Recepten winnaars ONK 2019

Gestart door Esterenbrouw, 18-08-2019 23:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Esterenbrouw

Waar blijven de recepten van de winnaars van het ONK van 2019.
Ik zie nog slechts een 4-tal recepten, terwijl er toch 18 winnaars zijn!!!

Jammer, veel beginnende brouwers gebruiken graag een goed recept om hun
eerste bieren te brouwen.

Ikzelf ben erg benieuwd naar de recepten van de winnaars van de E-klasse met de Isid'or-kloon.

Winnaars neem de moeite a.u.b.

hansHalberstadt

Citaat van: Esterenbrouw op 18-08-2019  23:49 uIkzelf ben erg benieuwd naar de recepten van de winnaars van de E-klasse met de Isid'or-kloon.

De winnaars van de isidor kloon hebben allemaal hetzelfde recept gebruikt. het was namelijk een pakket wat door een van onze gildeleden was samengesteld. Zelf had ik met dat pakket maar 76 punten, hoewel het recept dis precies hetzelfde was als die van de winnaar. die van mij was iets te bitter, mogelijk om dat het recept niet compatible was met mijn vergistingsmethode en hoeveelheid (dubbele hoeveelheid bier gemaakt met 2 pakketten en roervlo gebruikt tijdens gisten waardoor meer in oplossing blijft, bv hopstoffen) dus had ik met iets minder hop waarschijnlijk veel meer punten gehaald want de smaakt was wel prima en leekt zeer veel op de isidor als het iets minder bitter was geweest. Eea geeft maar aan dat een recept alleen niet zaligmakend is. De gebruikt werkmethode moet er dus ook bij. Misschien kunnen de winnaars daar meer over zeggen in hun geval.     

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 18-08-2019  23:49 uWaar blijven de recepten van de winnaars van het ONK van 2019.
Ik zie nog slechts een 4-tal recepten, terwijl er toch 18 winnaars zijn!!!

Jammer, veel beginnende brouwers gebruiken graag een goed recept om hun
eerste bieren te brouwen.

Ikzelf ben erg benieuwd naar de recepten van de winnaars van de E-klasse met de Isid'or-kloon.

Winnaars neem de moeite a.u.b.

In het verleden nam ik contact op met het organiserende gilde om de gegevens van de winnaars op te vragen (e-mailadres en telefoonnummer). Deze gegevens gebruikte ik voor het benaderen van de winnaars met het verzoek hun recept te plaatsen.
Door de privacyregels mogen deze gegevens niet meer worden verstrekt...

Oscar

Citaat van: Esterenbrouw op 18-08-2019  23:49 uveel beginnende brouwers gebruiken graag een goed recept om hun
eerste bieren te brouwen.

Een goed recept slecht gebrouwen, levert nog steeds een slecht bier op.... :'(  dus een recept zegt niet zoveel... :brouwen:. Een simpel recept goed gebrouwen levert vaak een beter bier op...maar het proces is een stuk belangrijker dan het recept..;-)

Esterenbrouw

Jacques, waar een wil is...
Je schrijft gewoon de vereniging aan en vraagt die om de winnaar te verzoeken zijn/haar recept te plaatsen.
Zelfde moeite.
En een aantal van de winnaars zijn ook forumleden, die via het forum benadert zouden kunnen worden, denk ik.

Oscar, dat weten we inmiddels wel, maar een onzekere beginner heeft dan al wel het gevoel dat het recept geen probleem
op zal leveren.




Wolter

Citaat van: Oscar op 19-08-2019  23:41 uEen goed recept slecht gebrouwen, levert nog steeds een slecht bier op.... :'(  dus een recept zegt niet zoveel... :brouwen:. Een simpel recept goed gebrouwen levert vaak een beter bier op...maar het proces is een stuk belangrijker dan het recept..;-)

Dat is een duidelijk gegeven Oscar. Ik vind het alleen wel grappig dat steeds meer winnaars dit blijkbaar niet vinden omdat zij het recept niet willen delen met de achterliggende gedachte dat ze dan hun geheim prijsgeven.
Of dat geheim nou een zelf bedacht of goed gejat recept is. 😉
Commercieel gedreven of niet is er wel een tendens dat minder mensen het plaatsen. Een aantal jaar geleden was de gemiddelde winnaar trots op de prestatie terwijl het er nu wel op lijkt dat andere belangen zwaarder wegen.

Ik roep winnaars op om de recepten gewoon te plaatsten. Wees trots en vier jouw resultaat.
Als er echt 'grote' geheimen in het recept zitten laat daar dan de cruciale info ( als hoeveelheid, lengte van koken/maisschen etc etc) gedeeltelijk weg. Als goed Brouwer weet je toch dat het dan vrijwel niet precies na te maken is.
Recept geleend? Dan meldt je toch gewoon dat je het brouwsel hebt gebaseerd op dat recept van die brouwer.




Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 20-08-2019  09:52 uJacques, waar een wil is...
Je schrijft gewoon de vereniging aan en vraagt die om de winnaar te verzoeken zijn/haar recept te plaatsen.
Zelfde moeite.
En een aantal van de winnaars zijn ook forumleden, die via het forum benadert zouden kunnen worden, denk ik.

De wil van mij is er wel maar ik merk dat de bereidheid om hieraan mee te werken veel minder is dan de nodige jaren geleden.

Veel prijswinnaars denken goud in handen te hebben als ze een prijs hebben gewonnen bij het ONK en denken er over om het bier ergens te laten brouwen.


Overigens kostte het mij in het verleden redelijk veel moeite om de recepten op het forum te krijgen. Om iedereen zo ver te krijgen waren veel mailtjes en telefoontjes nodig.

Oscar

Citaat van: Jacques op 20-08-2019  21:48 uOverigens kostte het mij in het verleden redelijk veel moeite om de recepten op het forum te krijgen. Om iedereen zo ver te krijgen waren veel mailtjes en telefoontjes nodig.

Hoe leuk ook, ik zou er geen tijd meer in steken... Als brouwers het willen, dan zullen ze het wel doen. Verder staan er al mega veel recepten op dit forum... :)

lier

Ook is niet iedere hobbybrouwer die mee doet aan het onk ook actief op dit forum en zal zijn of haar recept dan ook nooit posten.




RoyB

Citaat van: Oscar op 20-08-2019  22:32 uHoe leuk ook, ik zou er geen tijd meer in steken... Als brouwers het willen, dan zullen ze het wel doen. Verder staan er al mega veel recepten op dit forum... :)

Inderdaad! Aan recepten niet te kort.

Al zou ik een paar meer recepten voor Black IPA's, en andere bieren met een aangepaste mout samenstelling of zo (RPA, NEIPA) etc., dus de wat alternatievere bierstijlen wel wat meer kunnen zien. Al zijn die recepten natuurlijk heel makkelijk op te stellen uit een goed basisrecept van in dit voorbeeld een goede IPA of zo

hansHalberstadt

Staat er in het reglement van her ONK dat je met deelname geacht wordt je recept beschikbaar te stellen? Maar ook dan geeft dat natuurlijk geen garantie dat men het echte recept geeft.

Sjaak_Deventer

Ik vind het een eer als ik een bewezen recept mag plaatsen.  :) :)

Voor degene die bang zijn dat 'hun' recepten worden gebruikt.

De recepten zijn haast niet nog eens na te brouwen. Je moet je proces zo goed hetzelfde kunnen uitvoeren. Dat lukt vaak niet. En daarbij, met een ander systeem wordt het ook anders.

Ik heb mijn prijswinnende blonde en saison het jaar erop weer ingestuurd en ze scoorden beduidend lager.

De bewezen recepten zijn prachtige voorbeelden voor 'beginnende'  brouwers die enorm aan het stoeien zijn met recepten..

Bruxiee

Citaat van: Esterenbrouw op 18-08-2019  23:49 uIkzelf ben erg benieuwd naar de recepten van de winnaars van de E-klasse met de Isid'or-kloon.

Winnaars neem de moeite a.u.b.

Het recept is zojuist geplaatst.

ramon86

Mijn recept komt er zeker aan, maar door een ongelukkige samenloop van omstandigheden ben ik enkele recepten in BrouwHulp kwijtgeraakt. Gelukkig heb ik van dit bier nog mijn logboek aangezien het in de vrije klasse was en ik die zodoende moest opsturen, maar ik wil hem wel weer even netjes invoeren en vervolgens voor hier exporteren. Nog even geduld, maar het komt eraan, beloofd :)

Jacques

Citaat van: ramon86 op 22-08-2019  14:55 uMijn recept komt er zeker aan, maar door een ongelukkige samenloop van omstandigheden ben ik enkele recepten in BrouwHulp kwijtgeraakt. Gelukkig heb ik van dit bier nog mijn logboek aangezien het in de vrije klasse was en ik die zodoende moest opsturen, maar ik wil hem wel weer even netjes invoeren en vervolgens voor hier exporteren. Nog even geduld, maar het komt eraan, beloofd :)

Fijn, bedankt alvast. We kijken er naar uit!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.