Wethop eigen oogst

Gestart door Rinus, 19-08-2019 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 21-08-2019  20:46 uop de dag van brouwen een hoeveelheid hop oogsten (ff goed plannen).. en meteen kneitervers in je kokende wort gooien
klopt. zelf ook een keer gedaan. Er gaat dan niets verloren dus zou zelfs nog beter zijn dan wat voor bewaarmethode ook. 

Rinus

Citaat van: Oscar op 21-08-2019  20:46 uMooi, dan kun je het volgende heel goed doen: op de dag van brouwen een hoeveelheid hop oogsten (ff goed plannen).. en meteen kneitervers in je kokende wort gooien... Dat levert het lekkerste bier op.... :brouwen:

De rest pluk je een dag  later en droog je (daarna invriezen) voor een later gebruik  :brouwen: ^-^

Dat ga ik zeker proberen, ben ik meteen een ervaring rijker. Heb jij wellicht nog tips hoeveel gram per liter ik dan zou moeten toevoegen, immers heb ik geen idee van de relatieve concentratie.

hansHalberstadt

Niet gedroogde hop is ongeveer een factor 5 zwaarder dan gedroogde hop. Dus 5 x zoveel gewicht gebruiken als je gewend bent met gedroogde hop met zelfde alfazuurpercentage. Voor het alfazuurpercentage kun je het gemiddelde nemen wat voor die hopsoort geldt as beste afschatting.

Rinus

Citaat van: hansHalberstadt op 21-08-2019  21:44 uNiet gedroogde hop is ongeveer een factor 5 zwaarder dan gedroogde hop. Dus 5 x zoveel gewicht gebruiken als je gewend bent met gedroogde hop met zelfde alfazuurpercentage. Voor het alfazuurpercentage kun je het gemiddelde nemen wat voor die hopsoort geldt as beste afschatting.
Dankjewel voor de tips en info Hans, ik ga er mee aan de slag zodra het oogst tijd is..

Oscar

Citaat van: Rinus op 21-08-2019  21:38 uDat ga ik zeker proberen, ben ik meteen een ervaring rijker. Heb jij wellicht nog tips hoeveel gram per liter ik dan zou moeten toevoegen, immers heb ik geen idee van de relatieve concentratie.

Eigen teelt hop alleen in de wirlpool gebruiken... Houd rekening dat natte hop 4/5 water bevat, dus 20% is hop... :)  Dus je kunt lekker veel gebruiken... Ik houd wel van 3-5 gram/liter in de wirlpool (uitgaande van droge hop)   :)

middelaersch

Citaat van: Oscar op 21-08-2019  22:03 uEigen teelt hop alleen in de wirlpool gebruiken...

Waarom?

Oscar

Citaat van: middelaersch op 21-08-2019  22:15 uWaarom?

Omdat je de alfa's niet weet... ;)  Kun je wel inschatten natuurlijk... ;)

Rinus

Citaat van: Oscar op 21-08-2019  22:21 uOmdat je de alfa's niet weet... ;)  Kun je wel inschatten natuurlijk... ;)
Precies, dus eigenlijk alleen geschikt voor aroma. Bitterhop dan maar gewoon inkopen. Ik neem aan dat de soort voor de bitter gift er niet eens zoveel toe doet?

Ps @ Oscar geheel of topic maar wat ziet je brouwerij er veelbelovend uit, ik heb de filmpjes bekeken erg interessant! Veel succes!

middelaersch

Citaat van: Rinus op 22-08-2019  19:38 uPrecies, dus eigenlijk alleen geschikt voor aroma. Bitterhop dan maar gewoon inkopen. Ik neem aan dat de soort voor de bitter gift er niet eens zoveel toe doet?

Ik denk als je op internet opzoekt wat het percentage alfazuur is van hop van hetzelfde ras en hetzelfde jaar, dat je er niet ver naast zit. En anders in een boekje opzoeken wat het minimum en maximum percentage van het betreffende ras is, en dan uitgaan van een waarde dicht bij het maximum. (redenatie: beter iets te weinig IBU's dan veel te veel.)

Realiseer je  hierbij ook dat de meeste mensen een verschil van minder dan vijf IBU helemaal niet kunnen proeven, dus zo heel nauw komt al dat gereken om een IBUtje meer of minder niet.  :brouwen:

hansHalberstadt

Of je brouwt gewoon 2 x bier met een kleine tussenpauze zodat je het resultaat van bier1 net kunt meenemen bij bier2 en mengt die 2. Wat je bij de eerste teveel of te weinig hebt corrigeer je bij het 2e brouwsel. 

EBC

Citaat van: Oscar op 21-08-2019  22:03 uEigen teelt hop alleen in de wirlpool gebruiken... Houd rekening dat natte hop 4/5 water bevat, dus 20% is hop... :)  Dus je kunt lekker veel gebruiken... Ik houd wel van 3-5 gram/liter in de wirlpool (uitgaande van droge hop)   :)

Maar nee jong, gewoon mee brouwen. Neem de hoogste reguliere alfa voor de soort, dan zit je nooit mis.

Oscar

Citaat van: EBC op 22-08-2019  21:17 uNeem de hoogste reguliere alfa voor de soort, dan zit je nooit mis.

Klopt... ;)  Maar dan kan je ook een laf biertje (lees, niet bitter genoeg) aan het brouwen zijn... ;). Ik houd wel van een beetje hop... :brouwen: :biersmile:

hansHalberstadt

Ik gebruik zelf al jaren zelfgekweekte Northern Brewer. In de praktijk blijkt dat als je eenmaal de bitterheid kent die per jaar niet zodanig varieert dat je daar veel van merkt. Je kunt dus gewoon de nominale waarde gebruiken en niet het maximum van de soort. En zoals al gezegd, evt 1e 2 bieren van de pluk mengen mocht het echt niet kloppen. Je kunt ipv bottelen gewoon het 2e bier in een fust stoppen met heel weinig bottelsuiker en dan op basis van een paar gebottelde flesjes bepalen hoe je 2e brouwsel moet worden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.