Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hallo! Ben Luke en nieuw hier :) + vraag! Nood  (gelezen 1554 keer)

Offline Luke123

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hallo! Ben Luke en nieuw hier :) + vraag! Nood
« Gepost op: 25-08-2019 14:08 u »
Beste iedereen,

Ik ben 23 jaar en stik van de tijd. Dus waarom niet mijn eigen bier brouwen... Super leuke hobby lijkt het mij! Zonet voor het eerst gebotteld en om het forum niet direct op dag één te vervuilen stel ik de vraag hier :)

Ik heb bier gebrouwen met Brewferm kant en klaar blik. Gewoon de Pils variant. Nu heb ik al even rond gekeken maar voor een gerust gevoel vraag ik het toch. Op de verpakking stond max 10 dagen gisten. Vandaag dag 10. En die pannekoeken hadden er niet bij gezet in "domme" mensen taal dat het gisten helemaal gestopt moest zijn. Als dat zo belangrijk is dan lijkt mij het handig dat ze dat met grote uitroep tekens herhalen.

Maar goed... Er kwam elke 5 a 10 minuten nog een borreltje uit het waterslot. Ik heb zonet !60! Flesjes gebotteld. Wat moet ik doen... Maak mij een beetje zorgen dat ik straks een week mag schoonmaken.

Alvast bedankt voor het lezen! En ik zal de volgende keer niet te enthousiast gaan bottelen... Voortaan dus even Googlen voor het brouwen...

Groet,

Luke

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline pdelange

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Re: Hallo! Ben Luke en nieuw hier :) + vraag! Nood
« Reactie #1 Gepost op: 25-08-2019 14:16 u »
Hallo Luke. Ik heb altijd geleerd dat het gist bepaalt hoe lang je bier moet gisten. Maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Iedere 5 a 10 minuten een plopje betekent dat het wel goed is uitgegist. Beter is volgende x ff meten met de hydrometer. Succes en veel Brouwplezier!

Offline Luke123

• *
« Reactie #2 Gepost op: 25-08-2019 14:24 u »
Hallo Luke. Ik heb altijd geleerd dat het gist bepaalt hoe lang je bier moet gisten. Maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Iedere 5 a 10 minuten een plopje betekent dat het wel goed is uitgegist. Beter is volgende x ff meten met de hydrometer. Succes en veel Brouwplezier!

Dank voor het snelle antwoord! Ja als beginner was/ben ik veel te enthousiast aan de slag gegaan. Snel snel snel! Dat is het laatste wat je moet doen wanneer je bier brouwt heb ik nu ontdekt. Volgende keer als een prof rustig na meten en niet als een ADHD'er stappen over slaan.

Gelukkig komt het dus waarschijnlijk toch goed :) Ik zal het laten weten als de boel hier toch blank staat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 25-08-2019 17:20 u »
Een blub per 10 à 20 minuten bij deze temperaturen? Dan is je bier nagenoeg geheel uitgegist. Eventueel kun je in zo'n geval wat minder bottelsuiker gebruiken, bijvoorbeeld 5,5 of 6 gram per liter.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 25-08-2019 23:59 u »
De laatste dagen is het ook weer warmer geworden. Komen die blubjes niet door uitzetting?

Overigens: Welkom op dit forum Ben.

Offline Luke123

• *
« Reactie #5 Gepost op: 26-08-2019 17:11 u »
@Ceesm was 22 ºC binnen dus wel warmer inderdaad.

@ de rest.
Dank voor het welkom!

Offline wiliam

• Vol lid
  • Land: be
  • Bio waar mogelijk.
« Reactie #6 Gepost op: 26-08-2019 19:49 u »
Welkom Luke

De meeste waren de eerste keer ook wat onzeker, ikzelf heb toen de flesjes in een paar fermentatie emmers gezet, deksel erop, en je slaapt rustig. Lekker koel wegzetten, en laten rusten. Overigens zelf tot nog toe totaal geen problemen gehad. Ik weet niet hoeveel mensen hier "ploffers" hebben gehad, maar een normale bierfles breekt niet zo snel.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 26-08-2019 22:39 u »
Als je een normale gisting hebt dan is 1 blupje per 10 minuten wel uitgegist, maar soms heb je een slepende gisting en dan kan 1 blupje per 10 minuten wel een aantal dagen duren en heb je toch een probleem.  Hoe lang staat jouw bier te gisten en hoeveel dagen zat er tussen flink bluppen en 1 blupje per 10 minuten?

Ik zou toch aanraden om pas te bottelen al je 1 week lang geen blupjes meer hebt. Dan is er ook meer gist neergeslagen en dat is beter voor de houdbaarheid. 
Wat je nu het beste kunt doen is af en toe een flesje proeven om te zien of de druk niet te ver oploopt. Dat lijkt me toch niet moeilijk.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 27-08-2019 08:19 u »
Ik weet niet hoeveel mensen hier "ploffers" hebben gehad, maar een normale bierfles breekt niet zo snel.
Ploffers gelukkig nooit maar wel dat het bier bij liggende flesjes langs de kroonkurken geperst werd of dat met openen (na een dag koelkast en 1,5 uur diepvries) het flesje zich explosief leegde.
Spuiten is het goede woord niet, in 0,1 sec hing de hele inhoud aan het plafond.

Dat was toen door slecht gemengde bottelsuiker.

Groet,
Hans

Offline Luke123

• *
« Reactie #9 Gepost op: 27-08-2019 10:15 u »
@hansHalberstadt

Als amateur heb ik de handleiding gevolgd waarin stond 7 tot max 10 dagen bier laten gisten. Op dag 10 was ik zo enthousiast dat ik direct begon te bottelen. In hoeverre dat "geblub" terug liep, denk na dag 7/8 dat het veel minder werd maar het is lastig te peilen want het weer fluctueert hevig. Zo was het op dag 7 18gr binnen en dag 10 23/24graden. Ik ga er rekening mee houden en alles professioneler aanpakken de volgende keer.

Ik zal af en toe een biertje openen. Elke 5 dagen even kijken? Het bier was tijdens het bottelen mooi helder en de gist lag op de bodem van de emmer.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 29-08-2019 08:07 u »
@hansHalberstadt

Als amateur heb ik de handleiding gevolgd waarin stond 7 tot max 10 dagen bier laten gisten. Op dag 10 was ik zo enthousiast dat ik direct begon te bottelen.
Jij hebt mooi de handleiding gevolgd, dus jou niets te verwijten, maar wel degene die de handleiding heeft geschreven. Een bier is normaal gesproken inderdaad binnen die tijd uitgegist, maar het kan ook wat langer of korter duren. Het is dus niet een vaste tijd, maar het feit dat de gisting stop en de suiker op is. Het hangt van veel factoren af wat voor tijd daarbij hoort, bv temperatuur, hoeveelheid actieve gist, soort gist (slaat die snel neer met kans op langzamere gisting) zwaarte van het wort etc. 

Hier zie je bv de SG curves van 2 bieren:
de ene (isodor kloon) was na 5 dagen uitgegist met (te) veel gist (de piek aan het einde is toegevoegde suiker)
de andere was pas na 21 dagen uitgegist en de gisting ging aan het einde steeds langzamer. Net voldoende gist. als ik minder gist had gebruikt daar dan was het een slepende gisting geworden of misschien zelfs vastgelopen

Offline Luke123

• *
« Reactie #11 Gepost op: 01-09-2019 10:16 u »
@hansHalberstadt gaaf! Super Intressant!

Bier zat gister 6 dagen in de fles en heb even gecontroleerd. Zit al een beetje prik in en de smaak is saai maar drinkbaar. Hopelijk komt er meer smaak aan de komende weken. Van de week nieuwe ronde alvast en dan iets dat lijkt op Leffe Blonde. Nog één keer brouwen met een Brewferm kit en daarna zelf knutselen.

Tags: