Evaluatie Brew Brain Float

Gestart door Jacques, 25-08-2019 15:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

In dit topic kunnen ervaringen met de Brew Brain Float worden gedeeld. Daarvoor hoef je niet de prijswinnaar van de loterij. Wel moet je Brew Brain Float hebben gebruikt. Dus graag geen meningen als er geen ervaring hebt met deze of vergelijkbare hydrometer. Voor meningen die niet gebaseerd zijn op ervaringen kun je een ander topic starten.

Niels B.

Wat me opvalt bij de specificaties is dat de nauwkeurigheid aangegeven wordt als 0.006. De aflezing wordt aangegeven met een komma.
Iemand een idee wat de nauwkeurigheid precies is?
Wordt gedistilleerd water aangegeven met 0,994 tot 1,006, of 0,9994 tot 1,0006  :weetniet:

emiel1

Citaat van: Niels B. op 26-08-2019  09:10 uWat me opvalt bij de specificaties is dat de nauwkeurigheid aangegeven wordt als 0.006. De aflezing wordt aangegeven met een komma.
Iemand een idee wat de nauwkeurigheid precies is?
Wordt gedistilleerd water aangegeven met 0,994 tot 1,006, of 0,9994 tot 1,0006  :weetniet:

Dan zou het 0,994 tot 1,006, of 0,999994 tot 1,000006 zijn toch?
Maar gezien de info op hun website vrees ik het eerste:

Specific gravity sensor
range: 0.980 SG to 1.200 SG
accuracy: ± 0.006 SG

Jacques

Citaat van: Niels B. op 26-08-2019  09:10 uWat me opvalt bij de specificaties is dat de nauwkeurigheid aangegeven wordt als 0.006. De aflezing wordt aangegeven met een komma.
Iemand een idee wat de nauwkeurigheid precies is?
Wordt gedistilleerd water aangegeven met 0,994 tot 1,006, of 0,9994 tot 1,0006  :weetniet:

Graag in dit topic alleen ervaringen met de BrewBrain Loat delen...

joenedu

Eindelijk maar toch, mijn ervaring met de BrewBrain Float. Supergaaf om het bericht te ontvangen dat ik de verloting had gewonnen!! De float was ook snel binnen... tof!
Toen ik de BrewBrain Float binnen kreeg, duurde het helaas even voordat ik ging brouwen. Ik had een dubbel in het gistvat zitten, die uitgegist was en wachtte op het bottelen. Ik heb hem eerst koud gezet, bij wijze van test wilde ik de Float in het gistvat leggen om te kijken of het signaal überhaupt door kwam. Naast het feit dat ik natuurlijk graag wilde weten hoe zoiets nu werkt! Bij het registreren van de float (je moet een account aanmaken zodat de float zijn gegevens door kan geven, zodat het op de server van BrewBrain terechtkomt) liep ik al tegen problemen aan, het lukte domweg niet. Ik kreeg een foutmelding op de site en heb contact opgenomen met BrewBrain support. Een antwoord kwam vrij snel, we hebben na een aantal mailtjes zelfs telefonisch contact gehad. Ze hadden een fout gevonden op de server. Dit was na een aantal dagen hersteld en toen kon ik de float registreren. Dat gaat overigens vrij makkelijk, je kan inloggen op het wifi-signaal van de float en daar kan je de float verbinden met je eigen wifi netwerk. De float zelf is robuust, het is een behoorlijk zware unit. Het ziet er allemaal stevig uit. Er zit een schakelaar in die op 3 standen kan, meten, uit en setup. De handleiding die op internet beschikbaar is gesteld is duidelijk.

De float heb ik in het gistvat gelegd bij de dubbel, na hem grondig gedesinfecteerd te hebben natuurlijk. Mijn (plastic) gistvat zit in een koelkast (met stc-1000) in de garage, dus qua signaal was het even afwachten. Maar uiteindelijk kwam het signaal goed door. Gelukkig! Ik had al een wifi-extender klaarliggen om het signaal te versterken, maar dat is niet noodzakelijk gebleken.
De waardes van de dubbel klopten tot op het punt. Ook de temperatuur kwam aardig overeen.  Maar dat was natuurlijk niet de echte test.

Op 5 oktober heb ik een blond bier gebrouwen (met hop uit eigen tuin). Nadat ik het wort in het gistvat had laten lopen, heb ik de float in het gistvat toegevoegd. Het koelen lukte niet zoals ik had gehoopt, dus heb ik het vat iets te warm weggezet zodat hij in de koelkast verder af kon koelen. Het signaal kwam meteen door, gelukkig maar, want ik had de verkeerde koelkast op de stc-1000 aangesloten dus zakte de temperatuur te snel! Bij het niet gebruiken van de float was ik hier waarschijnlijk pas de volgende dag achtergekomen :) Er zat wel een verschil in de waardes, de float gaf een SG van 1.064 aan en ik had 1.070 gemeten met de hydrometer op 24 graden. Dat was wel jammer. Voor een grafiek, klik hier.

Er zitten ook een aantal gaten in de metingen, normaliter komt er elke 15 minuten een meting door maar die ontbreken van zaterdagavond tot zondagmiddag. Dit is onverklaarbaar, aangezien het internet gewoon werkte gedurende die periode. Op zondag om 16.08u kwam de eerste meting weer door en de vergisting bleek al begonnen. Je kan op de site van BrewBrain de vergisting heel mooi volgen, maar dat is meteen een kwetsbaar punt: als de wifi verbinding onverhoopt wegvalt of de server er uit ligt, kan je niets meer volgen. Omdat ik nog een keer contact heb gehad met de producenten (een private brew wilde ik op een public brew zetten maar dat lukte niet) kwamen ook zij achter de gaten in de metingen en hebben me gevraagd of ik een verklaring heb (wifi ligt er uit?). Dat brengt mij op het volgende puntje, als je een brouwsel meet wordt het kiezen tussen een private of een public brew. Bij een public brew kan iedereen kan hem zien (zoals jullie ook mijn brouwsel kunnen zien via de link). Je kan dus met andere floats meekijken hoe de vergisting verloopt, ook als je geen account hebt. Maar omdat het mijn eerste keer met de float is en ik de grafiekjes graag wil delen met vrienden, moet je hem wel op public zetten. Ik kan me voorstellen dat mensen dat niet prettig vinden, hoewel ik er niet zo heel veel moeite mee heb.
De temperatuur scheelt ongeveer 1 graad met mijn stc-1000, maar die heeft een middels een schuursponsje geïsoleerde meting op het gistvat terwijl de float ín het gistvat ligt, dus dat kan natuurlijk kloppen.

Vandaag heb ik een sample genomen uit het gistvat en die gemeten met de refractometer, na omrekening (8 Brix) komt die op 1.008, terwijl de Float 1.007 aangeeft. Wat dat betreft komt het dus overeen! Nu heb ik het monster via het kraantje gelopen dus is er waarschijnlijk weer reuring in het gistvat, de float geeft nu een waarde van 1.005 aan. Maar even wachten hoe het er morgenochtend uit ziet.

Al met al ben ik erg blij met de Float. Het is een gadget die aangeeft hoe ver je zit in de vergisting, maar de gemeten punten kunnen wel iets afwijken. Het is dus niet helemaal mogelijk om je refractometer en hydrometer de deur uit te doen. Maar je kan wel perfect zien wanneer de hoofdvergisting voorbij is, de grafiek vlakt mooi af. Zo hoef je voor die tijd dus geen monsters te nemen van je brouwsel, met alle gevolgen van dien. Het overzicht is duidelijk, de grafieken zijn mooi opgemaakt en je kan met een mouse-over de gemeten waardes bekijken. Ik kan dus wel plaatjes aan deze post toevoegen, maar de grafieken op http://my.brewbrain.nl spreken wat dat betreft voor zich. Voor wat betreft de gaten in de metingen zal ik de volgende keer toch een wifi extender ophangen om het signaal te versterken, kijken of dat de gaten in de metingen oplost. Tevens is de support erg goed, ze reageren snel en denken graag met je mee. Dat is bij sommige producenten ook wel anders.
Ik zal de float de volgende brouw ook gebruiken zal mijn bevindingen dan ook melden, mochten ze erg afwijken van wat hierboven staat.
Jacques en Brouwstore, super bedankt!

Jacques

Sinds kort heb ook ik een Brewbrain Float. De meter bevalt goed ondanks een valse start.

Elk kwartier wordt de SG-waarde en temperatuur doorgegeven. De eerste dagen kwamen die onregelmatig door om vervolgens geheel te stoppen. Ik kwam snel tot de conclusie dat het wifi-signaal te zwak was. Mijn router staat in een hoek van de woonkamer terwijl mijn rvs cct in een koelkast twee etages hoger staat. De etages worden gescheiden door dikke betonnen vloeren met wapening. Door de aanschaf van een wifiboosterset via de stroomdraden in huis was dit probleem snel opgelost. Echter kort daarna ging de server waar de data van Float wordt opgeslagen plat. Tsja, als de gegevens niet verwerkt worden heb je aan de meter niet zo veel. Gelukkig was de storing van de server na een dag verholpen en sindsdien werkt het allemaal perfect. Het SG wordt heel erg precies bepaald tot twee cijfers achter de komma (bijvoorbeeld 1025,08). Ook de temperatuur wordt heel precies gemonitord en komt nagenoeg overeen met die van de Inkbird app.
 
Mooi om te zien is dat het SG na de hoofdgisting weer een beetje stijgt door het vrijkomen van stoffen door autolyse. Ik heb dit al eerder gezien toen ik een vergisting zeer regelmatig volgde met een refractometer. De float bevestigt wat ik toen gezien heb.

Een nadeel van de Float is dat deze voorzien is van een schroefdeksel en dat onder de rand gist zich kan afzetten. Dit vereist een zorgvuldige verwijdering om latere infecties te voorkomen. Dat is wel een punt van aandacht. Uiteraard dien je te voorkomen dat er vloeistoffen in de Float kunnen  stromen tijdens het reinigen en desinfecteren. Gelukkig kan het plastic tegen alcohol zodat een doekje gedrenkt in alcohol uitkomst kan bieden.

Jacques

Gisteren gebrouwen en de float drijft weer in mijn CCT.



De BrainBrew Float drijvend in het wort.


De grafiek van de Brainbrew Float laat zien dat de vergisting bezig is. De langzame stijging van het SG aan het begin komt volgens mij doordat de meting beïnvloed werd door het schuim.
Sinds enige tijd sluit ik mijn CCT niet meer af aan het begin van de hoofdgisting. In plaats daarvan doe ik een siliconen slang in de opening voor het waterslot die naar beneden afhangt. Hierdoor kan er wel zuurstof via diffusie in het gistvat komen maar kan  het bier niet infecteren door micro-organismen. Via de float kan ik de vergisting volgen. Na een 2 tot 3 dagen gaat er alsnog een waterslot op het gistvat. Ik ben benieuwd of dit terug te zien zal zijn op de grafiek. 

Ook is de temperatuurregeling goed te zien. Dat gebeurt met een Inkbird ITC  308 wifi. De verwarming bestaat uit een 25 W verwarmingskabel. De float registreert hele kleine temperatuurverschillen. De app van Inbird laat een strakke lijn zien.






EBC

De temperatuur van jouw gistend wort schommelt meerdere keren per dag met 1 °C?


Jacques

Citaat van: EBC op 26-10-2019  12:25 uDe temperatuur van jouw gistend wort schommelt meerdere keren per dag met 1 °C?

Dankzij de nauwkeurigheid van de float zie je dit. Het zal bij andere temperatuur gecontroleerde vergistingen niet anders zijn, alleen is dan niet inzichtelijk. Vandaar ook dat ik ter vergelijking het beeld van de Inkbird app ook heb geplaatst. Overigens zou je gelet op de instellingen van de Inkbird dit niet verwachten. De temperatuurmarge is ingesteld op 0,3 ºC. Een kleinere marge kan ik niet instellen.  En het niet zo dat de verwarmingslint een echte overshoot heeft. 25 Watt is een vrij laag vermogen, dat kun je ook zien aan het langzame verloop. Er zit steeds zo'n 15 minuten tussen de metingen (puntje), soms is dan zo'n 30 minuten.

Hoe het verloop precies bij jou is kun je zien als je een dergelijk apparaat zelf aanschaft.

hobbybob

Hier precies hetzelfde verschil tussen de Ispindel en de Inkbird 308 wifi.

Bij mij zit de Inkbird op het vat achter een spons en de Ispindel natuurlijk in het wort

EBC

Citaat van: Jacques op 26-10-2019  13:19 uDankzij de nauwkeurigheid van de float zie je dit. Het zal bij andere temperatuur gecontroleerde vergistingen niet anders zijn, alleen is dan niet inzichtelijk. Vandaar ook dat ik ter vergelijking het beeld van de Inkbird app ook heb geplaatst. Overigens zou je gelet op de instellingen van de Inkbird dit niet verwachten. De temperatuurmarge is ingesteld op 0,3 ºC. Een kleinere marge kan ik niet instellen.  En het niet zo dat de verwarmingslint een echte overshoot heeft. 25 Watt is een vrij laag vermogen, dat kun je ook zien aan het langzame verloop. Er zit steeds zo'n 15 minuten tussen de metingen (puntje), soms is dan zo'n 30 minuten.

Hoe het verloop precies bij jou is kun je zien als je een dergelijk apparaat zelf aanschaft.

De Inkbird is een on-off regeling, daarom krijg je deze afwijkingen, daar is weinig aan te doen.
Ik zou, in geval van een on-off regeling, altijd de temperatuur van de lucht in de kast meten, nooit het wort zelf. Meet je het wort, dan forceer je deze afwijkingen. Meet je de lucht, dan krijg je een trager systeem, maar met minder schommelingen.

Ik gebruik een PID regeling, dan heb je die afwijkingen niet. PID kijkt vooruit en regelt proactief. Maar op een koelkast werkt dat niet, omdat die te vaak en te kort zou worden ingeschakeld. Ik koel/verwarm mijn vergisting dan ook met water.

Ik gebruik al enige jaren een TILT voor elke vergisting die ik doe, en ik heb al diverse grafieken hiervan op het forum gepost. TILT was indertijd de eerste die met zo'n meter op de markt kwam. Ik heb die temperatuurafwijking niet. Ik denk dat je bieren nog beter worden wanneer je die golf eruit haalt. En wellicht ga je dan ook merken dat helder wort bijdraagt. Ik kan me voorstellen dat dat effect wordt ondergesneeuwd door de temperatuurswisselingen  ;)

Over het minder goed vergisten van helder wort, hier nog eens een TILT grafiekje van kort geleden. Zeg maar dat een hoofdvergisting nog sneller moet, en ook dat de navergisting te lang duurt. Het is een vergisting van kraakhelder wort, zonder enige beluchting (80 gram gedroogde gist op 140 liter wort). Overigens, de exacte getallen van de densiteitsmeting van dit soort meetinstrumenten wijken wel eens af. Het gaat vooral om de tendens.

Oja, op de 27e heb ik de temperatuurregeling uitgezet. :brouwen:
Weet ook dat zo'n meetinstrument bovenin het wort ligt. Wanneer de hoofdvergisting voorbij is, zal de temperatuur bovenin sneller wisselen onder invloed van de omgeving, dan in de rest van de gistingstank. Dat kan een misleidende meting geven. Tijdens de hoofdvergisting is er zoveel stroming dat de temperatuur overal gelijk is.


Jacques

Tjsa, niet iedereen heeft een PID-regeling in combinatie van een verwarming en koeling met water.
De Float laat zien wat er gebeurt in het bier. Wat dat betreft is het een prima apparaat.

En voor de vergelijking zou je eens een iets minder heldere wort kunnen brouwen.  :)

EBC

Citaat van: Jacques op 26-10-2019  17:27 uTjsa, niet iedereen heeft een PID-regeling in combinatie van een verwarming en koeling met water.
De Float laat zien wat er gebeurt in het bier. Wat dat betreft is het een prima apparaat.

En voor de vergelijking zou je eens een iets minder heldere wort kunnen brouwen.  :)

Ik brouwde vroeger met minder helder wort. Sinds het helder is (circuleren over een Blichmann filterbodem), doe ik dat niet meer. En ik ga zeker niet terug.

Die float is super. Het toont je aan dat je een serieus probleem hebt. Temperatuurschommelingen zijn ongewenst. De gist wordt links en rechts geslingerd, met alle negatieve gevolgen van dien. Daar zijn diverse studies over geschreven.

Een slangetje in plaats van een waterslot is geneuzel in de marge vergeleken bij die schommelingen. Ook toebel wort valt wellicht in het niets daarbij. pH is noemenswaardig onbelangrijk indien de gist geen constante temperatuur krijgt. Die temperatuurschommelingen werken autolyse in de hand, en ga zo maar door.

Ik heb door mijn TILTS en de vele brouwsels die ik ermee gemaakt heb, een veel beter inzicht gekregen in het vergistingsverloop van goede en net iets minder goede bieren. Er zijn veel variabelen, de gistsoort is al heel belangrijk, maar constante temperatuur is bijna de tweede.

Jacques ... je hebt een missie!  Dat wordt knutselen in de kerstvakantie  ;D

Jacques

Citaat van: EBC op 26-10-2019  21:13 uIk brouwde vroeger met minder helder wort. Sinds het helder is (circuleren over een Blichmann filterbodem), doe ik dat niet meer. En ik ga zeker niet terug.

Die float is super. Het toont je aan dat je een serieus probleem hebt. Temperatuurschommelingen zijn ongewenst. De gist wordt links en rechts geslingerd, met alle negatieve gevolgen van dien. Daar zijn diverse studies over geschreven.

Een slangetje in plaats van een waterslot is geneuzel in de marge vergeleken bij die schommelingen. Ook toebel wort valt wellicht in het niets daarbij. pH is noemenswaardig onbelangrijk indien de gist geen constante temperatuur krijgt. Die temperatuurschommelingen werken autolyse in de hand, en ga zo maar door.

Ik heb door mijn TILTS en de vele brouwsels die ik ermee gemaakt heb, een veel beter inzicht gekregen in het vergistingsverloop van goede en net iets minder goede bieren. Er zijn veel variabelen, de gistsoort is al heel belangrijk, maar constante temperatuur is bijna de tweede.

Jacques ... je hebt een missie!  Dat wordt knutselen in de kerstvakantie  ;D

Allereerst merk ik op dat dit topic gaat over de Brainbrew Float en niet over temperatuurregeling. Maar op zich is dat wel een punt van aandacht...

Ten tweede ben ik benieuwd of jouw wort zo strak in temperatuur blijft als een float gebruikt wordt. De grafiek die je gepost hebt lijkt een trendlijn weer te geven. (Wat zijn de dunne lijntjes naast de dikkere lijnen?)


SVB

Dat is ook een trendlijn lijkt mij, maar tot de 27e (datum waarop temperatuurregeling uit gaat) zie je geen lagere of hogere metingen. (Of ik in elk geval niet) en dat is zijn punt.

Brouwerij De Stichting

De grafieken van Jacques en EBC zijn totaal niet vergelijkbaar. De laatste geeft één meetpunt per dag, die van Jacques een aantal meetpunten per uur. Als Jacques z'n metingen per dag middelt krijg je waarschijnlijk ook een strakke rechte lijn. 

SVB

Hoe kom je tot die conclusie? Het gemiddelde wordt per dag weergegeven (1 meetpunt), maar volgens mij zie je verder gewoon meerdere pieken (op andere dagen wel te verstaan) en dat impliceert toch echt meerdere meetpunten, immers, hoe wil je anders pieken en dalen krijgen bij maar 1 meting per dag?

Blauwe lijn is de trend, gemiddelde. Daar onder loopt een zwarte lijn die op andere dagen pieken en dalen laat zien.

Brouwerij De Stichting

Laat ik die zwarte lijn nou helemaal niet gezien hebben. Oeps.  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 21-10-2019  22:45 uIk kwam snel tot de conclusie dat het wifi-signaal te zwak was. Mijn router staat in een hoek van de woonkamer terwijl mijn rvs cct in een koelkast twee etages hoger staat. De etages worden gescheiden door dikke betonnen vloeren met wapening. Door de aanschaf van een wifiboosterset via de stroomdraden in huis was dit probleem snel opgelost.
Wat dacht je van het effect van een afgesloten RVS tank? dat is een zgn 'kooi van Faraday' die daarom heel veel van je wifi signaal zal tegenhouden. Valt me mee dat er uberhaupt nog wat doorheen komt. waarschijnlijk komt dat omdat je deksel via een rubberring op de tank zit en op die plek daardoor de opening groter is dan een tiende van de golflengte van die straling (golflengte enkele cm) ? als je die deksel aan meerdere kanten goed geleidend met de tank zou verbinden dat heb je geen ontvangst meet volgens mij.

zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday:
In de praktijk wordt de term 'kooi van Faraday' tegenwoordig hoofdzakelijk gebruikt voor ruimtes die elektromagnetische straling buitensluiten: elektromagnetisch dode ruimtes. Als vuistregel geldt dat een kooi van Faraday ook ondoordringbaar is voor elektromagnetische straling, als de maaswijdte kleiner is dan een tiende van de golflengte van die straling;

SVB

+ een koelkast en twee verdiepingen (beton? Wapening? Stroomkabel?)

hansHalberstadt

Citaat van: SVB op 27-10-2019  09:46 u+ een koelkast en twee verdiepingen (beton? Wapening? Stroomkabel?)
Beton is in principe elektrisch isolerend dus laat straling door, maar geeft wel verzwakking als het vochtig is dus beetje geleidend net zoals water. Betonwapening heeft mazen die groter zijn dan de golflengte van wifi dus zal meevallen. Koelkast heeft een rubber afluiting en dat helpt om niet geheel als kooi van Faraday te werken, maar je raakt in de koelkast wel signaal kwijt natuurlijk, dus minder bereik dan in het open veld.   

EBC

Citaat van: Jacques op 26-10-2019  22:24 uAllereerst merk ik op dat dit topic gaat over de Brainbrew Float en niet over temperatuurregeling. Maar op zich is dat wel een punt van aandacht...

Ten tweede ben ik benieuwd of jouw wort zo strak in temperatuur blijft als een float gebruikt wordt. De grafiek die je gepost hebt lijkt een trendlijn weer te geven. (Wat zijn de dunne lijntjes naast de dikkere lijnen?)

Ik gebruik een TILT. De Brainbrew Float is daar een kopie van.
En inderdaad, de blauwe lijn is een trendlijn met 1 punt van alle gemiddelde metingen per dag. De zwarte lijnen op de achtergrond geven de werkelijke meetwaarden aan. Ik beloof je dat die niet schommelen.

Ik heb een systeem rondom de TILT geprogrammeerd, dat de meetwaarden via een raspberry pi opvangt en naar een database in de cloud stuurt. Vandaar maak ik grafieken in mijn frontend applicatie. Daarin kan ik ook allerlei instellingen op de TILT aanpassen. Ik neem doorgaans 1 meting per halfuur. Geen 0,1 °C afwijking, continu dezelfde meetwaarde.


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-10-2019  09:33 uWat dacht je van het effect van een afgesloten RVS tank? dat is een zgn 'kooi van Faraday' die daarom heel veel van je wifi signaal zal tegenhouden. Valt me mee dat er uberhaupt nog wat doorheen komt. waarschijnlijk komt dat omdat je deksel via een rubberring op de tank zit en op die plek daardoor de opening groter is dan een tiende van de golflengte van die straling (golflengte enkele cm) ? als je die deksel aan meerdere kanten goed geleidend met de tank zou verbinden dat heb je geen ontvangst meet volgens mij.

zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday:
In de praktijk wordt de term 'kooi van Faraday' tegenwoordig hoofdzakelijk gebruikt voor ruimtes die elektromagnetische straling buitensluiten: elektromagnetisch dode ruimtes. Als vuistregel geldt dat een kooi van Faraday ook ondoordringbaar is voor elektromagnetische straling, als de maaswijdte kleiner is dan een tiende van de golflengte van die straling;

Van het effect van de kooi van Faraday was ik mij bewust. Door een wifi booster te gebruiken is dat probleem opgelost.

Jacques

Citaat van: EBC op 27-10-2019  14:24 uIk gebruik een TILT. De Brainbrew Float is daar een kopie van.
En inderdaad, de blauwe lijn is een trendlijn met 1 punt van alle gemiddelde metingen per dag. De zwarte lijnen op de achtergrond geven de werkelijke meetwaarden aan. Ik beloof je dat die niet schommelen.

Ik heb een systeem rondom de TILT geprogrammeerd, dat de meetwaarden via een raspberry pi opvangt en naar een database in de cloud stuurt. Vandaar maak ik grafieken in mijn frontend applicatie. Daarin kan ik ook allerlei instellingen op de TILT aanpassen. Ik neem doorgaans 1 meting per halfuur. Geen 0,1 °C afwijking, continu dezelfde meetwaarde.

Knap dat je dit voor elkaar hebt. Je moet volgens mij het allerlekkerste bier van de wereld brouwen...  :)

Maar wat veroorzaakt die afwijkingen na 27 september?

Jacques

Het terugzetten van de klok in verband met het ingaan van de wintertijd.


middelaersch

Citaat van: Jacques op 26-10-2019  12:15 uOok is de temperatuurregeling goed te zien. Dat gebeurt met een Inkbird ITC  308 wifi. De verwarming bestaat uit een 25 W verwarmingskabel. De float registreert hele kleine temperatuurverschillen. De app van Inbird laat een strakke lijn zien.



Heb je de sensor v.d. Inkbird in een thermowell, of zit die met een spons o.i.d. op de cct?

Jacques

Citaat van: middelaersch op 27-10-2019  15:47 uHeb je de sensor v.d. Inkbird in een thermowell, of zit die met een spons o.i.d. op de cct?

Die zit bij mij in een thermowell, door mij zakbuis genoemd.

Op de onderstaande foto kun je die in mijn cct zien.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 27-10-2019  16:25 uDie zit bij mij in een thermowell, door mij zakbuis genoemd.

Dat vermoedde ik al. EBC stelde dat je, om de schommelingen terug te dringen, beter de luchttemperatuur zou kunnen meten. Maar dat heeft als nadeel dat je ook de luchttemperatuur gaat regelen ipv de temperatuur van het wort. En die twee temperaturen kunnen behoorlijk verschillen t.g.v. de warmte die bij de vergisting vrijkomt. Dus dan los je een probleem op, maar creëert tegelijk een ander probleem.....

Het schommelen wat je ziet wordt ook wel resonantie genoemd in de regeltechniek. Ik vermoed als je de sensor met een spons o.i.d. op de cct plakt, dat het schommelen minder wordt zonder dat je het nadeel hebt dat je de temperatuur v.d lucht gaat regelen ipv die van het wort. De sensor meet dan namelijk een temperatuur die een beetje tussen die van de lucht en van het wort inzit, en daar gaat een dempende werking van uit die dat resoneren tegengaat.
Zou interessant zijn om eens te proberen. Zelf heb ik helaas de mogelijkheid c.q. apparatuur niet om dat te doen. 

In hoeverre de gist van streek raakt door deze ene graad schommeling en of je dit terugziet in de kwaliteit van het bier vraag ik me overigens af, geen idee.

Martijn0172

Ik zie dat ik ook eenzelfde schommeling heb als Jacques. Mijn CCT staat los in mijn schuur en wordt verwarmd door een 4 x 25 Watt warmte matjes onder op de conus en gekoeld door ~12 ºC  water door middel van een spiraal in de CCT, aangestuurd door een Inkbird. De grafiek welke ik zie was van de zomer, ik vermoed dat het meer gekoeld zal zijn dan verwarmd (ik was op vakantie). Gezien dit laatste zou het ook de aansturing door de inkbird kunnen zijn?

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 26-10-2019  12:25 uDe temperatuur van jouw gistend wort schommelt meerdere keren per dag met 1 °C?


Dit is gewoon het standaard gedrag van een aan-uit regeling met een kleine hysterese. Als je dit soort slingeringen niet wilt dan kun je beter een PI of PID regelaar nemen, maar die is wel lastiger in te stellen.

hobbybob

Maar die denkt nog steeds niet "voorruit" tenzij jij dat voor hem doet.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 27-10-2019  17:31 uDat vermoedde ik al. EBC stelde dat je, om de schommelingen terug te dringen, beter de luchttemperatuur zou kunnen meten. Maar dat heeft als nadeel dat je ook de luchttemperatuur gaat regelen ipv de temperatuur van het wort. En die twee temperaturen kunnen behoorlijk verschillen t.g.v. de warmte die bij de vergisting vrijkomt. Dus dan los je een probleem op, maar creëert tegelijk een ander probleem.....

Het schommelen wat je ziet wordt ook wel resonantie genoemd in de regeltechniek. Ik vermoed als je de sensor met een spons o.i.d. op de cct plakt, dat het schommelen minder wordt zonder dat je het nadeel hebt dat je de temperatuur v.d lucht gaat regelen ipv die van het wort. De sensor meet dan namelijk een temperatuur die een beetje tussen die van de lucht en van het wort inzit, en daar gaat een dempende werking van uit die dat resoneren tegengaat.
Zou interessant zijn om eens te proberen. Zelf heb ik helaas de mogelijkheid c.q. apparatuur niet om dat te doen.

De sensor zit wel in de zakbuis maar is aan de achterkant niet afgesloten. Zo juist heb ik de voeler door een rubberen stop voorzien van een gat voor het waterslot gehaald. De vrije ruimte die overblijft in het gat heb ik afgesloten met een klein plastic stopje. Hierdoor meet de sensor alleen de temperatuur van het bier. Ik ben benieuwd wat voor effect dit heeft. Morgen weet ik meer.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-10-2019  21:59 uDe sensor zit wel in de zakbuis maar is aan de achterkant niet afgesloten. Zo juist heb ik de voeler door een rubberen stop voorzien van een gat voor het waterslot gehaald. De vrije ruimte die overblijft in het gat heb ik afgesloten met een klein plastic stopje. Hierdoor meet de sensor alleen de temperatuur van het bier. Ik ben benieuwd wat voor effect dit heeft. Morgen weet ik meer.
Dat hangt ervan af hoe je verwarmt. Zit je verwarming op het vat of in je gistingskast. Als je verwarming in de kast zit dan zal het open laten van je zakbuis juist minder temperatuurschommelingen geven. Bij verwarming op het vat zal het niet veel uitmaken.
Het is immers de hysterese van de regelaar die de schommelingen veroorzaakt.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 27-10-2019  22:12 uAls je verwarming in de kast zit dan zal het open laten van je zakbuis juist minder temperatuurschommelingen geven.

Ja precies, en daar ging ik vanuit. Als je met zo'n band om het vat verwarmt zal het niet veel helpen.

(Maar ik meen me te herinneren dat Jacques zijn koelkast met lampen verwarmt.)

Correctie, ik leest hierboven in een post van Jacques: 'De verwarming bestaat uit een 25 W verwarmingskabel.'

Maar zit die kabel strak om de CCT, of tegen de wand van de koelkast. In dat laatste geval is dat regeltechnisch vergelijkbaar met een lamp of een normaal verwarmingselementje.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 27-10-2019  21:59 uDe sensor zit wel in de zakbuis maar is aan de achterkant niet afgesloten. Zo juist heb ik de voeler door een rubberen stop voorzien van een gat voor het waterslot gehaald. De vrije ruimte die overblijft in het gat heb ik afgesloten met een klein plastic stopje. Hierdoor meet de sensor alleen de temperatuur van het bier. Ik ben benieuwd wat voor effect dit heeft. Morgen weet ik meer.

Ik verwacht, zoals Hans ook zegt, dat dit het resoneren juist versterkt, of in elk geval niet vermindert.

Maar sowieso interessant om te proberen, want dan zien we of wat we theoretisch beredeneren in de praktijk ook zo werkt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-10-2019  22:12 uDat hangt ervan af hoe je verwarmt. Zit je verwarming op het vat of in je gistingskast. Als je verwarming in de kast zit dan zal het open laten van je zakbuis juist minder temperatuurschommelingen geven. Bij verwarming op het vat zal het niet veel uitmaken.
Het is immers de hysterese van de regelaar die de schommelingen veroorzaakt.

We zullen zien. Het mooie is dat ik dankzij de float kan zien wat de temperatuur van het bier veel beter in de gaten kan houden dan in het verleden.

Het feit dat het de komende dagen kouder wordt kan overigens een rol spelen (mijn zolder wordt niet verwarmd). Hierdoor zal de koeling minder vaak of niet aanslaan. Een andere factor is dat aan het begin van de vergisting meer warmte wordt geproduceerd waardoor er meer geforceerd gekoeld moet worden.
Verder laat ik de temperatuur heel langzaam oplopen.

EBC

Citaat van: Jacques op 27-10-2019  15:13 uKnap dat je dit voor elkaar hebt. Je moet volgens mij het allerlekkerste bier van de wereld brouwen...  :)

Maar wat veroorzaakt die afwijkingen na 27 september?

Dat zegt men inderdaad, ja  ;)

Na 27 september heb ik de koeling uit gezet. Je ziet dan het verloop van temperatuur door temperatuursverschillen in de ruimte. Deze verschillen zijn enkel bovenin de tank aanwezig, in de bovenste paar cm tegen de wand.

middelaersch

Citaat van: Martijn0172 op 27-10-2019  17:45 uIk zie dat ik ook eenzelfde schommeling heb als Jacques. ..... Gezien dit laatste zou het ook de aansturing door de inkbird kunnen zijn?

Dat denk ik wel. De Inkbird heeft sowieso al een 'Heating Differential Value' en een 'Cooling Differential Value' van 0,3 graden, dus alleen dat kan al een schommeling van 0,6 graad geven. Tel daarbij het doorschieten, en je zit zo aan een schommeling van 1 graad. De clou is hoe je dat zo dicht mogelijk bij die 0,6 graden houdt.

hansHalberstadt

Met die aan/uit regelaars is er altijd een compromis tussen nauwkeurig regelen en vaak aanslaan (= slijtage van je relais) Je kunt dat compromis zelf verleggen door een klein verwarmingsweerstandje in de buis te stoppen. Daardoor houdt je het systeem als het ware voor de gek en gaat hij sneller uitschakelen met als gevolg minder amplitude van de resonantie omdat de bovenwaarde van de piek lager wordt, maar wel vaker aanslaan van je relais. Dat systeem zit ook in mechanische kamerthermostaten voor cv met aan/uit regeling.

Het is mij echter nog niet duidelijk hoe de verwarming van Jacques is geplaatst.   

Jacques

Vandaag dus metingen met de float gedaan terwijl de achterkant van de zakbuis afgesloten is geweest.
Ik constateer geen verschil. Bij de niet afgesloten buis is het temperatuurverschil 1,0 ºC en bij de afgesloten buis precies hetzelfde. Overigens is opmerkelijk dat er ook een periode is te zien waarbij het temperatuurverschil kleiner was.


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-10-2019  07:59 uMet die aan/uit regelaars is er altijd een compromis tussen nauwkeurig regelen en vaak aanslaan (= slijtage van je relais) Je kunt dat compromis zelf verleggen door een klein verwarmingsweerstandje in de buis te stoppen. Daardoor houdt je het systeem als het ware voor de gek en gaat hij sneller uitschakelen met als gevolg minder amplitude van de resonantie omdat de bovenwaarde van de piek lager wordt, maar wel vaker aanslaan van je relais. Dat systeem zit ook in mechanische kamerthermostaten voor cv met aan/uit regeling.

Het is mij echter nog niet duidelijk hoe de verwarming van Jacques is geplaatst.

Ik heb een verwarmingslint die tegen de zijkant van de koelkast bevestigd is.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 28-10-2019  21:06 uVandaag dus metingen met de float gedaan terwijl de achterkant van de zakbuis afgesloten is geweest.
Ik constateer geen verschil. Bij de niet afgesloten buis is het temperatuurverschil 1,0 ºC en bij de afgesloten buis precies hetzelfde. Overigens is opmerkelijk dat er ook een periode is te zien waarbij het temperatuurverschil kleiner was.



Zoals ik gisteren zei: ik vermoed als je de sensor met een spons o.i.d. op de cct plakt, dat het schommelen minder wordt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-10-2019  21:06 uVandaag dus metingen met de float gedaan terwijl de achterkant van de zakbuis afgesloten is geweest.
Ik constateer geen verschil. Bij de niet afgesloten buis is het temperatuurverschil 1,0 ºC en bij de afgesloten buis precies hetzelfde. Overigens is opmerkelijk dat er ook een periode is te zien waarbij het temperatuurverschil kleiner was.


Nu krijg je ook nog de complicatie dat de temperatuur van je sensor welliswaar hetgene is wat je plot, maar dat is niet de temperatuur van je wort. Als de sensor goed contact maakt ver in de buis met afgesloten opening dan is dat wel bijna zo, maar als de buis open is en je hebt je verwarming op de wand van de kast zoals je zegt, dan verwarm je dus de ruimte en niet je vat. Met open buis is de temperatuur van je sensor dan bv 90% van de temperatuur van je vat en 10% de temperatuur van de lucht in de kast. En die temperatuur in de kast zal veel sneller reageren op het verwarmen omdat er veel minder massa inzit. Dus dan zou je een hogere frequentie verwachten, maar dat is niet wat je ziet. Dus is het afsluiten vrijwel niet van invloed denk ik. Pas als je de sensor meer richting uiteinde doet zal de frequentie toenemen en de temperatuurschommelingen in je vat minder worden, maar op de sensor zal je nog steeds 1 graad verschil zien.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 28-10-2019  21:28 uZoals ik gisteren zei: ik vermoed als je de sensor met een spons o.i.d. op de cct plakt, dat het schommelen minder wordt.
In het vat wel, maar dus niet op je sensor.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 28-10-2019  21:39 uIn het vat wel, maar dus niet op je sensor.

Het gaat toch ook om de temperatuur in het vat...

Jacques

Citaat van: middelaersch op 28-10-2019  21:28 uZoals ik gisteren zei: ik vermoed als je de sensor met een spons o.i.d. op de cct plakt, dat het schommelen minder wordt.

De sensor heb ik een stukje teruggehaald. Ik laat het een dag zo als het nu is. Daarna wil ik kijken wat het effect is van een spons die ik met een spanband bevestig. De spullen daarvoor in huis. Dit deed ik standaard bij mijn oude CCT voordat ik deze CCT in gebruik nam (ook al weer de nodige jaren geleden).

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-10-2019  21:31 uNu krijg je ook nog de complicatie dat de temperatuur van je sensor welliswaar hetgene is wat je plot, maar dat is niet de temperatuur van je wort.

Wat je ziet op de grafiek is de meting van de Brainbrew float en niet die van de Inkbird 308. Het gaat dus niet om de temperatuur van de sensor van de temperatuurregelaar maar om de temperatuur van het bier gemeten met een drijvende hydrometer en thermometer.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 28-10-2019  21:52 uHet gaat toch ook om de temperatuur in het vat...

Ja natuurlijk. Maar mensen realiseren zich vaak niet dat wat ze meten iets anders is dan er werkelijk aan de hand is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-10-2019  22:16 uWat je ziet op de grafiek is de meting van de Brainbrew float en niet die van de Inkbird 308. Het gaat dus niet om de temperatuur van de sensor van de temperatuurregelaar maar om de temperatuur van het bier gemeten met een drijvende hydrometer en thermometer.
Ja klein gedachten kronkeltje van mijn kant. Dus als je dan de sensor iets meer omgevingstemperatuur laat meten door hem iets verder naar buiten te trekken dan moeten er volgens mij  dingen gebeuren:
1) De frequentie van de 'resonantie' wordt hoger
2) De amplitude wordt kleiner.

Zo kun je feitelijk ook zien wanneer de sensor zo diep in de thermowel zit dat hij effectief niet meer de omgeving mee meet.
Zo te zien heb je een periodetijd van ongeveer 6 uur. als die bv halveert dan zal de temperatuur schommeling ook ongeveer halveren. Dat betekent dat de thermowell weliswaar optimaal is voor de gemiddelde temperatuur, maar niet voor de schommelingen daaromheen. daarvoor kun je beter een sponsje nemen met sensor op de wand.
Nu nog kijken of die theorie klopt bij jouw vat. 

Jacques

De sensor is nu minder ver in de zakbuis bestoken en de zakbuis is niet meer afgesloten. Dit laat ik zo 24 uur. Daarna ga ik kijken wat er met de temperatuur van het bier gebeurt als ik de sensor met een sponsje aan de buitenkant van de CCT bevestig.
Overigens duurt de "golf" ongeveer 8 uur.

EBC

Citaat van: Jacques op 28-10-2019  23:08 uDe sensor is nu minder ver in de zakbuis bestoken en de zakbuis is niet meer afgesloten. Dit laat ik zo 24 uur. Daarna ga ik kijken wat er met de temperatuur van het bier gebeurt als ik de sensor met een sponsje aan de buitenkant van de CCT bevestig.
Overigens duurt de "golf" ongeveer 8 uur.

Je gaat geen verschil merken.

Nou ja, de vergisting is voorbij, dus wat dat betreft wel, maar het regelgedrag van het systeem wordt niet anders.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 28-10-2019  22:53 uJa klein gedachten kronkeltje van mijn kant. Dus als je dan de sensor iets meer omgevingstemperatuur laat meten door hem iets verder naar buiten te trekken dan moeten er volgens mij  dingen gebeuren:
1) De frequentie van de 'resonantie' wordt hoger
2) De amplitude wordt kleiner.

Precies, dat verwacht ik ook.

Wat het misschien verwarrend maakt is dat je de temperatuur regelt obv de inkbird sensor buiten het vat, maar de grafiek de temperatuur van het wort in het vat weergeeft.

middelaersch

Citaat van: EBC op 28-10-2019  23:34 uJe gaat geen verschil merken.

Dat denk ik wel. Als ik de sensor v.d. inkbird los in de koelkast leg, het andere uiterste dus, schiet de temperatuur alle kanten op (overshoot/undershoot), en is hij vrijwel continue of aan het verwarmen of aan het koelen.....

Dus de mate waarin de sensor of alleen de luchttemperatuur, of alleen de worttemperatuur, of iets daartussenin meet heeft wel degelijk invloed op het regelgedrag. En daarin kun je een optimum zoeken door te experimenteren.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 28-10-2019  23:34 uJe gaat geen verschil merken.

Nou ja, de vergisting is voorbij, dus wat dat betreft wel, maar het regelgedrag van het systeem wordt niet anders.
Heb je daar een theorie over. De gangbare regeltheorie zegt namelijk iets anders.

Biertje1985

Een aan/uit regeling is de simpelste manier van regelen, een STC-1000 en een inkbird zijn verre van ideaal. Als je Brewpi(less) zou gebruiken dan zou het al een stuk beter worden.

Die regelt ook met een aan/uit regeling, alleen wordt er veel meer met de informatie gedaan, als er een oscillatie in de trend komt dan past de Brewpi zijn verwarmings/koelingstijd aan om eerder of later te schakelen om dit te voorkomen. Bedenk ook dat de temperatuur niet overal gelijk is in het gistvat, bij koelen/verwarmen krijg je stromingen die traag in evenwicht komen en daardoor heb je altijd meer onder/overshoot dan de regelband van 0.6 ºC van bijvoorbeeld een STC-1000


Het is daarbij ook nodig om het verschil tussen de luchtemperatuur in de koelkast en de temperatuur in het gistvat te weten. Daar kan je met de Brew Brain of ispindel weer mooi mee wegkomen als je die koppelt aan een Brewpi(less) systeem.

Uiteindelijk kan je met de juiste sturing ook met een aan/uit regeling een vrij constante temperatuur krijgen.

Dat bovenstaande klopt heb ik proefondervindelijk vastgesteld, bewijs heb ik niet meer omdat ik de de brewpiless niet meer gebruik en gewoon weer via de STC-1000 mijn temperatuur regel. Die 1 graden verschil kan mij (op dit moment) gestolen worden.

Jacques

Het terughalen van de sensor in de zakbuis heeft een groot effect gehad.
De glof is veel langer geworden en de temperatuurverschillen zijn kleiner. Wel is het zo dat de vergisting veel langzamer verloopt.

Overigens heb ik gisteren ook een meting gedaan met mijn refractometer. Er zit een behoorlijk verschil tussen de uitkomst in de refractometing (1026) en die van de float (1039).
Dat heb ik ook gezien bij een tussentijdse meting bij mijn vorig brouwsel een maand geleden. Op het einde van de vergisting was er echter nagenoeg geen verschil meer.




Ik rond 17:00 uur de sensor uit de zakbuis gehaald en deze bevestigd aan de buitenkant van de CCT achter een sponsje. Omdat de vergisting nagenoeg beëindigd is gaat het niet om een eerlijke vergelijking.

EBC

Zoals ik al zei, de vergisting produceert geen warmte meer. Ik twijfel aan de oorzaak van het verplaatsen van de sensor. Ik vind zakbuis ook een heel vervelend woord en ga het niet gebruiken. 😂

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-10-2019  21:11 uIk rond 17:00 uur de sensor uit de zakbuis gehaald en deze bevestigd aan de buitenkant van de CCT achter een sponsje. Omdat de vergisting nagenoeg beëindigd is gaat het niet om een eerlijke vergelijking.
Nu de gisting is afgelopen heb je wel beter reproduceerbare omstandigheden. Dus je kunt morgen en overmorgen de eerdere situaties nogmaals uitproberen en dan alles met toestand 'einde gisting' met elkaar vergelijken.

Jacques

Citaat van: EBC op 29-10-2019  21:25 uZoals ik al zei, de vergisting produceert geen warmte meer. Ik twijfel aan de oorzaak van het verplaatsen van de sensor. Ik vind zakbuis ook een heel vervelend woord en ga het niet gebruiken. 😂

Het klopt dat omdat de gist geen warmte meer produceert hoeft de koeling minder te werken. Dat kan een vertekend beeld geven. Gelukkig zal dit niet de laatste keer zijn dat ik brouw...  ;)  Bij een volgend brouwsel kan ik bekijken wat dan het effect is.

Overigens is het woord zakbuis een gebruikelijke Nederlandse benaming. Waarom Engelse termen gebruiken terwijl we daar goede Nederlandse voor hebben?
Zoek maar eens zakbuis in Google.

EBC

Citaat van: Jacques op 29-10-2019  21:50 uWaarom Engelse termen gebruiken terwijl we daar goede Nederlandse voor hebben?

We dryhoppen, en maischen, en lageren, en sensorren, en brainbrewen (hersenbrouwen?) zo vrolijk verder, verre van Nederlands.

Voetjes op de grond.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 29-10-2019  21:11 uDe glof is veel langer geworden en de temperatuurverschillen zijn kleiner.

Dat de temperatuurverschillen kleiner zijn geworden had ik verwacht, maar dat de golf langer is geworden verbaast me een beetje. Ik had eigenlijk het tegenovergestelde verwacht.

Citaat van: Jacques op 29-10-2019  21:11 uOverigens heb ik gisteren ook een meting gedaan met mijn refractometer. Er zit een behoorlijk verschil tussen de uitkomst in de refractometing (1026) en die van de float (1039).
Dat heb ik ook gezien bij een tussentijdse meting bij mijn vorig brouwsel een maand geleden. Op het einde van de vergisting was er echter nagenoeg geen verschil meer.

Misschien komt dat om de float niet vrij kan bewegen tgv de schuimlaag waar hij in drijft? Als de gisting ten einde is, verdwijnt (meestal) het schuim ook grotendeels, en kan de float weer vrij bewegen, en dus weer de juiste waarde aangeven.

Citaat van: Jacques op 29-10-2019  21:11 uIk rond 17:00 uur de sensor uit de zakbuis gehaald en deze bevestigd aan de buitenkant van de CCT achter een sponsje. Omdat de vergisting nagenoeg beëindigd is gaat het niet om een eerlijke vergelijking.

Ik ben benieuwd wat dat voor een resultaat geeft!

Jacques

Citaat van: EBC op 29-10-2019  22:48 uWe dryhoppen, en maischen, en lageren, en sensorren, en brainbrewen (hersenbrouwen?) zo vrolijk verder, verre van Nederlands.

Voetjes op de grond.

We hoeven niet steeds verder Engelse termen te gebruiken. Spreek je moerstaal!  :D

EBC

Citaat van: middelaersch op 29-10-2019  22:50 uAls de gisting ten einde is, verdwijnt (meestal) het schuim ook grotendeels, en kan de float weer vrij bewegen, en dus weer de juiste waarde aangeven.

Floats geven geen correcte densiteitswaarden aan. Er plakt gist aan, ze wiebelen in het hevig turbulente gistend wort, ...
Gebruik ze enkel voor de tendens, en daarvoor zijn ze supergoed geschikt.
Zeer leerzaam, indien je er gemiddelde vergistingscurves mee kan creëren.

EBC

Citaat van: Jacques op 29-10-2019  23:03 uWe hoeven niet steeds verder Engelse termen te gebruiken. Spreek je moerstaal!  :D
Ik vind de BROUW HERSEN DRIJVER toch een vreemd apparaat.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 29-10-2019  22:50 uMisschien komt dat om de float niet vrij kan bewegen tgv de schuimlaag waar hij in drijft? Als de gisting ten einde is, verdwijnt (meestal) het schuim ook grotendeels, en kan de float weer vrij bewegen, en dus weer de juiste waarde aangeven.

Ik denk ook dat schuim de meting beïnvloedt. Het viel mij ook op dat de SG-waarde aan het begin van de meting met de float lager was dan de waarde die ik had gemeten met mijn refractometer. Na een paar uur werd de SG-waarde van de float hoger en kwam deze meer in de buurt van de refractometer. Deze was iets lager maar zo heel vreemd is dat niet omdat de gist suikers verbruikt.

Jacques

Citaat van: EBC op 29-10-2019  23:09 uIk vind de BROUW HERSEN DRIJVER toch een vreemd apparaat.

Ik ook. Maar dat is de naam die de producent er aan gegeven heeft...

Een zakbuis is een voorwerp en geen merknaam. Jij rijdt toch ook een auto en geen car? (Of een bedrijfswagen in plaats van een van). Van oudsher heet een dergelijk voorwerp in het Nederlands een zakbuis. Maar goed laten we niet een taaldiscussie voeren. Als jij het een thermowell wilt noemen mij best. Ik blijf de term zakbuis gebruiken.  ;)

middelaersch

Citaat van: EBC op 29-10-2019  23:09 uIk vind de BROUW HERSEN DRIJVER toch een vreemd apparaat.

Dit is volgens google translate ook geen juiste vertaling.  :(
Het is 'brouw hersenvlotter' volgens goochel vertaal.  :proost:

EBC

Citaat van: Jacques op 29-10-2019  23:10 uIk denk ook dat schuim de meting beïnvloedt. Het viel mij ook op dat de SG-waarde aan het begin van de meting met de float lager was dan de waarde die ik had gemeten met mijn refractometer. Na een paar uur werd de SG-waarde van de float hoger en kwam deze meer in de buurt van de refractometer. Deze was iets lager maar zo heel vreemd is dat niet omdat de gist suikers verbruikt.

Ik heb meer dan 100 brouwsels vergist met 'floats'. Kijk vooral naar de tendens en niet naar de absolute waarden. Zeer waardevol deze metingen, indien je er een tijdsverloop mee kan maken! Maar niet voor het exacte SG op een moment.

EBC

Citaat van: middelaersch op 29-10-2019  23:19 uDit is volgens google translate ook geen juiste vertaling.  :(
Het is 'brouw hersenvlotter' volgens goochel vertaal.  :proost:

ROFL als dat nog mag  :groots:

middelaersch

Citaat van: EBC op 29-10-2019  23:23 uROFL als dat nog mag  :groots:

Dan zoek ook nog maar even op wat de Nederlandse vertaling van thermowell is dan, als je toch al op de grond ligt  :nut:  :huilen:

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 29-10-2019  23:09 uIk vind de BROUW HERSEN DRIJVER toch een vreemd apparaat.

Ik denk dat je meer moet denken aan een drijvend brouwhart, maar ook dat klinkt voor geen meter natuurlijk. En een zakbuis klinkt voor mij toch mee als een medische afwijking waarbij eea verzakt is, hoewel het wel het juiste woord is voor thermowell. Sommige dingen kun je beter laten zoals ze zijn. 

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 29-10-2019  21:11 uOverigens heb ik gisteren ook een meting gedaan met mijn refractometer. Er zit een behoorlijk verschil tussen de uitkomst in de refractometing (1026) en die van de float (1039).
Dat heb ik ook gezien bij een tussentijdse meting bij mijn vorig brouwsel een maand geleden. Op het einde van de vergisting was er echter nagenoeg geen verschil meer.
Dus het begin klopt, dat heb je ingegeven. Het eind klopt. Maar wat zegt de grafiek? Zegt misschien meer over schuim dat ontstaat en verdwijnt, dan over de vergisting?

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 30-10-2019  19:26 uDus het begin klopt, dat heb je ingegeven. Het eind klopt. Maar wat zegt de grafiek? Zegt misschien meer over schuim dat ontstaat en verdwijnt, dan over de vergisting?
Ja zoiets moet het zijn. Schuim zal de hoek verstoren omdat het een andere dichtheid heeft dan lucht. simpel uit te proberen in een bakje met afwasmiddel sopje.

Jacques

Het plaatje van de afgelopen 24 uur van 17:00 uur tot 17:00 uur.



De temperatuurwisselingen zijn aanzienlijk kleiner en bedragen nu zo'n 0,3 ºC.  De sensor plaatsen achter een sponsje tegen de cct lijkt inderdaad de meest betrouwbare meting op te leveren zoals middelaersch verwachtte. Om uit te sluiten dat de kleinere temperatuurverschillen een gevolg zijn van de mindere activiteit (mindere warmte-ontwikkeling) heb ik ter controle de sensor rond 20:30 uur weer een klein stukje in de zakbuis gestoken.

Ook weer een meting gedaan met de refractometer. Uit berekening met de tool van Hans volgt dat het SG 1017,9 is. De float geeft een waarde van 1031,8.


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2019  19:44 uJa zoiets moet het zijn. Schuim zal de hoek verstoren omdat het een andere dichtheid heeft dan lucht. simpel uit te proberen in een bakje met afwasmiddel sopje.

De weerstand van het schuim speelt ook een rol. De dichtheid van een afwasmiddel sopje is anders dan die van een gistdek. Overigens weet ik niet of sprake is van een gistdek. Ik heb de CCT niet geopend.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 30-10-2019  21:15 uDe weerstand van het schuim speelt ook een rol. De dichtheid van een afwasmiddel sopje is anders dan die van een gistdek. Overigens weet ik niet of sprake is van een gistdek. Ik heb de CCT niet geopend.
Weerstand (viscositeit) heeft invloed als er iets beweegt, maar hier ligt iets onder een vaste hoek.
Natuurlijk is de dichtheid van diverse sopjes anders, maar ook van grof of fijn schuim van gistend bier zal dat gelden. Maar eerste stap is om iets kwalitatief aan te tonen (dus de verklaring van een effect) en dan de volgende stap kwantitatief (hoeveel is het effect).

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2019  21:25 uWeerstand (viscositeit) heeft invloed als er iets beweegt, maar hier ligt iets onder een vaste hoek.
Natuurlijk is de dichtheid van diverse sopjes anders, maar ook van grof of fijn schuim van gistend bier zal dat gelden. Maar eerste stap is om iets kwalitatief aan te tonen (dus de verklaring van een effect) en dan de volgende stap kwantitatief (hoeveel is het effect).

Het is natuurlijk geen vaste hoek. Als dat het geval zou zijn werkt de float niet... De verandering van de hoek wordt immers gebruikt voor de bepaling van het SG.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 30-10-2019  21:36 uHet is natuurlijk geen vaste hoek. Als dat het geval zou zijn werkt de float niet... De verandering van de hoek wordt immers gebruikt voor de bepaling van het SG.

Precies, de float moet vrij kunnen bewegen. De hoek die hij inneemt mag uitsluitend beïnvloed worden door het SG van de vloeistof waar hij in drijft. Als het schuim, bij veranderend sg, de beweging van de float belemmert dan kan hij niet goed werken.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 30-10-2019  21:41 uPrecies, de float moet vrij kunnen bewegen. De hoek die hij inneemt mag uitsluitend beïnvloed worden door het SG van de vloeistof waar hij in drijft. Als het schuim, bij veranderend sg, de beweging van de float belemmert dan kan hij niet goed werken.
Dat is zeker een zwak punt van dit soort meters. Schuim heeft natuurlijk diverse verstorende eigenschappen bv
-dichtheid (zal de hoek en dus het SG verstoren)
-weerstand tegen vervormen (zal hoekverdraaiing= SG afname belemmeren)
-weerstand tegen bewegen= viscositeit Dat zal vrijwel geen invloed hebben omdat de snelheid waarmee de hoek verandert zeer zeer klein is.
-schuim beweegt door CO2 bubbels die erdoorheen breken (geeft random variatie rondom de SG waarde)

middelaersch

En daarmee komen we dan eigenlijk tot dezelfde conclusie als wat EBC eerder al stelde:

Citaat van: EBC op 29-10-2019  23:05 uFloats geven geen correcte densiteitswaarden aan. Er plakt gist aan, ze wiebelen in het hevig turbulente gistend wort, ...
Gebruik ze enkel voor de tendens, en daarvoor zijn ze supergoed geschikt.
Zeer leerzaam, indien je er gemiddelde vergistingscurves mee kan creëren.

Jacques

Een float of een iSpindel gebruik je inderdaad om het verloop van de vergisting te volgen. Dat is handig voor:
- het vaststellen hoe snel de vergisting start;
- je het gistvat de eerste dagen niet voorziet van een waterslot;
- je wilt overhevelen;
- het bewaren van de grafiek voor archiefdoeleinden (hoe verliep de vergisting).

Daarnaast is het super handig dat je bij de float de temperatuur van je gistend bier heel precies kunt volgen.

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 30-10-2019  22:31 uEen float of een iSpindel gebruik je inderdaad om het verloop van de vergisting te volgen. Dat is handig voor:
- het vaststellen hoe snel de vergisting start;
- je het gistvat de eerste dagen niet voorziet van een waterslot;
- je wilt overhevelen;
- het bewaren van de grafiek voor archiefdoeleinden (hoe verliep de vergisting).

Daarnaast is het super handig dat je bij de float de temperatuur van je gistend bier heel precies kunt volgen.
Dus overgang van hoofd- naar nagisting kun je wel uit de tendens halen?

emiel1

Citaat van: ExPeteriment op 31-10-2019  11:08 uDus overgang van hoofd- naar nagisting kun je wel uit de tendens halen?

Ja, dat lukt wel. Dit zijn voorbeelden van mijn tilt, maar met mijn iSpindel ziet het er net zo uit


Scorpionrose

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2019  21:25 uWeerstand (viscositeit) heeft invloed als er iets beweegt, maar hier ligt iets onder een vaste hoek.
Natuurlijk is de dichtheid van diverse sopjes anders, maar ook van grof of fijn schuim van gistend bier zal dat gelden. Maar eerste stap is om iets kwalitatief aan te tonen (dus de verklaring van een effect) en dan de volgende stap kwantitatief (hoeveel is het effect).

En wat bij een iSpindel of en Brewbrain ook belangrijk is is zijn gewicht.
Zowel de iSpindel als de Brewbrain maken gebruik van dezelfde behuizing.
Hoe zwaarder het geheel is des te dieper zal hij in het wort liggen en des te minder zal hij last hebben van een gistdek.
Verder hoe zwaarder des te minder hij last heeft van het circuleren van het wort tijdens de vergisting.
En hier zit dus het grote verschil tussen een iSpindel en de Brewbrain.
Een Brewbrain weegt 150 gram
Een iSpindel zoals ik hem maak weegt 190 gram.
Met het gewicht bepalen ben ik destijds veel aan het testen geweest en 40 gram zwaarder is in dit geval heel veel.

Jacques

Weer even een update van de laatste 24 uur. De sensor heeft een klein stukje de zakbuis gezeten. Het beeld is niet zo heel veel anders dan bij het sponsje.

Te zien is dat de vergisting klaar is.


Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 31-10-2019  17:18 uEn wat bij een iSpindel of en Brewbrain ook belangrijk is is zijn gewicht.
Zowel de iSpindel als de Brewbrain maken gebruik van dezelfde behuizing.
Hoe zwaarder het geheel is des te dieper zal hij in het wort liggen en des te minder zal hij last hebben van een gistdek.
Verder hoe zwaarder des te minder hij last heeft van het circuleren van het wort tijdens de vergisting.
En hier zit dus het grote verschil tussen een iSpindel en de Brewbrain.
Een Brewbrain weegt 150 gram
Een iSpindel zoals ik hem maak weegt 190 gram.
Met het gewicht bepalen ben ik destijds veel aan het testen geweest en 40 gram zwaarder is in dit geval heel veel.

Dat is inderdaad relatief een groot gewichtsverschil.
De Brewbrain float komt overigens maar een klein stukje boven de vloeistof uit. Misschien is het een idee om een vergelijking te doen met water?

middelaersch

Citaat van: Jacques op 31-10-2019  21:20 uWeer even een update van de laatste 24 uur. De sensor heeft een klein stukje de zakbuis gezeten. Het beeld is niet zo heel veel anders dan bij het sponsje.

Mooi te zien dat ook dit praktijkresultaat weer overeenkomt met wat je o.b.v. de theorie mag verwachten!

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 31-10-2019  21:20 uTe zien is dat de vergisting klaar is.


Had je zo'n hoog einde verwacht?

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 31-10-2019  21:41 uHad je zo'n hoog einde verwacht?

Gisteren heb ik ook een meting gedaan met mijn refractometer. Daaruit bleek een SG van 1017,9.
Dat is een waarde die ik had verwacht gelet op de gebruikte gist, maischschema en storting.

EBC

Citaat van: Jacques op 31-10-2019  21:20 uWeer even een update van de laatste 24 uur. De sensor heeft een klein stukje de zakbuis gezeten. Het beeld is niet zo heel veel anders dan bij het sponsje.

Ik zou het sponsje weglaten.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 30-10-2019  21:58 uDat is zeker een zwak punt van dit soort meters. Schuim heeft natuurlijk diverse verstorende eigenschappen bv
-dichtheid (zal de hoek en dus het SG verstoren)
-weerstand tegen vervormen (zal hoekverdraaiing= SG afname belemmeren)
-weerstand tegen bewegen= viscositeit Dat zal vrijwel geen invloed hebben omdat de snelheid waarmee de hoek verandert zeer zeer klein is.
-schuim beweegt door CO2 bubbels die erdoorheen breken (geeft random variatie rondom de SG waarde)

Het is niet zozeer het schuim, maar de CO2 belletjes die aan de float kleven, en de gist die zich op de float afzet.
De float ligt veel te diep om last te hebben van schuim.

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 31-10-2019  23:32 uGisteren heb ik ook een meting gedaan met mijn refractometer. Daaruit bleek een SG van 1017,9.
Dat is een waarde die ik had verwacht gelet op de gebruikte gist, maischschema en storting.
Ca 14 punten afwijking. Einde klopt niet tenzij er nog veel schuim is wat nog zal verdwijnen.

Scorpionrose

Citaat van: EBC op 01-11-2019  08:54 uHet is niet zozeer het schuim, maar de CO2 belletjes die aan de float kleven, en de gist die zich op de float afzet.
De float ligt veel te diep om last te hebben van schuim.

Klopt. En om de belletjes wat tegengas te geven heb je dus gewicht nodig. Des te zwaarder het geheel is des te stabieler het in het wort ligt.  En de hoek waarbij hij in het wort ligt is ook bepalend. Als het geheel minder weegt dan ligt hij vlakker in het wort en als er dan bellen aan blijven hangen zal hij de hoek meer veranderen en dus een grotere afwijking hebben.

Jacques

Citaat van: EBC op 01-11-2019  08:51 uIk zou het sponsje weglaten.

Dan meet je met de Inkbird sensor alleen de lucht van de koelkast en niet meer van het bier...


Citaat van: ExPeteriment op 01-11-2019  09:15 uCa 14 punten afwijking. Einde klopt niet tenzij er nog veel schuim is wat nog zal verdwijnen.
Ik zie nu dat er iets niet goed gegaan is bij het invoeren in de refractometertool. Het verschil is kleiner, namelijk 10,3 SG waarden. Ik zal morgen avond nog een vergelijking doen.

Jacques

Citaat van: EBC op 01-11-2019  08:54 uHet is niet zozeer het schuim, maar de CO2 belletjes die aan de float kleven, en de gist die zich op de float afzet.

Het afzetten van gist kan zeker een factor zijn. Dit zou betekenen dat de afwijking ten opzichte van de refractometer waarde verschillend kan zijn afhankelijk van het flocculerend gedrag van de gist. In dit geval heb ik de Mangrove Jacls's M03 gebruikt en die heeft sterk flocculerende eigenschappen.

middelaersch

Citaat van: EBC op 01-11-2019  08:51 uIk zou het sponsje weglaten.

Dat begrijp ik niet, waarom zou je dat willen?
Je wilt de temperatuur van het bier toch regelen?

EBC

Citaat van: Jacques op 01-11-2019  12:33 uHet afzetten van gist kan zeker een factor zijn. Dit zou betekenen dat de afwijking ten opzichte van de refractometer waarde verschillend kan zijn afhankelijk van het flocculerend gedrag van de gist. In dit geval heb ik de Mangrove Jacls's M03 gebruikt en die heeft sterk flocculerende eigenschappen.

Vooral de zogenaamde bruine gist. Die zich ook aan de wand van het gistvat afzet.

EBC

Citaat van: middelaersch op 01-11-2019  12:40 uDat begrijp ik niet, waarom zou je dat willen?
Je wilt de temperatuur van het bier toch regelen?

De warmteproductie tijdens de hoofdgisting is heel constant in de tijd. Je wil vooral geen fluctuaties in de temperatuur van je bier. Een graad meer of minder is van veel minder belang. Fluctuaties van de lucht mogen er wel zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 01-11-2019  14:46 uDe warmteproductie tijdens de hoofdgisting is heel constant in de tijd. Je wil vooral geen fluctuaties in de temperatuur van je bier. Een graad meer of minder is van veel minder belang. Fluctuaties van de lucht mogen er wel zijn.
Zolang er warmteproductie is gaat er warmte van je bier naar de omgeving. Dat betekent dat het bier op een hogere temperatuur staat dan de omgeving. Het sponsje is daarom een compromis tussen regelgedrag en temperatuur offset, dus wel degelijk beter dan geen sponsje. Zonder sponsje krijg je een prima regelgedrag, maar wel een offset in je biertemperatuur tov de ingestelde waarde.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 01-11-2019  15:02 uZolang er warmteproductie is gaat er warmte van je bier naar de omgeving. Dat betekent dat het bier op een hogere temperatuur staat dan de omgeving. Het sponsje is daarom een compromis tussen regelgedrag en temperatuur offset, dus wel degelijk beter dan geen sponsje. Zonder sponsje krijg je een prima regelgedrag, maar wel een offset in je biertemperatuur tov de ingestelde waarde.

Die offset kan je eenvoudig compenseren.  :brouwen: Zeker indien je een float hebt.

middelaersch

Citaat van: EBC op 01-11-2019  20:56 uHet
Die offset kan je eenvoudig compenseren.  :brouwen: Zeker indien je een float hebt.

Probleem is dat die offset niet constant is, maar afhankelijk is van de warmteproductie t.g.v. het vergistingsproces.
Dus je moet die offset compensatie dan vrijwel continue bijstellen.

hansHalberstadt

Precies. Jij bent dan zelf een 2e regelaar. Op die manier kun je wel een hele kleine temperatuurschommeling krijgen samen met een hele kleine offset. 2 regelaars die samen regelen is een multivariable feedback control systeem. Dan wordt het pas echt lastig, want dan krijg je te maken met stabiliteitseisen. Maar als je de ene regelaar (offset) een stuk trager kunt maken dan de andere (momentane temperatuur) dan is het wel te doen. Dus met de hand 1 of 2 x per dag de offset bijregelen via float in je tank en momentane temperatuur via regelen van de luchttemperatuur om je vat heen.
   
 

EBC

Citaat van: middelaersch op 01-11-2019  21:07 uProbleem is dat die offset niet constant is, maar afhankelijk is van de warmteproductie t.g.v. het vergistingsproces.
Dus je moet die offset compensatie dan vrijwel continue bijstellen.

Niet tijdens de hoofdgisting.
Gewoon aan het begin een graadje lager instellen, en wanneer de nagisting start een graadje hoger.

Maar je kan ook kiezen voor de schommeling die je krijgt met sponsje.

Jacques

Citaat van: EBC op 01-11-2019  22:43 uNiet tijdens de hoofdgisting.
Gewoon aan het begin een graadje lager instellen, en wanneer de nagisting start een graadje hoger.

Maar je kan ook kiezen voor de schommeling die je krijgt met sponsje.

Bij een volgend brouwsel wil ik wel een vergelijking maken.
Een dergelijke test kan ook gedaan door iemand anders die een Brainbrew Float heeft.

hansHalberstadt

Ik denk niet dat schommelingen van +/- 0.5 graad erg zijn. Punt is wel dat aan het einde als er vrijwel geen koolzuur meer gevormd wordt dat 1 graad verschil er wel voor kan zorgen dat er net wat meer koolzuur oplost, dus dat je waterslot een beetje lucht aanzuigt en dat in een ritme van elke paar uur.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 01-11-2019  22:57 uIk denk niet dat schommelingen van +/- 0.5 graad erg zijn. Punt is wel dat aan het einde als er vrijwel geen koolzuur meer gevormd wordt dat 1 graad verschil er wel voor kan zorgen dat er net wat meer koolzuur oplost, dus dat je waterslot een beetje lucht aanzuigt en dat in een ritme van elke paar uur.

Dat kun je voorkomen met een terugslagklepje...

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 01-11-2019  22:57 uIk denk niet dat schommelingen van +/- 0.5 graad erg zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in dit draadje actief ben meer is ingegeven door mijn technische interesse dan dat ik denk dat dit een daadwerkelijke bijdrage kan leveren  aan de kwaliteit van mijn bier. Ik geloof ook niet dat dergelijke schommelingen je bier om zeep helpen.

Citaat van: hansHalberstadt op 01-11-2019  22:57 uPunt is wel dat aan het einde als er vrijwel geen koolzuur meer gevormd wordt dat 1 graad verschil er wel voor kan zorgen dat er net wat meer koolzuur oplost, dus dat je waterslot een beetje lucht aanzuigt en dat in een ritme van elke paar uur.
Dit is wel iets wat denk ik invloed kan hebben op de bier kwaliteit. Van buitenaf aangezogen lucht wil je, om diverse redenen, niet in je gistvat hebben.
Als mijn waterslot 'de verkeerde kant op' gaat blubben dan word ik toch wel een beetje nerveus,

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 02-11-2019  00:06 uIk moet eerlijk zeggen dat ik in dit draadje actief ben meer is ingegeven door mijn technische interesse

Als mijn waterslot 'de verkeerde kant op' gaat blubben dan word ik toch wel een beetje nerveus,
Dat is ook precies waarom ik hier mee doe.
Overigens er zijn diverse manieren om zuurstof aanzuigen te voorkomen. Zelf gebruik ik en zelfgemaakt systeemptje wat via een balg/uswitch/klepje continu koolzuur levert onder een overdruk van ca 0.1 mBar (= 1mm waterkolom).
Dat sluit je aan via een Tstukje op je waterslot tegen het einde van de gisting.

Jacques

Nu ik de sensor maar een heel klein stukje in de zakbuis gestoken heb krijg ik een hele strakke temperatuurslijn. Vooralsnog lijkt dit de meest ideale plaatsing van de sensor van de Inkbird.

Mooi dat je dit via de Brainbrew Float kunt ontdekken.

Wat je ook ziet is een plotselinge verhoging van het SG. Dit is waarschijnlijk het gevolg van het feit dat ik gist heb afgelaten waardoor de float een andere stand gekregen heeft. De gist die ik heb afgelaten was overigens heel dik en kwam zeer traag uit de CCT. Het was net klei. Iets wat vaker voorkomt bij een sterk flocculerende gist.







hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-11-2019  11:18 uNu ik de sensor maar een heel klein stukje in de zakbuis gestoken heb krijg ik een hele strakke temperatuurslijn.
Mooi dat theorie en praktijk helemaal overeenstemmen. Nu je gisting is afgelopen zal de offset die je meet met de flow tov je ingestelde temperatuur van de Inkbird ook wel heel klein zijn.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 02-11-2019  11:27 uMooi dat theorie en praktijk helemaal overeenstemmen. Nu je gisting is afgelopen zal de offset die je meet met de flow tov je ingestelde temperatuur van de Inkbird ook wel heel klein zijn.

Voorschrijdende theorie dan, de praktijk is niet veranderd. Dit komt overeen met een sensor zonder sponsje  ;) De temperatuur van de lucht schommelt, maar de warmteinhoud daarvan is heel klein ten opzichte van al die liters wort. Daarom blijft het wort gelijk.

Indien je geen thermowell hebt, monteer je de sensor best op je vat net ietsjes los van de wand, zonder spons. Tijdens de hoofdgisting zal je dan de temperatuur wellicht iets lager moeten instellen. Maar je bier wordt er beter door.

We besteden alle aandacht aan details zoals pH, zuurstofinslag, giststarters, ja tot zelfs waterbehandeling en antioxidanten aan toe, maar een schommeling van gistingstemperatuur laten we lopen. Ik denk dat die invloed wordt onderschat.

Jacques

Citaat van: EBC op 02-11-2019  13:37 uVoorschrijdende theorie dan, de praktijk is niet veranderd. Dit komt overeen met een sensor zonder sponsje  ;) De temperatuur van de lucht schommelt, maar de warmteinhoud daarvan is heel klein ten opzichte van al die liters wort. Daarom blijft het wort gelijk.

Indien je geen thermowell hebt, monteer je de sensor best op je vat net ietsjes los van de wand, zonder spons. Tijdens de hoofdgisting zal je dan de temperatuur wellicht iets lager moeten instellen. Maar je bier wordt er beter door.

We besteden alle aandacht aan details zoals pH, zuurstofinslag, giststarters, ja tot zelfs waterbehandeling en antioxidanten aan toe, maar een schommeling van gistingstemperatuur laten we lopen. Ik denk dat die invloed wordt onderschat.

Door mij wordt betwijfeld dat je een constantere temperatuur van het bier krijgt als de sensor van de temperatuurcontroler los in de koelkast hangt.
Over een aantal weken brouw ik weer en dan kan ik het vaststellen. Maar misschien is er iemand anders die een Brainbrew Float heeft en bereid is deze test eerder uit te voeren.

Overigens denk ik niet dat relatief kleine temperatuurschillen, want daar hebben we het hier over, een hele grote invloed hebben op het uiteindelijke bieren. De andere zaken die je noemt hebben mijn inziens veel meer invloed...

EBC

Citaat van: Jacques op 02-11-2019  15:45 uDoor mij wordt betwijfeld dat je een constantere temperatuur van het bier krijgt als de sensor van de temperatuurcontroler los in de koelkast hangt.

Nee nee, niet zomaar los in de koelkast. Heel kort op de wand van het vat, maar geen sponsje, zodat je de lucht meet die vlak om het vat zit.

hansHalberstadt

De temperatuurregeling heeft meestal een aan- en uitschakel temperatuur met een hysterese daartussen van bv 1 graad.
Maar als je koelkast uitschakelt zit er nog veel koelmiddel wat nog moet verdampen. daardoor zal de temperatuur verder zakken. Bij het aanschakelen zal vrij snel het koelmiddel beginnen met koelen. De gemiddelde temperatuur is dan niet simpel (aan+uitschakel temperatuur)/2
Dus als je dat doet zonder sponsje dan moet je wel meer doen om de offset juist in te stellen.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 02-11-2019  22:03 uDe temperatuurregeling heeft meestal een aan- en uitschakel temperatuur met een hysterese daartussen van bv 1 graad.
Maar als je koelkast uitschakelt zit er nog veel koelmiddel wat nog moet verdampen. daardoor zal de temperatuur verder zakken. Bij het aanschakelen zal vrij snel het koelmiddel beginnen met koelen. De gemiddelde temperatuur is dan niet simpel (aan+uitschakel temperatuur)/2
Dus als je dat doet zonder sponsje dan moet je wel meer doen om de offset juist in te stellen.

De soortelijke warmte van wort is 4x groter dan die van lucht.

El Pastor Belga (MaJa)

Je kan ook 2 stc-100 of inkbirds gebruiken.
1 om de temperatuur van je wort te regelen en de andere om de temperatuur van de lucht te regelen bij deze zet je de ofset wat groter.
Bijvoorbeeld je wil je wort op 20°c met een ofset van 0.2° onder en boven maar de temperatuur van je lucht laat je niet verder stijgen dan 3 graden onder of boven dat setpunt.
Het vermogen om je wort te koelen of verwarmen wordt zo beperkt door het kleiner temperatuurverschil en zal niet zo snel doorschieten.

middelaersch

Citaat van: MaJa op 02-11-2019  23:39 uJe kan ook 2 stc-100 of inkbirds gebruiken.
1 om de temperatuur van je wort te regelen en de andere om de temperatuur van de lucht te regelen bij deze zet je de ofset wat groter.
Bijvoorbeeld je wil je wort op 20°c met een ofset van 0.2° onder en boven maar de temperatuur van je lucht laat je niet verder stijgen dan 3 graden onder of boven dat setpunt.
Het vermogen om je wort te koelen of verwarmen wordt zo beperkt door het kleiner temperatuurverschil en zal niet zo snel doorschieten.

Dit begrijp ik niet, misschien kun je iets duidelijker uitleggen wat je bedoelt?
Je hebt een koelkast die aan en uit kan en daarin een verwarmingselement wat aan en uit kan. Hoe wil je dan de temperatuur van de lucht en van het wort apart regelen?

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 02-11-2019  23:47 uDit begrijp ik niet, misschien kun je iets duidelijker uitleggen wat je bedoelt?
Je hebt een koelkast die aan en uit kan en daarin een verwarmingselement wat aan en uit kan. Hoe wil je dan de temperatuur van de lucht en van het wort apart regelen?

Dat zal niet gaan vrees ik. Wat misschien wel gaat is de 2e Inkbird met sensor in de thermowell die als regeling een klein weerstandje van bv 0.2 watt als verwarmingselement gebruikt en die bevestigen aan de sensor die op de buitenkant van je vat zit. De nauwkeurige regeling (die de worttmperatuur regelt) houdt dan de andere regeling met sensor op het vat een beetje voor de gek en maakt zo de benodigde offset automatisch.

Stel je regelt op de buitenkant van het vat naar 20 graden via de koelkast/hoofdverwarming. De buitenkant van je vat gaat dan naar 20 graden met wat schommelingen daarom heen van bv 1 graad. Stel dat de gisting zoveel warmte produceert dat het vat 3 graden warmer is bv 23 graden. Dan zet de 2e regelaar het weerstandje aan wat tot effect heeft dat je sensor op het vat iets opwarmt. Dus die denk dan al snel dat het al bv 25 graden is en zet de hoofdverwarming uit/koeling aan. Daardoor zal heel langzaam de gistingstemperatuur zakken. Maar zodra die bv 0.1 graad onder het setpoint komt gaat het verwarmingsweerstandje weer uit en denkt de hoofdregeling weer dat de temperatuur flink aan het zakken is, dus gaat weer verwarmen of niet meer koelen.
Netto effect is dus dat je via de 2e regeling aan het setpoint van de eerste regeling zit te draaien. Maar zoals eerder gezegd heb je al snel regelproblemen met 2 regelingen die elkaar gaan beïnvloeden. Feitelijk zou de regeling met weerstandje niet een aanuit regeling moeten zijn, maar een hele langzame continue regeling (PI regeling)

Uiteindelijk lijkt mij het sponsje dus een stuk makkelijker en via de isolatie an het sponsje kun je  het optimum compromis tussen offset en schommelingen bepalen.           

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 02-11-2019  23:33 uDe soortelijke warmte van wort is 4x groter dan die van lucht.
Volgens mij vergis je je een factor 1000, dus het is nog veel beter. Dus ja de temperatuur in het vat trekt zich niets aan van de temperatuurschommelingen van de omgevingslucht. Maar dat niet het probleem wat ik aangaf. Dat ging om verschil tussen overshoot en ondershoot waardoor de gemiddelde lucht temperatuur niet gelijk is aan de ingestelde temperatuur, dus ook niet de temperatuur in je vat want die wordt gelijk aan gemiddelde luchttemperatuur+offset door warmteproductie.
 

Biertje1985

Wat jullie hier willen bereiken dan kan alleen met een brewpi of brewpiless. Dan wel in combinatie met een digitale hydrometer.

middelaersch

Citaat van: Biertje1985 op 03-11-2019  10:17 uWat jullie hier willen bereiken dan kan alleen met een brewpi of brewpiless. Dan wel in combinatie met een digitale hydrometer.

Dat denk ik ook. Hoeft niet per se een brewpi te zijn maar in ieder geval wel regelaar waar meer intelligentie in zit dan in een Inkbird, in combinatie met een sensor in het vat of in een thermowell / zakbuis.
En dan loop je weer tegen het probleem aan dat het voor een koelkast niet goed is als hij heel vaak heel kort aan en uit wordt geschakeld, want dat gaat dan gebeuren. Dus dan zou je ook weer anders moeten gaan koelen. M.a.w. dan kom je dus flink aan het hobbyen, of je koopt een van de semiprofessionele oplossingen met dito prijs.

Voorlopig hou ik het bij mijn Inkbird met de sensor achter wat radiatorfolie op het gistvat geplakt, en accepteer een kleine schommeling.
Neemt niet weg dat dit een interessant thema is!

BertusBeensteen

Je kunt met een brewpi(less), net als bij een stc, gewoon een minimale tijd voor de compressor instellen. Brewpiless werkt hier perfect, en is tot op zekere hoogte zelflerend. Je wort stabiel houden is mogelijk binnen een halve graad Celsius.

El Pastor Belga (MaJa)





Een klein schemaatje helpt.
Als je deze 2 Inkbirds nu in serie zet...
Instelling wort => 20°c + offset van 0.3°c dwz als die onder de 19.7 is gaat die warmen  is die boven de 20.3 gaat die koelen rekening houdend met de wachttijd van start koelen
Instelling wort => 20°c + offset van 3°c dwz als die onder de 17 is gaat die warmen  is die boven de 23 gaat die koelen rekening houdend met de wachttijd van start koelen


Koelen start als Twort>20.3 en Tlucht>23  --  verwarmen start als Twort<19.7 en Tlucht<23  --  temperatuur lucht gaat sneller veranderen dan temperatuur wort...


Je gaat dus vermijden dat je blijft en blijft  en blijft koelen of blijft en blijft verwarmen.
Je regelt in eerste instantie de temperatuur van de lucht om je wort temperatuur te regelen.  En vermijd dat je temperatuur bij koelen daalt tot bijvoorbeeld 4°c van de refri tijdens het koelen en 35°c bij het verwarmen.
Je moet je temperatuur van de lucht maar eens loggen samen met je temperatuur van je wort en je zal zien dat deze extreem uit elkaar gaan.
 Je kan je offset van de lucht ook op 2°c zetten dat is wat zoeken in je instellingen.
Vermijd extreem hoge en extreem lage temperaturen in je koelkast- het vermogen om te koelen en verwarmen is zo wel lager maar de doorshoot gaat wel een heel stuk minder zijn.

El Pastor Belga (MaJa)

PS de inteligentie zit niet in een apparaat maar in de mens

ExPeteriment

Je zou toch vergeten dat het om de BrewBrainFloat gaat. Mooie suggesties allemaal, maar ik ben bang dat je voor verkleinen van de rimpel niet om een goed ingeregelde pid heen komt.

El Pastor Belga (MaJa)

altijd beter..
maar een PID en koelkast?????

ExPeteriment

Citaat van: MaJa op 03-11-2019  16:45 ualtijd beter..
maar een PID en koelkast?????
Ja, waarom niet. 5 minuten aan/ 7 minuten uit, geeft een andere koeling dan 5 minuten aan/ 8 minuten uit. Je laat de pid sturen hoe lang die uit moet, wordt steeds langer naarmate vergisting vordert. Op gegeven moment om naar trage verwarming. Heb het nog nooit gemaakt, lijkt me wel uitdaging. Je moet wel meten waar het om gaat, dus de temperatuur in het wort.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 03-11-2019  16:28 uJe zou toch vergeten dat het om de BrewBrainFloat gaat. Mooie suggesties allemaal, maar ik ben bang dat je voor verkleinen van de rimpel niet om een goed ingeregelde pid heen komt.

Klopt. De discussie is ontstaan omdat door de BrewBrain Float de temperatuur van het gistend bier nauwkeurig kan worden gevolgd. Een groot verdienste van dit apparaat.

Overigens is de temperatuur al een paar dagen heel erg constant sinds de sensor van de Inkbird maar een klein stukje in de zakbuis gestoken is. Ik ben heel benieuwd hoe groot de temperatuurverschillen zullen zijn als er volop vergisting is. Ik weet nog niet wanneer ik weer brouw, er komen namelijk een aantal drukke weekenden aan...

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 03-11-2019  22:13 uKlopt. De discussie is ontstaan omdat door de BrewBrain Float de temperatuur van het gistend bier nauwkeurig kan worden gevolgd. Een groot verdienste van dit apparaat.

Overigens is de temperatuur al een paar dagen heel erg constant sinds de sensor van de Inkbird maar een klein stukje in de zakbuis gestoken is. Ik ben heel benieuwd hoe groot de temperatuurverschillen zullen zijn als er volop vergisting is. Ik weet nog niet wanneer ik weer brouw, er komen namelijk een aantal drukke weekenden aan...

Dat al deze apparaten de temp weergeven is mooi (tilt, iSpndel, Brewbrain, inkbird enz)
Maar afwijking van 14 punten (1031 volgens de float en 1017 via refractometer) vind ik persoonlijk nogal wat, helemaal als de fabrikant max 6 punten afwijking opgeeft.

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 04-11-2019  15:33 uDat al deze apparaten de temp weergeven is mooi (tilt, iSpndel, Brewbrain, inkbird enz)
Maar afwijking van 14 punten (1031 volgens de float en 1017 via refractometer) vind ik persoonlijk nogal wat, helemaal als de fabrikant max 6 punten afwijking opgeeft.

Bij mijn vorig brouwsel was er geen noemenswaardig verschil tussen de waarde van de float en de berekende waarde van de gedane refractometing.

Overigens is het verschil minder groot. Ik had een foutje gemaakt bij de invoer van de refracto tool. De juiste waarde is 1021, maar dat is nog steeds een groot verschil.

Jacques

Nog even een update van de afgelopen dagen.

De temperatuur blijft nu stabiel en is in overeenstemming met de instelling van de Inkbird.
Door de verhoging van temperatuur vergist het bier goed na.


middelaersch

Citaat van: Jacques op 04-11-2019  21:55 uNog even een update van de afgelopen dagen.

De temperatuur blijft nu stabiel en is in overeenstemming met de instelling van de Inkbird.

Is nu inderdaad mooi stabiel, hier mag je dik tevreden mee zijn.

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de sensor zo plaatst tijdens een actieve vergisting, maar ik verwacht dat dat ook redelijk stabiel zal blijven zo. Maar dat moet natuurlijk nog wel in de praktijk blijken.

Jacques

Citaat van: Jacques op 04-11-2019  21:52 uBij mijn vorig brouwsel was er geen noemenswaardig verschil tussen de waarde van de float en de berekende waarde van de gedane refractometing.

Overigens is het verschil minder groot. Ik had een foutje gemaakt bij de invoer van de refracto tool. De juiste waarde is 1021, maar dat is nog steeds een groot verschil.

Gisteren gebotteld.

Het is duidelijk wat de oorzaak is van de afwijkende waarde: een dikke laag gist op de float.

hansHalberstadt

Ik had ooit  in een topic een idee gelanceerd voor een SG meter om geheel onder het vloeistofoppervlak te werken op basis van interne contragewichtjes en een klein stappenmotortje + waterpas systeempje. Wel iets ingewikkelder, maar als zoiets ooit in productie zou komen heb je dit probleem opgelost en kun je veel nauwkeuriger inline meten. 

EBC

Vreemd, want dat is standaard. Chinees?

Jacques

Citaat van: EBC op 10-11-2019  19:49 uVreemd, want dat is standaard. Chinees?

Bij de meeste gisten die ik gebruik krijg ik lang niet zo veel aanslag tegen de wanden van mijn CCT. Dit is niet standaard maar uitzonderlijk. Ik had eigenlijk ook een foto moeten maken van de float nadat hem uit de CCT had gehaald. Er zat echt heel veel (stevige) aanslag op.
Bij het vorige brouwsel was de float nagenoeg schoon.

EBC

Citaat van: EBC op 10-11-2019  19:49 uVreemd, want dat is standaard. Chinees?

Dit hoorde in een andere draad ... tja, op de telefoon met dikke vingers  ;D

EBC

Citaat van: Jacques op 10-11-2019  22:26 uBij de meeste gisten die ik gebruik krijg ik lang niet zo veel aanslag tegen de wanden van mijn CCT. Dit is niet standaard maar uitzonderlijk. Ik had eigenlijk ook een foto moeten maken van de float nadat hem uit de CCT had gehaald. Er zat echt heel veel (stevige) aanslag op.
Bij het vorige brouwsel was de float nagenoeg schoon.

Hmm, voor mij is dit soort aanslag eigenlijk altijd aanwezig. Welke gist heb je gebruikt? Wat gebruik je normaal?

Jacques

Citaat van: EBC op 11-11-2019  19:50 uHmm, voor mij is dit soort aanslag eigenlijk altijd aanwezig. Welke gist heb je gebruikt? Wat gebruik je normaal?

Ik gebruik een grote verscheidenheid aan gisten. In dit geval was het Mangrove Jack's M03.

EBC

Citaat van: Jacques op 11-11-2019  20:11 uIk gebruik een grote verscheidenheid aan gisten. In dit geval was het Mangrove Jack's M03.

Juist door vaak hetzelfde recept te brouwen krijg je veel beter inzicht in de diverse parameters. Het wordt dan veel gemakkelijker conclusies te trekken en verbeteringen te herkennen/door te kunnen voeren.

Jacques

Citaat van: EBC op 12-11-2019  00:16 uJuist door vaak hetzelfde recept te brouwen krijg je veel beter inzicht in de diverse parameters. Het wordt dan veel gemakkelijker conclusies te trekken en verbeteringen te herkennen/door te kunnen voeren.

Klopt. Dit geldt zeker voor een kleine commerciële brouwer.
Echter er is zo veel te ontdekken op het gebied van smaak dat ik niet steeds hetzelfde recept brouw.

Maar we dwalen weer eens af. Dit topic gaat over de BrewBrain Float. Op basis van mijn eerste twee ervaringen met dit meetinstrument kom ik tot de voorlopige conclusie dat de gistafzetting veel uitmaakt voor de SG waarden.

Jacques

Citaat van: Jacques op 04-11-2019  21:52 uBij mijn vorig brouwsel was er geen noemenswaardig verschil tussen de waarde van de float en de berekende waarde van de gedane refractometing.

Overigens is het verschil minder groot. Ik had een foutje gemaakt bij de invoer van de refracto tool. De juiste waarde is 1021, maar dat is nog steeds een groot verschil.

Vandaag nog eens gekeken welke waarde de BrewBrain float geeft met gewoon leidingwater. Dat is SG 1013... De float geeft dus een te hoge waarde aan. Vanavond heb ik mail gezonden aan de producent met de vraag hoe ik de meter kan kalibreren.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 21-12-2019  23:24 uVandaag nog eens gekeken welke waarde de BrewBrain float geeft met gewoon leidingwater. Dat is SG 1013... De float geeft dus een te hoge waarde aan. Vanavond heb ik mail gezonden aan de producent met de vraag hoe ik de meter kan kalibreren.

Ik denk dat je de meetwaarden van zo'n apparaat vooral moet zien als een indicatie of er 'nog iets gebeurt'  in je gistvat. Echt nauwkeurige en reproduceerbare meetresultaten kun je er niet van verwachten.
Als je op je foto's ziet hoeveel troep / schuimrestant er aan kleeft, en je realiseert dat zo'n ding daar in een steeds wisselende hoeveelheid schuim rond drijft, dan lijkt het me vrijwel onmogelijk dat dat een betrouwbaar en reproduceerbaar meetresultaat geeft. Maar ik denk wel dat veranderingen in sg ook altijd tot veranderingen in meetresultaten leiden, m.a.w. dat je kunt zien of er nog vergisting plaatsvindt.

Neemt niet weg dat het toch handig is om te kijken of je hem kunt kalibreren om een 'zo goed mogelijk' resultaat te krijgen. (1.013 in leidingwater is toch een fikse afwijking.)
Maar een alternatief voor de refractometer en de ouderwetse sg meter is het niet.


EBC

Citaat van: Jacques op 21-12-2019  23:24 uVandaag nog eens gekeken welke waarde de BrewBrain float geeft met gewoon leidingwater. Dat is SG 1013... De float geeft dus een te hoge waarde aan. Vanavond heb ik mail gezonden aan de producent met de vraag hoe ik de meter kan kalibreren.

De TILT kalibreert zichzelf na plaatsing van een batterij. Direct erna in water, en je ziet aan de gekleurde LED dat hij dit doet.
Ook via de app kan je kalibreren, maar dat is in software en niet in de meter zelf.


Citaat van: middelaersch op 22-12-2019  00:28 uAls je op je foto's ziet hoeveel troep / schuimrestant er aan kleeft, en je realiseert dat zo'n ding daar in een steeds wisselende hoeveelheid schuim rond drijft, dan lijkt het me vrijwel onmogelijk dat dat een betrouwbaar en reproduceerbaar meetresultaar geeft.

De BrewBrain Float drijft inderdaad erg hoog, en dan kleeft er veel gist aan, en kan het schuim invloed hebben. Een TILT drijft maar net een paar millimeter boven het oppervlak. Maar ook die geeft eerder indicatie dan een exacte meting.

Maar die indicatie geeft een heel goed zicht op het verloop van je vergisting, indien je er een grafiek van kan maken. Het blijft zeer waardevol. Een exacte meting heb immers je enkel nodig vlak voor bottelen.

Jacques

Kennelijk heeft mijn float zich ook gekalibreerd.
Vandaag weer gebrouwen. Het SG gemeten met mijn refractometer 19,5 Brix = SG 1078.
De float gaf aan het begin van de vergisting 1075. Dat is een aanvaardbare afwijking.

Overigens vind ik naast het kunnen volgen van het verloop van de vergisting ook heel mooi dat je de temperatuur tijdens de vergisting scherp in de gaten kunt houden. Deze is zo te merken stabiel nu ik de sensor maar een heel klein stukje in de zakbuis van mijn CCT gestoken heb. Ik zal morgenavond een grafiek plaatsen.

middelaersch


EBC

Citaat van: Jacques op 22-12-2019  22:24 uKennelijk heeft mijn float zich ook gekalibreerd.
Vandaag weer gebrouwen. Het SG gemeten met mijn refractometer 19,5 Brix = SG 1078.
De float gaf aan het begin van de vergisting 1075. Dat is een aanvaardbare afwijking.

Overigens vind ik naast het kunnen volgen van het verloop van de vergisting ook heel mooi dat je de temperatuur tijdens de vergisting scherp in de gaten kunt houden. Deze is zo te merken stabiel nu ik de sensor maar een heel klein stukje in de zakbuis van mijn CCT gestoken heb. Ik zal morgenavond een grafiek plaatsen.

Je meet wel enkel bovenin.
Ik merk dat er hier toch meetafwijkingen ontstaan ten opzichte van middenin, wanneer de gisting voorbij is, tijdens hoofdgisting is er zoveel turbulentie dat de temperatuur overal gelijk is. Het is daar bovenin snel iets warmer. Erg is dat niet, maar het is toch geen goed meetpunt (nogmaals na gisting).

Jacques

Citaat van: EBC op 23-12-2019  00:13 uJe meet wel enkel bovenin.
Ik merk dat er hier toch meetafwijkingen ontstaan ten opzichte van middenin, wanneer de gisting voorbij is, tijdens hoofdgisting is er zoveel turbulentie dat de temperatuur overal gelijk is. Het is daar bovenin snel iets warmer. Erg is dat niet, maar het is toch geen goed meetpunt (nogmaals na gisting).
Om hoeveel tienden van graden Celsius hebben we het dan?

Net trouwens geconstateerd dat de temperatuur in het gistvat zo'n 0,7 ºC hoger is dan in de koelkast. Er is nu veel activiteit. In zo'n 7 uur tijd is volgens de float het SG zo'n 7 punten lager.

EBC

Citaat van: Jacques op 23-12-2019  11:33 uOm hoeveel tienden van graden Celsius hebben we het dan?

In een koelkast zal het wel meevallen. Waarschijnlijk wel stratificatie tijdens koude lagering. En dan gaat het om enkele graden denk ik.

Mijn CCT is 300 liter en ik steek daar 280 liter wort in. Dat past niet in de koelkast  ;D.
Tijdens de vergisting is de temperatuur overal constant. Maar eens de inwendige stroming stopt na de vergisting kan het een paar graden verschillen boven en onderin. Ik meet het verschil met de TILT die helemaal bovenin drijft en de pt-100 waarmee ik de temperatuur regel. Die zit een stuk dieper in het bier.
Bij een koude lagering ontstaat ook stratificatie.

Jacques

Hier de beloofde grafiek van de BrewBrain float van mijn laatste brouwsel.

De temperatuur van het bier gaat volgens de float steeds verder omhoog. Daarom zojuist de ingestelde temperatuur verlaagd van 19,5 naar 19,0 ºC.



Als het goed is gaat nu de temperatuur omlaag. Ik zal alles zo laten gedurende de komende 48 uur.

Jacques

Even een update. Het verlagen van de temperatuur heeft op het eerste oog weinig effect op de vergisting. Deze gaat nog steeds gestaag door.




De temperatuur die de float weergeeft is hoger dan de temperatuur die ingesteld is op Inkbird. Tot wel 2 ºC toe. Het temperatuurverschil is nu wat kleiner zo'n 1 ºC. Een teken dat de hoofdvergisting  langzaam overgaat naar de nagisting.
Overigens heb ik gisteren ook gekeken met een digitale thermometer naar de temperatuur op de bodem van mijn koelkast. Deze was zo'n 2 ºC lager dan de temperatuur van de Inkbird.

Gisterenavond het SG gemeten met mijn refractometer. Na gebruik van de tool van Hans Halberstadt bleek dat deze 1036,9 was. De float gaf op dat moment een SG van 1040,2, dat zit er dus niet zo heel veel naast. De vergistingsgraad is zo'n 50%.

De pH van het bier is flink gezakt van 5,5 naar 4,14. Vermoedelijk gaat deze nu weer stijgen. Dit gebeurt namelijk steeds als de hoofdgisting ten einde loopt. Er sterven veel gistcellen af en door het vrijkomen van de inhoud van de gistcellen stijgt de pH.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-12-2019  10:29 uDe pH van het bier is flink gezakt van 5,5 naar 4,14. Vermoedelijk gaat deze nu weer stijgen. Dit gebeurt namelijk steeds als de hoofdgisting ten einde loopt. Er sterven veel gistcellen af en door het vrijkomen van de inhoud van de gistcellen stijgt de pH.

Is die constatering ook ergens wetenschappelijk onderbouwd? Het stijgen van de pH zou bv ook om andere redenen kunnen optreden, bv omdat de overmaat opgeloste koolzuur tegen het einde van de gisting vrij gaat komen of omdat er minder pH verlagende stoffen worden geproduceerd. Mijn probleem met die conclusie is dat je mensen misschien onterecht bang maakt voor snel optredende autolyse waardoor je onnodige compromissen gaat sluiten (overhevelen) die ook weer nadelen hebben.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-12-2019  10:57 uIs die constatering ook ergens wetenschappelijk onderbouwd? Het stijgen van de pH zou bv ook om andere redenen kunnen optreden, bv omdat de overmaat opgeloste koolzuur tegen het einde van de gisting vrij gaat komen of omdat er minder pH verlagende stoffen worden geproduceerd. Mijn probleem met die conclusie is dat je mensen misschien onterecht bang maakt voor snel optredende autolyse waardoor je onnodige compromissen gaat sluiten (overhevelen) die ook weer nadelen hebben.

Deze opmerking is vaker gemaakt.

Dat door autolyse de pH omhoog gaat is al heel wat keren bevestigd in allerlei publicatie.
Zie onder andere:
pH in Brewing: An Overview (Een publicatie van professor Charles W. Bamforth in het gezaghebbende blad Technical Quaterly.)
An increase in pH at the end of fermentation indicates autolysis.

Yeast slurry pH as an indicator of yeast Autolysis
At the end of fermentation, beer pH is usually between 4.1 and 4.40. An increase in stored yeast slurry pH above this end of ferment beer pH is a good indicator of yeast autolysis.


Overigens gaat dit topic over de BrewBrain float en het volgen van de vergisting met dit apparaat...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-12-2019  14:31 uDeze opmerking is vaker gemaakt.

Dat door autolyse de pH omhoog gaat is al heel wat keren bevestigd in allerlei publicatie.
Zie onder andere:
pH in Brewing: An Overview (Een publicatie van professor Charles W. Bamforth in het gezaghebbende blad Technical Quaterly.)
An increase in pH at the end of fermentation indicates autolysis.

Yeast slurry pH as an indicator of yeast Autolysis
At the end of fermentation, beer pH is usually between 4.1 and 4.40. An increase in stored yeast slurry pH above this end of ferment beer pH is a good indicator of yeast autolysis.


Overigens gaat dit topic over de BrewBrain float en het volgen van de vergisting met dit apparaat...
Staat er inderdaad genoemd, maar niet onderbouwd. Ook niet hoeveel de pH dan zou moeten stijgen en waarom als gevolg van autolyse.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-12-2019  15:08 uStaat er inderdaad genoemd, maar niet onderbouwd. Ook niet hoeveel de pH dan zou moeten stijgen en waarom als gevolg van autolyse.

De onderbouwing is dat de inhoud van gistcellen een pH heeft van ongeveer 6. Door het vrijkomen van basische stoffen uit de gist door autolyse stijgt de pH.
Al een hele tijd volg ik de pH tijdens de vergisting. Daarbij heb ik gezien dat op het moment dat de hoofdgisting minder heftig wordt je de laagste pH-waarde hebt. Daarna stijgt de pH. Hoeveel deze stijging bedraagt ligt aan de hoeveelheid gist, het aflaten van gist en de temperatuur.
Dankzij de float kan ik nu zien dat er sprake is van een andere hellingshoek van de curve. pH-metingen zullen dit naar alle waarschijnlijkheid gaan bevestigen.

De verlaging van de pH tijdens de hoofdgisting is overigens een gevolg van de vorming van organische zuren door de gist. (Dit voor het goede begrip...  ;) )

Jacques

Nog even een update nog dit jaar.


Allereerst een overzicht van een viertal metingen en resultaten van de float.

24-12 21:30   pH 4,14  -  refractometer 13,3  - berekende SG 1036,9  - SVG 51%  - float 1040,2
26-12 11:30   pH 4,12  -  refractometer 11,1  - berekende SG 1022,1  - SVG 70%  - float 1024,5
28-12 16:30   pH 4,20  -  refractometer 10,2  - berekende SG 1016,2  - SVG 78%  - float 1026,2
31-12 12:15   pH 4,15  -  refractometer 10,1  - berekende SG 1015,5  - SVG 79%  - float 1016,8

Door mij is bijna dagelijks gist afgetapt. Hierdoor is de stijging van de pH beperkt gebleven.

Opvallend is de hogere waarde die de float geeft op 28 december. Mogelijk komt dit door aanhangende koolzuurbellen.
De huidige waarde van de float komt goed overeen met die van de refractometer.


De grafiek van de float ziet er als volgt uit.

Op de grafiek zie je de stijging van de SG-waarde van de float.

Jacques

72 uur (3 dagen) geleden heb ik koudhop toegevoegd in een hopsok die ik niet verzwaard had. De float laat zien dat het SG hierdoor daalt. Zo juist heb ik de hopsok weer uit mijn CCT gehaald met behulp van nitril handschoenen die ik ingespoten heb met Star San. Ik kon de hopsok die op het bier dreef eenvoudig pakken en uit de CCT halen.
De komende dagen volg ik het SG met de float om het moment van het bottelen te bepalen. Het idee is dat door de korte periode van koudhoppen en de enzymen nog een tijd geven om te werken ik minder last ga krijgen van hop creep. Of dit ook daadwerkelijk gaat lukken moet ik afwachten.

De pH is inmiddels 4.22. De refractometer gaf 10.0 aan) SG 1014,9 en de float 1013,5

Anders dan bij het vorige brouwsel heeft de float deze keer geen te hoge SG-waarden.

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 31-12-2019  19:41 uNog even een update nog dit jaar.


Allereerst een overzicht van een viertal metingen en resultaten van de float.

24-12 21:30   pH 4,14  -  refractometer 13,3  - berekende SG 1036,9  - SVG 51%  - float 1040,2
26-12 11:30   pH 4,12  -  refractometer 11,1  - berekende SG 1022,1  - SVG 70%  - float 1024,5
28-12 16:30   pH 4,20  -  refractometer 10,2  - berekende SG 1016,2  - SVG 78%  - float 1026,2
31-12 12:15   pH 4,15  -  refractometer 10,1  - berekende SG 1015,5  - SVG 79%  - float 1016,8

Door mij is bijna dagelijks gist afgetapt. Hierdoor is de stijging van de pH beperkt gebleven.

Opvallend is de hogere waarde die de float geeft op 28 december. Mogelijk komt dit door aanhangende koolzuurbellen.
De huidige waarde van de float komt goed overeen met die van de refractometer.


De grafiek van de float ziet er als volgt uit.

Op de grafiek zie je de stijging van de SG-waarde van de float.
Loopt de meting nog? Ik ben wel geinteresseerd in een update.

Jacques

Ja de meting loopt nog steeds.

Bij de laatste meting 2 dagen geleden was de pH 4.22, de refractometer gaf 10,0 Brix aan wat overeenkomt met SG 1014,9. De float gaf 1011,7 aan.





Op 1 januari heb ik de koudhop toegevoegd. Deze is weer verwijderd op 4 januari.
Gedurende die periode was een duidelijke daling in SG te zien.




De laatste 3 dagen is de daling die de float laat zien minder.
Volgens de refractometer is er geen daling....





Walsingham

Dag allen,

Ik ben al een tijdje me aan het verdiepen in de Plaato, iSpindel, Tilt en nu ook Brew Brain Float.

Ik heb heel het draadje doorgelezen, en het gaat hier precies eerder om temperatuurregeling dan de float.

Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die ervaringen hebben met de Float.
Raden jullie hem aan of niet?

Wat ik als grootste voordeel momenteel zie tegenover de andere producten, is dat de Float verbind met de Wifi. Er kan dus continue gemeten worden zonder er een Raspberry Pi of ander bluetooth apparaat permanent naast te moeten leggen.

Meningen?

hobbybob

De Ispindel zit ook op de wifi!

Tenminste hier wel, de uitgelezen temperatuur van het wort scheelt niet veel tov de voeler van de Inkbird hier ( 0,5 a 1 graad ).
Dus heb ik de Inkbird aangepast dmv correctie.

De float is eigenlijk niets anders dan een "dure" Ispindel.

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 10-01-2020  12:15 uJa de meting loopt nog steeds.

Bij de laatste meting 2 dagen geleden was de pH 4.22, de refractometer gaf 10,0 Brix aan wat overeenkomt met SG 1014,9. De float gaf 1011,7 aan.





Op 1 januari heb ik de koudhop toegevoegd. Deze is weer verwijderd op 4 januari.
Gedurende die periode was een duidelijke daling in SG te zien.




De laatste 3 dagen is de daling die de float laat zien minder.
Volgens de refractometer is er geen daling....


Dank je Jacques, getallen komen dus redelijk overeen. Wat grafieken betreft zijn de verticale assen nogal compact. Kun je die naar believen oprekken?

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 10-01-2020  19:21 uDank je Jacques, getallen komen dus redelijk overeen. Wat grafieken betreft zijn de verticale assen nogal compact. Kun je die naar believen oprekken?

Als je wilt kun je de data downloaden en inlezen in Excel.

Bij de grafieken op je telefoon kun je een kleine tijdsperiode selecteren zoals je kunt zien op de grafieken. Dit werkt best wel goed.


Overigens heb ik vandaag het bier gebotteld.

PaultjePils

Citaat van: Walsingham op 10-01-2020  15:33 uDag allen,

Ik ben al een tijdje me aan het verdiepen in de Plaato, iSpindel, Tilt en nu ook Brew Brain Float.

Ik heb heel het draadje doorgelezen, en het gaat hier precies eerder om temperatuurregeling dan de float.

Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die ervaringen hebben met de Float.
Raden jullie hem aan of niet?

Wat ik als grootste voordeel momenteel zie tegenover de andere producten, is dat de Float verbind met de Wifi. Er kan dus continue gemeten worden zonder er een Raspberry Pi of ander bluetooth apparaat permanent naast te moeten leggen.

Meningen?

Dit vraag ik mij dus ook af nu! Bevalt de Brewbrain nog? Hoe is de support? En kan het in Brewfather gezet worden?

Jacques

Citaat van: PaultjePils op 04-05-2020  20:26 uDit vraag ik mij dus ook af nu! Bevalt de Brewbrain nog? Hoe is de support? En kan het in Brewfather gezet worden?

De BrewBrain bevalt nog steeds. Wel heb ik een beetje vocht in de petling gehad. Na vervanging van de schoefdop is dit opgelost. De support is toereikend. Mailtjes worden snel beantwoord. Brewfather heeft de optie nog niet om de BrewBrain in te lezen maar wat nog niet is kan nog komen.

PaultjePils

Ok duidelijk, bedankt! Ik ga mij dan aan het Nederlandse product wagen.  :)

Doc Jo

Iemand ervaring met de Brewbrain Float?
Lijkt mij iets leuk om aan te schaffen.

D.R.K.

Das volgens mij hetzelfde als een Ispindel voor 2 keer de prijs en die wordt door veel mensen gebruikt, die van mij ligt op het PostNL Pickup punt :)

Jacques

Citaat van: Doc Jo op 29-06-2020  20:11 uIemand ervaring met de Brewbrain Float?
Lijkt mij iets leuk om aan te schaffen.

Tip: gebruik de zoekfunctie...  :) Je vind zo allerlei antwoorden zonder de vraag te hoeven stellen.  :biersmile:


Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Doc Jo op 29-06-2020  20:11 uIemand ervaring met de Brewbrain Float?
Lijkt mij iets leuk om aan te schaffen.

Ik heb deze met mijn laatste rondje aankoop-spullen gekocht, ziet er goed uit. Ik ben zelf niet heel erg technisch aangelegd, maar spreekt allemaal redelijk voor zich. Wel puntje van aandacht is dat je de float alleen koopt als je standaard meer dan..11-12? liter brouwt, want wanneer je, zoals ik, een plastic vergistingsemmer hebt van 30L, dan raakt de float de bodem en dan "float" deze niet meer. Of zijn er mensen die dit tegenspreken? Ik doe nu een proefsessie in het vergistingsvat in de koelkast (=vergistingskast), het Wifi-signaal op 2,4 GHz (hij pakt dacht ik alleen deze en geen 5,0 GHz) en dat gaat heel goed, terwijl de router toch wel op een flinke afstand zit van de float (gok iets van 20-25 m en verdieping hoger). Maar verder een hele leuke gadget met de zoals hierboven geschreven voordelen en nadelen.

Jacques

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 08-07-2021  12:05 uIk heb deze met mijn laatste rondje aankoop-spullen gekocht, ziet er goed uit. Ik ben zelf niet heel erg technisch aangelegd, maar spreekt allemaal redelijk voor zich. Wel puntje van aandacht is dat je de float alleen koopt als je standaard meer dan..11-12? liter brouwt, want wanneer je, zoals ik, een plastic vergistingsemmer hebt van 30L, dan raakt de float de bodem en dan "float" deze niet meer. Of zijn er mensen die dit tegenspreken? Ik doe nu een proefsessie in het vergistingsvat in de koelkast (=vergistingskast), het Wifi-signaal op 2,4 GHz (hij pakt dacht ik alleen deze en geen 5,0 GHz) en dat gaat heel goed, terwijl de router toch wel op een flinke afstand zit van de float (gok iets van 20-25 m en verdieping hoger). Maar verder een hele leuke gadget met de zoals hierboven geschreven voordelen en nadelen.

Als je smal gistingsvat gebruikt kun je de float gebruiken bij kleine volumes. De float moet uiteraard drijven, dat geldt ook voor een gewone hydrometer...

WJW

Momenteel ben ik 10L Weizen aan het vergisten, voor de eerste maal met Float. Hij functioneert op het oog prima, behalve dat ik denk dat ik hem eens moet kalibreren.
Direct na brouwdag was het SG 1.048 volgens mijn refractometer, maar 1.043 volgens de Float. Inmiddels is het bier volgens de Float vergist tot 1.000 met soms zelf een dipje naar 0.999.
Ik vind het geen grote ramp, want ik kan wel het tempo van de vergisting en de trend van het SG prima volgen. Scheelt toch weer wat staaltjes nemen om SG te bepalen om te weten wanneer ik kan gaan bottelen.
Ook valt het me 100% mee hoe goed de verbinding is in mijn RVS gistvat, dat in mijn gistkoelkast staat.
Er is een of twee keer een periode van een aantal uur geweest dat er geen verbinding was met de cloudservice van Brewbrain. Dan heb je dus geen data, ook niet als je eigen wifi verbinding goed is. Dat was wel jammer.
Al met al is mijn eerste ervaring positief. Ik ga dus wel als ik binnenkort heb gebotteld, de Float proberen te kalibreren.

-Wilco

Jacques

Citaat van: WJW op 22-08-2021  22:33 uEr is een of twee keer een periode van een aantal uur geweest dat er geen verbinding was met de cloudservice van Brewbrain. Dan heb je dus geen data, ook niet als je eigen wifi verbinding goed is. Dat was wel jammer.

Dat is inderdaad jammer. Gelukkig komt het niet alt te vaak voor.

Overigens zie ik wel vaker dat aan het begin van de vergisting het SG gemeten et de float lager is dan het SG gemeten met de refractometer.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.