Kiekeboe

Gestart door Kiekeboe, 15-08-2019 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiekeboe

Citaat van: Ronnie op 25-09-2019  11:19 uOei! Da's toch koud zunne!

Noteer dat de beste hoppen niet te ver van de kust groeien, waar het klimaat een pak milder is.
Voorbeelden: Poperinge.

Zelfs Pajottenland is pak zachter dan  The Ardens!

In de Ardennen zal ie veel later rijp zijn, mogelijks tot het al vriest.
Anderzijds heb je nu natuurlijk de opwarming van de aarde die in je voordeel speelt.

Dus dit jaar en volgende zou dat best kunnen lukken, je kan maar proberen. En hopelijk zal dat on 2050 niet meer lukken en maak ik me geen zorgen meer over want dan zou ik al veel jaren onder de zoden moeten liggen.

Citaat van: middelaersch op 25-09-2019  19:52 uIn Beieren wordt heel veel hop gekweekt, o.a. in de Hallertau halverwege Nürnberg en München. Daar zijn de heuvels ook meer dan 500 m hoog, een echt landklimaat daar.
Dus ik denk dat je in de Ardennen op 500 meter ook wel hop kunt kweken.

Ik zou hem wel zo snel mogelijk planten, dan kan hij nog een beetje wortelen voor de winter.

Citaat van: tdp op 25-09-2019  20:59 uDat gebied ligt ook weer meer zuidelijk, waar het gemiddeld warmer is.

Hmm, tja, we zullen wel zien. Ik ben van plan om het zondag of maandag te planten. Ik ga het zeker niet proberen overwinteren binnenshuis, want dat gaat volgens mij nog minder lukken.

Het plantje is een plantje en geen wortelstok. Dus ik veronderstel dat als ik het met de potgrond en al mee plant dat het de winter wel zal overleven wat wortels betreft.

Het ergste wat me kan overkomen is dat het plantje zo happy is dat het volgend seizoen 9 meter gaat groeien. Dan heb ik gegarandeerd een hoop problemen met medeëigenaars van het flatgebouw.  Ik hoop dat het de winter overleeft en dat het volgend seizoen een stuk zal willen opklimmen via het prieeltje dat je hoger op de foto ziet.

De bedoeling is niet om zelfvoorzienend te zijn (op hoppig vlak). Eerder dat het plantje een decoratieve, informatieve of educatieve functie zou kunnen hebben voor vrienden en familie die op bezoek komen en enige intresse betonen voor het bierbrouwproces en alles wat daar mee te maken heeft.

Om dezelfde reden (decoratief/informatief) wil ik komend voorjaar ook wel eens zomergerst proberen zaaien in een bloemblak op het terras waar dit jaar viooltjes in stonden (zie foto). Ik heb via google echter geen voorbeelden gevonden van mensen die gerst proberen kweken in een bloembak op een terras van een appartementsgebouw. Voorbeelden van allerlei siergrassen in een bloempot heb ik wel gevonden.






middelaersch

Citaat van: tdp op 25-09-2019  20:59 uDat gebied ligt ook weer meer zuidelijk, waar het gemiddeld warmer is.

Landklimaat: in de zomer is het er gemiddeld wat warmer, in de winter kouder.

marnox

Citaat van: Kiekeboe op 21-09-2019  22:02 uVraag nr. 5 over filtermethode.

Ik heb vastgesteld dat hobbybrouwers allerlei verschillende filtermethodes gebruiken. Meest voorkomend lijkt me de hevelfilter, die in de maischketel geduwd wordt. Daarnaast is er het overscheppen of overpompen van het beslag naar een (afzonderlijke) filtervat (of filteremmer zoals ondergetekende toepast), dan heb je hobbybrouwers die een binnenketel met gleuven of perforaties bezigen die na het maischen uit de kookketel getakeld wordt -met variant filterzak. Wat zijn de voor- of nadelen van de gebruikte methodes? Heeft dat dan invloed op het brouwzaalrendement?

Nog een optie: de filterheks. Een flexibele spiraal waarbij tussen de omwentelingen van de spiraal door het plaatsen allemaal kleine sleufjes ontstaan. Het is daarmee een soort van "hevelfilter plus" als je het mij vraagt.

Matmill maakt er eentje:





Maar je kan ze ook krijgen op AliE:
https://www.aliexpress.com/item/32962319962.html?spm=a2g1y.12024536.productList_15280930.pic_4

ciesvandekwis

Een bezige bij ben je wel, Kiekeboe! En als je een wat simpelere versie brouwsoftware wilt, kijk dan even naar de Brouwplanner van Ronnie. Ik gebruik die ook nog altijd, een eenvoudige excel waar je zelf ook hoppen etc kunt toevoegen.
https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/1171-brouwplanner-v6-0-handleiding/&pageNo=1

En woeha, nog een kaasmaker op het forum. Daar word ik blij van. Al eens met rood- en blauwschimmels gewerkt? Zeker eens doen, staat op het NL kaasforum, ik veronderstel dat je daar ook al een profiel hebt? https://zelfkaasmaken.forum2go.nl/viewtopic.php?f=10008&t=1521&p=35111&sid=9dd5e1594e535031c31ed9af62c62a4c#p35111

Kiekeboe

Citaat van: marnox op 26-09-2019  14:41 uNog een optie: de filterheks. Een flexibele spiraal waarbij tussen de omwentelingen van de spiraal door het plaatsen allemaal kleine sleufjes ontstaan. Het is daarmee een soort van "hevelfilter plus" als je het mij vraagt.


Ja, ik had die dingen ook al zien staan op de website van Brouwmarkt, maar ik had me nog niet gerealiseerd (tot voor de post van Neetje hierboven) dat je ze ook kon gebruiken zonder hevel, maar rechtstreeks aansluiten op een kraantje in het maischvat (of de filterkuip).

Vreemde naam trouwens voor dit brouwattribuut. Bij een 'heks' denk ik aan een dame op leeftijd, met een kromme haakneus + wrat, die op een bezem door de lucht vliegt. Wat het verband is met dit brouwattribuut zie ik voorlopig niet. Mogelijks verwijst de naam naar een hexagram, dan is er misschien wel (met de nodige fantasie) enig verband te bedenken, maar dan zou het een filterhex moeten zijn, i.p.v. een filterheks.

In zoverre ik kan afleiden uit allerlei foto's is het eigenlijk een veer die als je ze plooit in een cirkel aan één kant een beetje open gaat staan. Klopt dat?

Misschien zal ik in de toekomst zo'n filterheks ook eens uit proberen, maar dan niet in de maischketel maar in de filterkuip. (Omdat ik de maischketel ook gebruik als kookketel en ik de maischketel poets tijdens filteren.). Heeft een filterheks voordelen tgo een filterplaat? Is het een goed idee om zo'n filterheks te gebruiken in combinatie met een filterplaat? Hoe krijg je zo'n filterheks weer proper na gebruik?



Kiekeboe

Citaat van: ciesvandekwis op 26-09-2019  15:50 uEen bezige bij ben je wel, Kiekeboe! En als je een wat simpelere versie brouwsoftware wilt, kijk dan even naar de Brouwplanner van Ronnie. Ik gebruik die ook nog altijd, een eenvoudige excel waar je zelf ook hoppen etc kunt toevoegen.
https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/1171-brouwplanner-v6-0-handleiding/&pageNo=1

Aha, dat is misschien interessant. Ik heb de link bezocht, maar ik kan niks downloaden alvorens me aan te melden op dat forum. Ik zal eens onderzoeken hoe ik dat moet doen. Ik begrijp echter niet helemaal waarom al die hobbybrouwers voortdurend op een laptop zitten te tokkelen tijdens het brouwen. Mijn moeder heeft nooit bier gebrouwen maar ze kon wel tomatensoep maken zonder computer en via mijn Afrikaanse pleegzoon heb ik geleerd dat bier brouwen en wijn maken in Afrika een huishoudelijke activiteit is n.a.v. feesten, dat doet men ginder ook al zonder computer.

CiteerEn woeha, nog een kaasmaker op het forum. Daar word ik blij van. Al eens met rood- en blauwschimmels gewerkt? Zeker eens doen, staat op het NL kaasforum, ik veronderstel dat je daar ook al een profiel hebt? https://zelfkaasmaken.forum2go.nl/viewtopic.php?f=10008&t=1521&p=35111&sid=9dd5e1594e535031c31ed9af62c62a4c#p35111

Tja, over blauwschimmelkaas. Net zoals bij mijn bierbrouwactiviteit zet ik wat betreft kaas in op één enkele eenvoudige kaas. Ik probeer dus een allereenvoudigste Gouda-kaasje te maken. Tot dusver was die kaas de ene keer te hard, de andere keer te zuur, nog een andere keer noch hard, noch zuur maar vooral smaakloos. Maar ik maak vorderingen (heel langzaam, maar toch heel zeker).

Mijn kaasmaakactiviteit is het laatste half jaar wat stilgevallen wegens gebrek aan tijd en de wijnkoelkast die ik gebruik als kaasgrot voor de rijping van de kaas (bij mij thuis en niet in het vakantieflatje) de geest gegeven had. Dat probleem is ondertussen verholpen en ik kijk uit naar enkele vrije dagen om nog eens kaas te maken.

Voor de rest maak ik me wel wat zorgen over de combinatie kaas maken en bier brouwen in mijn vakantieflatje. Temeer omdat ik een aantal attributen zowel gebruik voor bier als voor kaas en ik vernomen heb dat de melkzuurbacterie (allernoodzakelijkst voor kaas) een grote vijand is van een lekker biertje. Tot dusver heb ik nog geen problemen gemerkt. Ik maak alles zo goed als mogelijk schoon na gebruik en er zit meestal een hele tijd tussen kaas maken en bier brouwen (tussen beide activiteiten zit meestal enkele weken of maanden).

Het kaasforum waarnaar je verwijst is me bekend en ik heb er al veel van geleerd, maar ik heb er nog niks op gepost. Ik heb me enkele dagen geleden wel aangemeld omdat anders dan voorheen 'gasten' niet meer mogen meelezen zonder eerst aangemeld te zijn (een foute keuze van het beheer volgens mij, maar goed).

marnox

Tsja, waar de naam vandaan komt weet ik ook niet. De productnaam is Läuterhexe, wat letterlijk vertaald wel zoiets als filterheks is.

Wat betreft je veronderstelling over een veer: dat klopt. Je legt de heks in je maischpan of filterkuip en door de plooiing ontstaan er aan de buitenzijde allemaal kleine sleufjes, veel meer dan iemand in een zelfgemaakt hevelfilter kan maken.

Schoonmaken is overigens opvallend gemakkelijk. Ik draai de filterheks los uit de pan en spoel m af onder de kraan. Door de veer een klein beetje uit elkaar te trekken open je als het ware alle gleufjes en spoel je de boel gemakkelijk af. Als je één pan wilt gebruiken voor maisch en koken kan je de hevelfilter onder in je ene pan schroeven. Je gebruikt deze pan met daarin de filterheks dan na de maisch als filterpan. Je wort laat je overlopen in het (plastic) vat wat je nu gebruikt als filteremmer. Na leegscheppen van de maischpan haal je de filterheks eruit en gebruik je de pan om het wort in te koken.

Verstuurd vanaf mijn Mi A2 Lite met Tapatalk


Kiekeboe

Citaat van: marnox op 26-09-2019  21:43 uAls je één pan wilt gebruiken voor maisch en koken kan je de hevelfilter onder in je ene pan schroeven. Je gebruikt deze pan met daarin de filterheks dan na de maisch als filterpan. Je wort laat je overlopen in het (plastic) vat wat je nu gebruikt als filteremmer. Na leegscheppen van de maischpan haal je de filterheks eruit en gebruik je de pan om het wort in te koken.

Ja, die procedure had ik ook al overwogen. Maar als je gefilterde wort in de plastic emmer zit dan moet je die weer overkieperen in het gereinigde kookvat wat kans op oxidatie oplevert. Als je overhevelt al dan niet via een kraantje dan koelt het/het wort weer verder af alvorens het koken kan beginnen, dat mag dan ook weer niet zover ik begrijp. Maar we zien wel.

Neetje

Citaat van: Kiekeboe op 26-09-2019  20:57 uMisschien zal ik in de toekomst zo'n filterheks ook eens uit proberen, maar dan niet in de maischketel maar in de filterkuip.

Als je nu een goede filterplaat/bodem hebt dan zou ik die blijven gebruiken. Volgens mij is het makkelijker om een goed-hoog rendement te behalen met een filterplaat.

Het voordeel van een filterhexe of sleuvenpijp is dat je niet behoeft over te scheppen en sneller naar kook kunt gaan. Na de 78 graden stap, spoelen met 99 graden. Het laatste afloop bepaalt zo'n beetje start koken. Ik heb zo'n 5 verschillende filterpijpen gemaakt en daarmee geexpirimenteerd. Bij allemaal een goed rendement dus de verschillen zijn marginaal tov filterplaat. Maar alle knutsels als doel om de filteremmer/geknoei en tijdverlies te bannen.

Kiekeboe

Citaat van: Neetje op 27-09-2019  12:52 uAls je nu een goede filterplaat/bodem hebt dan zou ik die blijven gebruiken. Volgens mij is het makkelijker om een goed-hoog rendement te behalen met een filterplaat.

Het voordeel van een filterhexe of sleuvenpijp is dat je niet behoeft over te scheppen en sneller naar kook kunt gaan. Na de 78 graden stap, spoelen met 99 graden. Het laatste afloop bepaalt zo'n beetje start koken. Ik heb zo'n 5 verschillende filterpijpen gemaakt en daarmee geexpirimenteerd. Bij allemaal een goed rendement dus de verschillen zijn marginaal tov filterplaat. Maar alle knutsels als doel om de filteremmer/geknoei en tijdverlies te bannen.


Klinkt allemaal logisch. Ik zal die filterheks dan maar laten voor wat ze is.

Kiekeboe

Vandaag ben ik achter de verklaring gekomen van iets wat voor mij tot dusver een mysterie was (aha erlebnis).  Als ik spaghetti, soep, aardappelen of eieren kook, dan heb ik nog nooit de kooktemperatuur gemeten. Op de lagere school heb ik immers geleerd dat water kookt op 100°C. Ik ben er op gezag van mijn leermeester op de lagere school al mijn hele leven van uit gegaan dat dit zo was.

Bij het bierbrouwen hou ik echter de temperatuur van het beslag of het wort continu in de gaten met een sondethermometer. Het was me al vaker opgevallen dat het (proefondervindelijk vastgestelde) kookpunt van het wort ongeveer 97°C is en geen 100°C. De door mij gebezigde aanname was vervolgens dat mijn sondethermometer niet helemaal correct was. Maar aangezien ik tegenwoordig met drie ketels en drie thermometers tegelijk werk stelde ik vast dat alle thermometers niet klopten.

Ik had al wel eens ooit gehoord dat er een verband is tussen luchtdruk en hoogte en de kooktemperatuur van water maar had me nooit gerealiseerd dat het verschil zo groot kon zijn. Op de top van de Mount Everest kookt water blijkbaar al op 75°C. Dat mijn wort al begint te koken op 96 a 97° op 580 meter hoogte boven de zeespiegel blijkt dus normaal en is niet te wijten aan een defecte thermometer.





Kiekeboe

Hier is ie dan. Het eerste (?) hopplantje in volle grond in hoog België. Als het plantje de winter overleeft en de teelt een succes wordt dan staat deze regio over 200 jaar misschien internationaal bekend als een belangrijke regio voor industriële hopteelt. Historici kunnen dan via dit forum -hobbybrouwen.nl-  terug opzoeken hoe het allemaal begonnen was met één enkel plantje. Maar goed, zover zijn we voorlopig nog niet.  :)


Jacques

Veel succes toegewenst met je hopplantage.  :)

Kiekeboe

Bij gelegenheid heb ik ook eens getest hoeveel het verlies is als ik het uitgegiste bier overhevel met een automatische hevel met droesemkop naar het bottelvat.  (zie foto 1).

De hevel stopt met hevelen van zodra de hevel lucht begint aan te zuigen. In mijn installatie (gistvat uit kunststof van 30 liter) blijft er 2165 gram (water/bier/gistkoek/sediment) achter in het gistvat (zie foto 2).





Ik probeer uit te rekenen hoeveel maisch- en spoelwater ik nodig heb om uiteindelijk uit te komen op 20 liter bier, rekening houdende met het verlies aan opslorping van water door mout/tarwe, verdamping, verlies gistkoek.


Neetje

Het restant in het gistvat is bij mij verschillend. Heb een droesemkop verlaagd zodat ik tot een lager niveau kan hevelen en met een beetje schuin zetten schat ik tussen een halve en twee liter uit te komen.
Dus nooit dezelfde hoeveelheid hiero.
Deels komt dit verschil door meer of minder eiwitten mee te nemen na koken en anderzijds afhankelijk van het type gist (floculatie) en toevoegen van korrelgist of slurry opkweek.

Kiekeboe

Citaat van: Neetje op 04-12-2019  20:34 uHet restant in het gistvat is bij mij verschillend. Heb een droesemkop verlaagd zodat ik tot een lager niveau kan hevelen en met een beetje schuin zetten schat ik tussen een halve en twee liter uit te komen.
Dus nooit dezelfde hoeveelheid hiero.
Deels komt dit verschil door meer of minder eiwitten mee te nemen na koken en anderzijds afhankelijk van het type gist (floculatie) en toevoegen van korrelgist of slurry opkweek.

Ja, bij mij is de hoeveelheid bezinksel ook altijd verschillend, toch minstens als ik een ander bier probeer te brouwen. Mijn testje hierboven betrof geen uitgegist bier maar zuiver kraantjeswater. De hoeveelheid die overblijft in het gistvat werd bij deze test dus enkel bepaald door de droesemkop en het moment waarop die lucht begint te zuigen.

Het schuin zetten van het vat doe ik wel als ik van het bottelvat wil hevelen naar flesjes, maar niet als ik van het gistvat wil overhevelen naar het bottelvat, immers dan komt de gistkoek in beweging en hevel je toch weer heel wat bezinksel over naar het bottelvat en het lijkt me de bedoeling dat het bezinksel achter blijft in het gistvat.

Kiekeboe

Gisteren voor het eerst gewerkt met chemipro caustic voor het reinigen van kunststof gistvaten van 30 liter.  Daarvan een foto-verslagje.

1. We maken gebruik van een busje chemipro caustic van 400 gram. De aanbevolen hoeveelheid caustic is 1 gram per liter, dus 30 gram per gistvat. Dat meten we af met een maatlepeltje 2 x het grootste formaat maatlepeltje.



2. We volgden de veiligheidsvoorschriften op de verpakking. Dat wil zeggen gebruik maken van handschoenen en een veiligheidsbril.



3. Daarna de gistvaten (met nog wat brouwattributen erin) in het bad gezet en tot aan de rand gevuld met water met de doucheslang. Temperatuur van het water +/- 45°C. Vervolgens 1 uur laten weken (tussendoor bovendrijvende spullen nog wat onderdompelen / draaien met een houten lepel).



4. De schroefdeksels waren te groot om in het gistvat zelf te laten meeweken. Daarom hebben we gebruik gemaakt van een metselkuip om de deksels eveneens te reinigen. Voorafgaand hebben we de rubberen dichtingsringen er uit gehaald.



5. Nadat de gistvaten een uur (aan de binnenkant) hebben geweekt worden ze nog even geveegd met een zacht sponsje aan de binnenkant en aan de buitenkant, vervolgens nagespoeld met de doucheslang van het bad. Vervolgens netjes geplaatst op de rvs wandplank/rooster boven het bad om verder uit te lekken en op te drogen.



6. Zie 5. Opmerking: Totaal ongeveer 120 liter warm water verspild, alsook 120 gram chemipro caustic. Daarnaast een onbekende hoeveelheid water voor naspoelen. Vraag daarbij: Kan het ook niet met een emmertje van 5 liter oplossing waarmee je dan de vaten inwrijft met een sponsje. Hoe reinigen anderen op dit forum kunststof gistvaten?


Ansius

Houten lepel in chemipro is geen goed idee.

hansHalberstadt

Heb je geen last dat er water of agressieve stoffen/zeep tussen jouw schrootjes loopt en daarna niet meer bereikbaar is? Ik zou die randjes afkitten, bv met transparante siliconenkit.
 

Kiekeboe

Citaat van: Ansius op 01-01-2020  09:38 uHouten lepel in chemipro is geen goed idee.

Vertel verder.

Kiekeboe

Citaat van: hansHalberstadt op 01-01-2020  10:12 uHeb je geen last dat er water of agressieve stoffen/zeep tussen jouw schrootjes loopt en daarna niet meer bereikbaar is? Ik zou die randjes afkitten, bv met transparante siliconenkit.

Je bent wel heel erg nuchter en opmerkzaam op een nieuwjaarsmorgen.

Neetje

Citaat van: Kiekeboe op 01-01-2020  03:29 uTotaal ongeveer 120 liter warm water verspild, alsook 120 gram chemipro caustic. Daarnaast een onbekende hoeveelheid water voor naspoelen. Vraag daarbij: Kan het ook niet met een emmertje van 5 liter oplossing waarmee je dan de vaten inwrijft met een sponsje. Hoe reinigen anderen op dit forum kunststof gistvaten?


Je kan een vat vullen en na 10 minuten overschenken in 2e vat enz. Tussentijds beginnen met 1e vat reinigen.

Ik maak altijd gebruik (na omspoelen) van verneveling/plantenspuit om te weken en te reinigen en reinig met een zachte spons icm emmertje warme zeepoplossing. Daarna goed spoelen.
=> (Meest belangrijke is het droog wegzetten)

Ansius

Citaat van: Kiekeboe op 01-01-2020  11:05 uVertel verder.

Chemipro is ongeschikt voor hout.
Lepel zou ik niet meer gebruiken om te brouwen.

hansHalberstadt

Citaat van: Kiekeboe op 01-01-2020  11:05 uVertel verder.
Houten lepel is gemaakt van materiaal wat ooit levend is geweest en Chemipro heeft als werking om levend materiaal op te lossen. Dat lijkt me wel voldoende aanknopingspunt. Je kunt hem wel gebruiken, maar dan wordt hij steeds kleiner. 

Sander van Dijk


Citaat van: Kiekeboe op 01-01-2020  03:29 uTotaal ongeveer 120 liter warm water verspild, alsook 120 gram chemipro caustic. Daarnaast een onbekende hoeveelheid water voor naspoelen. Vraag daarbij: Kan het ook niet met een emmertje van 5 liter oplossing waarmee je dan de vaten inwrijft met een sponsje. Hoe reinigen anderen op dit forum kunststof gistvaten?

Ik reinig mijn kunststof gistvat na de vergisting met heet water, een zacht sponsje en Dreft. Daarna maak ik het gistvat goed droog. Het vat is dan huishoudelijk schoon.

Tijdens het de volgende keer brouwen (maischen) stoom ik mijn gistvat ca 20 minuten uit. Daarna is ook de lucht van de vorige vergisting verdwenen.

Op deze manier verbruik ik maar weinig water en schoonmaakmiddelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.