Kiekeboe

Gestart door Kiekeboe, 15-08-2019 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kiekeboe

Dit is een afgesplitst topic. Het board Stel je voor is namelijk niet bedoeld om je voor te stellen en niet veel meer dan dat...




En nu wat foto's van mijn brouwdag eergisteren 18 augustus 2019.

Schroten gebeurt met een walsmolen (1e keer - voordien schijvenmolen). Er wordt klam geschroot -'t is te zeggen ik maak de gerstenmout nat met een sproeifles met water om te voorkomen dat het een stoffig gebeuren wordt in de woonkamer / brouwerij.

Kiekeboe

We maischen deze keer met 3 elektrische ketels tegelijk. Een digitale sondethermometer (x3) en een kookwekker (x3) zorgen voor de opvolging van tijd en temperatuur.




Kiekeboe

We hebben een rvs wamwaterketel van 37 liter ter beschikking waarin we het water verwarmen met een campingdompelaar of spiraalverwarmer van 2000 Watt, we verwarmen tijdens de maischpauzes om de elektrische installatie niet over te belasten.


Kiekeboe

Het filteren gebeurt met 3 filteremmers waarin op de bodem een rvs filterplaat zit.


Kiekeboe

Dan 75 minuten koken. De ketels staan dan op rolwagentjes en een staande ventilator zorgt voor de afvoer van waterdamp naar buiten. Vlak voor het begin van het effectieve koken, scheppen we het schuim af met een schuimspaan om te voorkomen dat de ketel overkookt. Aan het begin van het kookproces voegen we de bitterhop (goldings) en aan het einde de aromahop (Saaz) toe, alsook de brouwsuiker (glucose).


Kiekeboe

Dan koelen met een dompelkoeler. Daar moeten ketel 2 en ketel 3 even hun beurt afwachten. Het koelen van de 3 ketels duurt ongeveer 1 uur (20 minuten per ketel). De laatste ketel heeft voor het koelen nog een temperatuur van 80°C. Ik weet niet of het langer laten staan op hoge temperatuur na het koken invloed heeft op de smaak en kwaliteit van het bier. Van bacteriële infecties door het langer laten staan van het gekookte wort ben ik niet zo bang, omdat bacteriën net als mensen zijn en zich het best voelen op een temperatuur tussen 6 en 30°C. Aangezien de temperatuur van het gekookte wort tijdens wachtperiode (80 tot 90°C) nog veel hoger ligt denk ik niet dat er veel bacteriën zijn die zin hebben om mijn bier te komen bederven. 



Kiekeboe

Dan de vergistingsvaten vullen en korrelgist toevoegen. We laten het (gekoelde) wort kletteren vanaf 80 cm hoogte om zuurstof toe te voegen voor het vergistingsproces. Ik heb ook een beluchtingspompje met rvs aquarimsteentje. Maar dat heb ik hier niet gebruikt. Volgens info kan het laten kletteren vanop 80 cm hoogte infecties veroorzaken. Doch zo'n aquariumsteentjes moeten ook gedesinfecteerd worden alsook de luchtleiding er naar toe. Dat deed ik in het verleden door het steentje even te laten koken, maar ik krijg de luchtleiding niet meer los, dat is een siliconen darmpje dat ik dan ook maar mee kook. Maar blijkbaar kunnen zulke slangetjes niet tegen kooktemperatuur waardoor ze snel verharden. Daarom heb ik die extra beluchting met een rvs zuurstofsteentje en luchtpompje in deze brouwsessie maar achterwege gelaten.



Kiekeboe

Tenslotte plaatsen we de gistvaten in de vergistingskast die we hebben ingesteld op 21°C. Problemen hier zijn dat de frigo bovenaan een temperatuur heeft die 4 tot 5 °C hoger ligt dan de temperatuur onderaan. Het bovenste gistvat vergist dus op een andere temperatuur dan onderaan. Sinds ik een usb ventilatortje heb toegevoegd aan de gistkast lijken de verschillen in temperatuur boven en onder kleiner. Ander probleem is dat de externe temperatuurregelaar Inkbird ITC 308 beurtelings de instructie geeft om te koelen en te warmen terwijl de omgevingstemperatuur 21°C is. Dan zou er in principe noch gekoeld, noch verwarmd moeten worden.


Kiekeboe

En over enkele maanden zou dit bier er dan zo moeten uitzien.



de Machtige Wil

Dat ziet er prachtig uit allemaal Kiekeboe, je hebt het goed voor elkaar. Ik krijg er dorst van.  :biersmile:

de Machtige Wil

Citaat van: Kiekeboe op 20-08-2019  01:09 uAnder probleem is dat de externe temperatuurregelaar Inkbird ITC 308 beurtelings de instructie geeft om te koelen en te warmen terwijl de omgevingstemperatuur 21°C is. Dan zou er in principe noch gekoeld, noch verwarmd moeten worden.

Heb je de censor van de Inkbird op je vat geplakt of meet die de omgevingstemperatuur? Als ik de censor met een sponsje op het vat tape dan houdt ie de temperatuur goed stabiel. Hangt ie los in de kast gaat de temperatuur veel meer op en neer.

Wat zijn je marges en overige instellingen in je ITC?

Kiekeboe

Citaat van: de Machtige Wil op 20-08-2019  16:41 uHeb je de censor van de Inkbird op je vat geplakt of meet die de omgevingstemperatuur? Als ik de censor met een sponsje op het vat tape dan houdt ie de temperatuur goed stabiel. Hangt ie los in de kast gaat de temperatuur veel meer op en neer.

Nee, de sensor ligt gewoon los op het middelste gistvat. Als je die vastplakt met een sponsje erop dan isoleer je de sensor en wordt hij dus minder 'sensitief'. Het zal wel kloppen dat de koeling en de verwarming dan veel minder vaak aanslaan maar een koelbeurt of verwarmingsbeurt zal dan wel langer duren. Je meet dan de temperatuur van de inhoud van het vat en niet van de lucht eromheen, maar tenslotte is het de lucht rondom het vat die het vat koelt of verwarmt. Ik twijfel dus of het vastplakken van de sensor met een sponsje winst oplevert of werkelijk een verbetering is.

Bijkomend gegeven is dat ik met drie gistvaten tegelijk werk en slechts één sensor heb. Hou dan ook rekening met het gegeven dat de koelkast bij normaal gebruik bovenaan tot 5°C warmer is dan onderaan (het gaat om een grote koelkast zonder vriesvak binnenin van 1.86 m hoog).

Het usb ventilatortje heb ik ook (enkel) aangesloten op de uitgang "koelen" van de inkbird temperatuurregelaar. Dat betekent dat het ventilatortje alleen werkt als er gekoeld wordt. Ik twijfel of dat de beste optie is. Ik kan het ventilatortje ook op de uitgang "verwarmen" aansluiten oftwel permanent laten draaien door de ventilator niet via de temperatuurregelaar te laten voeden.

CiteerWat zijn je marges en overige instellingen in je ITC?

De temperatuurregelaar is ingesteld op 21°C met een tolerantie van +1°C / - 1°C. Als het allemaal klopt zou de gistkast dus altijd ergens tussen 20 en 22°C moeten zitten. En in de wetenschap dat de koelkast boven 5°C warmer is dan onderaan tussen 17.5 en 24.5°C. Volgens het zakje korrelgist (Brewferm Top) is een vergistingstemperatuur tussen 18 en 25°C optimaal. (Als ik dit zo schrijf bedenk ik me dat ik de Inkbird temperatuurregelaar beter op 21.5° zou instellen i.p.v. 21°C.)

Kiekeboe

Citaat van: Neetje op 17-08-2019  13:14 uJe hebt nu een mooi topic voor een beginnend hobbybrouwer die geen kamer of schuur over heeft.
Ziet er goed uit.


Ja, het is niet zo simpel om bier te brouwen in een flatje dat ook nog als normale woonruimte moet dienst doen. Omgekeerd komt het mogelijks de kwaliteit van het bier wel ten goede. Een leefruimte wordt immers meestal vaker en grondiger proper gehouden dan een garage.

Ik zorg er voor dat ik alleen ben als ik bier ga brouwen of bottelen, want na zo'n brouwdag of botteldag ziet mijn flatje eruit alsof er net een bomaanslag van islamitische staat heeft plaats gevonden.  Tegen de tijd dat andere gezinsleden arriveren is het flatje echter weer picco bello in orde gebracht. 

Kiekeboe

Dan iets over het gebruikte recept, ingrediënten en mijn aanpassingen daarvan:

Zoals hoger gezegd brouw ik meestal varianten van het moutpakket Brewferm Gabriël.

De beschrijving daarvan volgens de handleiding is:

Volmout tripel met zoetige, licht kruidige hoofdsmaak. Rijk aan esters en dus fruitige aroma's. Zacht aromatische hopvariëteiten waarneembaar in de nasmaak.

Begindichtheid: 1.092

Alc. 9 vol.%
Voor 20 liter
Gisting: optimale temperatuur: 20-25°C

Ingrediënten

Pils 3 EBC,
tarwemout licht 3 EBC,
hopbloemen East Kent Goldings + Saaz,
glucose,
biergist.
Bevat gluten.

Beslagwater: 22 liter
Maischschema: (temperatuur resp. tijden)  50°C 62°C 72°C 78°C   -  15 min. 45 min. 30 min. 5 min.
Spoelwater: naspoelen tot een totaal van 24 liter wort
Kooktijd: 75 minuten
•   hop 1 toevoegen bij het begin van het koken
•   hop 2 en glucose toevoegen 15 min. voor het kookeinde
Gisting: optimale temperatuur: 20 - 25°C
Hoeveelheid suiker   voor   hergisting   in   de   fles:       7,5 g/liter
Tip: voeg wat koriander toe, 4 tot 6g voor 20 liter,  15 min. voor het kookeinde.


Neetje

Citaat van: Kiekeboe op 20-08-2019  20:34 uJa, het is niet zo simpel om bier te brouwen in een flatje dat ook nog als normale woonruimte moet dienst doen...
...want na zo'n brouwdag of botteldag ziet mijn flatje eruit alsof er net een bomaanslag van islamitische staat heeft plaats gevonden...

Geloof ik meteen  :)

Citaat van: Kiekeboe op 20-08-2019  01:09 uTenslotte plaatsen we de gistvaten in de vergistingskast die we hebben ingesteld op 21°C. Problemen hier zijn dat de frigo bovenaan een temperatuur heeft die 4 tot 5 °C hoger ligt dan de temperatuur onderaan. Het bovenste gistvat vergist dus op een andere temperatuur dan onderaan...

Proef je duidelijk verschil tussen bovenste en onderste vat? Of meng je die vaten voor je gaat bottelen.

Kiekeboe

    Dan mijn ervaringen met dit recept:

    - Een begindichtheid van 1092 heb ik nooit gehaald. Ik kom hooguit op 1070. Het
    overschakelen van een schijvenmolen naar een walsmolen maakt geen verschil.

    - Wat de ingrediënten betreft:

    Omdat het pakket op een bepaald moment niet meer verkrijgbaar was heb ik geprobeerd om de ingrediënten afzonderlijk aan te kopen, maar ik weet niet heel zeker of het helemaal dezelfde zijn. De hoeveelheden gerst, tarwe, hopsoorten en glucose heb ik zelf afgewogen bij een origineel pakket maar staan nergens vermeld in de beschrijving.

    • Gerstenmout 3EBC = 5kg; idem in mijn versie
    • Tarwemout 3EBC = 700 gram; in mijn versie 800 gram
    • Hop Goldings = 50 gram; in mijn versie 60 gram
    • Hop Saaz= 35 gram; in mijn versie 40 gram
    • Glucose= 800 gram; in mijn versie 1000 gram
    • Biergist (Brewferm Top) 12 gram; in mijn versie idem

    De reden waarom ik de hoeveelheden ingrediënten heb gewijzigd was dat ik niet hou van overschotjes en ik wou 5 pakketten voor 20 liter maken vertrekkende van de minimumhoeveelheid gerstenmout van 25 kg (=1 zak en de rest van het gewicht van ingrediënten heb ik gewijzigd in functie van leverbare hoeveelheden die het dichtst in de buurt van de hoeveelheden in het oorspronkelijke recept komen).


    Dan wat het maischschema betreft:

    In de eerste stap wordt een maischpauze aanbevolen op 50°C gedurden 15 minuten. Ik heb die tijd op 50° vermindert tot 5 minuten.

    De reden daarvoor is dat ik ergens gelezen heb (mogelijks op dit forum) dat een lange pauze op 50° de schuimhoudbaarheid vermindert, die schuimhoudbaarheid is soms een probleem, hoewel ik de indruk heb dat hoe langer het bier gerijpt heeft hoe beter de schuimhoudbaarheid. Of dat laatste klopt weet ik niet zeker.

    Een tweede reden waarom ik de tijd van de eerste maischpauze heb ingekort is dat die elektrische ketels van 27 liter van Brewferm bij het verhogen van 50 naar 62° voortdurend uitvallen zonder verklaarbare reden. Het duurt soms langer dan een half uur voordat ik de temperatuur 62° heb bereikt. Dat betekent dus dat tijdens de opwarmingstijd het beslag heel lang (bovenop de 1e pauze op een erg lage temperatuur blijft. Ik denk ondertussen wel dat minder beslagwater gebruiken het probleem ten dele oplost, dan valt de ketel minder vaak uit. Alle drie ketels in mijn bezit hebben hetzelfde euvel. Eén keer op 62° duurt het verwarmen naar een hogere temperatuur (schatting) slechts 1.5 minuut per graad en valt de ketel niet meer vanzelf uit (voordat de gewenste temperatuur is bereikt).

    Wat het alcoholpercentage betreft:

    Ik meet de begindichtheid op het moment dat het gekoelde wort (waar ondertussen de brouwsuiker aan is toegevoegd) met de refractometer en kom ik meestal uit op een waarde tussen 1065 en 1070. Na de vergisting op het moment van bottelen kom ik meestal uit op een waarde tussen 1015 en 1020 (dat meet ik dan met de hydrometer).  Ik bereken dan het alcoholpercentage met de formule begindichtheid - einddichtheid x factor 0.135 = alcoholpercentage (volume). Of die factor 0.135 helemaal klopt weet ik niet. Voor de bottelsuiker 8 gram per liter reken ik nog 0.3% alcohol extra. Ik kom dan uit op een alcoholpercentage van rond de 7.5% en geen 9% zoals in het recept.

    Wat filteren betreft:

    Zoals gezegd maak ik gebruik van een emmer met rvs filterplaat (als filterkuip) en niet van een hevelfilter. Het recept schrijft bij filteren voor 'doorspoelen tot 24 liter wort' dat is tot op ongeveer 3 cm onder de bovenkant van de ketel. Verder meen ik te weten dat je het filterbed niet mag laten droogvallen. Ik vind het echter moeilijk om in te schatten hoeveel wort er nog te verwachten is als het filterbed (aan het einde van het filterproces) droog valt. Ik weet niet hoeveel spoelwater ik mag gebruiken. Soms is de kookketel vol (tot 3 cm onder de rand) en stop ik het filteren, achteraf blijkt echter dat er nog 3 tot 5 liter wort in het filtervat zit (mogelijks het beste deel van het wort) dat word weggegooid. Klopt het dat het spoelwater de helft moet zijn van het maischwater. In dat geval weet ik dat ik max. 10 tot 11 liter spoelwater per ketel moet toevoegen, ongeacht het droogvallen van het beslag in de filterkuip.

    Wat de korrelgist betreft (Brewferm Top):

    Die los ik niet (meer) eerst op in lauw water, maar kieper ik gewoon in de gekoelde wort op het moment dat ik het bier vanaf 80 cm hoogte laat kletteren van het brouwvat in het gistvat. De argumenten voor het niet oplossen voorafgaand in water is dat ik dan weer een glas moet ontsmetten, een lepeltje, een beetje water op temp moet brengen, afdekken met zilverpapier, enz. Dat lijkt me veel kansen voor infecties. Bovendien gebeurt het toevoegen  van de gist op een hectisch moment als je met drie ketels tegelijk bezig bent, brouwvaten moet koelen, gistvaten moet ontsmetten. In zoverre mijn beperkte brouwinzichten reiken levert het voorafgaand oplossen van korrelgist in water geen voordeel op, hooguit komt het gistingsproces dan (10 min.?) eerder op gang als de korrelgist al wat geactiveerd is.

    Wat het toevoegen van brouwsuiker aan het einde van het kookproces betreft:

    Anders dan in het recept kieper ik die niet vlak voor het einde van het kookproces in de brouwketel, maar los ik die eerst op in kokend water. 3 kg brouwsuiker los ik op in 4 liter kokend water wat ongeveer 6 liter suikerwater oplevert, dewelke ik dan weer verdeel over 3 brouwketels voor in totaal 60 liter bier. De reden voor het eerst oplossen van de glucose in water is dat de suiker dan weer ontsmet is (niet nodig volgens mijn actuele info) maar ook dat het verdampte water alweer voor 2 liter per ketel gecompenseerd wordt wat meer bier oplevert. Nog een reden is dat de kokende wort niet wordt afgekoeld door het toevoegen van brouwsuiker maar lustig blijft doorkoken.

    Vaststelling bij het toevoegen van de glucose (zowel rechtstreeks toegevoegd aan het kokende wort als eerst opgelost in kokend water) is dat er zich dan gelatine-achtige deeltjes vormen die de neiging hebben om te bezinken. Dat samenklonteren gebeurt niet in het kokende water, maar wel als dat water (of de glucose rechtstreeks) toegevoegd wordt aan de kokende wort. Die klontertjes zorgen soms voor een verstopping van het kraantje bij het overhevelen (kletteren) naar het gistvat. Ik vraag me ook af of dat fenomeen (glibberige klontertjes) geen invloed heeft op de bepaling van het SG omdat ze de neiging hebben om te bezinken en op de samenstelling van het wort (bezonken of onbezonken fractie) bij staalname (voor bepalen van het SG) een invloed kan hebben.

    Wat lageren betreft:

    Dat heb ik nog nooit gedaan. Ik laat het bier ongeveer 2 weken in de gistkast (in de vooronderstelling dat het bier dan wel uitgegist zal zijn) en schakel de inkbird temperatuurregelaar uit een dag voordat ik ga bottelen waardoor de temperatuur van het bier daalt tot koelkast temperatuur. Dan ga ik over naar bottelen hetzij in flesjes, hetzij in soda-kegs of beiden naargelang de beschikbaarheid van recipiënten.

    Wat de jodiumproef betreft:

    Die doe ik soms maar andere keren sla ik die weer over. Ik weet niet precies hoe ik die moet interpreteren. Er wordt gezegd dat het zetmeel omgezet is in suikers als het beslag niet meer blauw-violet kleurt. Maar als ik dan de gerstkorrels plet met een lepeltje is er toch een (beetje) een verkleuring. Moet de jodiumtest ook na pletten van de moutkorrels een ongekleurd (blauw-violet) resultaat opleveren? Zo ja, hoe lang moet je dan doormaischen en op welke temperatuur?

    Wat het bepalen van de pH waarde betreft:

    Daar heb ik me nog niet mee bezig gehouden. Ik heb wel zo'n pakje strips in mijn bezit, maar ik heb ze nog nooit gebruikt. Ik heb wel ergens gelezen dat het leidingwater in de Belgische Ardennen geschikt is om bier te brouwen, maar ik weet niet of dat klopt.

    Het recept stelt ook voor om koriander toe te voegen, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

    Hopelijk wil iemand deze lap tekst doorploegen en me adviseren met wat tips.












Kiekeboe

Citaat van: Neetje op 20-08-2019  21:41 uProef je duidelijk verschil tussen bovenste en onderste vat? Of meng je die vaten voor je gaat bottelen.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of ik een verschil proef. Ik heb de brouwketels, de filteremmers en de vergistingsvaten genummerd van 1 tot 3 en houd elk brouwsel van schroten tot bottelen appart, ook met een aangepast etiket (daarover later misschien nog meer). Ik kan dus elk brouwsel traceren tot in het flesje.

Maar ik heb me op dat gegeven (boven of onder koelkast) nog nooit echt geconcentreerd, ik ben al blij als het smaakt naar bier en lijkt op bier.

Verder moet ik zeggen dat ik eerst geen ventilatortje had in mijn koelkast en nu wel. Daardoor is het verschil in temperatuur boven en onder veel kleiner tot onbestaande geworden.



Brouwerij De Stichting

Citaat van: Kiekeboe op 20-08-2019  01:09 uAnder probleem is dat de externe temperatuurregelaar Inkbird ITC 308 beurtelings de instructie geeft om te koelen en te warmen terwijl de omgevingstemperatuur 21°C is. Dan zou er in principe noch gekoeld, noch verwarmd moeten worden.
Dat zogenaamde pendelen komt door het te grote vermogen van de koeling/verwarming. Zoals gezegd de Inkbird sensor op het gistingsvat plakken en isoleren helpt. Net als spelen met de HD en CD (Heating- en Cooling Difference) instellingen. Het vermogen verlagen van de verwarming helpt ook. Het koelvermogen is niet aan te passen van een koelkast, maar zou ook kunnen helpen. Vergroten van de hoeveelheid gistend bier werkt ook.

Dirtbag

Ik ben wel echt onder de indruk hoeveel je brouwt in zo'n kleine ruimte, je lijkt de Ikea wel die een compleet huis in een 3 bij 3 kamertje propt ;)

Je zou de brouwsels ook in canon kunnen doen. Dus op het moment dat de eerste aan het masichen is je de tweede pas inmaischen, ook omdat je aan het eind toch moet wachten met koelen.

db


Neetje

Hier ook een elektrische brouwer maar op verschillende manieren/installaties brouwsels van 10 of 20 of 35 liter.

=>Het overschakelen van een schijvenmolen naar een walsmolen maakt geen verschil.

Als ik mijn schijvenmolen strak zet dan is mijn rendement hoger dan bij mijn walsmolen. Omdat ik niet te snel filter en vloeistof niveau  boven filterbed houd tijdens spoelen zijn er nooit problemen met dichtslaan.

=>Wat de ingrediënten betreft:

Heb je deze al een in een programma gezet zoals BrouwHulp oid? Dit betreffende begin sg en rendement.

=> Ik heb die tijd op 50° vermindert tot 5 minuten.
=>Een tweede reden waarom ik de tijd van de eerste maischpauze heb ingekort is dat die elektrische ketels van 27 liter van Brewferm bij het verhogen van 50 naar 62° voortdurend uitvallen zonder verklaarbare reden.

Hier ook meerdere ketels waaronder een Brewferm 27 liter à 2000Watt.
Heb nooit problemen met opwarmen/uitvallen. Sinds geruime tijd verwarm ik mijn water tot 66 graden en voeg dan mijn stort (roerend) toe. Begintemp is dan tegen 63 graden oid.
Probeer dit ook eens tijdens je brouwdag met één ketel. Je zult zien het resultaat zeer goed bier oplevert.

=>Wat het alcoholpercentage betreft: een waarde tussen 1065 en 1070 rond de 7.5% en geen 9% zoals in het recept.

De 7,5% zal met hergisting op fles redelijk kloppen

=>Wat filteren betreft: Ik weet niet hoeveel spoelwater ik mag gebruiken. Klopt het dat het spoelwater de helft moet zijn van het maischwater.

Zodra je minder maischwater gebruikt moet je meer spoelwater gebruiken voor doel sg. zo'n 11 liter spoelwater kan wel met een 20 liter brouw maar dan is het wel van belang met hoeveel liter je start met maischen.

=>Wat de korrelgist betreft (Brewferm Top): Die los ik niet (meer) eerst op in lauw water, maar kieper ik gewoon in de gekoelde wort

Hiero idem.

=>Wat het toevoegen van brouwsuiker aan het einde van het kookproces betreft: ... los ik die eerst op in kokend water.

Ik regel mijn ketel (op stand max.) met een frequentie regelaar en voor ik de suiker (langzaam/goed verdelen) toevoeg zet ik deze op 100%. De laatste minuten kook ik wat feller dan in het begin. Het is niet erg als de kook ff terug valt maar met langzaam toevoegen valt dit wel mee.

=>het verdampte water - 2 liter per ketel gecompenseerd wordt wat meer bier oplevert.

Ook hierdoor daalt je alcohol percentage, Het is de bedoeling van een recept dat de sg begin koken lager is dan bij eind koken.

=>Vaststelling bij het toevoegen van de glucose (zowel rechtstreeks toegevoegd aan het kokende wort als eerst opgelost in kokend water) is dat er zich dan gelatine-achtige deeltjes vormen die de neiging hebben om te bezinken. Dat samenklonteren gebeurt niet in het kokende water, maar wel als dat water (of de glucose rechtstreeks) toegevoegd wordt aan de kokende wort.

Nooit iets van gemerkt. Ik gebruik altijd fijne kristalsuiker.

=>Wat lageren betreft: dat heb ik nog nooit gedaan. Ik laat het bier ongeveer 2 weken in de gistkast (in de vooronderstelling dat het bier dan wel uitgegist zal zijn)

Wel ff kijken of je eind sg is gehaald anders nog enkele dagen wachten

=>Wat de jodiumproef betreft: Moet de jodiumtest ook na pletten van de moutkorrels een ongekleurd (blauw-violet) resultaat opleveren?

Moet niet maar mag wel. Fijner schroten zal de kleur verminderen

=>Wat het bepalen van de pH waarde betreft:

Als je bier lekker is, waarom dan die moeite. Voer je water in in brouwsoftware en dan rolt er meteen uit hoeveel je moet aanzuren (en welke brouwzouten je kan/mag toevoegen.

=>Het recept stelt ook voor om koriander toe te voegen, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Probeer bij één kook een 6 à 8 gram toe te voegen, 10 min voor einde kook. Vind je dat bier lekkerder dan kan je een volgend keer nog meer toevoegen.

emiel1

Citaat van: Kiekeboe op 20-08-2019  19:17 uNee, de sensor ligt gewoon los op het middelste gistvat. Als je die vastplakt met een sponsje erop dan isoleer je de sensor en wordt hij dus minder 'sensitief'. Het zal wel kloppen dat de koeling en de verwarming dan veel minder vaak aanslaan maar een koelbeurt of verwarmingsbeurt zal dan wel langer duren. Je meet dan de temperatuur van de inhoud van het vat en niet van de lucht eromheen, maar tenslotte is het de lucht rondom het vat die het vat koelt of verwarmt. Ik twijfel dus of het vastplakken van de sensor met een sponsje winst oplevert of werkelijk een verbetering is.

Bijkomend gegeven is dat ik met drie gistvaten tegelijk werk en slechts één sensor heb. Hou dan ook rekening met het gegeven dat de koelkast bij normaal gebruik bovenaan tot 5°C warmer is dan onderaan (het gaat om een grote koelkast zonder vriesvak binnenin van 1.86 m hoog).

Het usb ventilatortje heb ik ook (enkel) aangesloten op de uitgang "koelen" van de inkbird temperatuurregelaar. Dat betekent dat het ventilatortje alleen werkt als er gekoeld wordt. Ik twijfel of dat de beste optie is. Ik kan het ventilatortje ook op de uitgang "verwarmen" aansluiten oftwel permanent laten draaien door de ventilator niet via de temperatuurregelaar te laten voeden.

De temperatuurregelaar is ingesteld op 21°C met een tolerantie van +1°C / - 1°C. Als het allemaal klopt zou de gistkast dus altijd ergens tussen 20 en 22°C moeten zitten. En in de wetenschap dat de koelkast boven 5°C warmer is dan onderaan tussen 17.5 en 24.5°C. Volgens het zakje korrelgist (Brewferm Top) is een vergistingstemperatuur tussen 18 en 25°C optimaal. (Als ik dit zo schrijf bedenk ik me dat ik de Inkbird temperatuurregelaar beter op 21.5° zou instellen i.p.v. 21°C.)

Als ik jou was zou ik de sensor toch op het vat plakken. Het regelen van de temperatuur rondom je vaten zal namelijk maar weinig invloed hebben op de temperatuur in je vaten. Tijdens de vergisting wordt er een hoop warmte geproduceerd, dat wil je terugkoelen. Die stijging vindt plaats in je vat en niet in de ruimte er omheen. Natuurlijk wordt er wel een deel afgestaan aan de ruimte rondom het vat, maar dat is niet zo veel en zal dus snel weer gekoeld zijn. Maar ondertussen loopt de temperatuur in je vaten op en een omgeving van 21 graden zal een vat waarin de temperatuur oploopt met een paar graden per uur niet echt in bedwang gaan houden...

Kiekeboe

Citaat van: emiel1 op 21-08-2019  22:48 uAls ik jou was zou ik de sensor toch op het vat plakken. Het regelen van de temperatuur rondom je vaten zal namelijk maar weinig invloed hebben op de temperatuur in je vaten. Tijdens de vergisting wordt er een hoop warmte geproduceerd, dat wil je terugkoelen. Die stijging vindt plaats in je vat en niet in de ruimte er omheen. Natuurlijk wordt er wel een deel afgestaan aan de ruimte rondom het vat, maar dat is niet zo veel en zal dus snel weer gekoeld zijn. Maar ondertussen loopt de temperatuur in je vaten op en een omgeving van 21 graden zal een vat waarin de temperatuur oploopt met een paar graden per uur niet echt in bedwang gaan houden...

OK, je hebt me overtuigd. Bij de eerstvolgende brouwsessie zal ik de temperatuursensor op het middelste vat plakken met een sponsje eromheen.

Kiekeboe

Citaat van: Neetje op 21-08-2019  22:34 uHier ook een elektrische brouwer maar op verschillende manieren/installaties brouwsels van 10 of 20 of 35 liter.

=>Het overschakelen van een schijvenmolen naar een walsmolen maakt geen verschil.

Als ik mijn schijvenmolen strak zet dan is mijn rendement hoger dan bij mijn walsmolen. Omdat ik niet te snel filter en vloeistof niveau  boven filterbed houd tijdens spoelen zijn er nooit problemen met dichtslaan.

=>Wat de ingrediënten betreft:

Heb je deze al een in een programma gezet zoals BrouwHulp oid? Dit betreffende begin sg en rendement.

=> Ik heb die tijd op 50° vermindert tot 5 minuten.
=>Een tweede reden waarom ik de tijd van de eerste maischpauze heb ingekort is dat die elektrische ketels van 27 liter van Brewferm bij het verhogen van 50 naar 62° voortdurend uitvallen zonder verklaarbare reden.

Hier ook meerdere ketels waaronder een Brewferm 27 liter à 2000Watt.
Heb nooit problemen met opwarmen/uitvallen. Sinds geruime tijd verwarm ik mijn water tot 66 graden en voeg dan mijn stort (roerend) toe. Begintemp is dan tegen 63 graden oid.
Probeer dit ook eens tijdens je brouwdag met één ketel. Je zult zien het resultaat zeer goed bier oplevert.

=>Wat het alcoholpercentage betreft: een waarde tussen 1065 en 1070 rond de 7.5% en geen 9% zoals in het recept.

De 7,5% zal met hergisting op fles redelijk kloppen

=>Wat filteren betreft: Ik weet niet hoeveel spoelwater ik mag gebruiken. Klopt het dat het spoelwater de helft moet zijn van het maischwater.

Zodra je minder maischwater gebruikt moet je meer spoelwater gebruiken voor doel sg. zo'n 11 liter spoelwater kan wel met een 20 liter brouw maar dan is het wel van belang met hoeveel liter je start met maischen.

=>Wat de korrelgist betreft (Brewferm Top): Die los ik niet (meer) eerst op in lauw water, maar kieper ik gewoon in de gekoelde wort

Hiero idem.

=>Wat het toevoegen van brouwsuiker aan het einde van het kookproces betreft: ... los ik die eerst op in kokend water.

Ik regel mijn ketel (op stand max.) met een frequentie regelaar en voor ik de suiker (langzaam/goed verdelen) toevoeg zet ik deze op 100%. De laatste minuten kook ik wat feller dan in het begin. Het is niet erg als de kook ff terug valt maar met langzaam toevoegen valt dit wel mee.

=>het verdampte water - 2 liter per ketel gecompenseerd wordt wat meer bier oplevert.

Ook hierdoor daalt je alcohol percentage, Het is de bedoeling van een recept dat de sg begin koken lager is dan bij eind koken.

=>Vaststelling bij het toevoegen van de glucose (zowel rechtstreeks toegevoegd aan het kokende wort als eerst opgelost in kokend water) is dat er zich dan gelatine-achtige deeltjes vormen die de neiging hebben om te bezinken. Dat samenklonteren gebeurt niet in het kokende water, maar wel als dat water (of de glucose rechtstreeks) toegevoegd wordt aan de kokende wort.

Nooit iets van gemerkt. Ik gebruik altijd fijne kristalsuiker.

=>Wat lageren betreft: dat heb ik nog nooit gedaan. Ik laat het bier ongeveer 2 weken in de gistkast (in de vooronderstelling dat het bier dan wel uitgegist zal zijn)

Wel ff kijken of je eind sg is gehaald anders nog enkele dagen wachten

=>Wat de jodiumproef betreft: Moet de jodiumtest ook na pletten van de moutkorrels een ongekleurd (blauw-violet) resultaat opleveren?

Moet niet maar mag wel. Fijner schroten zal de kleur verminderen

=>Wat het bepalen van de pH waarde betreft:

Als je bier lekker is, waarom dan die moeite. Voer je water in in brouwsoftware en dan rolt er meteen uit hoeveel je moet aanzuren (en welke brouwzouten je kan/mag toevoegen.

=>Het recept stelt ook voor om koriander toe te voegen, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Probeer bij één kook een 6 à 8 gram toe te voegen, 10 min voor einde kook. Vind je dat bier lekkerder dan kan je een volgend keer nog meer toevoegen.

Fijne reactie! Ik zat te wachten op kritisch-constructieve commentaar op mijn werkwijze.  Over deze reactie en tips ga ik nadenken en later reageren. Maar nu is het te laat op de dag.

Kiekeboe

Citaat van: Dirtbag op 21-08-2019  12:39 uIk ben wel echt onder de indruk hoeveel je brouwt in zo'n kleine ruimte, je lijkt de Ikea wel die een compleet huis in een 3 bij 3 kamertje propt ;)

Haha, je hebt gelijk, mogelijks is mijn kunde om vanalles en nog wat te organiseren in een kleine ruimte groter dan mijn kunde en kennis van bierbrouwen.

CiteerJe zou de brouwsels ook in canon kunnen doen. Dus op het moment dat de eerste aan het masichen is je de tweede pas inmaischen, ook omdat je aan het eind toch moet wachten met koelen.

Die 'canon' gebeurt nu ook al. Er is sowieso tijd nodig voor het uitvoeren van allerlei stappen in het bierbrouwprces. In dat proces zit er tussen ketel 1 en 3 gemiddeld 15 minuten. Dat maakt multitasking tot een noodzaak, anderzijds moet ik mijn flatje bij elke stap in het brouwproces herorganiseren. Bij gebrek aan ruimte moet de grootste tafel in het flatje voortdurend opnieuw vrij gemaakt worden voor de volgende stap in het brouwproces. Als ik alle stappen door elkaar mix dan heb ik veel meer werkruimte nodig.

Kiekeboe

Citaat van: Neetje op 21-08-2019  22:34 uHier ook een elektrische brouwer maar op verschillende manieren/installaties brouwsels van 10 of 20 of 35 liter.

=>Het overschakelen van een schijvenmolen naar een walsmolen maakt geen verschil.

Als ik mijn schijvenmolen strak zet dan is mijn rendement hoger dan bij mijn walsmolen. Omdat ik niet te snel filter en vloeistof niveau  boven filterbed houd tijdens spoelen zijn er nooit problemen met dichtslaan.


Ik denk ongeveer hetzelfde, hoe fijner je schroot, hoe groter je brouwrendement. Het 'dichtslaan' van het filterbed is een probleem dat je kan voorkomen door voldoende spoelwater toe te voegen zodat het filterbed niet droog komt te staan.

Citeer=>Wat de ingrediënten betreft:

Heb je deze al een in een programma gezet zoals BrouwHulp oid? Dit betreffende begin sg en rendement.

Nee, ik heb wel ergens ooit brouwsoftware gedownload en er wat op geklikt, maar ik weet niet hoe ik echt met zo'n programma kan werken of hoe ik eraan moet beginnen. Ik brouw gewoon op middeleeuwse wijze met het blote verstand.

Citeer=> Ik heb die tijd op 50° vermindert tot 5 minuten.
=>Een tweede reden waarom ik de tijd van de eerste maischpauze heb ingekort is dat die elektrische ketels van 27 liter van Brewferm bij het verhogen van 50 naar 62° voortdurend uitvallen zonder verklaarbare reden.

Hier ook meerdere ketels waaronder een Brewferm 27 liter à 2000Watt.
Heb nooit problemen met opwarmen/uitvallen. Sinds geruime tijd verwarm ik mijn water tot 66 graden en voeg dan mijn stort (roerend) toe. Begintemp is dan tegen 63 graden oid.

Tja, het uitvallen van die (alle 3) ketels gebeurt enkel bij het verhogen van de temperatuur van 50 naar 62°, bij hogere temperaturen is er geen probleem meer. Ik lees op verschillende plaatsen dat een maischpauze op 50° nergens voor nodig is. Doch conservatief als ik ben heb ik wel wat angst om van het oorspronkelijke basisrecept af te wijken.

CiteerProbeer dit ook eens tijdens je brouwdag met één ketel. Je zult zien het resultaat zeer goed bier oplevert.

Ik overweeg om bij een volgende  brouwdag de maischstap op 50° over te slaan, niet bij één ketel maar bij alle drie de ketels. Vervolgens 1 ketel volgens hoger beschreven recept, dan 1 ketel met toevoeging met koriander, dan 1 ketel waar de glucose vervangen wordt door fijne kristalsuiker uit de supermarkt.

Citeer=>Wat het alcoholpercentage betreft: een waarde tussen 1065 en 1070 rond de 7.5% en geen 9% zoals in het recept.

De 7,5% zal met hergisting op fles redelijk kloppen

OK

Citeer=>Wat filteren betreft: Ik weet niet hoeveel spoelwater ik mag gebruiken. Klopt het dat het spoelwater de helft moet zijn van het maischwater.

Zodra je minder maischwater gebruikt moet je meer spoelwater gebruiken voor doel sg. zo'n 11 liter spoelwater kan wel met een 20 liter brouw maar dan is het wel van belang met hoeveel liter je start met maischen.

Volgens het recept moet ik vertrekken van 22 liter maischwater, maar dat is volgens mijn ervaring teveel omdat na toevoeging van de mout (5/6 kg) de ketel tot het uiterste randje gevuld is als hij niet scheef staat. Ik overweeg bij een volgende brouwbeurt te vertrekken van 20 liter maischwater en vervolgens tijdens filteren 12 liter (4 beslagscheppen van 3 liter) spoelwater toe te voegen. 

Citeer=>Wat de korrelgist betreft (Brewferm Top): Die los ik niet (meer) eerst op in lauw water, maar kieper ik gewoon in de gekoelde wort

Hiero idem.

OK

Citeer=>Wat het toevoegen van brouwsuiker aan het einde van het kookproces betreft: ... los ik die eerst op in kokend water.

Ik regel mijn ketel (op stand max.) met een frequentie regelaar en voor ik de suiker (langzaam/goed verdelen) toevoeg zet ik deze op 100%. De laatste minuten kook ik wat feller dan in het begin. Het is niet erg als de kook ff terug valt maar met langzaam toevoegen valt dit wel mee.

OK

Citeer=>het verdampte water - 2 liter per ketel gecompenseerd wordt wat meer bier oplevert.

Ook hierdoor daalt je alcohol percentage, Het is de bedoeling van een recept dat de sg begin koken lager is dan bij eind koken.

Dat begrijp ik.

Citeer=>Vaststelling bij het toevoegen van de glucose (zowel rechtstreeks toegevoegd aan het kokende wort als eerst opgelost in kokend water) is dat er zich dan gelatine-achtige deeltjes vormen die de neiging hebben om te bezinken. Dat samenklonteren gebeurt niet in het kokende water, maar wel als dat water (of de glucose rechtstreeks) toegevoegd wordt aan de kokende wort.

Nooit iets van gemerkt. Ik gebruik altijd fijne kristalsuiker.

Ik ga bij een volgende brouwdag de glucose (druivensuiker) in het recept ook eens vervangen door gewone witte kristalsuiker uit de supermarkt.

Citeer=>Wat lageren betreft: dat heb ik nog nooit gedaan. Ik laat het bier ongeveer 2 weken in de gistkast (in de vooronderstelling dat het bier dan wel uitgegist zal zijn)

Wel ff kijken of je eind sg is gehaald anders nog enkele dagen wachten


Buh? Ik kan het sg van het wort niet meer meten in de vergistingsfase. Mijn vergistingsvaten hebben geen aftapkraantje. Ik verneem dat de vergisting na enkele dagen is afgelopen. Ik stel dus een veiligheidsmarge in van 1 week alvorens te gaan bottelen.

Citeer=>Wat de jodiumproef betreft: Moet de jodiumtest ook na pletten van de moutkorrels een ongekleurd (blauw-violet) resultaat opleveren?

Moet niet maar mag wel. Fijner schroten zal de kleur verminderen

OK

Citeer=>Wat het bepalen van de pH waarde betreft:

Als je bier lekker is, waarom dan die moeite. Voer je water in in brouwsoftware en dan rolt er meteen uit hoeveel je moet aanzuren (en welke brouwzouten je kan/mag toevoegen.

Ik heb tot heden nog nooit gewerkt met brouwsoftware.

Citeer=>Het recept stelt ook voor om koriander toe te voegen, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Probeer bij één kook een 6 à 8 gram toe te voegen, 10 min voor einde kook. Vind je dat bier lekkerder dan kan je een volgend keer nog meer toevoegen.

Op de eerstvolgende brouwdag zal ik bij alle drie de ketels de eerste maischpauze op 50° overslaan. 1 ketel volgens voorgaand recept, 1 ketel voigens voorgaand recept maar met toevoeging van koriander, 1 ketel volgens voorgaand recept maar de glucose - druivensuiker vervangen door gewone witte kristalsuiker uit de supermarkt.

Maar die volgende brouwdag zal pas over een maand of 3/4 kunnen plaatsvinden omdat het bier dat thans staat te vergisten al mijn recipiënten (flesjes en soda-kegs) zal bezetten


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.