Aromahop hoeveel gram?

Gestart door lexkato, 15-08-2019 22:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lexkato

Voor bitterhop kan ik uiteraard berekenen hoeveel ik moet toevoegen maar mijn vraag gaat over de hoeveelheid aromahop.

Is er soort basis hoeveelheid gram per liter?
Deze kan ik dan later proefondervindelijk aanpassen.

Heeft een zwaarder bier meer gram per liter nodig als een lichter bier als het om de aroma's gaat?

Moet ik ook nog een herberekening maken wanneer ik gebruik maak van pellets?

middelaersch

Dit is per bier (stijl) verschillend, en ook afhankelijk van je eigen smaak en voorkeuren. Hier zijn dus geen regels voor.
Het beste kun je denk ik wat recepten opzoeken en bekijken om er een beetje een idee over te krijgen.
En vervolgens gewoon wat proberen, proeven, en bijstellen...

RienP

De term aromahop en bitterhop is wat misleidend. Elke hop geeft tijdens de kook bitterheid af. Alleen hoe korter je kookt, des te minder bitterheid je krijgt.
Bij een zwaarder bier heb je voor dezelfde bitterheid inderdaad vaak meer hop nodig.

Er is verschil tussen pellets en bloemen, maar dat is op hobbyniveau verwaarloosbaar.

Als je je recept in brouwsoftware invult wordt het allemaal netjes voor je uitgerekend.

brouwerwaldonk

Ik gebruik steeds aroma hop soorten zoals Fuggles en Cascade.
Tijdens het koken gaat er een deel in maar ook tijdens het lageren als drooghop.
Voor 44L volmout bier van 7,2 vol% met hopbellen
na 10 minuten koken 50g Fuggles alfazuur 4%
na 50 minuten koken 50g Cascade alfazuur 6%
Geeft na het koken 23,2 EBU
Tijdens het lageren nogmaals 50g Fuggles en 50g Cascade als drooghop, zo komt er ongeveer 10 EBU bitterheid bij in het bier.
Voor kleinere hoeveelheden, regel van 3 gebruiken. 


lexkato

Ik snap dat je aromahop en bitterhop voor hetzelfde kan gebruiken en dat hoe langer je kookt je meer bitterheid krijgt en minder aroma enz.
Dat dit in te voeren is in BrouwHulp en deze het aantal IBU aangeeft is mij ook bekend.

Waar het mij om gaat is het aroma wat vrijkomt bij je hopgift in de laatste 10 tot 5 min van het koken.
Dit wordt niet aangegeven in je brouwsoftware en zul je proefondervindelijk moeten vaststellen.
Maar wat is nu een beetje gemiddelde hoeveelheid per liter wort?
Is dit 1 gram, 2 gram per liter?

Bij een zoeter, voller bier komt de bitterheid minder naar voren en zul je dus zwaarder kunnen hoppen maar geldt dit ook voor het aroma?

middelaersch

Citaat van: lexkato op 16-08-2019  16:34 uMaar wat is nu een beetje gemiddelde hoeveelheid per liter wort?
Is dit 1 gram, 2 gram per liter?

Zoals ik al zei: er zijn geen regels voor, en wat gebruikelijk is verschilt per bierstijl.
Er zijn stijlen waarbij het gebruikelijk is om helemaal geen aroma hopgift te doen, en er zijn stijlen waarbij heel veel aromahop wordt gegeven, b.v. bij IPA's. Maar ook binnen een stijl kan het enorm verschillen omdat iedere brouwer nu eenmaal zijn eigen ideeen en smaak heeft.

Wat ik doe als ik een recept wil maken, dan bekijk ik, in een paar boeken en vooral ook hier op het forum, een paar 'bewezen recepten' van bieren in die  stijl, om dit soort dingen te bekijken. Spieken mag bij bierbrouwen!  :brouwen:

Als je dus per se een x aantallen grammen per liter als richtgetal wilt horen zul je ook aan moeten geven wat voor bier (stijl) je wilt maken. Anders is dat niet te zeggen.

brouwerwaldonk

Citaat van: lexkato op 16-08-2019  16:34 ubij een zoeter, voller bier komt de bitterheid minder naar voren en zul je dus zwaarder kunnen hoppen maar geldt dit ook voor het aroma?
Wil je vooral aroma en minder bitterheid dan is drooghoppen de oplossing. Door dagelijks te proeven kom je te weten wanneer je de drooghop er moet uitnemen. Ook de hoeveelheid die voor uw bier van toepassing is.

Jacques

Citaat van: lexkato op 16-08-2019  16:34 uIk snap dat je aromahop en bitterhop voor hetzelfde kan gebruiken en dat hoe langer je kookt je meer bitterheid krijgt en minder aroma enz.
Dat dit in te voeren is in BrouwHulp en deze het aantal IBU aangeeft is mij ook bekend.

Waar het mij om gaat is het aroma wat vrijkomt bij je hopgift in de laatste 10 tot 5 min van het koken.
Dit wordt niet aangegeven in je brouwsoftware en zul je proefondervindelijk moeten vaststellen.
Maar wat is nu een beetje gemiddelde hoeveelheid per liter wort?
Is dit 1 gram, 2 gram per liter?

Bij een zoeter, voller bier komt de bitterheid minder naar voren en zul je dus zwaarder kunnen hoppen maar geldt dit ook voor het aroma?

Hoparoma is onderdeel van de smaak van je bier. Smaak kun je niet berekenen. Je hebt te maken met versterken en afzwakken van smaakstoffen. Daarnaast is de intensiteit van het hoparoma afhankelijk van de teeltplek en klimatologische omstandigheden.
Verder is het hoparoma ook afhankelijk van de gist die je gebruikt.

Het is echt een kwestie van kijken naar andere recepten en heel veel uitproberen. Dat is nou het leuke van bierbrouwen: er valt altijd wat te leren.

EBC

Begin eens met net zoveel gram aromahop als bitterhop. Voeg toe bij vlamuit.

Oxhead

Je krijg niet snel teveel hoparoma van je aromahopgift. Oftewel wat wil je bereiken, weinig hoparoma 0 tot 1 gram per liter, meer of veel 1 tot 10 gram per liter? Het is jou bier dus jij bepaalt. Succes.

RienP

Citaat van: lexkato op 16-08-2019  16:34 uWaar het mij om gaat is het aroma wat vrijkomt bij je hopgift in de laatste 10 tot 5 min van het koken.
Dit wordt niet aangegeven in je brouwsoftware en zul je proefondervindelijk moeten vaststellen.

Bij een zoeter, voller bier komt de bitterheid minder naar voren en zul je dus zwaarder kunnen hoppen maar geldt dit ook voor het aroma?

Zoals velen al aangeven is dit niet afhankelijk van het SG maar ook van gist, hopsoort etc, etc, etc. Bij zwaarder bier is het wel zo dat er meer smaak vanuit de mout aanwezig is. Dus moet het hoparoma vaak ook wat verhoogd worden om daar bovenuit te komen. Zeker als er donkere mouten worden gebruikt. Je geeft het zelf eigenlijk al aan. Proefondervindelijk is de enige manier om het te ontdekken.

thezewery

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-08-2019  15:38 uVoor kleinere hoeveelheden, regel van 3 gebruiken.
En dat is? :verbergen:

lexkato

Bedankt voor jullie antwoorden!
Naast het proeven en doorlezen van recepten zie ik dat er ook veel te experimenteren valt met de momenten wanneer je de hop toevoegt.
Dat maakt het brouwen leuk.

bierfan

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de regel van 3 is. Wil iemand dat uitleggen?  :biersmile:

middelaersch

Citaat van: bierfan op 21-08-2019  21:21 uIk ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de regel van 3 is. Wil iemand dat uitleggen?  :biersmile:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kruislings_vermenigvuldigen

https://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=1665&j=2002

bierfan

Oh zo iets simpels bedoelen ze... Ik dacht dat daar een bepaalde verhouding van hop toevoegen mee bedoeld werd. Bedankt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.