Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fermentasaurus en bottelen  (gelezen 895 keer)

Offline pim1980

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Fermentasaurus en bottelen
« Gepost op: 22-08-2019 11:42 u »
Ik vind de Fermentasaurus misschien wel een leuk gistvat om onder druk te vergisten en het bier te carboniseren zonder overhevelen etc. Ik ben alleen heel benieuwd of er ook mensen zijn die het bier met voldoende koolzuur rechtstreeks uit de Fermentasaurus bottelen, en dus niet met hergisting op fles.

Kan er op hun site en Youtube en hier eigenlijk niks over vinden, maar het moet vast gedaan worden toch? Ik heb namelijk geen interesse om een heel fust er aan te hangen, ik wil losse flesjes.

Benieuwd of er ervaringen zijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ernesto

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Fermentasaurus en bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 22-08-2019 12:16 u »
Volgens mij moet dit wel kunnen. Je hebt dan wel een beergun nodig en je moet het bier terugkoelen voor het bottelen, anders krijg je veel te veel schuim.

https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/fermentasaurus-and-blichman-beer-gun.653931/

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-08-2019 16:34 u »
Dank je. Ik bedenk me echter dat ik met een Fermentasaurus op druk niet de vergistingstemperatuur kan controleren met mijn Inkbird zoals ik dat nu wel kan. Valt af dus, en dan is de FastFerment misschien een voordeliger alternatief...

Offline DINAST

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • stop brewing, and pay attention to me
« Reactie #3 Gepost op: 22-08-2019 19:17 u »
Dank je. Ik bedenk me echter dat ik met een Fermentasaurus op druk niet de vergistingstemperatuur kan controleren met mijn Inkbird zoals ik dat nu wel kan. Valt af dus, en dan is de FastFerment misschien een voordeliger alternatief...

Volgens mij kan de FastFerment niet onder druk gezet worden. Ik heb ook onderzoek naar beide vergistingsvaten gedaan, maar mijn voorkeur gaat naar de fermentasaurus.

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 22-08-2019 20:53 u »
Klopt, maar door de temperatuursensor van de Inkbird kan ik de Fermentasaurus dus toch niet als druktank gebruiken dus dat hele voordeel vervalt. Dan wordt ie erg vergelijkbaar met de FastFerment. Moet nog even uitvogelen wat dan de voor- en of nadelen van die 2 zijn.

Offline @

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 30-08-2019 22:28 u »
Klopt, maar door de temperatuursensor van de Inkbird kan ik de Fermentasaurus dus toch niet als druktank gebruiken dus dat hele voordeel vervalt. Dan wordt ie erg vergelijkbaar met de FastFerment. Moet nog even uitvogelen wat dan de voor- en of nadelen van die 2 zijn.

Hoezo niet?
Als je het vat terug koelt en onder druk zet kun je de sensor toch gewoon tegen de buitenwand van het vat plakken? Ik zie de relatie met het onder druk zetten niet. De sensor hoeft toch niet per se in het vat te zitten?

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 31-08-2019 11:54 u »
Het is toch wel de enige fatsoenlijke optie om de temperatuur van het gistvat goed te meten, door de thermometer in het wort te hangen. Zo'n staaf aan de buitenkant tegen het (ronde) gistvat aanplakken is niet praktisch en vrij onnauwkeurig lijkt me.

Offline Tambier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Is het niet te douwen? Opnieuw brouwen!
« Reactie #7 Gepost op: 31-08-2019 12:53 u »
Als je de sensor tegen de buitenkant plakt en een laag isolatie (sponsje, opgevouwen doekje oid) tussen de sensor en de tape houdt meet je alleen de temperatuur van het vat. Dan meet je ook niet de temperatuurschommelingen van de omgeving.

Offline Tambier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Is het niet te douwen? Opnieuw brouwen!
« Reactie #8 Gepost op: 31-08-2019 12:57 u »

Tags: