Hoe neem je een sample uit een kunststof gistvat

Gestart door JasperB, 14-08-2019 16:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerwaldonk

Wat doen jullie hier toch allemaal zo ingewikkeld over. Gewoon je gistvat even openmaken en met een ontsmette pipet een druppel of 2 uitnemen en op de refractometer leggen. Echt een fluitje van een cent.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-08-2019  22:46 uWat doen jullie hier toch allemaal zo ingewikkeld over. Gewoon je gistvat even openmaken en met een ontsmette pipet een druppel of 2 uitnemen en op de refractometer leggen. Echt een fluitje van een cent.
Vooral tegen het einde van de gisting betekent het openmaken van je gistingsvat dat er zuurstof inkomt. En als je dan nog 2 weken moet wachten met bottelen omdat je SG nog langzaam zakt, dan lost die zuurstof wel op in je bier en geeft een kortere bewaartijd voor je bier. (sneller over de top). Mijn doel is dus om het vat niet te openen. Vat openen betekent ook dat je dat niet te vaak wilt doen, dus maakt het lastiger om te bepalen of je SG nog afneemt tgv meetfouten kun je al snel de ene keer een SG puntje hoger meten dan de andere keer. een continue meting geeft dan veel meer informatie.
Zie bv bijgaand plaatje van een onderistend bier wat ik heb gevolgd met refractometer en slangetje om monsters door te nemen en parallel daaraan een meting via koolzuurvolume meten.
Verticaal zie je de vergiste suiker berekend.
Vooral tegen het einde gaat het nog maar heel langzaam. Dan zie je dat de refractometer (rode puntjes) toch lastig te beoordelen is of er nog gisting is omdat je minder meetpunten hebt, terwijl een continue meting van koolzuur een veel betrouwbaarder beeld geeft wanneer de gisting is afgelopen. Op basis van de rode puntjes had je kunnen concluderen om op dag 14 te gaan bottelen, maar feitelijk was de gisting nog lang niet afgelopen. Mijn voorkeur gaat dus uit naar continue CO2 meting.



brouwerwaldonk

Uw uitleg is wel heel onderbouwd, maar zuurstof toename in het bovendeel door even het vat open te doen is volgens mij verwaarloosbaar want volgens mij worden daarmee enkele nieuwe cellen gevormd die die zuurstof direct verwerken.
Wat met de zuurstof toename bij het bottelen volgens mij honderd keer meer.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 17-08-2019  10:16 uUw uitleg is wel heel onderbouwd, maar zuurstof toename in het bovendeel door even het vat open te doen is volgens mij verwaarloosbaar want volgens mij worden daarmee enkele nieuwe cellen gevormd die die zuurstof direct verwerken.
Wat met de zuurstof toename bij het bottelen volgens mij honderd keer meer.

Zuurstof is niet de enige factor die de gist nodig heeft om te groeien. Daarvoor zijn ook voedingstoffen nodig. Tegen het einde van de vergisting zijn de aminozuren, suikers en mineralen die de gist nodig heeft verbruikt. Er is dan geen nieuwe groei meer door zuurstofopname.

hansHalberstadt

Mee eens. En daarom is het bij bottelen met bottelsuiker ook niet zo erg om wat zuurstof te hebben. die wordt door de aanwezige suikers snel weer verwerkt, maar als de suikers op zijn aan het einde van de hoofdgisting wil je geen zuurstof als die bij gebrek aan suikers niet goed verwerkt kan worden en dan kans krijgt om je bier te oxideren.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-08-2019  11:41 uMee eens. En daarom is het bij bottelen met bottelsuiker ook niet zo erg om wat zuurstof te hebben. die wordt door de aanwezige suikers snel weer verwerkt, maar als de suikers op zijn aan het einde van de hoofdgisting wil je geen zuurstof als die bij gebrek aan suikers niet goed verwerkt kan worden en dan kans krijgt om je bier te oxideren.

Een heel klein beetje zuurstof bij het bottelen kan niet zo veel kwaad als je vitale gist is. Het beste is echter zo veel mogelijk zuurstofopname te beperken bij het bottelen.

middelaersch

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-08-2019  22:46 uWat doen jullie hier toch allemaal zo ingewikkeld over. Gewoon je gistvat even openmaken en met een ontsmette pipet een druppel of 2 uitnemen en op de refractometer leggen. Echt een fluitje van een cent.

Ik maak mijn vat niet open. Met een kraantje een beetje aftappen stelt ook niks voor.
Dat heeft mijn voorkeur ivm minder besmettingsgevaar en de zuurstofproblematiek zoals hierboven beschreven.

Serge VL

Citaat van: Davester op 16-08-2019  22:09 uEn betekent dit dat het te gebruiken is voor onze hobby, of beter ver van weg blijven :nut:
100% bruikbaar

Davester

Citaat van: Serge VL op 18-08-2019  11:57 u100% bruikbaar

Thanks, is de AC tion toch nog ergens goed voor :P

hansHalberstadt

Citaat van: Davester op 18-08-2019  13:47 uThanks, is de AC tion toch nog ergens goed voor :P
Ik gebruik wel meerdere dingen van de Action bij het brouwen, bv soliconen bakmatjes voor maken van afsluitringetjes, elastiekjes etc. bioethanol om te desinfecteren (na het een keer over te destileren om de bitterstof eruit te halen) maar dus niet waar ze oorspronkelijk voor verkocht worden. 

Davester

Citaat van: hansHalberstadt op 18-08-2019  14:39 uIk gebruik wel meerdere dingen van de Action bij het brouwen, bv soliconen bakmatjes voor maken van afsluitringetjes, elastiekjes etc. bioethanol om te desinfecteren (na het een keer over te destileren om de bitterstof eruit te halen) maar dus niet waar ze oorspronkelijk voor verkocht worden.

JA die bio-ethanol heb ik ook gekocht, waar gebruik je die voor?
Die moet je terug verdunnen met water tot 70% toch?

hansHalberstadt

Citaat van: Davester op 21-08-2019  14:53 uJA die bio-ethanol heb ik ook gekocht, waar gebruik je die voor?
Die moet je terug verdunnen met water tot 70% toch?
Klopt 70% is beste verdunning om te desinfecteren, bv slangetjes thermometer etc. doe ik met een nevelspuitje met 70%. in die bioethanol zit echter een sterke bitterstof (als waarschuwing dat het niet drinkbaar is) in hele kleine hoeveelheden niet erg, maar ik heb zelf de mogelijkheid om het een keer te destilleren, dan blijft de bitterstof achter en heb je smaakloze alcohol voor ontsmetten (nog niet om te drinken natuurlijk !!!)
 

Rinus

Citaat van: hansHalberstadt op 14-08-2019  21:47 uhttps://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-36293.html
Washcat desinfectie spray

L-(+)-melkzuur, waterstofperoxide

Biocide

TheOxide Holding B.V.

1-9-2025

Ik heb dit bij de AC tion gekocht, Euro 2,50 ongeveer voor de spuitflacon, het ruikt wel een beetje onaangenaam zurig vind ik, maar ik neem aan dat het doet wat het beloofd; ontsmetten bacterie en gist doden...

Maar het bestaat uit 1% waterstof peroxide en 1% melkzuur, dan neem ik aan dat de rest water is?!
Dan kan ik dat toch voor een fractie van de € 2,50 gemakkelijk zelf samenstellen? Of zie ik iets over het hoofd?

hansHalberstadt

Daarom kan zelfs de Action hier nog iets aan verdienen. Vroeger had je allerlei wondermiddeltjes die mensen zelf maakten uit de grondstoffen. Nu doen allerlei aanbieders dat voor je voor tientallen keren de kostprijs. Kijk maar eens wat een kilo ascorbinezuur kost en een doosje vitamine C tabletjes.

JasperB

Citaat van: Jacques op 14-08-2019  22:44 uWat is de inhoud van je kunststof gistvat? Als je zo'n 20 liter brouwt zou je de weegmethode kunnen overwegen. Het gistvat hoeft dan niet open.
Het vat is 30 liter. Wil ongeveer 20 liter gaan brouwen.

Biertje1985

Citaat van: hansHalberstadt op 29-08-2019  21:36 uDaarom kan zelfs de Action hier nog iets aan verdienen. Vroeger had je allerlei wondermiddeltjes die mensen zelf maakten uit de grondstoffen. Nu doen allerlei aanbieders dat voor je voor tientallen keren de kostprijs. Kijk maar eens wat een kilo ascorbinezuur kost en een doosje vitamine C tabletjes.
Zou het echt goed werken? Lijkt mij een zwakke concentratie. 1% melkzuur en 1% waterstofperoxide

Wellicht kunnen we een algemeen topic maken over (alternatieve) desinfectiemiddelen die werken.

hansHalberstadt

Citaat van: Biertje1985 op 17-09-2019  15:32 uZou het echt goed werken? lijkt mij een zwakke concentratie. 1% melkzuur en 1% waterstofperoxide

Wellicht kunnen we een algemeen topic maken over (alternatieve) desinfectiemiddelen die werken.

Ik zou het er zelf niet op gokken. Hooguit om een aanrechtblaadje te reinigen, maar niet om op te vertrouwen als echt desinfectiemiddel. 

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 17-09-2019  15:32 uZou het echt goed werken? Lijkt mij een zwakke concentratie. 1% melkzuur en 1% waterstofperoxide

Wellicht kunnen we een algemeen topic maken over (alternatieve) desinfectiemiddelen die werken.

Daar hoeven we geen algemeen topic voor te maken. Die middelen zijn er altijd geweest maar hebben hun nadelen.
Alcohol - duur
Chloorhoudende middelen - moeten goed nagespoeld worden en milieubelastend

Zie ook
https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/overzicht_reinigingsmiddelen_en_desinfectantia_v22122017.pdf


Overigens is er al heel, heel en echt heeeeel veel geschreven over reinigings- en desinfectiemiddelen. Veel van deze topics zijn getagd reinigen/desinfecteren

JasperB

Citaat van: Davester op 14-08-2019  20:14 uWij gebruiken ook het kraantje, de gistslurrie blijft er wel onder kraanniveau.
Daarna kraantje wel ff reinigen en ontsmetten, we gebruiken daarvoor een simpel ontsmetmiddel van dn AC tion.
Ben ook langs de a c t i o n gegaan!
Stinkt wel dat spul. Spuit je het er gewoon in en thats it? Staat op dat je het niet na hoeft te spoelen maar het ruikt best sterk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.