Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Evaluatie Brew Brain Float  (gelezen 4545 keer)

Offline MaJa

• Vol lid
  • Land: pe
  • El Pastor Belga
Re: Evaluatie Brew Brain Float
« Reactie #125 Gepost op: 03-11-2019 16:45 u »
altijd beter..
maar een PID en koelkast?????

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ExPeteriment

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #126 Gepost op: 03-11-2019 18:12 u »
altijd beter..
maar een PID en koelkast?????
Ja, waarom niet. 5 minuten aan/ 7 minuten uit, geeft een andere koeling dan 5 minuten aan/ 8 minuten uit. Je laat de pid sturen hoe lang die uit moet, wordt steeds langer naarmate vergisting vordert. Op gegeven moment om naar trage verwarming. Heb het nog nooit gemaakt, lijkt me wel uitdaging. Je moet wel meten waar het om gaat, dus de temperatuur in het wort.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #127 Gepost op: 03-11-2019 22:13 u »
Je zou toch vergeten dat het om de BrewBrainFloat gaat. Mooie suggesties allemaal, maar ik ben bang dat je voor verkleinen van de rimpel niet om een goed ingeregelde pid heen komt.

Klopt. De discussie is ontstaan omdat door de BrewBrain Float de temperatuur van het gistend bier nauwkeurig kan worden gevolgd. Een groot verdienste van dit apparaat.

Overigens is de temperatuur al een paar dagen heel erg constant sinds de sensor van de Inkbird maar een klein stukje in de zakbuis gestoken is. Ik ben heel benieuwd hoe groot de temperatuurverschillen zullen zijn als er volop vergisting is. Ik weet nog niet wanneer ik weer brouw, er komen namelijk een aantal drukke weekenden aan...

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #128 Gepost op: 04-11-2019 15:33 u »
Klopt. De discussie is ontstaan omdat door de BrewBrain Float de temperatuur van het gistend bier nauwkeurig kan worden gevolgd. Een groot verdienste van dit apparaat.

Overigens is de temperatuur al een paar dagen heel erg constant sinds de sensor van de Inkbird maar een klein stukje in de zakbuis gestoken is. Ik ben heel benieuwd hoe groot de temperatuurverschillen zullen zijn als er volop vergisting is. Ik weet nog niet wanneer ik weer brouw, er komen namelijk een aantal drukke weekenden aan...

Dat al deze apparaten de temp weergeven is mooi (tilt, iSpndel, Brewbrain, inkbird enz)
Maar afwijking van 14 punten (1031 volgens de float en 1017 via refractometer) vind ik persoonlijk nogal wat, helemaal als de fabrikant max 6 punten afwijking opgeeft.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #129 Gepost op: 04-11-2019 21:52 u »
Dat al deze apparaten de temp weergeven is mooi (tilt, iSpndel, Brewbrain, inkbird enz)
Maar afwijking van 14 punten (1031 volgens de float en 1017 via refractometer) vind ik persoonlijk nogal wat, helemaal als de fabrikant max 6 punten afwijking opgeeft.

Bij mijn vorig brouwsel was er geen noemenswaardig verschil tussen de waarde van de float en de berekende waarde van de gedane refractometing.

Overigens is het verschil minder groot. Ik had een foutje gemaakt bij de invoer van de refracto tool. De juiste waarde is 1021, maar dat is nog steeds een groot verschil.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #130 Gepost op: 04-11-2019 21:55 u »
Nog even een update van de afgelopen dagen.

De temperatuur blijft nu stabiel en is in overeenstemming met de instelling van de Inkbird.
Door de verhoging van temperatuur vergist het bier goed na.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #131 Gepost op: 04-11-2019 22:18 u »
Nog even een update van de afgelopen dagen.

De temperatuur blijft nu stabiel en is in overeenstemming met de instelling van de Inkbird.

Is nu inderdaad mooi stabiel, hier mag je dik tevreden mee zijn.

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de sensor zo plaatst tijdens een actieve vergisting, maar ik verwacht dat dat ook redelijk stabiel zal blijven zo. Maar dat moet natuurlijk nog wel in de praktijk blijken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #132 Gepost op: 10-11-2019 10:03 u »
Bij mijn vorig brouwsel was er geen noemenswaardig verschil tussen de waarde van de float en de berekende waarde van de gedane refractometing.

Overigens is het verschil minder groot. Ik had een foutje gemaakt bij de invoer van de refracto tool. De juiste waarde is 1021, maar dat is nog steeds een groot verschil.

Gisteren gebotteld.

Het is duidelijk wat de oorzaak is van de afwijkende waarde: een dikke laag gist op de float.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #133 Gepost op: 10-11-2019 12:50 u »
Ik had ooit  in een topic een idee gelanceerd voor een SG meter om geheel onder het vloeistofoppervlak te werken op basis van interne contragewichtjes en een klein stappenmotortje + waterpas systeempje. Wel iets ingewikkelder, maar als zoiets ooit in productie zou komen heb je dit probleem opgelost en kun je veel nauwkeuriger inline meten. 

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #134 Gepost op: 10-11-2019 19:49 u »
Vreemd, want dat is standaard. Chinees?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #135 Gepost op: 10-11-2019 22:26 u »

Bij de meeste gisten die ik gebruik krijg ik lang niet zo veel aanslag tegen de wanden van mijn CCT. Dit is niet standaard maar uitzonderlijk. Ik had eigenlijk ook een foto moeten maken van de float nadat hem uit de CCT had gehaald. Er zat echt heel veel (stevige) aanslag op.
Bij het vorige brouwsel was de float nagenoeg schoon.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #136 Gepost op: Gisteren om 17:09 »

Dit hoorde in een andere draad ... tja, op de telefoon met dikke vingers  ;D

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #137 Gepost op: Gisteren om 19:50 »
Bij de meeste gisten die ik gebruik krijg ik lang niet zo veel aanslag tegen de wanden van mijn CCT. Dit is niet standaard maar uitzonderlijk. Ik had eigenlijk ook een foto moeten maken van de float nadat hem uit de CCT had gehaald. Er zat echt heel veel (stevige) aanslag op.
Bij het vorige brouwsel was de float nagenoeg schoon.

Hmm, voor mij is dit soort aanslag eigenlijk altijd aanwezig. Welke gist heb je gebruikt? Wat gebruik je normaal?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #138 Gepost op: Gisteren om 20:11 »
Hmm, voor mij is dit soort aanslag eigenlijk altijd aanwezig. Welke gist heb je gebruikt? Wat gebruik je normaal?

Ik gebruik een grote verscheidenheid aan gisten. In dit geval was het Mangrove Jack's M03.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #139 Gepost op: Vandaag om 00:16 »
Ik gebruik een grote verscheidenheid aan gisten. In dit geval was het Mangrove Jack's M03.

Juist door vaak hetzelfde recept te brouwen krijg je veel beter inzicht in de diverse parameters. Het wordt dan veel gemakkelijker conclusies te trekken en verbeteringen te herkennen/door te kunnen voeren.

Tags: