Bloemen in ketel

Gestart door jan le mercier, 28-02-2021 12:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan le mercier

Beste medehobbybrouwers,

Een korte vraag: doet er iemand soms hopbloemen rechtstreeks, dus zonder hopkookzakje, in de ketel?

Ik brouw nu al een hele poos en elke keer heb ik een hopkookzakje gebruikt. Momenteel zijn ze uitverkocht, maar ik dacht: als ik het nu ns zonder doe?

Gewoon in de ketel doen (ik gebruik een Speidel Braumeister) en laten koken.

Het is voor een lambiekbier, dus nadien kan ik het er gewoon zo uitdoen.

Zou dat lukken, denken jullie?

Alvast bedankt,

Jan.

Hay

Ik gooi de bloemen altijd los in de ketel
Je moet na het koken en koelen wel kunnen filteren.
Voordeel is dat de bloemen op het eind heel veel van je eiwitten er uit filteren.

beermenke

Bij mij gaan zelfs de pellets er los in. Laat wel bezinken. Veel meer extractie en ik hoef mijn hopspider niet meer schoon te maken😏

D.R.K.

Heb zelf ook een Speidel en deed voorheen altijd de bellen los in de ketel. Werkt goed maar hou er rekening mee hoe je wilt koelen en hoe je het later in je gistvat wil krijgen.

Indien je je pomp gaat gebruiken met koelen zal deze namelijk verstop zitten en niet meer werken door dat er een hopbel oid in zit en daarmee kan je ook niet meer verpompen je gistvat in.

Luie Donder

Ik heb een brewmonk. Als ik de bloemen rechtstreeks erin gooi, dan raakt 1 en ander toch wel verstopt. OF het bazookafilter (dat kan kun je fixen door met een spatel het filter wat schoon te poetsen), OF het kraantje (zonder bazookafilter). Ik blijf dus lekker de hopspider gebruiken (is ook toch wel redelijk snel schoon?).

kubock

Citaat van: Warkald op 28-02-2021  15:29 uIk heb een brewmonk. Als ik de bloemen rechtstreeks erin gooi, dan raakt 1 en ander toch wel verstopt. OF het bazookafilter (dat kan kun je fixen door met een spatel het filter wat schoon te poetsen), OF het kraantje (zonder bazookafilter). Ik blijf dus lekker de hopspider gebruiken (is ook toch wel redelijk snel schoon?).

Ik heb één keer hopzakjes gebruikt in mijn Easybrew 30. Op enig moment zonken ze naar de boden, en scheurden ze open doordat ze achter het bazookafilter bleven hangen en ik iets te enthousiast aan het roeren was. Niet alleen sloeg het bazookafilter geheel dicht, ook de pomp weigerde alle dienst. Het is een crime om een hopspider goed schoon te maken, maar het alternatief is veel erger.

Hay

Citaat van: Warkald op 28-02-2021  15:29 uIk heb een BrewMonk. Als ik de bloemen rechtstreeks erin gooi, dan raakt 1 en ander toch wel verstopt. OF het bazookafilter (dat kan kun je fixen door met een spatel het filter wat schoon te poetsen), OF het kraantje (zonder bazookafilter). Ik blijf dus lekker de hopspider gebruiken (is ook toch wel redelijk snel schoon?).

Ik heb een zelfde ketel en gebruik bloemen los en filter via het kraantje met een zelf gemaakte filter kan prima en er raakt niks verstopt.
kwestie van ff inlezen.

Jacques

Citaat van: jan le mercier op 28-02-2021  12:16 uBeste medehobbybrouwers,

Een korte vraag: doet er iemand soms hopbloemen rechtstreeks, dus zonder hopkookzakje, in de ketel?

Ik brouw nu al een hele poos en elke keer heb ik een hopkookzakje gebruikt. Momenteel zijn ze uitverkocht, maar ik dacht: als ik het nu ns zonder doe?

Gewoon in de ketel doen (ik gebruik een Speidel Braumeister) en laten koken.

Het is voor een lambiekbier, dus nadien kan ik het er gewoon zo uitdoen.

Zou dat lukken, denken jullie?

Alvast bedankt,

Jan.

Ik heb ook een Speidel Braumeister. Koken met losse hopbloemen kan er voor zorgen dat je pomp verstopt raakt. Doordat er gaten zitten in de bodem en de moutkorf op de bodem rust kun je die gaten niet afdekken met een filter.
Zelf heb ik goede ervaringen met een nylon filterzak die ik gebruik als hopspider. Schoonmaken is geen probleem. Na gebruik even uitspoelen, daarna een nacht laten weken in Enzybrew 10 of Biotex en vervolgens met de was in de wasmachine. Tenslotte drogen aan de draad. Werkt al jaren prima. Wel is de zak verkleurd (groen-bruin).

brouwerwaldonk

Ja Jan, ik doe dat al jaren zo. Mede daardoor heb ik een werkwijze ontwikkeld om die laag bloemen als trubfilter te gebruiken en zo bekom ik helder wort na het koelen.
Na het koelen zet ik de kookketel schuin door er een blok onder te zetten. Dan roer ik alles flink rond en terwijl het draait steek ik een rechte hevelbuis voorzien van een droesemkapje op de bodem op het laagste punt naast de wand. Ik hou de hevelbuis vertikaal tot alles terug stil staat. Dan laat ik de slang aan de tegenoverliggende wand rusten en wacht nog 10 minuten.
Dan begin ik met overhevelen en krijg mooi helder wort. Bovendien kan ik alle wort tot de laatste druppel oogsten omdat ik op het laatst de ketel bijna plat leg en vooraan een dam maak met de verkookte bloemen De laatste liter laat ik langzaam door die dam komen.
Door de ketel geleidelijk te kantelen naar voor laat ik alle wort komen. Ook dat laatste wort komt er glashelder doorheen.
Alle trub, eiwitten en slijk, blijven op de bloemen liggen en komen niet mee.




JessyH

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-03-2021  07:12 uDan roer ik alles flink rond en terwijl het draait steek ik een rechte hevelbuis voorzien van een droesemkapje op de bodem op het laagste punt naast de wand. Ik hou de hevelbuis vertikaal tot alles terug stil staat.

Dat lijkt mij een handige werkwijze, dat ga ik de volgende keer ook eens proberen. Is het dan zo dat de hevelbuis als het ware omringd is met bloemen die als filter dienen (onder het oppervlak)?

jan le mercier

@ Jacques,

Nu begin ik te twijfelen, Jacques. Maar ik heb wel dit als opmerking: Als je nu aan het koken bent met de Speidel, dan draait die pomp toch niet, of wel?

Jan.

Rob.Erto

Citaat van: JessyH op 01-03-2021  07:46 uDat lijkt mij een handige werkwijze, dat ga ik de volgende keer ook eens proberen. Is het dan zo dat de hevelbuis als het ware omringd is met bloemen die als filter dienen (onder het oppervlak)?

Zie onder (eerdere post van Waldonk)

Zo doe ik het ook, kan het wort tot de laatste druppel in mijn gistvat krijgen. Mits je voldoende hopbellen hebt, bij sommige bieren lastig.


JessyH

Citaat van: Rob.Erto op 01-03-2021  08:10 uZie onder (eerdere post van Waldonk)

Zo doe ik het ook, kan het wort tot de laatste druppel in mijn gistvat krijgen. Mits je voldoende hopbellen hebt, bij sommige bieren lastig.



Hartstikke duidelijk! Dat ga ik komende zondag eens proberen voor een lekkere tripel :groots: :proost:

brouwerwaldonk

Wel opletten, de pH MOET correct zijn vanaf het maischen en bij begin koken, om voldoende grote eiwitklonters te bekomen en laat ook IERS MOS meekoken.

brouwerwaldonk

Citaat van: JessyH op 01-03-2021  07:46 uDat lijkt mij een handige werkwijze, dat ga ik de volgende keer ook eens proberen. Is het dan zo dat de hevelbuis als het ware omringd is met bloemen die als filter dienen (onder het oppervlak)?
Ja hoor, door de ketel schuin te zetten wordt het midden van de draaikolk daar aan de zijkant. Daar verzamelen de hobbellen zich en vormen een dikke laag boven op het droesemkapje.
Eigenlijk kan je al zien of het gaat lukken om dikke samengeklonterde eiwitten als het draaien van het wort bijna stil staat. Dan moet je donkere strepen zien ontstaan met kleurverschil in het wort.

Door gebruik te maken van uitsluitend aroma hoppen gebruik je een grotere hoeveelheid hop en wordt de laag verkookte bloemen dikker en krijg je een beter resultaat.
Die aromahoppen geven het bier een fijnere sublieme smaak, veel beter dan bitterhoppen die geven doorgaans een harde bitterheid.

 

JessyH

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-03-2021  09:27 uDoor gebruik te maken van uitsluitend aroma hoppen gebruik je een grotere hoeveelheid hop en wordt de laag verkookte bloemen dikker en krijg je een beter resultaat.
Die aromahoppen geven het bier een fijnere sublieme smaak, veel beter dan bitterhoppen die geven doorgaans een harde bitterheid.

Ik ga je methode uitproberen, maar wil ook gewoon werken met bitterhop. Naar mijn mening dragen die, naast bitterheid, toch wel (positief) bij aan het hopprofiel van het bier. Dit is natuurlijk geheel eigen voorkeur.

Luie Donder

Citaat van: Jacques op 28-02-2021  23:14 uIk heb ook een Speidel Braumeister. Koken met losse hopbloemen kan er voor zorgen dat je pomp verstopt raakt. Doordat er gaten zitten in de bodem en de moutkorf op de bodem rust kun je die gaten niet afdekken met een filter.
Zelf heb ik goede ervaringen met een nylon filterzak die ik gebruik als hopspider. Schoonmaken is geen probleem. Na gebruik even uitspoelen, daarna een nacht laten weken in Enzybrew 10 of Biotex en vervolgens met de was in de wasmachine. Tenslotte drogen aan de draad. Werkt al jaren prima. Wel is de zak verkleurd (groen-bruin).

Die nylon filterzak heb ik ook aangeschaft, hop (bloemen) in de hopspider, dan na het koel van de brewmonk, laat ik het wort, via het kraantje, door de filterzak in het gistvat kletteren, alle eiwitvlokken blijven in de zak zitten (even binnenstebuiten onder de douche houden en daarna uitwassen, met wat soda?)

Rinus

Nog eens mijn werkwijze:
Ik stort echt alles los in de Brewmonk tijdens de kook. Uiteraard de pomp niet meer gebruiken.
Wat ik doe is na het afkoelen tot onder de 25C; ik laat de ketel staan tot de volgende ochtend ingepakt met folie (meestal zondag), dan hevel ik over met een hevel: https://www.braumarkt.com/automatische-hevel-large
Alle trub ligt dan op de bodem, er komt echt minimaal wat mee. Als je de buis verder van de bodem houdt dan nog minder (maar minder opbrengst). Ik zet de hevel met droesem altijd gewoon tegen de bodem aan.
Volgende ochtend schoonmaken van de ketel vind ik zelf ook wel wat relaxter dan alles op een dag proppen. Meestal zie ik dan zondagavond al een actieve gist in de gistvaten, dus de kroon op al het werk!
Overigens na de hoofdvergisting laat ik alles in hetzelfde vat zitten. Op de bottel dag hevel ik weer over (met dezelfde hevel) naar mijn bottel vat, dus is het bier dan helder genoeg.

ps: Iedereen heeft zijn eigen voorkeur van werkwijze, ervaringen delen is leerzaam.


Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-03-2021  07:12 uJa Jan, ik doe dat al jaren zo. Mede daardoor heb ik een werkwijze ontwikkeld om die laag bloemen als trubfilter te gebruiken en zo bekom ik helder wort na het koelen.
Na het koelen zet ik de kookketel schuin door er een blok onder te zetten. Dan roer ik alles flink rond en terwijl het draait steek ik een rechte hevelbuis voorzien van een droesemkapje op de bodem op het laagste punt naast de wand. Ik hou de hevelbuis vertikaal tot alles terug stil staat. Dan laat ik de slang aan de tegenoverliggende wand rusten en wacht nog 10 minuten.
Dan begin ik met overhevelen en krijg mooi helder wort. Bovendien kan ik alle wort tot de laatste druppel oogsten omdat ik op het laatst de ketel bijna plat leg en vooraan een dam maak met de verkookte bloemen De laatste liter laat ik langzaam door die dam komen.
Door de ketel geleidelijk te kantelen naar voor laat ik alle wort komen. Ook dat laatste wort komt er glashelder doorheen.
Alle trub, eiwitten en slijk, blijven op de bloemen liggen en komen niet mee.





Topicstarter Jan heeft een Spiedel Braumeister en geen traditionele pan...
Bij de Speidel Braumeister zitten gaten in de bodem. Deze gaten vormen de in- en uitgang van de pomp. De gaten raken verstopt als je los hop in deze ketel doet.

Jacques

Citaat van: jan le mercier op 01-03-2021  08:05 u@ Jacques,

Nu begin ik te twijfelen, Jacques. Maar ik heb wel dit als opmerking: Als je nu aan het koken bent met de Speidel, dan draait die pomp toch niet, of wel?

Jan.

Als de temperatuur boven een bepaalde temperatuur komt (ik dacht 86 ºC) werkt de pomp niet meer.
Maar ook met een uitgeschakelde pomp kan kunnen er hopbellen op gruis van hoppellets in de gaten komen. Dat is een kwestie van zwaartekracht en kookbeweging...

Al heel snel na de aanschaf van de Braumeister leerde ik dat het niet handig is bij deze brouwautomaat om hop los in de ketel te doen zoals ik gewend was. Bij mijn oude ketel gebruikte ik overigens ook de methode die Walter beschrijft.
Ook als je de pomp niet gebruikt tijdens het koelen van het wort valt het niet mee om de pomp te ontdoen van de hop die er ingevallen is. Bij een Braumeister hoort je na elke gebruik de pomp te reinigen door het apparaat op zijn kop te zetten en het pomphuis los te draaien. Je kunt zo de pomp hopvrij maken maar dat geeft veel rommel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.