Gistvraag nav prijswinnend recept

Gestart door Davester, 15-08-2019 20:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Davester

Citaat van: Wolter op 27-05-2014  20:50 uHallo allemaal,

Ik ben erg blij om bij mijn eerste ONK deelname ook direct in de prijzen te vallen. Hopelijk lukt het mij in de toekomst meer van dit soort resultaten behalen. Ik neem echter aan dat jullie er absoluut voor gaan proberen te zorgen dat dat natuurlijk niet zal gaan gebeuren. ;D

Het recept heb ik eigenlijk zo samengesteld omdat ik qua hop Saaz en styrian goldings lekker vind in dit soort blonde bieren. Ik had al een paar keer een soortgelijk recept geprobeerd met andere combinaties van hoppen en gisten.
Het gebruik van 2 pilsmouten van verschillende fabrikanten is toevallig zo ontstaan omdat ik nog een restje van de arsegan  had liggen en deze op wilde maken.
Mijn doel was om een bier te maken dat redelijk zoet, niet te bitter en lekker doordrinkbaar zou zijn met een behoorlijke body.
 
Ik wil ook wel even aangeven dat ik in de paar jaar dat ik aan het brouwen ben geslagen echt heel veel heb gehad aan de info op dit forum. Iedereen bedankt voor de altijd ontzettend fijne manier van het verstrekken van antwoorden, informatie en tips.


Iedereen veel brouwplezier toegewenst.

Groet,
Wolter



Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptONK - Blond
BiertypeBlond
Volume14.0
Begin SG1.065 SG
Eind SG1.014 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)19 IBU
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
16.00 lHoorns drinkwater0.50 gCaSO43.70 mlMelkzuur10.88 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1.900 kgPilsmoutWeyermann3 EBC43.7 %
1.000 kgPils/Lager moutArsegan3 EBC23.0 %
0.500 kgSpelt Mout (BIO)Weyermann0 EBC11.5 %
0.250 kgCara-pilsWeyermann5 EBC5.7 %
0.200 kgCara-redWeyermann40 EBC4.6 %
0.500 kgWitte kandijsuikerSupermarkt0 EBC11.5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
stap 161.0 °C30 min.35 min.4.2 l/kg
Stap 271.0 °C7 min.40 min.4.2 l/kg
Stap 378.0 °C10 min.5 min.4.2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
14.0 gSaazbellen3.0%90 min.7.1 IBU
9.5 gStyrian Goldingsbellen2.6%90 min.4.2 IBU
13.5 gSaazbellen3.0%30 min.4.9 IBU
9.0 gStyrian Goldingsbellen2.6%30 min.2.8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3.69 gKorianderzaadspecerijkoken
3.58 gSinaasappelschil. zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0.600 l starterBelgian Ale Yeast (1214)bovengist

Behaalde score is 89 punten:

Visuele aspecten      15/15
Geurassociaties        21/25
Smaakassociaties     22/25
Basissmaak                9/10
Body                           5/5
Mondgevoel                4/5
Nasmaak                   13/15


Opmerking op keuringsformulier:

Heel mooi bier dat goed in balans is. Het nodigt telkens uit voor 'n volgende slok. Mijn complimenten.

Stel dat we korrelgist gebruiken om dit mooie recept eens te proberen, hoeveel korrelgist is dan het advies?

Jacques

Topic afgesplitst omdat het board Bewezen recepten bedoeld is als eregalerij voor bieren die een prijs hebben gewonnen.

Jacques

Om de hoeveelheid gist te berekenen die je nodig hebt zijn verschillende rekentools.

Bijvoorbeeld http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Davester

Citaat van: Jacques op 15-08-2019  22:26 uOm de hoeveelheid gist te berekenen die je nodig hebt zijn verschillende rekentools.

Bijvoorbeeld http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Thanks, daar kan ik wat mee

Davester

@wolter (kan niet taggen hier of wel?)

Ik ga jouw mooie recept eens gebruiken, voor mij zijn de supplementen een nieuw onderdeel.
Wanner voeg je CAS04 en melkzuur toe, is dat met maischen?
En nog tips met betrekking tot vergisting?

lexkato

Welke korreligst zou je willen gebruiken als ik vragen mag?
Ben zelf ook opzoek naar een goede gist voor een blond bier vandaar.

tdp

Citaat van: lexkato op 25-08-2019  22:06 uWelke korreligst zou je willen gebruiken als ik vragen mag?
Ben zelf ook opzoek naar een goede gist voor een blond bier vandaar.

Dat is een beetje afhankelijk naar welke smaken je op zoek bent. Wil je meer riching (bijv.) Leffe Blond, zou je de T-58 prima kunnen gebruiken (kruidnagelrust op 44 graden toepassen tijdens het maischen, en relatief koel vergisten, 18 graden). Wil je wat meer richting een zoeter blond bier, zou ik eerder voor de BE-256 gaan. Zie ook dit plaatje. Er zijn natuurlijk andere aanbieders, maar daar heb ik geen op weinig ervaring mee.

Davester

Citaat van: lexkato op 25-08-2019  22:06 uWelke korreligst zou je willen gebruiken als ik vragen mag?
Ben zelf ook opzoek naar een goede gist voor een blond bier vandaar.

Ik dacht gewoon de koopvariant van de gist die opgegeven is door Wolter: Belgian Ale Yeast (1214) (is blijkbaar een smackpak).

Maar wellicht is het wel leuk om inderdaad iets anders te doen, ik ga me er eens in verdiepen :P

Davester

En the winner is.... De S-33, ietwat zoet en fruitig volgens mij.

Koen S

Citaat van: lexkato op 25-08-2019  22:06 uWelke korreligst zou je willen gebruiken als ik vragen mag?
Ben zelf ook op zoek naar een goede gist voor een blond bier vandaar.
Danstar Lallemand Nottingham is een goede veelzijdige korrelgist. Als je een cleaner bier wil vergisten op lagere temperatuur, wil je wat meer esters dan warmer vergisten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.