarde van de gedane refractometing.

Overigens is het verschil minder groot. Ik had een foutje gemaakt bij de invoer van de refracto tool. De juiste waarde is 1021, maar dat is nog steeds een groot verschil.

Vandaag nog eens gekeken welke waarde de BrewBrain float geeft met gewoon leidingwater. Dat is SG 1013... De float geeft dus een te hoge waarde aan. Vanavond heb ik mail gezonden aan de producent met de vraag hoe ik de meter kan kalibreren.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 21-12-2019  23:24 uVandaag nog eens gekeken welke waarde de BrewBrain float geeft met gewoon leidingwater. Dat is SG 1013... De float geeft dus een te hoge waarde aan. Vanavond heb ik mail gezonden aan de producent met de vraag hoe ik de meter kan kalibreren.

Ik denk dat je de meetwaarden van zo'n apparaat vooral moet zien als een indicatie of er 'nog iets gebeurt'  in je gistvat. Echt nauwkeurige en reproduceerbare meetresultaten kun je er niet van verwachten.
Als je op je foto's ziet hoeveel troep / schuimrestant er aan kleeft, en je realiseert dat zo'n ding daar in een steeds wisselende hoeveelheid schuim rond drijft, dan lijkt het me vrijwel onmogelijk dat dat een betrouwbaar en reproduceerbaar meetresultaat geeft. Maar ik denk wel dat veranderingen in sg ook altijd tot veranderingen in meetresultaten leiden, m.a.w. dat je kunt zien of er nog vergisting plaatsvindt.

Neemt niet weg dat het toch handig is om te kijken of je hem kunt kalibreren om een 'zo goed mogelijk' resultaat te krijgen. (1.013 in leidingwater is toch een fikse afwijking.)
Maar een alternatief voor de refractometer en de ouderwetse sg meter is het niet.


EBC

Citaat van: Jacques op 21-12-2019  23:24 uVandaag nog eens gekeken welke waarde de BrewBrain float geeft met gewoon leidingwater. Dat is SG 1013... De float geeft dus een te hoge waarde aan. Vanavond heb ik mail gezonden aan de producent met de vraag hoe ik de meter kan kalibreren.

De TILT kalibreert zichzelf na plaatsing van een batterij. Direct erna in water, en je ziet aan de gekleurde LED dat hij dit doet.
Ook via de app kan je kalibreren, maar dat is in software en niet in de meter zelf.


Citaat van: middelaersch op 22-12-2019  00:28 uAls je op je foto's ziet hoeveel troep / schuimrestant er aan kleeft, en je realiseert dat zo'n ding daar in een steeds wisselende hoeveelheid schuim rond drijft, dan lijkt het me vrijwel onmogelijk dat dat een betrouwbaar en reproduceerbaar meetresultaar geeft.

De BrewBrain Float drijft inderdaad erg hoog, en dan kleeft er veel gist aan, en kan het schuim invloed hebben. Een TILT drijft maar net een paar millimeter boven het oppervlak. Maar ook die geeft eerder indicatie dan een exacte meting.

Maar die indicatie geeft een heel goed zicht op het verloop van je vergisting, indien je er een grafiek van kan maken. Het blijft zeer waardevol. Een exacte meting heb immers je enkel nodig vlak voor bottelen.

Jacques

Kennelijk heeft mijn float zich ook gekalibreerd.
Vandaag weer gebrouwen. Het SG gemeten met mijn refractometer 19,5 Brix = SG 1078.
De float gaf aan het begin van de vergisting 1075. Dat is een aanvaardbare afwijking.

Overigens vind ik naast het kunnen volgen van het verloop van de vergisting ook heel mooi dat je de temperatuur tijdens de vergisting scherp in de gaten kunt houden. Deze is zo te merken stabiel nu ik de sensor maar een heel klein stukje in de zakbuis van mijn CCT gestoken heb. Ik zal morgenavond een grafiek plaatsen.

middelaersch


EBC

Citaat van: Jacques op 22-12-2019  22:24 uKennelijk heeft mijn float zich ook gekalibreerd.
Vandaag weer gebrouwen. Het SG gemeten met mijn refractometer 19,5 Brix = SG 1078.
De float gaf aan het begin van de vergisting 1075. Dat is een aanvaardbare afwijking.

Overigens vind ik naast het kunnen volgen van het verloop van de vergisting ook heel mooi dat je de temperatuur tijdens de vergisting scherp in de gaten kunt houden. Deze is zo te merken stabiel nu ik de sensor maar een heel klein stukje in de zakbuis van mijn CCT gestoken heb. Ik zal morgenavond een grafiek plaatsen.

Je meet wel enkel bovenin.
Ik merk dat er hier toch meetafwijkingen ontstaan ten opzichte van middenin, wanneer de gisting voorbij is, tijdens hoofdgisting is er zoveel turbulentie dat de temperatuur overal gelijk is. Het is daar bovenin snel iets warmer. Erg is dat niet, maar het is toch geen goed meetpunt (nogmaals na gisting).

Jacques

Citaat van: EBC op 23-12-2019  00:13 uJe meet wel enkel bovenin.
Ik merk dat er hier toch meetafwijkingen ontstaan ten opzichte van middenin, wanneer de gisting voorbij is, tijdens hoofdgisting is er zoveel turbulentie dat de temperatuur overal gelijk is. Het is daar bovenin snel iets warmer. Erg is dat niet, maar het is toch geen goed meetpunt (nogmaals na gisting).
Om hoeveel tienden van graden Celsius hebben we het dan?

Net trouwens geconstateerd dat de temperatuur in het gistvat zo'n 0,7 ºC hoger is dan in de koelkast. Er is nu veel activiteit. In zo'n 7 uur tijd is volgens de float het SG zo'n 7 punten lager.

EBC

Citaat van: Jacques op 23-12-2019  11:33 uOm hoeveel tienden van graden Celsius hebben we het dan?

In een koelkast zal het wel meevallen. Waarschijnlijk wel stratificatie tijdens koude lagering. En dan gaat het om enkele graden denk ik.

Mijn CCT is 300 liter en ik steek daar 280 liter wort in. Dat past niet in de koelkast  ;D.
Tijdens de vergisting is de temperatuur overal constant. Maar eens de inwendige stroming stopt na de vergisting kan het een paar graden verschillen boven en onderin. Ik meet het verschil met de TILT die helemaal bovenin drijft en de pt-100 waarmee ik de temperatuur regel. Die zit een stuk dieper in het bier.
Bij een koude lagering ontstaat ook stratificatie.

Jacques

Hier de beloofde grafiek van de BrewBrain float van mijn laatste brouwsel.

De temperatuur van het bier gaat volgens de float steeds verder omhoog. Daarom zojuist de ingestelde temperatuur verlaagd van 19,5 naar 19,0 ºC.



Als het goed is gaat nu de temperatuur omlaag. Ik zal alles zo laten gedurende de komende 48 uur.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.