US-05 blijft hangen op 1020

Gestart door wvdbroek, 22-08-2019 18:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wvdbroek

Beste,

1,5 week geleden een bier gebrouwen met 90% pilsmout en 10% vienna.

Begin SG bij vergisten 1052 en nu blijft ie hangen op 1020.

Temp begin vergisting 21 graden die nu een graad verhoogt naar 22 graden

Overgeheveld en gistvoeding gekookt en toegevoegd. Maar er gebeurt niks tot nu toe (ispindel in vat vertoont geen beweging meer)
Iemand nog een idee, misschien nog wat verse korrelgist erbij?

Grt
Willem

joerivang

Maischschema? Geverifieerd met een hydrometer?

Oscar

Bier is uitvergist, dus lageren en bottelen... ^-^ :brouwen:

Gerb

 Wat is het volume en hoeveel gist heb je toegevoegd?

middelaersch

Citaat van: Oscar op 22-08-2019  19:07 uBier is uitvergist, dus lageren en bottelen... ^-^ :brouwen:

Na anderhalve week met een SG van 1.020 bottelen?  :nut:

Jij liever dan ik!  :biersmile:

Voor ik ga bottelen wil ik zeker weten dat het is uitgegist. Laat ts eerst maar eens de hier boven gestelde vragen beantwoorden....
Met name zou ik willen weten hoe hij het sg heeft gemeten en hoe lang het al stabiel is.

Oscar

Citaat van: middelaersch op 22-08-2019  23:45 uNa anderhalve week met een SG van 1.020 bottelen?  :nut:

Jij liever dan ik!  :biersmile:

Ik heb eens een bier gebotteld bij 1030... :-)  Appeltje eitje, geen probleem... :brouwen: :biersmile:

middelaersch

Citaat van: Oscar op 22-08-2019  23:47 uIk heb eens een bier gebotteld bij 1030... :-)  Appeltje eitje, geen probleem... :brouwen: :biersmile:

Je maakt me nieuwsgierig, verklaar u nader  :biersmile:

Oscar

Citaat van: middelaersch op 22-08-2019  23:51 uJe maakt me nieuwsgierig, verklaar u nader  :biersmile:

Kwestie van opletten tijdens het brouwen en logisch nadenken... ;) :brouwen:

Davester

Citaat van: Oscar op 23-08-2019  00:04 uKwestie van opletten tijdens het brouwen en logisch nadenken... ;) :brouwen:

Goede tip, heldere uitleg  :degroeten: :nut: :proost:

emiel1

Citaat van: Oscar op 22-08-2019  23:47 uKwestie van opletten tijdens het brouwen en logisch nadenken... :brouwen: :biersmile:

Dan had je een veel hoger start SG, of heel veel speciale mouten, of een andere gistsoort, of je hebt iets van filtratie/pasteurisatie toegepast voordat je hebt gebotteld. Wat het ook was, zeggen dat Willem in deze situatie maar gewoon moet bottelen is een heel slecht advies en dat weet je zelf ook.

Adbrouwt

Klein beetje suiker toevoegen en nog een week laten staan gisten. Door het toevoegen van suiker gaat de vergisting weer op gang komen en hopelijk snoept hij ook nog wat van je 1020 SG punten weg.

Citaat van: Oscar op 22-08-2019  19:07 uBier is uitvergist, dus lageren en bottelen... ^-^ :brouwen:
1020 kan aardige bommen produceren als het niet uitvergist is. Dus ben voorzichtig.

wvdbroek

Citaat van: Gerb op 22-08-2019  21:01 uWat is het volume en hoeveel gist heb je toegevoegd?

15 liter 2 zakjes korrelgist

Citaat van: joerivang op 22-08-2019  19:05 uMaischschema? Geverifieerd met een hydrometer?

62  -> 45 min
72 -> 10 min
78 -> 5 min

En ja met hydrometer geverifeerd

Citaat van: Adbrouwt op 23-08-2019  09:43 uKlein beetje suiker toevoegen en nog een week laten staan gisten. Door het toevoegen van suiker gaat de vergisting weer op gang komen en hopelijk snoept hij ook nog wat van je 1020 SG punten weg.

Is te proberen inderdaad, het toevoegen van de gistvoeding heeft niks gedaan in ieder geval. Hoeveel suiker zou jij doen op 15 liter?

wvdbroek

Citaat van: middelaersch op 22-08-2019  23:45 uVoor ik ga bottelen wil ik zeker weten dat het is uitgerust. Laat ts eerst maar eens de hier boven gestelde vragen beantwoorden....
Met nam zou ik willen weten hoe hij het sg heeft gemeten en hoe lang het al stabiel is.

Hydrometer en een kleine week stabiel!

Adbrouwt

Citaat van: wvdbroek op 23-08-2019  10:35 uHoeveel suiker zou jij doen op 15 liter?
20 gram suiker opgelost in 100 ml water.
edit: gekookt water

wvdbroek

Citaat van: Adbrouwt op 23-08-2019  10:37 u20 gram suiker opgelost in 100 ml water.
edit: gekookt water

Uiteraard gekookt water ;)

Ok 20 gram suiker opgelost in water en toegevoegd en een half zakje verse korrelgist.
Afwachten  maar weer !!

grt en bedankt

Willem

brouwerwaldonk

Nu je merkt dat extra gist en extra suiker niet helpen zou ik luchtzuurstof geven. Wedden dat het SG nog zakt. Laat je vooral niet bang maken door zij die beweren dat mag niet, omdat je bier dan oxideerd. De gist is zo met de zuurstof weg.

Adbrouwt

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-08-2019  11:48 uNu je merkt dat extra gist en extra suiker niet helpen zou ik luchtzuurstof geven. Wedden dat het SG nog zakt. Laat je vooral niet bang maken door zij die beweren dat mag niet, omdat je bier dan oxideerd. De gist is zo met de zuurstof weg.
Haha ik had inderdaad moeten zeggen dat je het vat flink had kunnen walsen ( kan alsnog) na toevoegen van de suiker. Maar extra gist toevoegen was ook niet nodig geweest maar kan geen kwaad natuurlijk. Het belangrijkste is om nog te proberen wat van de 1020 af te krijgen.

brouwerwaldonk

Als er enkel koolzuur boven het gistende bier zit, zal walsen met het vat geen fluit helpen. Geef het een beetje luchtzuurstof, zo krijg je nieuwe jonge soldaatjes om de rest van het werk af te maken. 

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-08-2019  11:48 uNu je merkt dat extra gist en extra suiker niet helpen zou ik luchtzuurstof geven. Wedden dat het SG nog zakt. Laat je vooral niet bang maken door zij die beweren dat mag niet, omdat je bier dan oxideerd. De gist is zo met de zuurstof weg.

Al eerder is geschreven dat dit geen goed idee is. Het geven van zuurstof na de hoofdgisting betekent dat je bier oxideert.
Voor een gistgroei zijn ook suikers, mineralen en aminozuren nodig. Als die niet meer in voldoende mate aanwezig zijn krijgt je geen gistgroei, hoe veel zuurstof je ook geeft.

wvdbroek

Citaat van: wvdbroek op 24-08-2019  11:14 uUiteraard gekookt water ;)

Ok 20 gram suiker opgelost in water en toegevoegd en een half zakje verse korrelgist.
Afwachten  maar weer !!

grt en bedankt

Willem

Nu ongeveer 30 uur verder en er lijkt niks te gebeuren. Ondanks dus het toegevoegde suiker, gistvoeding (al eerder toegevoegd) en half zakje verse gist!

Iemand nog ideeën, of alles als verloren beschouwen of toch bottelen?

Grt
Willem

Jacques

Citaat van: wvdbroek op 25-08-2019  16:41 uNu ongeveer 30 uur verder en er lijkt niks te gebeuren. Ondanks dus het toegevoegde suiker, gistvoeding (al eerder toegevoegd) en half zakje verse gist!

Iemand nog ideeën, of alles als verloren beschouwen of toch bottelen?

Grt
Willem

Geduld. Wacht nog eens 24 uur.

wvdbroek

Citaat van: Jacques op 25-08-2019  17:01 uGeduld. Wacht nog eens 24 uur.

Ja hahaha geduld is niet mijn sterkste kant  ;)
Ik zal nog even rustig afwachten!

brouwerwaldonk

Ze hebben u bang gemaakt hé, wedden dat het in gang schiet met wat zuurstof.
Nog niet als verloren beschouwen.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 25-08-2019  18:35 uZe hebben u bang gemaakt hé, wedden dat het in gang schiet met wat zuurstof.
Nog niet als verloren beschouwen.

Aeration is Good, Oxidation is Bad


https://pdfs.semanticscholar.org/e5e8/ea0b5a6e5bc0d41a3cec881e26a84d0e4d6c.pdf
Uit dit artikel:
"In  terms  of  fermentation,  aeration  is  also  important  but  only  in  the  early  stages (first 6-24 hours).  Aeration in later stages can oxidize beer constituents and lead to  the  development  of  off-flavors.    Since  aeration  sets  the  stage  for  maltose fermentation  and  alcohol  tolerance,  it  is  easy  to  envision  why  insufficient aeration   could   lead   to   stuck   fermentations   or   incomplete   fermentations.  Incomplete fermentations can be manifested as either high finishing gravities or the  production  of  off-flavors  especially  diacetyl,  acetaldehyde,  and  hydrogen sulfide.    Insufficient  aeration  is  also  associated  with  excessive  ester  formation.  The  profound  effect  of  aeration  on  yeast  is  further  illustrated  in  studies  where yeast from a poorly aerated beer was repitched into aerated wort and still did not perform well.  Thus insufficient aeration can have a long-lasting effect on yeast. "

Kort gezegd: zorg vooral voor een goede beluchting aan het begin van de vergisting. Als eenmaal de vergisting gestart is heeft beluchten niet zo veel effect meer en leidt het tot smaakafwijkingen.

Oscar

Citaat van: Adbrouwt op 23-08-2019  09:43 u1020 kan aardige bommen produceren als het niet uitvergist is.

En dat laatste weet je dus niet! Alleen de brouwer zou dat kunnen weten...mits hij heeft opgelet tijdens het brouwen en dus de proces parameters weet. (Mits hij ook heeft gemeten..)  :brouwen: 

Heeft ie niet gemeten of minder goed opgelet, tsja, dan kun je er niets mee... :weetniet: :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.