Kiekeboe

Gestart door Kiekeboe, 15-08-2019 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 06-09-2019  22:48 uJa, ik heb vanavond ook gemerkt dat niet één maar een heleboel zorgvuldig gekozen foto's die ik plaatste op dit forum weg gevallen zijn. Ik zal mijn best doen om de schade aan mijn voorstellingstopic te restaureren.

Heb jij een reparatie doorgevoerd? Ik zie dat alle foto's worden weergegeven. Ik wilde dit topic gebruiken om aan de oude hoster te laten zien dat er foto's weg zijn. Dat is niet meer het geval. Moet ik dus even een ander topic zoeken waar dit gebeurd is.

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 09-09-2019  20:58 uHeb jij een reparatie doorgevoerd? Ik zie dat alle foto's worden weergegeven. Ik wilde dit topic gebruiken om aan de oude hoster te laten zien dat er foto's weg zijn. Dat is niet meer het geval. Moet ik dus even een ander topic zoeken waar dit gebeurd is.

Ja, zoals gezegd heb ik deze topic in zoverre mogelijk opnieuw gerestaureerd (er waren een heleboel vierkantjes met een kruisje in de bovenhoek). In zoverre ik de foto's nog op mijn eigen PC terug kon vinden heb ik ze opnieuw geplaatst en anders heb ik ze verwijderd of vervangen door een vergelijkbare foto. De teksten heb ik in voorkomend geval ook aangepast.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 10-09-2019  00:52 uJa, zoals gezegd heb ik deze topic in zoverre mogelijk opnieuw gerestaureerd (er waren een heleboel vierkantjes met een kruisje in de bovenhoek). In zoverre ik de foto's nog op mijn eigen PC terug kon vinden heb ik ze opnieuw geplaatst en anders heb ik ze verwijderd of vervangen door een vergelijkbare foto. De teksten heb ik in voorkomend geval ook aangepast.

Ok, helder.

Er zijn meer foto's verdwenen op het forum die jammer genoeg niet meer terug te halen zijn.

Kiekeboe

Vraag nr.2:  Over brouwzaalrendement

Hoger stelde ik dat ik vooral experimenteer met het moutpakket 'Gabriël' van Brewferm. Het bijgevoegde recept stelt een begin SG (ik veronderstel na toevoeging van brouwsuiker) voorop van 1092. Ik ben echter nog nooit hoger geraakt dan 1070. Ik heb al van alles geprobeerd (fijner schroten versus grof schroten, schijvenmolen versus walsmolen, klam schroten versus droog schroten).

Heeft iemand er enig idee van wat ik verkeerd doe en hoe ik het brouwrendement kan opkrikken of is het recept van Brewferm gewoon fout?

(Neetje heeft hierboven ergens al ingehaakt op dit probleem. Hij stelt dat er geen verschil is tussen een walsmolen en een schijvenmolen en dat er een hoger rendement is bij fijner schroten. Dichtslaan van het filterbed kan voorkomen worden door voldoende spoelwater toe te voegen zodat het filterbed niet droog valt -en dicht slaat. Daarnaast geeft Neetje aan dat volgens -ikweetnietwelk brouwprogramma- ik met gebruikte ingrediënten (5kg pilsmout, 800 gram tarwemout, 1 kg suiker) zou moeten uitkomen op een SG van 1085, dit bij een brouwzaalrendement van 80%. Ik las ergens dat hobbybrouwers een brouwzaalrendement hebben van 65%.)

Kiekeboe

Vraag nr. 3: Over schuimhoudbaarheid.

Het door mij -tot dusver- geproduceerde hier heeft soms -niet altijd- last van een gebrekkige schuimhoudbaarheid (colaschuim). Jacques bevestigde hoger ergens al mijn vermoeden dat een eiwitpauze op een lage temperatuur (50°C) mogelijks een negatieve invloed kan hebben op de schuimhoudbaarheid. Maar hij stelt dat er nog een heleboel andere factoren van belang zijn.

Citaat van: Jacques op 31-08-2019  22:44 uTegenwoordig wordt de mout in de mouterij intensiever behandeld waardoor eiwitpauzes niet meer nodig zijn. Een enzympauze kan er zelfs voor zorgen dat de schuimhoudbaarheid minder wordt. Maar er zijn veel meer factoren die invloed hebben op schuimhoudbaarheid. De zwaarte van het bier, vergistingstemperatuur, gebruikte gist, de mate van beluchten van het wort en nog wat zaken zijn van belang.

Jacques stelt dat de schuimhoudbaarheid ook beïnvloed wordt door:

a) De zwaarte van het bier. Mijn vraag daarbij is of bieren met een laag alcoholpercentage een betere schuimbaarheid hebben dan bieren met een hoog alcoholpercentage (of omgekeerd)?

b) De vergistingstemperatuur. Mijn vraag daarbij is of bieren met een hoge vergistingstemperatuur een betere schuimhoudbaarheid hebben dan bieren met een lage vergistingstemperatuur (of omgekeerd)?

c) De gebruikte gist. Ik gebruik korrelgist (Brewferm Top) is dat een goede gist voor schuimhoudbaarheid of zijn er betere gisten in dit verband?

d) De beluchting van het wort. Uit het fotoverslag dat ik hierboven heb gepost kan je zien dat ik de gekoelde wort (tot +/- 25°C) laat kletteren vanaf +/-1 m hoogte tot in het vergistingsvat. Ik heb ook wat geëxperimenteerd met een rvs aquariumsteentje. Maar goed, is extra beluchting voordelig dan wel nadelig wat de schuimhoudbaarheid betreft ?

Graag al te technische antwoorden die veel kennis van chemie vereisen achterwege laten, want daar snap ik toch niets van.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 15-09-2019  20:09 uJacques stelt dat de schuimhoudbaarheid ook beïnvloed wordt door:

a) De zwaarte van het bier. Mijn vraag daarbij is of bieren met een laag alcoholpercentage een betere schuimbaarheid hebben dan bieren met een hoog alcoholpercentage (of omgekeerd)?

b) De vergistingstemperatuur. Mijn vraag daarbij is of bieren met een hoge vergistingstemperatuur een betere schuimhoudbaarheid hebben dan bieren met een lage vergistingstemperatuur (of omgekeerd)?

c) De gebruikte gist. Ik gebruik korrelgist (Brewferm Top) is dat een goede gist voor schuimhoudbaarheid of zijn er betere gisten in dit verband?

d) De beluchting van het wort. Uit het fotoverslag dat ik hierboven heb gepost kan je zien dat ik de gekoelde wort (tot +/- 25°C) laat kletteren vanaf +/-1 m hoogte tot in het vergistingsvat. Ik heb ook wat geëxperimenteerd met een rvs aquariumsteentje. Maar goed, is extra beluchting voordelig dan wel nadelig wat de schuimhoudbaarheid betreft ?

Graag al te technische antwoorden die veel kennis van chemie vereisen achterwege laten, want daar snap ik toch niets van.

a) Zware bieren hebben meer alcohol en hogere alcoholen. Dat werkt schuimnegatief.

b) Door een hogere vergistingstemperatuur krijg je meer hogere alcoholen en esters.

c) De Brewferm Top geeft behoorlijk veel esters. Er zijn gisten die een betere schuimhoudbaarheid geven.

d) Als je wort heel erg intensief belucht krijg je meer hogere alcoholen.

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 15-09-2019  21:28 u

Dat is wel gemakkelijk zo'n hoofdbeheerder forum en ook wandelende bierencyclopedie, die ook de moeite neemt om te reageren op domme vragen en dan ook nog (vrij) heldere antwoorden geeft.

Citeera) Zware bieren hebben meer alcohol en hogere alcoholen. Dat werkt schuimnegatief.

Ok, ik begrijp dat hoe meer alcohol er in het bier zit, hoe sneller je schuimkraag verdwijnt. Het onderscheid tussen alcohol (tout court) en 'hogere alcoholen' verneem ik voor het eerst.

Citeerb) Door een hogere vergistingstemperatuur krijg je meer hogere alcoholen en esters.

Gaat dit over ondergistende bieren (4 tot 12°C) versus bovengistende bieren (15 tot 25°)? Of is het ook zo dat als ik het (bovengistend) bier dat ik hierboven probeerde te brouwen (moutpakket gabriël van Brewferm) laat vergisten op 18°C, dat ik dan een betere schuimhoudbaarheid heb dan een vergisting op 25°C?

Citeerc) De Brewferm Top geeft behoorlijk veel esters. Er zijn gisten die een betere schuimhoudbaarheid geven.

Dat is genoteerd. Het zal nog wel een tijdje duren alvorens ik met een andere gistsoort ga experimenteren omdat ik nog 120 liter bier in voorraad heb voor huishoudelijk gebruik, alsook nog de gist en ingrediënten voor nog eens 60 liter bier.

Citeerd) Als je wort heel erg intensief belucht krijg je meer hogere alcoholen.

Ik laat de gekoelde wort voorafgaand aan de vergisting vanaf 80/100 cm hoogte kletteren in het gistvat. Is dat intensief ?

Dan nog een bijkomend vraagje. Ik heb de (volstrekt subjectieve) indruk dat de schuimhoudbaarheid verbetert als het bier ouder is (enkele maanden). Kan dat kloppen of is mijn indruk in dezen louter toeval en zit de verklaring voor betere schuimhoudbaarheid elders?


Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 17-09-2019  20:37 u1. Ok, ik begrijp dat hoe meer alcohol er in het bier zit, hoe sneller je schuimkraag verdwijnt. Het onderscheid tussen alcohol (tout court) en 'hogere alcoholen' verneem ik voor het eerst.

2. Gaat dit over ondergistende bieren (4 tot 12°C) versus bovengistende bieren (15 tot 25°)? Of is het ook zo dat als ik het (bovengistend) bier dat ik hierboven probeerde te brouwen (moutpakket gabriël van Brewferm) laat vergisten op 18°C, dat ik dan een betere schuimhoudbaarheid heb dan een vergisting op 25°C?

3. Ik laat de gekoelde wort voorafgaand aan de vergisting vanaf 80/100 cm hoogte kletteren in het gistvat. Is dat intensief ?

4. Dan nog een bijkomend vraagje. Ik heb de (volstrekt subjectieve) indruk dat de schuimhoudbaarheid verbetert als het bier ouder is (enkele maanden). Kan dat kloppen of is mijn indruk in dezen louter toeval en zit de verklaring voor betere schuimhoudbaarheid elders?

1. Hogere alcoholen zijn alcoholen met meer koolstofatomen (langere alcoholmoleculen). Het zijn vooral de grotere hogere alcoholen die sterk schuimnegatief werken. De vorming van hogere alcoholen is van meerdere factoren afhankelijk. Een hele belangrijke factor is de gebruikte gist. De ene gist maakt veel meer hogere alcoholen aan dan de andere. Verder krijg je meer hogere alcoholen bij een hogere vergistingstemperatuur en een grote gistgroei. Door intensief te beluchten krijg je meer gistgroei.

2. Het gaat over de temperatuur waarbij je een bepaalde gist zijn werk laat doen. Overigens is er een temperatuur waarbij een gist een maximale hoeveelheid hogere alcoholen aanmaakt. Ga je daar overheen dan krijg je niet meer hogere alcoholen.

3. Nee. Intensief is beluchten met een bruissteentje en luchtpomp gedurende een langere periode.

Voor het geval dat je het niet lastig vindt om een Engelstalig artikel te lezen verwijs ik naar het artikel van Scott Janish Esters and Fusel Alcohols


4. Ik heb hier geen directe verklaring voor, maar herken het wel. Kan te maken hebben met de eiwitstabiliteit.
Overigens hebben oudere bieren met hergisting op de fles een mindere schuimhoudbaarheid door de gevolgen van autolyse. Door het uiteenvallen van gistcellen komen eiwitsplitsende enzymen vrij die voor eiwitten afbreken.

Kiekeboe

Citaat van: Kiekeboe op 15-09-2019  19:21 uVraag nr.2:  Over brouwzaalrendement

Hoger stelde ik dat ik vooral experimenteer met het moutpakket 'Gabriël' van Brewferm. Het bijgevoegde recept stelt een begin SG (ik veronderstel na toevoeging van brouwsuiker) voorop van 1092. Ik ben echter nog nooit hoger geraakt dan 1070. Ik heb al van alles geprobeerd (fijner schroten versus grof schroten, schijvenmolen versus walsmolen, klam schroten versus droog schroten).

Heeft iemand er enig idee van wat ik verkeerd doe en hoe ik het brouwrendement kan opkrikken of is het recept van Brewferm gewoon fout?

(Neetje heeft hierboven ergens al ingehaakt op dit probleem. Hij stelt dat er geen verschil is tussen een walsmolen en een schijvenmolen en dat er een hoger rendement is bij fijner schroten. Dichtslaan van het filterbed kan voorkomen worden door voldoende spoelwater toe te voegen zodat het filterbed niet droog valt -en dicht slaat. Daarnaast geeft Neetje aan dat volgens -ikweetnietwelk brouwprogramma- ik met gebruikte ingrediënten (5kg pilsmout, 800 gram tarwemout, 1 kg suiker) zou moeten uitkomen op een SG van 1085, dit bij een brouwzaalrendement van 80%. Ik las ergens dat hobbybrouwers een brouwzaalrendement hebben van 65%.)

Op deze vraag kwam nog niet echt een inhoudelijke reactie (behalve de reactie van Neetje die ikzelf al weer gaf in de vraag zelf). Ik ontdekte ondertussen deze topic op het forum (uit 2016) van een beginnende bierbrouwer die met hetzelfde moutpakket (Brewferm Gabriël) als ikzelf aan de slag is gegaan. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32732.50.html

Betrokkene haalt ook (slechts) een begin SG van 1070 terwijl het recept een begin SG van 1092 voorspelt. Weet iemand wat ik verkeerd doe of is het recept van Brewferm gewoon fout?

Brouwerij De Stichting

Citaat van: Jacques op 17-09-2019  21:27 u4. Ik heb hier geen directe verklaring voor, maar herken het wel. Kan te maken hebben met de eiwitstabiliteit.
Overigens hebben oudere bieren met hergisting op de fles een mindere schuimhoudbaarheid door de gevolgen van autolyse. Door het uiteenvallen van gistcellen komen eiwitsplitsende enzymen vrij die voor eiwitten afbreken.
Het is ook mijn ervaring dat de schuimstabiliteit na verloop van tijd soms verbetert. Mijn gedachte daarover is dat hogere alcoholen (schuimnegatief) tijdens de rijping esters met tevens aanwezige zuren vormen waardoor het gehalte aan hogere alcoholen lager wordt. Zou dat kunnen?

Jacques

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 19-09-2019  12:47 uHet is ook mijn ervaring dat de schuimstabiliteit na verloop van tijd soms verbetert. Mijn gedachte daarover is dat hogere alcoholen (schuimnegatief) tijdens de rijping esters met tevens aanwezige zuren vormen waardoor het gehalte aan hogere alcoholen lager wordt. Zou dat kunnen?

Ik denk, zoals ik al schreef, dat het meer gezocht moet worden in een verandering van de eiwitten. Mogelijk speelt ook het beter opnemen van de koolzuur in het bier een rol.

Kiekeboe

Vraag  nr. 4 over ingrediënten:

Ik had in het verleden veelvuldig contact met fruitkwekers. Daaruit heb ik geleerd dan naargelang het voorbije seizoen meer of minder zonnig was dat bv een appel meer of minder suiker bevat.

Klopt het dat (naar analogie) mout ook meer of minder suiker kan bevatten naargelang de weersomstandigheden in het voorbije  seizoen? En is dat effect dan verwaarloosbaar of heeft het invloed op het brouwzaalrendement?

Zelfde vraag voor hop. Bevat hop (van dezelfde plant) naargelang de weersomstandigheden in het voorbije seizoen, andere (bitter-) stoffen dan anders en heeft dit invloed op de smaak van het uiteindelijke bier?

Jacques

De kwaliteit van mout en hop zijn inderdaad ook afhankelijk van de weersomstandigheden en plaats waar ze geteeld worden.

Bij mout speelt het eiwitgehalte een belangrijke rol.
De hoeveelheid alfazuren is bij hop van jaar tot jaar anders.

Kiekeboe

Vraag nr. 5 over filtermethode.

Ik heb vastgesteld dat hobbybrouwers allerlei verschillende filtermethodes gebruiken. Meest voorkomend lijkt me de hevelfilter, die in de maischketel geduwd wordt. Daarnaast is er het overscheppen of overpompen van het beslag naar een (afzonderlijke) filtervat (of filteremmer zoals ondergetekende toepast), dan heb je hobbybrouwers die een binnenketel met gleuven of perforaties bezigen die na het maischen uit de kookketel getakeld wordt -met variant filterzak. Wat zijn de voor- of nadelen van de gebruikte methodes? Heeft dat dan invloed op het brouwzaalrendement?

Neetje

Ze hebben allemaal plussen en minnen.
Zelf gebruik ik meestal een sleuvenfilter (in mijn 27 liter pan) vastgezet aan mijn kraantje.
Gemaakt als ring zodat tijdens verwarmen geroerd kan worden, ter voorkoming van aanbranden. De verwarming zit in het iets verhoogde gedeelte)
Gezien ik graag fijn schroot werkt dit perfect voor mij => goed rendement/nooit dichtslaan.
Ook belangrijk, geen geknoei. Kraantje een stukje open en het wort loopt zo in mijn kookketel. (Eerste liter gooi ik terug).
Omdat het wort uit zichzelf naar mijn kookketel loopt (zwaartekracht), kan ik meteen de tempertuur van de kookketel hoog zetten, en heb mijn handen vrij om op de juiste manier te spoelen.
Na het juiste aantal liters te hebben toegevoegd, trekt het hoogteverschil de ketel (wort) helemaal leeg.


Kiekeboe

Citaat van: Neetje op 22-09-2019  17:56 uZe hebben allemaal plussen en minnen.
Zelf gebruik ik meestal een sleuvenfilter (in mijn 27 liter pan) vastgezet aan mijn kraantje.
Gemaakt als ring zodat tijdens verwarmen geroerd kan worden, ter voorkoming van aanbranden. De verwarming zit in het iets verhoogde gedeelte)
Gezien ik graag fijn schroot werkt dit perfect voor mij => goed rendement/nooit dichtslaan.
Ook belangrijk, geen geknoei. Kraantje een stukje open en het wort loopt zo in mijn kookketel. (Eerste liter gooi ik terug).
Omdat het wort uit zichzelf naar mijn kookketel loopt (zwaartekracht), kan ik meteen de temperatuur van de kookketel hoog zetten, en heb mijn handen vrij om op de juiste manier te spoelen.
Na het juiste aantal liters te hebben toegevoegd, trekt het hoogteverschil de ketel (wort) helemaal leeg.




Aha, interessant. Het is de eerste keer dat ik een (foto van een) hevelfilter zie waarbij er niet geheveld moet worden, maar waar gebruik gemaakt wordt van het aftapkraantje van de maischketel zelf.

Ik vind die hevelfilters maar niks. Je zit met het onhygiënisch aanzuigen met je mond en met het risico dat je je mond verbrand met hete wort tijdens het aanzuigen, en als er tussentijds problemen zijn moet je dat aanzuigen nog een aantal keren herhalen.

Het voordeel van het werken met een kraantje is ook dat je het filteren wat kan vertragen door het kraantje maar gedeeltelijk open te draaien of helemaal te sluiten als het filteren te snel gaat (en de suikers niet de kans hebben om op te lossen of mee te spoelen met het spoelwater.

Ikzelf werk niet met een hevelfilter maar met een filteremmer met rvs filterplaat op de bodem en ook met een aftapkraantje. Ik schep het beslag na het maischen over naar de filteremmer en tussentijds (als het beslag de tijd krijgt om te bezinken) kan ik de maischketel proper maken om die vervolgens opnieuw te gebruiken als kookketel. Dat heb ik zelf niet bedacht, het was gewoon de consequentie van het startpakket (elektrisch) bier brouwen dat ik destijds heb aangekocht.

Verder zie ik toch nog altijd wat nadelen aan jouw filtermethode. Je hebt dan toch een extra brouwketel nodig (kookketel is niet dezelfde als de maischketel). Ik weet ook niet hoe je zo'n hevelfilter behoorlijk proper kan krijgen na gebruik. Je kan zo'n hevelfilter enkel naspoelen met heet water evt gebruik van chemicaliën.

Dan zijn hevelfilters ook (zover ik weet) altijd zelfgemaakt. Men gebruikt  dan koperen of rvs buizen die doorboord of ingeslepen worden, maar dat laat altijd een braam achter aan de binnenkant van de buizen waaruit de hevelfilter is samengesteld met het risico dat er zich een heleboel rotzooi ophoopt achter die bramen.

Ik snap niet dat er al zoveel spullen op de markt gebracht zijn die specifiek bedoeld zijn voor hobbybrouwers, maar dat er nog geen enkele fabrikant op het idee kwam ook eens een hevelfilter te maken die gemakkelijk te reinigen is.

Ik begrijp ook niet waarom mensen zoveel geld willen geven aan brouwautomaten allerhende. Uit de Youtube filmpjes die ik daarover zag is dat ook een heel gedoe. Heel duur in aankoop, heel moeilijk grondig te reinigen, geen besparing wat betreft brouwtijd en geen besparing wat betreft de nodige werkruimte of opslagruimte na het brouwen. Ik blijf voorlopig bij het werken met een steriliseerketel uit grootmoeders tijd. 

Gossi

Dank voor je mooie fotoverslagen en je manier van brouwen.

Ik denk toch dat je lagere rendement komt van je manier van spoelen. Ik weet niet wat je spoelwatertemperatuur is, maar ik zou zo warm mogelijk spoelen (95 graden). Je gaat eerst je keteltjes proper maken maar ondertussen koelt de maisch behoorlijk af. Ik denk dat je daar je verlies krijgt.

Als ik zie hoeveel spullen je hebt in het kleine vertrekje, dan geeft een brouwautomaat beduidend meer comfort en neemt veel minder ruimte in. Ook je brouwtijd zal behoorlijk inkorten, doordat je in de zelfde ketel kookt. Veel mensen schaffen zo'n ding aan omdat het veel minder rompslomp geeft en je brouwdag ontspannen verloopt als je het goed doet.

Brouw ze

Neetje

Citaat van: Kiekeboe op 22-09-2019  21:01 uVerder zie ik toch nog altijd wat nadelen aan jouw filtermethode.
- Je hebt dan toch een extra brouwketel nodig (kookketel is niet dezelfde als de maischketel).
Klopt

- Ik weet ook niet hoe je zo'n hevelfilter behoorlijk proper kan krijgen na gebruik. Je kan zo'n hevelfilter enkel naspoelen met heet water evt gebruik van chemicaliën.
Je kan de op de hoeken of tussenin niet vastgesoldeerde verbindingen maken. Werkt ook prima
Dan kan je hem na brouwen met een borsteltje reinigen


- Men gebruikt  dan koperen of rvs buizen die doorboord of ingeslepen worden, maar dat laat altijd een braam achter aan de binnenkant van de buizen waaruit de hevelfilter is samengesteld met het risico dat er zich een heleboel rotzooi ophoopt achter die bramen.
Bramen kun je verwijderen. Is dus niet van toepassing (kost wel ff tijd)



Kiekeboe

Dan vraag nr. 6. Ik probeer iets te begrijpen van het programma BrouwHulp. Daarbij heb ik +/- de ingrediënten toegevoegd die ik tot dusver heb gebruikt in mijn brouwsessies. Ik ben wel verwonderd over de bitterheid die het programma aangeeft. Over de brouwsels die ik tot dusver heb gemaakt valt vanalles te zeggen, maar niet dat het erg bitter smaakt. Heeft iemand een verklaring voor het feit dat het programma aangeeft dat ik een zeer bitter bier maak (bitterheidsindicator ver in het rood)?



middelaersch

BrouwHulp heeft uitgerekend dat dit recept een bitterheid van 54 IBU heeft.
Je hebt aangegeven dat het een tripel is (stijl), en een tripel 'hoort' volgens de stijl richtlijnen een bitterheid tussen 20 en 40 te hebben, dus zegt BrouwHulp dat je recept te bitter is.

Kiekeboe

Citaat van: Gossi op 23-09-2019  06:19 uIk denk toch dat je lagere rendement komt van je manier van spoelen. Ik weet niet wat je spoelwatertemperatuur is, maar ik zou zo warm mogelijk spoelen (95 graden). Je gaat eerst je keteltjes proper maken maar ondertussen koelt de maisch behoorlijk af. Ik denk dat je daar je verlies krijgt.


Eerder: Na het uitmaischen op 78°C schep ik het beslag over in de filterkuip. Ik voeg dan spoelwater toe op 80°C. Na het hele filterproces zet ik de verwarming van de kookketel aan, de temperatuur van het wort (inclusief benodigde tijd reinigen ketel alsook de benodigde tijd voor het filterproces) is dan gedaald tot 65°C.

Thans: Bij de laatste brouwsessies heb ik niet gewacht totdat het hele filterproces was voltooid en ben ik de gefilterde wort beginnen verwarmen voordat het filterproces helemaal was voltooid (zoals in een brouwautomaat).

Ik heb ondertussen ook vernomen dat de temperatuur van het spoelwater hoger mag zijn dan 80°C en dat dan de afkoeling van het wort tijdens filteren nog minder is. Maar dat heb ik nog niet echt uitgeprobeerd.

Maar goed, ik heb het oorspronkelijke recept van het moutpakket Brewferm Gabriel proberen invoegen in het programma BrouwHulp. In zoverre ik actueel begrijp kan je met die ingrediënten niet hoger geraken dan een begin SG van 1075, ik heb daarbij nog 100 gram extra tarwemout toegevoegd alsook 200 gram extra suiker.


Kiekeboe

Dan vraag nr. 7: Vandaag een hopplantje toegekregen dat ik besteld had via het internet. Het ziet er na een lange reis via post.nl e.a. een beetje flets uit. Ik zal het mogelijks volgende week in volle grond plaatsen in de nabijheid van het prieeltje op de rand van het terras van mijn vakantieflatje. Heeft iemand enig idee of dit plantje kans heeft om te overleven op de Ardense hoogten op 580 m boven de zeespiegel (waar het gemiddeld 5°C kouder is dan in de rest van België) ?









Ronnie

Oei! Da's toch koud zunne!

Noteer dat de beste hoppen niet te ver van de kust groeien, waar het klimaat een pak milder is.
Voorbeelden: Poperinge.

Zelfs Pajottenland is pak zachter dan  The Ardens!

In de Ardennen zal ie veel later rijp zijn, mogelijks tot het al vriest.
Anderzijds heb je nu natuurlijk de opwarming van de aarde die in je voordeel speelt.

Dus dit jaar en volgende zou dat best kunnen lukken, je kan maar proberen. En hopelijk zal dat on 2050 niet meer lukken en maak ik me geen zorgen meer over want dan zou ik al veel jaren onder de zoden moeten liggen.

middelaersch

Citaat van: Ronnie op 25-09-2019  11:19 uNoteer dat de beste hoppen niet te ver van de kust groeien, waar het klimaat een pak milder is.

In Beieren wordt heel veel hop gekweekt, o.a. in de Hallertau halverwege Nürnberg en München. Daar zijn de heuvels ook meer dan 500 m hoog, een echt landklimaat daar.
Dus ik denk dat je in de Ardennen op 500 meter ook wel hop kunt kweken.

Ik zou hem wel zo snel mogelijk planten, dan kan hij nog een beetje wortelen voor de winter.

tdp

Dat gebied ligt ook weer meer zuidelijk, waar het gemiddeld warmer is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.