Kiekeboe

Gestart door Kiekeboe, 15-08-2019 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiekeboe

Hallo,

Ik ben Kiekeboe. Ik beschik over een klein vakantieflatje van +/- 40 m² op de flanken van de Baraque de Fraiture op 580 meter boven de zeespiegel, in de pittoreske gemeente Vielsalm, gelegen in het hart van de Belgische Ardennen alsook in de meest zuidelijke provincie (Luxemburg) van het land. Dat is een dik uur rijden vanaf mijn normale woonplaats in Vlaanderen.

In dat flatje brouw ik zo nu en dan bier. Omdat de ruimte erg krap is en omdat de normale woonfuncties (woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer) van het flatje behouden moeten blijven, dient het allemaal een beetje beperkt gehouden te worden en proper en ordentelijk georganiseerd. Het appartementje beschikt niet over een garage of berghok.

Brouwen gebeurt in de woonkamer. In opgeborgen toestand neemt mijn brouwerijtje ongeveer 1.7 m2 in beslag (wand 2.8 m, hoogte 2.4 m en diepte 0.6 m (zie foto). De maximale capaciteit van mijn brouwerijtje is 60 liter per brouwbeurt.



Kiekeboe

Op de slaapkamer staat er een grote frigo (395 liter) dewelke ook als vergistingskast kan gebruikt worden. De temperatuurscontrole gebeurt via externe temperatuurregelaar Inkbird ITC 308. In de vergistingskast kan ik drie gistvaten van 30 liter tegelijk kwijt. Aan de oorspronkelijke koelkast werd niets veranderd. De invoer van het kabeltje met temperatuursensor, alsook de invoerkabel van de verwarming, alsook de invoer kabeltje van het usb ventilatortje gebeurt (let op verwarming en ventilator in het deurvakje) gewoon via de rubberen magnetische sluiting van de koelkasteur zelf. Naargelang de behoefte wordt de koelkast weer gewoon koelkast of bierkelder voor de opslag van bier.



Kiekeboe

Op de badkamer heb ik op 1m boven het bad een wandplank (rvs-rooster) aangebracht. Omdat de brouwspullen te groot zijn om af te wassen (of te ontsmetten) via de spoelbak bij het aanrecht. Op dat rooster kunnen de vaten en emmers uitlekken of opdrogen alvorens gebruikt (of terug opgeborgen) te worden.



Jacques

Welkom Kiekeboe.

Leuk dat je ons een kijkje in jouw vakantieappartement gunt. Kom je er vaak?
Om het verloop bij te houden is dat handig...

Kiekeboe

Omdat het flatje niet over een afdoende afzuigkap beschikt wordt de brouwketel tijdens het brouwen op een serveerwagentje tot aan de deur van het terras gebracht. Een staande ventilator zorgt tijdens het maisch- en kookproces voor de afvoer van waterdamp en andere vluchtige stoffen naar buiten.



Kiekeboe

Na een zware brouwdag kan ik dan genieten van een biertje op het terras van mijn vakantieflatje, oftewel als ik terug thuis kom in het ingerichte degustatiehoekje met tapkast.









Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 15-08-2019  22:37 uWelkom Kiekeboe.

Leuk dat je ons een kijkje in jouw vakantieappartement gunt. Kom je er vaak?
Om het verloop bij te houden is dat handig...

Euhm, geen vast schema, maar als er bier staat te vergisten blijf ik niet langer dan een week weg. Verder probeer ik zoveel mogelijk hetzelfde bier te brouwen, een bier waarmee ik al wat ervaring heb, zodat ik kan bijleren en het brouwproces min of meer al kan voorspellen. Ik experimenteer vooral met mijn eigen versie van het moutpakket Gabriël van Brewferm, waarvan ik de ingrediënten in bulk bestel en proportioneer in pakketten voor 20 liter bier in afwachting van een eerstvolgende brouwdag.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 15-08-2019  23:17 uEuhm, geen vast schema, maar als er bier staat te vergisten blijf ik niet langer dan een week weg. Verder probeer ik zoveel mogelijk hetzelfde bier te brouwen, een bier waarmee ik al wat ervaring heb, zodat ik kan bijleren en het brouwproces min of meer al kan voorspellen. Ik experimenteer vooral met mijn eigen versie van het moutpakket Gabriël van Brewferm, waarvan ik de ingrediënten in bulk bestel en proportioneer in pakketten voor 20 liter bier in afwachting van een eerstvolgende brouwdag.

Als ik kijk naar alle spullen en naar de vergistingskast in het bijzonder dan ben je er heel vaak.  :)

Mooi uitzicht om te genieten van zelfgebrouwen bier.

Ronnie

Hey, Kiekeboe! Welkom op het oudste Nederlandstalig brouwersforum!

Leuke forumnaam ook! Die van een Vlaamse stripheld dan nog, hihi!
Succes met de hobby die nooit verveeld!

Jacques

Citaat van: Ronnie op 16-08-2019  10:57 uHey, Kiekeboe! Welkom op het oudste Nederlandstalig brouwersforum!

Oudste en grootste...  :)

Koen S

Citaat van: Jacques op 16-08-2019  11:01 uOudste en grootste...  :)

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 16-08-2019  10:38 uAls ik kijk naar alle spullen en naar de vergistingskast in het bijzonder dan ben je er heel vaak.  :)

Niets is wat het lijkt. Ik brouw met (2 of) drie van die elektrische kookketels van 27 liter tegelijk, nadien gaan ze in (2 of) drie afzonderlijke filterkuipen en plaats tenslotte de brouwsels ook in drie afzonderlijke vergistingsvaten. Het gaat echter niet om verschillende brouwdagen. Alles gebeurt simultaan.

De redenen waarom ik drie kleine ketels i.p.v. één grote ketel, gebruik zijn divers:

- Ik heb die brouwspullen nu eenmaal en ze zijn nog niet versleten.

- Grote ketels zijn veel zwaarder en ze moeten tijdens het brouwproces een aantal keren van plaats veranderen. Door te werken met kleine ketels en vergistingsvaten hoef ik nooit meer dan 30 kg te tillen. Kleine ketels en vaten zijn ook makkelijker te poetsen. Makkelijker opbergen van het materieel is ook een argument. 

- Ander probleem is dat je bij grote brouwketels en dito vaten moet gaan werken met vaste leidingen, pompen, kranen en filters. Ik heb geen idee hoe dat je die dingen ooit nog behoorlijk proper krijgt na gebruik. Nu beperk ik het gebruik van leidingen en kranen zoveel mogelijk.

- Meestal brouw ik in de drie ketels exact hetzelfde bier. Het leuke aan deze werkwijze met drie ketels is ook dat je kan experimenteren. Als je bij één brouwsel iets aan de receptuur of werkwijze of ingrediënten verandert dan heb je aan de andere twee brouwsels leuk vergelijkingsmateriaal om het effect te kunnen zien of proeven.

Kiekeboe

Citaat van: Ronnie op 16-08-2019  10:57 uHey, Kiekeboe! Welkom op het oudste Nederlandstalig brouwersforum!

Leuke forumnaam ook! Die van een Vlaamse stripheld dan nog, hihi!
Succes met de hobby die nooit verveeld!


Ja als ik mijn brouwproblemen voorleg aan professor Google dan kom ik steevast uit bij dit forum. Het leuke is ook dat er voor allerlei domme beginnersvragen wel altijd iemand te vinden is die net zo dom is als ikzelf. Dus dacht ik, ik zal mezelf dan ook maar eens inschrijven op dat forum. Ik heb hier al heel veel geleerd.

Koen S

Citaat van: Kiekeboe op 16-08-2019  12:45 uNiets is wat het lijkt. Ik brouw met (2 of) drie van die elektrische kookketels van 27 liter tegelijk, nadien gaan ze in (2 of) drie afzonderlijke filterkuipen en plaats tenslotte de brouwsels ook in drie afzonderlijke vergistingsvaten. Het gaat echter niet om verschillende brouwdagen. Alles gebeurt simultaan.

De reden waarom ik drie kleine ketels gebruik zijn divers:

- Ik heb die brouwspullen nu eenmaal en ze zijn nog niet versleten.

- Grote ketels zijn veel zwaarder en ze moeten tijdens het brouwproces een aantal keren van plaats veranderen. Door te werken met kleine ketels en vergistingsvaten hoef ik nooit meer dan 30 kg te tillen. Kleine ketels en vaten zijn ook makkelijker te poetsen. Makkelijker opbergen van het materieel is ook een argument. 

- Meestal brouw ik in de drie ketels exact hetzelfde bier.
3 ketels van 2000 Watt op 1 stekkerdoos? Nooit kabels die smelten of een zekering die springt? 🤔

Kiekeboe

Citaat van: Koen S op 16-08-2019  13:13 u3 ketels van 2000 Watt op 1 stekkerdoos? Nooit kabels die smelten of een zekering die springt? 🤔


Als er een zekering springt (en dat gebeurt als ik meer dan 2 ketels aansluit op hetzelfde stopcontact) dan sluit ik één ketel met een afzonderlijke verlengkabel aan op een andere elektrische keten. Gesmolten kabels heb ik nog niet voor gehad. In de praktijk gebruik ik soms 8000 watt tegelijk, ook nog 2000 Watt voor de campingdompelaar of spiraalverwarmer voor een afzonderlijke warmwaterketel van 37 liter, doch ik probeer het warm water op temperatuur te krijgen tijdens de maischpauzes.

Koen S

Citaat van: Kiekeboe op 16-08-2019  13:24 uAls er een zekering springt dan sluit ik één ketel met een afzonderlijke verlengkabel aan op een andere elektrische keten. Gesmolten kabels heb ik nog niet voorgehad. In de praktijk gebruik ik soms 8000 watt tegelijk, ook nog 2000 Watt voor de campingdompelaar of spiraalverwarmer voor een afzonderlijke warmwaterketel van 37 liter, doch ik probeer het warm water op temperatuur te krijgen tijdens de maischpauzes.
Hoeveel ampère heeft je zekering dan? Volgens mijn berekeningen moet die minstens 35 A zijn. Anders heb je vroeg of laat  problemen vrees ik. Veiligheid voor alles.

Kiekeboe

Citaat van: Koen S op 16-08-2019  13:32 uHoeveel ampère heeft je zekering dan? Volgens mijn berekeningen moet die minstens 35 A zijn. Anders heb je vroeg of laat  problemen vrees ik. Veiligheid voor alles.

Ik heb in mijn elektriciteitskast 10 zekeringen staan van 16 ampère en 4 zekeringen van 20 ampère. Maar naar welke stopcontacten die leiden weet ik niet.

In zoverre ik er iets van begrijp zijn er dus 14 verschillende elektriciteitskringen aanwezig in het flatje. Daarnaast mag je een kring met een zekering van 16 ampère belasten met 3.5 kilowatt (= 1 elektrische brouwketel) en een zekering van 20 ampère mag je belasten met 4.6 kilowatt (= 2 elektrische brouwketels). Daarnaast moet je ook rekening houden met het totaal elektrische vermogen van een normale huisaansluiting. Dat is 40 ampère of 9.2 kilowatt. Een totaal gelijktijdig verbruik van 8 kilowatt is dus mogelijk onder conditie dat je beroep doet op minstens 2 en bij voorkeur 3 of 4 verschillende elektriciteitskringen. Het kan ook nuttig zijn om tijdens het verbruik van  een dergelijk groot vermogen, de wasmachine, de droogkast, de friteuse, de vaatwasser, enz. even uit te zetten.

Guppie

Gelijk heb je!!

Zeker als je zo kleine verschillen in je brouwsels kan maken, daar gaat het om bij brouwen, dingen proberen en leren.
Ik vind het wel netjes als je 3 brouwsels simultaan aan kan.

Die pannen zijn prima ik heb er ook prima brouwsels mee gemaakt, niet beter als met mijn EB en om eerlijk te zijn zijn ze ook makkelijker schoonmaken ;-)



Citaat van: Kiekeboe op 16-08-2019  12:45 uNiets is wat het lijkt. Ik brouw met (2 of) drie van die elektrische kookketels van 27 liter tegelijk, nadien gaan ze in (2 of) drie afzonderlijke filterkuipen en plaats tenslotte de brouwsels ook in drie afzonderlijke vergistingsvaten. Het gaat echter niet om verschillende brouwdagen. Alles gebeurt simultaan.

De redenen waarom ik drie kleine ketels i.p.v. één grote ketel, gebruik zijn divers:

- Ik heb die brouwspullen nu eenmaal en ze zijn nog niet versleten.

- Grote ketels zijn veel zwaarder en ze moeten tijdens het brouwproces een aantal keren van plaats veranderen. Door te werken met kleine ketels en vergistingsvaten hoef ik nooit meer dan 30 kg te tillen. Kleine ketels en vaten zijn ook makkelijker te poetsen. Makkelijker opbergen van het materieel is ook een argument. 

- Ander probleem is dat je bij grote brouwketels en dito vaten moet gaan werken met vaste leidingen, pompen, kranen en filters. Ik heb geen idee hoe dat je die dingen ooit nog behoorlijk proper krijgt na gebruik. Nu beperk ik het gebruik van leidingen en kranen zoveel mogelijk.

- Meestal brouw ik in de drie ketels exact hetzelfde bier. Het leuke aan deze werkwijze met drie ketels is ook dat je kan experimenteren. Als je bij één brouwsel iets aan de receptuur of werkwijze of ingrediënten verandert dan heb je aan de andere twee brouwsels leuk vergelijkingsmateriaal om het effect te kunnen zien of proeven.



Kiekeboe

Citaat van: Guppie op 16-08-2019  14:33 uGelijk heb je!!

Zeker als je zo kleine verschillen in je brouwsels kan maken, daar gaat het om bij brouwen, dingen proberen en leren.

Tja, als je lekker en goedkoop bier wil, moet je naar de supermarkt gaan en niet zelf gaan brouwen. De zin van het hobbybrouwen ligt in de activiteit van het brouwen zelf en niet in het resultaat. De grote commerciële brouwerijen hoeven geen schrik te hebben van hobbybrouwers.

CiteerIk vind het wel netjes als je 3 brouwsels simultaan aan kan.

Een brouwdag met drie ketels duurt precies even lang (8 uur) als een brouwdag met één ketel. Ondertussen moet je wel wat geconcentreerder bezig zijn. Daarenboven hoef ik mijn flatje achteraf slechts één keer te poetsen in plaats van 3 keer.  Tenslotte als er bij één van de 3 brouwsels iets mis zou lopen, dan is 2/3e van het geleverde werk nog niet verloren.

CiteerDie pannen zijn prima ik heb er ook prima brouwsels mee gemaakt, niet beter als met mijn EB en om eerlijk te zijn zijn ze ook makkelijker schoonmaken ;-)

Wat is een EB?


Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 16-08-2019  15:35 uWat is een EB?

Dat is een afkorting voor Arsegan Easybrew, een brouwautomaat.

Kiekeboe

Dan iets over het afwegen, verpakken en bewaren van ingrediënten.

Verpakkingen gebeuren telkens in hoeveelheden voor 20 liter bier.
 
- Gerst en tarwe worden afgewogen, verpakt in plastic zakjes, geseald maar niet vacuüm getrokken, daarna opgeborgen in een plastic opbergbox, gewikkeld in een keukenhanddoek gewassen op 60°C voor bescherming tegen het licht en vervolgens bewaard op omgevingstemperatuur (tussen 8 en 25°C).

- Korrelgist wordt bewaard in de koelkast (tussen 2 en 6°C).

- Hop (pellets of gedroogde bloemen) wordt afgewogen, vervolgens verpakt in hopzakjes, vervolgens vacuüm getrokken en geseald in plastic zakjes, vervolgens bewaard in een diepvriezertje (boven vergistingkast in slaapkamer) op -18°C.



Kiekeboe

Dan iets over het  reinigen en desinfecteren van allerlei brouwspullen.

- Brouwvaten, emmers en vergistingsvaten reinig ik na gebruik met een zacht doekje en een sopje met warm water met gewoon huishoudelijk afwasmiddel, vervolgens grondig spoelen. Vlak voor (nieuw) gebruik worden die spullen ontsmet met een mengsel van puro oxi (variant chemipro oxi maar goedkoper).

- Allerlei slangetjes worden gespoeld na gebruik en (aan de binnenkant) schoongeveegd met een elektriciteitsveer + omgebogen paperclip + stukje keukenpapier. Voor gebruik gespoeld met een mengsel van puro oxi en warm water.

- Kraantjes worden na gebruik gespoeld met warm water en voor gebruik gespoeld met warm water + puro oxi en op het allerlaatst moment ook nog eens ontsmet met een sproeifles met alcohol.







Jacques

Dat is geen vakantieflatje meer, maar een vakantiebrouwerijtje!  :)

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 16-08-2019  23:17 uDat is geen vakantieflatje meer, maar een vakantiebrouwerijtje!  :)


Bwoah, ik amuseer me er wel mee, maar behalve een bierbrouwerijtje is het vakantieflatje ook een kaasmakerijtje. Ik verwerk er per 'kaasmaakdag' ongeveeer 60 liter rauwe melk (rechtstreeks gekocht bij de boer in de buurt) tot 6 / 8 kg goudse kaas. Maar dat onderwerp hoort niet thuis op dit forum en laat ik verder maar achterwege.







Neetje

Je hebt nu een mooi topic voor een beginnend hobbybrouwer die geen kamer of schuur over heeft.
Ziet er goed uit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.