ONK 2019 Recept Triple-W La Trappe Isid'or Kloon

Gestart door Bruxiee, 21-08-2019 20:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bruxiee

Hoi mede brouwers,

Hierbij het recept wat wij als vereniging (Triple-W uit Nijmegen) hebben samengesteld en wat als basis heeft gediend voor plaats 1, 2 en 3. Tevens nog andere plaatsen in de top 10.

Het recept is door een gildelid samengesteld en op basis van het eerste proef brouwsel heeft een laatste fine tuning plaats gevonden.
Daarna zijn door de vereniging brouwpakketten beschikbaar gesteld aan de leden. Ieder lid heeft zijn eigen brouwwijze erop los gelaten, dus details daarover kunnen wij helaas niet melden.

Wat opvallend is: nummer 1 en 3 hebben originele gist opgekweekt van La Trappe, de nummer 2 heeft Fermentis S-33 gebruikt conform opgestelde recept.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkTriple-W
Naam receptLa Trappe Isid'or Kloon
BrouwdatumOnbekend
Volume20,0 l
Begin SG1,074 SG
Berekende kleur29 EBC
Berekende bitterheid30 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70,3 %
0,750 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC11,7 %
0,650 kgCara 120Dingemans120 EBC10,2 %
0,500 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.35 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
22,0 gPerlepellets6,2%75 min.21,3 IBU
22,0 gPerlepellets6,2%20 min.6,7 IBU
22,0 gSaazpellets3,0%10 min.1,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 LOpkweek uit La Trappe Isid'orbovengist
11,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist


Jacques

Bedankt voor het delen van dit recept.

Ik neem aan dat "wij als vereniging" Triple W is.

Het zou mooi zijn als de leden hun werkwijze willen delen. Ze worden dan met naam en toenaam genoemd en krijgen zo een plekje in de eregalerij die het board Bewezen recepten is.

bierfan

Is er nog bijgekleurd? Isi d'or lijkt me donkerder dan wat je met dit recept behaalt.

hansHalberstadt

Bij mij was de kleur standaard precies goed. Verder inderdaad Triple-W pakket.

hansHalberstadt

Mijn werkwijze was gewoon het standaard recept volgen, alleen heb ik een starter gemaakt met La Trappe gist opgekweekt vanaf schuine buis. Verder heb ik 2 pakketten gemaakt omdat mijn installatie voor 40-50 liter is. En verder heb ik tijdens de hoofdgisting een roervlo gebruikt op de bodem van het vat en die uitgezet aan paar dagen voor einde gisting. Dat heeft een prima bier opgeleverd met prima schuim geur en smaak, maar had door de roervlo wel iets hogere bitterheid dan het origineel. Daardoor haalde ik te weinig punten voor de top 10. Iets om rekening mee te houden dus bij het recept. Mogelijk is ook het grotere volume deels een verklaring voor de hogere bitterheid. (kleine volumes geven relatief meer wandoppervlak van je gistingsvat tov volume, dus meer neerslag van hopharsen bij klein volume)   

Mike101

Bedankt voor het plaatsen! Wat was het eind SG?

bierfan

Bedankt, ik zal hem ook eens gaan proberen.

SVB

Dank! Denk dat dit mijn volgende gaat worden 😉

Davester

Thanks, mooi recept met mooie resultaten, isi is een favoriet hier dus deze gaan we zeker eens proberen!

hansHalberstadt

Citaat van: Mike101 op 22-08-2019  08:48 uBedankt voor het plaatsen! Wat was het eind SG?
begin SG=1072, eind SG=1019
beginbrix=18.1 eindbrix=10.3

Davester

Hoeveel liter maischwater en hoeveel liter spoelwater?
Ik ga hem dit weekend brouwen.

hansHalberstadt

Citaat van: Davester op 18-09-2019  22:36 uHoeveel liter maischwater en hoeveel liter spoelwater?
Ik ga hem dit weekend brouwen.
Voor 20 liter pakket heb ik 22 liter einde koken aangehouden (20 liter bier bottelen)
19 L maischwater (3.2 l/kg)
12.7 L spoelwater (spoelen tot gewenste volume voor koken, afhankelijk van je installatie kan dus anders zijn).

Davester

Citaat van: hansHalberstadt op 19-09-2019  00:41 uvoor 20 liter pakket heb ik 22 liter einde koken aangehouden (20 liter bier bottelen)
19 L maischwater (3.2 l/kg)
12.7 L spoelwater (spoelen tot gewenste volume voor koken, afhankelijk van je installatie kan dus anders zijn).

Thanks @Hans, ben op exact 20 liter uitgekomen, mooie wort. Heb het nu in klimaatkast staan, wat Voor vergistingstemperatuur (SAV ALE S-33 gebruikt) adviseren jullie voor deze biersoort?

PDGRRR

Een ruime maand geleden deze kloon gebrouwen, enige afwijking van recept was dat ik Fermentis T-58 gebruikt heb (om te voorkomen dat 'ie te veel naar kauwgomballen zou gaan smaken vergisting begonnen op 21°C). Bij eerste test na 2 weken in fles smaakte hij erg goed, duidelijk herkenbaar als Isid'Or. Knap gedaan door de samensteller(s) van het recept.

Spyro


Heb het receptje vorig jaar ook al eens gebrouwen, maar met de S-33 vergist, ging mooi richting de "echte", top biertje. Ik ga het binnenkort nog eens brouwen, maar met een andere gist, misschien een flesje La Trappe opkweken....  :brouwen:

PDGRRR

Citaat van: bierfan op 21-08-2019  23:26 uIs er nog bijgekleurd? Isi d'or lijkt me donkerder dan wat je met dit recept behaalt.

Citaat van: hansHalberstadt op 22-08-2019  07:22 uBij mij was de kleur standaard precies goed. Verder inderdaad Triple-W pakket.

Kleur bij mij is ook spot on, net als het hopprofiel.

Mijn versie heeft een subtiel zuurtje die het origineel niet lijkt te hebben, wellicht omdat 'ie (voor de T-58) vrij ver doorgegist is (1.013) waardoor je wat restsuikers mist ten opzichte van het origineel. Wat was de FG bij anderen die deze gebrouwen hebben?

81B81C56-0D6C-4558-A0C1-722A91C5B6DE.jpeg 


Robke1689

Citaat van: Davester op 21-09-2019  22:08 uThanks @Hans, ben op exact 20 liter uitgekomen, mooie wort. Heb het nu in klimaatkast staan, wat Voor vergistingstemperatuur (SAV ALE S-33 gebruikt) adviseren jullie voor deze biersoort?


Hoi Dave,

Op welke temperaturen en hoe lang heb je vergist?

Groeten,

Rob

Davester


Snelbier

Citaat van: PDGRRR op 11-05-2022  22:21 uKleur bij mij is ook spot on, net als het hopprofiel.
...
Mijn versie heeft een subtiel zuurtje die het origineel niet lijkt te hebben, wellicht omdat 'ie (voor de T-58) vrij ver doorgegist is (1.013) waardoor je wat restsuikers mist ten opzichte van het origineel. Wat was de FG bij anderen die deze gebrouwen hebben?
...
Gebrouwen 4 okt 2022.  Gist S33. SG-start 1077. SG-end 1023.  Toevoeging: Hoofdgisting 21'C.
KLEUR als origineel. Software voorspelt te licht voor dit recept, valt donkerder uit.
SG-end wat hoog.. LaTrappe-gist lijkt iets verder door te gisten, gezien resultaten in dit topic.
Ik had daarom suiker al met 0,5% opgehoogd, maar durfde niet teveel ivm mogelijk meer gist-esters..
Smaak lijkt op het origineel, maar als NIET-fijnproever noem ik mijn bier wat 'rommelig'.. In het origineel proef ik meer verschillende smaakjes, in mijn bier lijken ze 'gemengd'.
Voor mij geslaagd experiment. Simpel recept, resultaat meer dan voldoende.
Proost, Snelbier

Brouwegel

Hallo,

We gaan dit recept dadelijk gebruiken, wanneer is de suiker toegevoegd?

Groeten Marcel

Snelbier

Citaat van: Brouwegel op 27-10-2023  09:32 uHallo, We gaan dit recept dadelijk gebruiken, wanneer is de suiker toegevoegd?..
Zal per brouwer verschillen. 'Normaal' is meestal 10 minuten meekoken..
Ik doe het zelf meestal in gistvat, of als late suiker na hoofdgisting.
In dit bier heb ik het na hoofdgisting (dag 3) gedaan om beter door te gisten, maar geen verschil te zien.
Qua smaak lijkt het allemaal weinig uit te maken. Nadeel van 'late suiker' is dat het vat even open moet.
Maak het je makkelijk, doe waar jij je lekker bij voelt. Succes, Snelbier.

Brouwegel

Gaan we doen, bedankt voor je snelle antwoord!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.