Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: US-05 blijft hangen op 1020  (gelezen 6232 keer)

Offline basvo

• Vol lid
  • Land: nl
Re: US-05 blijft hangen op 1020
« Reactie #50 Gepost op: 05-01-2021 11:45 u »
Even deze draad ophalen. Van mijn eerste 7 brouwsels zijn er 3 met de US-05 vergist. De SVG blijft hangen op 65-72% en dat zou flink hoger moeten zijn. Eind SG doorgaans 1012-1014. Ik ent een heel zakje op 10 liter wort (teveel?) en de vergisting vindt ongecontroleerd plaats op kamertemperatuur. Uiteraard is daar wel wat winst te behalen. Ik laat de boel 2-2,5 week gisten. Laatste keer met een iSpindel en ook die gaf aan dat de bottomline wel bereikt was. Mijn software is Brewfather en die berekent verwachte eind SG op grond van maischschema. Daar zal het dus niet aan liggen. De andere vier brouwsels hebben netjes hun eind SG zoals voorspeld gehaald. Dat waren de S-04, WY3787, Lallemand Abbaye en WY3944.
Lijkt dus toch een US-05 ding te zijn. Herkennen jullie dit, en hoe zou ik de SVG wat hoger kunnen krijgen? Niet onbelangrijk is dat de bieren prima smaken en een goede en houdbare schuimkraag hebben. Ik ben dus niet ontevreden, maar vraag me wel af waarom net deze gist zijn SVG niet haalt.

Zonder recept kan denk ik niemand hier wat zinnigs over zeggen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopfenfox

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 05-01-2021 11:48 u »
Dat is waar, maar helpt het als ik aangeef dat het verwachte eind SG volgens Brewfather telkens een stukje lager zou moeten zijn?
En dat het alleen bij deze gist telkens achterblijft?

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #52 Gepost op: 05-01-2021 11:51 u »
Dat is waar, maar helpt het als ik aangeef dat het verwachte eind SG volgens Brewfather telkens een stukje lager zou moeten zijn?

Nee eigenlijk niet :)
Ik brouw vaak met us-05 en weet dat ik in bepaalde recepten maar 65% heb. Ligt echt aan het recept en het aandeel speciaalmouten.

Offline Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #53 Gepost op: 05-01-2021 11:58 u »
Ok, here goes!

Golden Wave Ale (KONA Clone)
Blonde Ale

4.6% / 10.7 °P

Hopfengott 15 liter
70% efficiλntie

Batchvolume: 10 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 8 L

Spoelwater: 7.78 L
Totaal water: 15.78 L
Kookvolume: 14.46 L

SG voor koken: 1.034

Kenmerken
Begin SG: 1.043
Eind SG: 1.008
IBU (Tinseth): 22
Kleur: 11.2 EBC

Maischen
Temperatuur — 65 °C — 60 min

Mouten (2 kg)
1.85 kg (92.5%) — The Swaen GreenSwaen Ale — Graan — 7.1 EBC
150 g (7.5%) — The Swaen GoldSwaen Belge — Graan — 35 EBC

Hop (34 g)
2 g (7 IBU) — Citra 12.9% — Koken — 60 min
2 g (8 IBU) — Galaxy 14.5% — Koken — 60 min
5 g (3 IBU) — Citra 12.9% — Koken — 5 min
5 g (4 IBU) — Galaxy 14.5% — Koken — 5 min
10 g — Citra 12.9% — Koudhop — 6 dagen
10 g — Galaxy 14.5% — Koudhop — 6 dagen

Gist
0.5 pkg — Fermentis US-05 Safale American 81%

Vergisten
Hoofdvergisting — 20 °C — 14 dagen

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #54 Gepost op: 05-01-2021 14:02 u »

Vergeet ook niet dat Brewfather (en andere software) de schijnbare vergistingsgraad aanhouden die door de leverancier wordt vermeld, en dat het 'slechts' een getalletje is dat in een laboratorium tot stand komt. Je kunt dit getal prima aanpassen in Brewfather als je merkt dat jouw vergistingen niet op het genoemde SVG uitkomen. Dan moet je natuurlijk wel zeker weten dat er niet een andere factor is die het veroorzaakt, maar zoals je aangaf heb je er bij andere gisten geen last van.

Terugkijkend naar mijn brouwsels met US-05 lijkt het een toin coss of het op 72% of op 78% uitkomt. In Brewfather (en op de website van Fermentis) staat de gist op 81% ingeschaald, dat zou op basis van mijn ervaringen ook aan de hoge kant zijn. Je kunt dus ook overwegen om dat aan te passen in Brewfather om een betere inschatting te krijgen van het eind SG.

In het recept zie ik geen gekke dingen verder!

Offline Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #55 Gepost op: 05-01-2021 14:19 u »
Thanks, dat helpt zeker. 72-75 moet te doen zijn, die enkele keer dat het nog lager was zal ik wel iets fout hebben gedaan. Ik zal een aantekening maken dat ie op 75% moet staan.

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #56 Gepost op: 05-01-2021 14:27 u »
Thanks, dat helpt zeker. 72-75 moet te doen zijn, die enkele keer dat het nog lager was zal ik wel iets fout hebben gedaan. Ik zal een aantekening maken dat ie op 75% moet staan.

Ook dan hoeft het niet per se aan jou te liggen hoor, de gist van het ene batchnummer is de andere niet. En e.e.a. is afhankelijk van de zwaarte van het wort, de precieze temperatuur in het gistvat en heel veel andere variabelen. Dus het ingestelde getal zal altijd een gemiddelde blijven en het eind SG zou ik ook slechts als weloverwogen indicatie zien. Als je dat niet haalt of er overheen schiet betekent dat niet per se dat je iets fout hebt gedaan. Juist omdat het eind SG een schatting is op basis van een gemiddelde kun je verwachten dat je er niet altijd precies op gaat eindigen. Het is gelukkig geen darten!

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 05-01-2021 21:35 u »
Terugkijkend naar mijn brouwsels met US-05 lijkt het een toin coss of het op 72% of op 78% uitkomt.

Ik zit met deze gist meestal tussen de 78 en 83%....

Offline Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #58 Gepost op: 05-01-2021 21:39 u »
Die haal ik dus nooit, enig idee hoe dat kan, ook gezien recept? Toch de temperatuur wellicht?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 05-01-2021 22:40 u »
Die haal ik dus nooit, enig idee hoe dat kan, ook gezien recept? Toch de temperatuur wellicht?

Je hebt een aandeel caramout in je stort. Dat haalt je vergistingsgraad naar beneden.

Offline Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #60 Gepost op: 06-01-2021 13:13 u »
Je hebt een aandeel caramout in je stort. Dat haalt je vergistingsgraad naar beneden.

Nooit vermoed dat zo'n klein percentage caramout zo'n relatief groot effect op de SVG kon hebben. De andere twee brouwsels hebben inderdaad ook een klein beetje cara. Dank!

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #61 Gepost op: 06-01-2021 13:20 u »

Nooit vermoed dat zo'n klein percentage caramout zo'n relatief groot effect op de SVG kon hebben. De andere twee brouwsels hebben inderdaad ook een klein beetje cara. Dank!

Dat zal toch niet de enige reden zijn voor zo'n groot verschil? Ik heb de 78% gehaald met flink wat caramouten erin, bijvoorbeeld bij een black IPA, en de 72% met weinig tot geen caramouten. Misschien wel of niet genoeg zuurstof bij de start? In de brouwsels die ik tot nu toe met US-05 heb gedaan heb ik het wort niet laten kletteren en ook niet belucht, gewoon de gist over het wort gestrooid. Wellicht vindt US-05 wat extra zuurstof toch wel fijn?

Offline Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #62 Gepost op: 06-01-2021 13:34 u »
Ik laat het wort vanuit de ketel in het gistvat kletteren, gist gaat er halverwege in en daarna schud ik het flink op voor sluiting.
Plan is toch om die gist vaker te gebruiken dus wie weet valt er na enkele brouwsels meer een lijn te ontdekken :D

Offline LeonRodenburg

• Junior lid
  • **
« Reactie #63 Gepost op: 06-01-2021 15:02 u »
Ik laat het wort vanuit de ketel in het gistvat kletteren, gist gaat er halverwege in en daarna schud ik het flink op voor sluiting.
Plan is toch om die gist vaker te gebruiken dus wie weet valt er na enkele brouwsels meer een lijn te ontdekken :D

Ja ik ga hem binnenkort ook weer eens gebruiken dus ben benieuwd. Ondanks 72-78% SVG kwamen er overigens prima bieren uit, vooral de West Coast-stijl IPAs zijn eigenlijk wel lekker met een iets vollere body.

Offline Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #64 Gepost op: 06-01-2021 16:12 u »
Owja hoor, de resultaten zijn verder prima. Al ga ik dezelfde recepten nog eens overdoen met de Verdant IPA gist. Kijken wat het aan smaak toevoegt.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #65 Gepost op: 06-01-2021 22:32 u »

Feit is dat caramouten zorgen voor een verlaging van de vergistingsgraad. Dat je caramout gebruikt heb kan ik zien aan je recept. Welke andere oorzaak zorgt voor de lagere vergistingsgraad bij jouw brouwsel kan ik zo niet zeggen. Het maischschema zou je kunnen uitbreiden met 20 minuten pauze bij 73 ΊC, maar normaal gesproken geeft 60 minuten bij  ΊC een goede vergistingsgraad. 

Offline Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #66 Gepost op: 06-01-2021 23:53 u »
Dank je wel Jacques! Die extra rust op 72 heeft alleen zin als de joodtest nog resterende zetmelen aangeeft toch?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #67 Gepost op: 07-01-2021 17:18 u »
Dank je wel Jacques! Die extra rust op 72 heeft alleen zin als de joodtest nog resterende zetmelen aangeeft toch?

Die heeft ook zin als de joodtest geen zetmeel aantoont. Alfa-amylse kan namelijk op elk willekeurige plek glucoseketens verbreken. Hierdoor kunnen brokstukken zetmeel uit het meellichaam vrijgemaakt worden.

Daarnaast reageert de jodiumtest alleen op grotere strengen met glucosemoleculen.

Zie ook het topic Jodiumtest theorie vs parktijk

Tags: