Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste IPA recept!  (gelezen 674 keer)

Offline Delirium

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Is het al tijd voor bier?
Eerste IPA recept!
« Gepost op: 25-08-2019 20:29 u »
Ik ben benieuwd naar jullie altijd deskundige en subjectieve mening over mijn eerste IPA recept en of jullie eventuele suggesties hebben! En dit wordt de eerste keer dat ik ga koudhoppen! Wanneer kan ik de hop het beste toevoegen? En hoe lang laten zitten?

Idee is om een lekkere (niet al te bittere) IPA te maken, lekker lichte body, niet al te hoog in alcohol% en lekker (licht)fruitig/bloemige ('frisse') smaak!

IBU 49 (bitterheidsindex 0,85)
Begin SG 1,058
Eind SG 1,012 (6,1%)
Brouwzaalrendement 80%
Hoeveelheid 28L

Maischwater 30L (spoelwater 9L)

Stort
6,5 kg Pale Ale mout
0,5 kg Cara 120

Hop
20 g Cascade FWH
20 g Citra FWH
20 g Cascade @ 5min
20 g Citra @ 5min
60 g Cascade koudhop
60 g Citra koudhop

Gist
Fermentis US-05 Safale

Maischschema
64 graden 75 min
78 graden 10 min

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij de 12 Stuyvers
    • Brouwerij de 12 Stuyvers
Re: Eerste IPA recept!
« Reactie #1 Gepost op: 25-08-2019 20:52 u »
Persoonlijk zou ik veel meer hop toevoegen, ik gebruik meestal 4 g/L in de whirlpool en 6 g/L als drooghop.

Ik zou ook de @5 minuten hop op een andere manier toevoegen in de zogenoemde whirlpool. Eerst af koelen tot een graad of 75 en dan er 45 minuten in laten trekken, mocht je een pomp gebruiken deze laten draaien of zo nu en dan (rustig) roeren. Op deze wijze gaat je hoparoma aanmerkelijk verbeteren. Om de bitterheid te behouden zal je wel iets meer FHW moeten toevoegen omdat de whirlpool stand vrijwel geen bitterheid afgeeft.

Verder zou ik het maischschema versimpelen naar 1 uur op 67 ºC en spoelen met water net van de kook af

Ik voeg drooghop toe op het moment dat het ongeveer uitvergist is en dan meestal voor een dag of 4-5 en daarna nog 2 dagen een coldcrash.

Tags: