Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwproductie bedrijf opzetten in Turkije  (gelezen 2535 keer)

Offline ctas

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brouwproductie bedrijf opzetten in Turkije
« Gepost op: 15-08-2019 13:27 u »
Hallo dames en heren,

Mijn naam is Cahit Tas. Na 38 jaar in Nederland gewerkt te hebben, besloot ik de grootste gedeelte van mijn tijd in mijn geboorteland in Turkije door te brengen.

Ik ben wijn en bierdrinker. In Turkije een halve liter bier kost minimaal Ä 2 in de winkel. Een simpel fles wijn kost Ä 8.
Erg duur dus door geheven belasting. Daarom ben ik begonnen met zelf maken van bier en wijn. De basisproducten (zoals wijn en bierkits) komen uit het buitenland. Turkije staat wat dit betreft nog in kinderschoenen maar er is een enorme markt voor zelf brouwen in Turkije met 80 miljoen inwoners.

Ik wil hier een productie- en verkoopbedrijf opzetten voor zelf brouwen van wijn en bier. Basis ingrediŽnten zijn hier ruim aanwezig en goedkoop. Om een voorbeeld te geven: 1 kg gerst kost 30 Eurocent. Ik heb wel de nodige kapitaal hiervoor maar niet de inhoudelijke kennis en ervaring!
Ik ben dus op zoek naar gedreven brouwers die de nodige kennis hebben.
Kortom het gaat om het samen opzetten van een commercieel productielijn voor allerlei producten die nodig zijn voor zelf maken van wijn en bier in Turkije!
Voel je je geroepen, aarzel dan niet om mij een mail te sturen over je kennis en inzet. cahit@ctas.nl. Tel: 0631901900.
Ik zal zeker contact opnemen met serieuze reacties.

Alvast mijn dank!
Cahit Tas

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline SVB

• Vol lid
Re: Brouwproductie bedrijf opzetten in Turkije
« Reactie #1 Gepost op: 15-08-2019 17:19 u »
Ik vraag me af of je wel zoveel kennis van anderen nodig hebt, pak het assortiment van Braumarkt of Brouwland er bij en zie of je de basisspullen in Turkije kan regelen.

Klein beginnen, handjevol soorten pannen, gistvaten, soorten mout, gist en hop.
Eventueel zo verpakken als brouwbroeders, dus al kant en klaar en gaan met die banaan!

Boeiender lijkt mij: mag je wel zelf brouwen in Turkije? Werkelijk geen idee hoor...

Offline ctas

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 15-08-2019 18:39 u »
Ik vraag me af of je wel zoveel kennis van anderen nodig hebt, pak het assortiment van Braumarkt of Brouwland er bij en zie of je de basisspullen in Turkije kan regelen.

Klein beginnen, handjevol soorten pannen, gistvaten, soorten mout, gist en hop.
Eventueel zo verpakken als brouwbroeders, dus al kant en klaar en gaan met die banaan!

Boeiender lijkt mij: mag je wel zelf brouwen in Turkije? Werkelijk geen idee hoor...

Hartelijk dank voor je reactie SVB,

In Turkije mag je per jaar 365 liter per persoon bier of wijn maken voor eigen gebruik. Dit moet voldoende zijn voor hobbyisten.

Ik wil professioneel beginnen en daarom wil ik het wil niet opnieuw hoeven uit te vinden. Er is genoeg kennis en ervaring in Nederland en BelgiŽ. Basisproducten zijn in Turkije wel aanwezig maar het gaat vooral om gemakkelijker maken van het bier en wijn brouwen, dus kant en klare bier en wijnkits ontwikkelen en aanbieden.

Importeren van ontwikkelde ingrediŽnten uit buitenland is erg ingewikkeld en kostbaar.
Daarom wil ik in Turkije een eigen productiebedrijf opzetten. Hiervoor heb ik een of meerdere compagnons nodig die kennis en ervaring hebben om op locatie de nodige producten te ontwikkelen en te produceren voor zelf bier en wijn brouwers.

Belangstellenden zijn van harte welkom!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 15-08-2019 19:30 u »
Voel je je geroepen, aarzel dan niet om mij een mail te sturen over je kennis en inzet. cahit@ctas.nl. Tel: 0631901900.
Ik zal zeker contact opnemen met serieuze reacties.

Als je serieuze plannen hiervoor hebt, kun je natuurlijk eens met Brauwmarkt contact zoeken en kijken of je een soort van depandance kunt neerzetten in Turkije...  een soort van 'bira pazarı'  :D :brouwen:

Offline Irukandji

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #4 Gepost op: 15-08-2019 20:19 u »
Allereerst ben ik wel benieuwd naar het waarom. Turkije en dus Turken zijn moslims en naar mijn weten mogen moslims geen alcohol. Verbeter me als het niet zo is maar denk dat daarom de markt daar te klein is op dit moment. Ik ben er geweest (meerdere maanden) en er mocht toen alleen aan toeristen alcohol verkocht worden

Offline Pieter1954

• Senior lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 15-08-2019 21:10 u »
Ik kwam 35 jaar geleden met enige regelmaat in JordaniŽ. In Amman stond toen de grootste brouwerij van Amstel!

Offline Puck

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 15-08-2019 21:25 u »
Allereerst ben ik wel benieuwd naar het waarom. Turkije en dus Turken zijn moslims en naar mijn weten mogen moslims geen alcohol. Verbeter me als het niet zo is maar denk dat daarom de markt daar te klein is op dit moment. Ik ben er geweest (meerdere maanden) en er mocht toen alleen aan toeristen alcohol verkocht worden

Kent u Efes? Lees dit eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bier_in_Turkije

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 15-08-2019 23:19 u »
Als je serieuze plannen hiervoor hebt, kun je natuurlijk eens met Brauwmarkt contact zoeken en kijken of je een soort van depandance kunt neerzetten in Turkije...  een soort van 'bira pazarı'  :D :brouwen:
Zou mooi zijn als ze hem advies willen geven zonder er zelf belang bij te hebben. Bij veel bedrijven werkt het echter niet zo. Die willen je wel advies geven als ze er zelf een aandeel in krijgen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 15-08-2019 23:25 u »
Zou mooi zijn als ze hem advies willen geven zonder er zelf belang bij te hebben. Bij veel bedrijven werkt het echter niet zo. Die willen je wel advies geven als ze er zelf een aandeel in krijgen.

Kennis vergaren kost tijd en geld... Raar dat mensen die dat gedaan hebben daar wat voor terug willen... :nut: :nut: :nut:

Offline Irukandji

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #9 Gepost op: 16-08-2019 06:41 u »
Kent u Efes? Lees dit eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bier_in_Turkije

Ah gelezen, helemaal duidelijk, bedankt. Is mijn kennis weer wat vergroot

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 16-08-2019 08:00 u »
Kennis vergaren kost tijd en geld... Raar dat mensen die dat gedaan hebben daar wat voor terug willen... :nut: :nut: :nut:
De zakenwereld bestaat  helaas nu eenmaal voor 90% of meer uit mensen die alleen kijken hoe ze er zelf beter van worden. Zelfs veel mensen die miljoenen verdienen gunnen anderen nog steeds niets. Leven en overleven, zo werkt de natuur overal. Maar er zijn er wel die er anders over denken gelukkig.   

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij Ďt Ernhems Nat
« Reactie #11 Gepost op: 16-08-2019 09:35 u »

Gelukkig is dit mooie forum gratis, en een goed voorbeeld dat die kennis ook gedeeld kan worden  :weetbeter:

William

Offline SVB

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 16-08-2019 09:41 u »
Gelukkig is dit mooie forum gratis, en een goed voorbeeld dat die kennis ook gedeeld kan worden  :weetbeter:

William

Correct maar het doel van dit forum is niet om geld te verdienen maar om kennis te delen.
Zijn doel is wel degelijk om geld te verdienen, dus is het ook niet zo gek als andere mensen daar betaald voor krijgen. Altijd zo wonderlijk, kennis moet maar gratis zijn ‘ja, maar jij weet het toch? Dan kan je het mij toch vertellen’.

Overigens is mijn opmerking niet aan ctas gericht, geen idee hoe hij er in staat, maar gewoon op de discussie over gratis kennis.

Offline Brouwerij De Stichting

• Junior lid
  • **
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #13 Gepost op: 16-08-2019 09:45 u »
Misschien geeft iemand belangeloos helpen wel meer voldoening dan er geld voor krijgen.

Offline SVB

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 16-08-2019 10:14 u »
Misschien geeft iemand belangeloos helpen wel meer voldoening dan er geld voor krijgen.

Ow zeker waar en dat moet ieder voor zichzelf weten... maar die standaard aanname dat mensen geen geld mogen verdienen enkel omdat ze kennis delen, jeuk krijg ik ervan.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 16-08-2019 16:36 u »
Het komt ook nog wel eens voor dat mensen belangeloos hun kennis en energie steken in iets beschikbaar maken voor anderen die dan vervolgens commercieel ermee vandoor gaan. (ik ken wel een voorbeeld op software gebied wat via dit forum speelde) Iedereen kan voor zichzelf wel aangeven wat fair is en wat niet , dus ben het wat dat betreft wel met SVB eens. Op het forum is het doel vooral gratis kennis delen die dan vervolgens hobbymatig gebruikt wordt.

Dus niet fair:
commercieel gebruiken van gratis geleverde kennis en inzet die het doel had hobbymatig gedeeld te worden.

Mooi gebaar:
kennis aanleveren vanuit commercieel opgesteld bedrijf aan hobbyisten, zoals Oscar zijn brouwerij.

Vaak zijn er andere redenen om iets belangeloos te delen, bv voldoening. Psychologie was achteraf misschien toch wel een leuk vak geweest.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #16 Gepost op: 19-08-2019 12:26 u »
Als ik het goed lees betreft het hier het opzetten van een bedrijf.
En de bedoeling is dat dit bedrijf geld genereert ofwel er moeten producten verkocht gaan worden met winst.
Om zoiets in goede banen te leiden kan je gebruik maken van bedrijven die je hierin kunnen begeleiden.
Het eerste wat je zult moeten gaan maken is een bedrijfsplan waarin het een en ander opgenomen moet worden.
Een van die dingen zijn de producten die je wilt gaan verkopen. En verder een marketingplan (4P's) om de zaak op te starten.
Met dit bedrijfsplan kun je gelijk bij een bank aan knoppen voor vreemd vermogen.
tip : pak dit planmatig aan mbt deskundige hulp

Tags: