Hallo dan: Gerrit

Gestart door gerko, 24-08-2019 18:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerko

Mooi forum dit!

Ik ben Gerrit en ben nog niet begonnen met bierbrouwen maar daar zal snel een eind aan worden gemaakt. En ik weet dat hier een hoop te leren valt.

Momenteel ben ik me vooral aan het oriënteren over apparatuur en brouwprocessen. Inmiddels heb ik hier al aardig wat gelezen en gelukkig zijn er veel sites en videokanalen boordevol info. Ik zal mijn eerste brouwervaring hier ook delen. Naar verwachting start ik ergens in oktober of november.

Ik zal helemaal van 'scratch' starten en heb nog helemaal niets, behalve een oude koelkast (tafelmodel) die defect is en met wat aanpassingen als vergistingskast kan dienen.

Mijn bierliefdes zijn naast pils (Hertog Jan en Grolsch) voornamelijk de Belgische biertjes. Ik drink graag een Blond biertje om mee te beginnen, een Westmalle Tripel om verder van te genieten of een heerlijke St. Bernardus 12. Op een hete zomerdag gaat een koel witbiertje er heel goed in bij mij. In Engeland drink ik voornamelijk Guinness omdat ik de meeste Engelse bieren toch niet zo super vind maar ik probeer daar wel altijd een paar. En op vakanties in Ierland drink ik alleen maar Guinness. En in NL in Ierse pubs natuurlijk.
Maar de Belgische bieren blijven mijn favoriet.

Proost!   :biersmile:

middelaersch

Welkom!

Je bent niet de enige hier die een trappist kan waarderen.
Van een Westmalle tripel ben ik ook niet vies!  :proost:

gerko

Bedankt.
Gelukkig maar dat ik niet de enige ben die van mooie biertjes houd  ;)

gerko

Inmiddels de EasyBrew 30 aangeschaft met 80 euro pre-order korting. Ik heb geen haast en moet voor de rest ook nog alles aanschaffen.

Reden dat ik voor deze heb gekozen is toch wel de prijs. Zo'n Grainfather bijvoorbeeld is ruim 2x duurder. Of die 2x beter is kan ik niet beoordelen maar volgens mij hebben velen al mooie brouwsels gemaakt met de EasyBrew. En zo hou ik nog wat over om de rest van de nodige brouwuitzet aan te schaffen  ;)
Bovendien als ik ooit ga vinden dat ik een grotere ketel nodig heb, dan heb ik niet een al te dure kleine ketel te verkopen en is mijn verlies beperkt.

Inmiddels heb ik me een beetje ingelezen over gistkasten, mijn defecte koelkast waar ik het eerder over had moet toch maar naar de stort want die kan niet meer koelen en blijkt dus ongeschikt als gistkast.

gerko

Vandaag een heel klein stapje richting mijn eerste brouwdag gezet. Ik heb 31 lege flesjes in een bak water laten weken om de etiketten te verwijderen. Daarna allemaal van buiten en binnen goed schoon gemaakt. Nog niet met een borstel en ontsmetting, dat komt later als mijn eerste brouwdag geweest is.

Ja, ik weet het, met 30 flesjes van 33cl kom je er niet als je 20+ liter gaat brouwen maar ik heb nog tijd om minstens 30 flesjes te verzamelen  :proost:.

Ik ga traag van start, maar wacht nog op mijn EasyBrew en moet nog steeds van alles bestellen. De mindset is er in ieder geval.




Kiekeboe

Citaat van: gerko op 15-09-2019  14:46 uVandaag een heel klein stapje richting mijn eerste brouwdag gezet. Ik heb 31 lege flesjes in een bak water laten weken om de etiketten te verwijderen. Daarna allemaal van buiten en binnen goed schoon gemaakt. Nog niet met een borstel en ontsmetting, dat komt later als mijn eerste brouwdag geweest is.

Ja, ik weet het, met 30 flesjes van 33cl kom je er niet als je 20+ liter gaat brouwen maar ik heb nog tijd om minstens 30 flesjes te verzamelen  :proost:.

Ik ga traag van start, maar wacht nog op mijn EasyBrew en moet nog steeds van alles bestellen. De mindset is er in ieder geval.

Voor flesjes, niet aankopen maar gewoon naar de dichtstbijzijnde supermarkt gaan en vragen of je enkele bakken leeggoed kan meenemen omdat je hobbybrouwer bent. Dan heb je die flesjes aan kosten statiegeld zijnde 10 eurocent per stuk. Een lege bierbak aan +/- 4 euro.

Ik heb zelf beugelflesjes aangekocht en de kosten daarvan waren (inclusief beugels en verzendingskosten) ongeveer 1.5 euro per flesjes en voor bierbakken heb ik ruim 10 euro betaald. Als ik opnieuw kon beginnen zou ik het anders aanpakken.

CeesM

Citaat van: Kiekeboe op 15-09-2019  17:29 uVoor flesjes, niet aankopen maar gewoon naar de dichtstbijzijnde supermarkt gaan en vragen of je enkele bakken leeggoed kan meenemen omdat je hobbybrouwer bent. Dan heb je die flesjes aan kosten statiegeld zijnde 10 eurocent per stuk. Een lege bierbak aan +/- 4 euro.

Dat kan je het beste niet doen als je flesjes wilt hebben waar geen schimmel in zit en/of licht beschadigd zijn. Af en toe wat Steenbrugge biertjes bij de ALDI halen. Heb je nieuwe schone flesjes en een lekker biertje voordat je zelf kan gaan brouwen. ;)

gerko

Bedankt  :)
Ik gebruik inderdaad liever flesjes waarvan ik weet wat er mee gebeurd is. In dit geval flesjes van brouwerij De Halve Maan, St. Bernardus en Zundert omdat die hetzelfde zijn, en ik geen moeite heb die zelf leeg te drinken :nut:
Ik pak het nu iets handiger aan, zodra een flesje 's avonds is uitgeschonken, meteen spoelen met water en wegzetten in een bak water zodat de etiketten los kunnen weken en paar dagen later schoon maken. Zo zijn ze schoon genoeg voor de uiteindelijk grondige schoonmaak en ontsmetting vlak voor het bottelen. Ik verwacht voor mijn eerste keer bottelen ca. 75 flesjes nodig te hebben, dus slechts € 7,50. Volgens mij heb ik er nu rond de 50.

gerko

Mijn EasyBrew30 leverde vertraging op zoals sommigen zelf ook hebben ervaren. De winkel in Almere heeft dit mooi opgelost door gedupeerden opties te bieden en uiteindelijk heb ik die bestelling omgezet in een Grainfather met een riante korting. De Grainfather had al eerder mijn voorkeur maar was meer dan 2x duurder maar ze deden me dus een aanbod die ik niet kon weigeren :D

Inmiddels heb ik nu die mooie Grainfather thuis. Deze staat nog wel ingepakt in de doos in het halletje maar ik ben nog lang niet toe aan mijn eerste brouwdag. Moet nog een hoop spullen aanschaffen en overweeg nog een Grainfather spoelwater ketel. Dan nog een koelkastje en een InkBird en nog meer... Dit geeft me flink wat tijd om vele brouwdag video's te kijken op Youtube en dit forum verder door te spitten. Er staat hier een schat aan informatie en er is een millennium of meer aan ervaring aanwezig.
:proost:

stiaanke

Kijk eens bij Vidaxl naar de Water/glühwein koker 25L voor een spoelwaterketel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.