HERMS: eerst water dan mout, of omgekeerd?

Gestart door Emile, 21-08-2019 22:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Emile

Nu brouw ik al ruim 20 jaar met een HERMS systeem en dan heb je natuurlijk een vaste routine. Zeker omdat ik een brouwprogramma heb, waarin alle processtappen zijn geprogrammeerd. Zo begin ik de brouwdag altijd met opwarmen van water in de HLT. Als dat op temperatuur is, dan pomp ik het naar de maischketel. En daarna stort ik de geschrote mout erin. Ik zet de pomp 5 minuten stil, zodat het filterbed niet dichtslaat. Daarna pomp aan en circuleren, standaard HERMS werkwijze dus. Zet je de pomp te hard, dan kan het filterbed alsnog dichtslaan. Ook een bekend probleem.

Maar recent kwam ik op het idee om dit om te draaien. Dus eerst de mout storten in de maischketel en daarna het water uit de HLT er op pompen. En dat werkt eigenlijk super goed, het filterbed slaat niet meer dicht en het gaat allemaal wat sneller. Ik heb een optie toegevoegd in de software, dus ik kan beide manieren selecteren. Maar de laatste 5 keer heb ik alleen maar met deze laatste manier gebrouwen.

Zijn er meer mensen die dit zo doen? En wat zijn mogelijke voor- en nadelen hiervan? Ik ben wel benieuwd of er meer HERMS brouwers zijn die hiermee experimenteren.

Oscar

Citaat van: Emile op 21-08-2019  22:16 uEn wat zijn mogelijke voor- en nadelen hiervan?

Was je tevreden over de kwaliteit van je bier?  :) ;) :brouwen: En over het gevolgde proces?

Redbadd

Ik doe eerst de mout in de maischpan en pomp dan van onder het water erbij in, underletten heet het, gezien op youtube en zou het ontstaan van deegballen tegen gaan. Ik doe het eigenlijk altijd zo en nog nooit filterproblemen gehad, ook niet met een bult rogge en haver. Of dat door het underletten komt is een tweede, ik wacht in ieder geval niet met rond pompen.

Enige vervelende is dat als ik de kraantjes niet direct na het pompen van de gewenste hoeveelheid water dicht doe, er nog wel eens water vanuit de maischpan de Hlt terug in wil lopen.

Emile

Citaat van: Redbadd op 22-08-2019  00:15 uIk doe eerst de mout in de maischpan en pomp dan van onder het water erbij in, underletten heet het, gezien op youtube en zou het ontstaan van deegballen tegen gaan.
Nuttige info dit, wist niet hoe dat heette. Ik zal eens op Youtube kijken. Dat van dat tegengaan van deegballen kan ik wel bevestigen.

Ja, ik ben wel tevreden over hoe dit werkt. Voor de kwaliteit van het bier maakt het niet uit, de brouwdag zelf verloopt iets beter.

hobbyman

Als je water vanuit je HLT naar de maischketel pompt, heb je dan nog genoeg water in je HLT om het HERMS proces te kunnen uitvoeren en te spoelen, of moet je eerst weer water gaan opwarmen?
In mijn situatie (ook HERMS) zou ik onvoldoende spoelwater hebben om door te kunnen, wat dus geen optie is. Ik verwarm mijn HLT elektrisch, en de maischketel op gas, om zo een snelle opwarming van het water te krijgen, voor aanvang van het brouwen.

seed7

Een voordeel van 'underletting' is dat je (theoretisch) minder enzymen kwijt raakt bij het inmaischen,

Ingo

Opaslof

Ik heb mijn installatie pasgeleden zo aangepast dat ik met de tweede pomp water vanuit de kookketel naar de HLT kan pompen. (Deze pomp circuleert normaliter het water van de HLT voor beweging rond te spiraal.)
Dus aan het begin van de brouw ga ik dan in zowel HLT als kookketel water heet stoken. Het HLT water kan dan naar de maischketel volgens de genoemde methode (bovenop de gestorte mout). En dan het water uit de kookketel naar de HLT pompen.
Het lijkt me wel wat. Ga ik eerstkomende keer maar eens proberen. Kun ik ook meteen de MLT precies tot de rand vullen zonder overstromen bij het storten...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.