Fermentasaurus en bottelen

Gestart door pim1980, 22-08-2019 11:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pim1980

Ik vind de Fermentasaurus misschien wel een leuk gistvat om onder druk te vergisten en het bier te carboniseren zonder overhevelen etc. Ik ben alleen heel benieuwd of er ook mensen zijn die het bier met voldoende koolzuur rechtstreeks uit de Fermentasaurus bottelen, en dus niet met hergisting op fles.

Kan er op hun site en Youtube en hier eigenlijk niks over vinden, maar het moet vast gedaan worden toch? Ik heb namelijk geen interesse om een heel fust er aan te hangen, ik wil losse flesjes.

Benieuwd of er ervaringen zijn.

Ernesto

Volgens mij moet dit wel kunnen. Je hebt dan wel een beergun nodig en je moet het bier terugkoelen voor het bottelen, anders krijg je veel te veel schuim.

https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/fermentasaurus-and-blichman-beer-gun.653931/

pim1980

Dank je. Ik bedenk me echter dat ik met een Fermentasaurus op druk niet de vergistingstemperatuur kan controleren met mijn Inkbird zoals ik dat nu wel kan. Valt af dus, en dan is de FastFerment misschien een voordeliger alternatief...

DINAST

Citaat van: pim1980 op 22-08-2019  16:34 uDank je. Ik bedenk me echter dat ik met een Fermentasaurus op druk niet de vergistingstemperatuur kan controleren met mijn Inkbird zoals ik dat nu wel kan. Valt af dus, en dan is de FastFerment misschien een voordeliger alternatief...

Volgens mij kan de FastFerment niet onder druk gezet worden. Ik heb ook onderzoek naar beide vergistingsvaten gedaan, maar mijn voorkeur gaat naar de fermentasaurus.

pim1980

Klopt, maar door de temperatuursensor van de Inkbird kan ik de Fermentasaurus dus toch niet als druktank gebruiken dus dat hele voordeel vervalt. Dan wordt ie erg vergelijkbaar met de FastFerment. Moet nog even uitvogelen wat dan de voor- en of nadelen van die 2 zijn.

@

Citaat van: pim1980 op 22-08-2019  20:53 uKlopt, maar door de temperatuursensor van de Inkbird kan ik de Fermentasaurus dus toch niet als druktank gebruiken dus dat hele voordeel vervalt. Dan wordt ie erg vergelijkbaar met de FastFerment. Moet nog even uitvogelen wat dan de voor- en of nadelen van die 2 zijn.

Hoezo niet?
Als je het vat terug koelt en onder druk zet kun je de sensor toch gewoon tegen de buitenwand van het vat plakken? Ik zie de relatie met het onder druk zetten niet. De sensor hoeft toch niet per se in het vat te zitten?

pim1980

Het is toch wel de enige fatsoenlijke optie om de temperatuur van het gistvat goed te meten, door de thermometer in het wort te hangen. Zo'n staaf aan de buitenkant tegen het (ronde) gistvat aanplakken is niet praktisch en vrij onnauwkeurig lijkt me.

Tambier

Als je de sensor tegen de buitenkant plakt en een laag isolatie (sponsje, opgevouwen doekje oid) tussen de sensor en de tape houdt meet je alleen de temperatuur van het vat. Dan meet je ook niet de temperatuurschommelingen van de omgeving.

Tambier


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.