Magneetroerder zelfbouw

Gestart door Silverbullet, 02-03-2006 11:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silverbullet

Misshien een leuke link voor de zelfbouwers onder ons

LINK



link werkend gemaakt

Herman


Edgar

Zelf maken is geweldig, en wie het wil doen moet het doen, maar bij deze de tip dat je magneetroerders regelmatig op ebay en Marktplaats kunt vinden, voor relatief weinig geld. Zoek bijv. op Ikamag.

Albertus

Mede naar aanleiding van deze draad heb ik een magneetroerder gemaakt.
Natuurlijk is een (gebruikte) professionele roerder beter, maar dat komt wel als het systeem me bevalt.

Er zijn ook hobbybrouwers die elke cent moeten omkeren en dan is dit toch een heel mooie manier.
Kosten: € 0,00
(pc-ventilator, kapotte harde schijf, restje plexiglas, paar boutjes. Als voeding gebruik ik nog een goedkope regelbare voeding http://www.baco-army-goods.nl/product_1390.html , maar wanneer deze giststarter lukt, gebruik ik een oude stekkervoeding van 12 volt en een potmeter (50 ohm, 2 watt) die ik nog heb liggen).

Roervlooien van 2 en 3 cm kun je op maximale snelheid laten draaien, met die van 5 cm moet je iets voorzichtiger zijn.
De foto is gemaakt met een roervlo van 5 cm.

Bert




Henielma

Ziet er goed uit. Het is een flinke vortex. Welke stroom en spanning staat erop? Met andere woorden wat is het vermogen?

RobinB

Ziet er mooi uit bert!
Heb je misschien ook nog meer foto's om er een mooie "how-to" van te maken?

Albertus

Citaat van: Henielma op 25-01-2009  12:47 uZiet er goed uit. Het is een flinke vortex. Welke stroom en spanning staat erop? Met andere woorden wat is het vermogen?

Het ventilatortje is 2 watt, maar draait op de foto bij 5 volt en 0,18 A (0,9 watt).

Bert

Albertus

Citaat van: RobinB op 25-01-2009  13:03 uHeb je misschien ook nog meer foto's om er een mooie "how-to" van te maken?

Wanneer de starter klaar is, zal ik wat foto's plaatsen en wat zaken vermelden waar ik tegenaan ben gelopen.

Bert

René K

Ziet er leuk en interessant uit Albertus.

Ben nieuwsgierig naar de overige foto's en je verhaal erbij.

Albertus

Hierbij een foto van de magneetroerder zelf.
De constructie is, zoals je ziet, vrij simpel.



Nog een bouwbeschrijving op Internet plaatsen lijkt mij water naar de zee dragen. Tik in een zoekmachine "magnetic stirplate" in, eventueel met "homemade" er bij en je hebt tientallen uitgebreide reportages. Voorbeelden:
http://www.homebrewtalk.com/f51/homemade-stir-plate-lessons-learned-tips-64365/

http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Cat/0/Number/5978630
http://brewiki.org/StirPlate

Hoe kom je aan materiaal?
Vraag de systeembeheerder op je werk of een bevriend hobbyist om een kapotte voeding en een kapotte harde schijf.
Sloop de voeding en haal de ventilator(en) er uit.
Sloop de harde schijf (vaak kleine schroefjes met afwijkende kopjes, maar geweld doet wonderen), sloop het gedeelte waar de koppen aan vast zitten en haal de twee magneetjes (zie foto) er uit. Je zult met een grote schroevendraaier en een tang de zaak moeten verbuigen.
Harde schijven uit laptops zijn niet geschikt, er zit maar één magneet in en die is ook nog eens te klein.

Waar moet je vooral op letten?
De twee magneetjes op elkaar leggen (krijg je bijna niet meer los) en vervolgens op het ventilatortje leggen, ze blijven vanzelf kleven. De kunst is om de zaak in balans te krijgen, dus de spanning langzaam opvoeren. Het gaat daarbij niet om het zwaartemiddelpunt maar om het "magnetisch midden", zodat de roervlo mooi om zijn as gaat draaien. Alleen proberen helpt. Magneet aftekenen en daarna vastlijmen of kitten.
Bij mij heb ik niet eens gelijmd, je moet in dat geval de roerder niet laten vallen want dan verschuift de zaak.
Op de foto zie je op de magneet twee lijntjes, dwarsstreepje is gewoon het midden, de andere heb ik bepaald met een reepje blik: gewoon de plek bepalen waar het hardst aan het blik wordt getrokken. Het kruispunt van de lijnen moet op het draaipunt van de ventilator liggen, de roervlo is dan redelijk in balans.
De ventilatormotor is meestal vlak. Bij de mijne was dat niet het geval, ik kon dat makkelijk oplossen met een (ijzeren) ring onder de magneten.

Wat werkt het best?
De noord- en zuidpool liggen bij deze roerder dichter bij elkaar dan bij een professionele magneetroerder. Je moet er daarom voor zorgen dat de magneetjes zo dicht mogelijk onder de fles komen. In mijn geval heb ik een rond gat gemaakt in de bovenste plaat en daarop leg ik een folie van 0,4 mm. Op die manier kun je ook 5 cm vlooien laten draaien.
Zoek als het kan een ventilator met iets meer vermogen. De meeste zijn 1,2 tot 1,5 watt, met een van 2,2 watt kon ik net iets meer.

Bert

orangeloo

Ook ik ben weer crea geweest.. :brouwen:
Nu nog f een roervlo op de kop tikken en dan kan ik testen.
Met als voeding mijn oude trafo van mijn LEGO trein.
Dus regelbaar :)

Jacques

Roervlo's kun je goedkoop kopen bij InstruLabo uit Udenhout.
Ook bi Labstuff kun je hiervoor goed terecht.

orangeloo

En ja hoor het werkt... :brouwen:

Oscar

Citaat van: orangeloo op 08-06-2011  21:25 uEn ja hoor het werkt... :brouwen:

Ook met de maatkan vol?  :)

orangeloo

Op de foto zit er 1000 cc in met een roervlo van 3 cm.
Zoals je ziet is er een grote vortex en komen er ook echt luchtbelletjes in.

Bij 1500 cc nog wel roeren maar komen er geen luchtbelletjes meer in.
Maar met een roervlo van 2 cm is de vortex minder maar komen er wel weer luchtbelletjes in.

Bij meer als 1500 cc wordt het onstabiel, wel een vortex maar bijna geen luchtbelletjes,
en soms als de vortex de roervlo "raakt" vliegt deze uit het midden.

DUS tot 1500 cl een goed resultaat.  :brouwen:

janjansen


Jacques

Kun je op een of andere manier het toerental regelen? Want dan kun je grotere hoeveelheden roeren.

orangeloo

Citaat van: orangeloo op 04-06-2011  19:23 uMet als voeding mijn oude trafo van mijn LEGO trein.
Dus regelbaar :)
Roeren van grotere hoeveelheden is geen probleem maar dan komt er geen luchtbelletjes ( dus zuurstof) in.
Dit kan ik natuurlijk weer oplossen door te beluchten, maar dat heb ik nog niet.

Jacques

Die zuurstof komt er ook wel in aan de onderkant van de vortex. Verder wordt door het roeren de koolzuur uit de starter geroerd. Ook dat is gunstig voor de groei van de gistcellen. Niet voor niets geeft een geroerde giststarter meer gistcellen.

orangeloo

Tot 1500 cl is het zichtbaar dat er zuurstofbelletjes van onder aan de vortex ( die tot aan de bodem loopt) in de vloeistof komt,
daarna zal de vortex niet meer tot aan de bodem komen en is het niet zichtbaar dat er luchtbelletjes in de vloeistof bij komen.
Het is inderdaad heel aannemelijk dat de koolzuur uit de vloeistof wordt geroerd, dus das mooi.
En dat allemaal met een ventilatortje en een magneetje.... :brouwen:

Oscar

Citaat van: orangeloo op 09-06-2011  07:29 uEn dat allemaal met een ventilatortje en een magneetje.... :brouwen:

Ja zo simpel kan het zijn.... :)

Albertus

De opname van zuurstof in het wort is niet afhankelijk van de paar belletjes onderaan de vortex. Het totale vloeistofoppervlak is veel groter en omdat dat oppervlak permanent wordt "ververst" zorgt dat voor de zuurstofopname.

Zelf werk ik met een 5 cm roervlo op mijn zelfbouwroerder, daarmee kun je nog iets grotere hoeveelheden roeren.

Bert

Ronald_

Citaat van: Jacques op 08-06-2011  23:27 uKun je op een of andere manier het toerental regelen? Want dan kun je grotere hoeveelheden roeren.

Ik gebruik zelf een regelbare adapter.. werkt goed :)

Jacques

Citaat van: Albertus op 09-06-2011  10:22 uDe opname van zuurstof in het wort is niet afhankelijk van de paar belletjes onderaan de vortex. Het totale vloeistofoppervlak is veel groter en omdat dat oppervlak permanent wordt "ververst" zorgt dat voor de zuurstofopname.

Helemaal juist. Je hoeft zelfs geen echte vortex te hebben. Dat je niet afhankelijk bent van een een zuurstofbelletje dat in de vloeistof geslagen wordt bedoelde ik ook de zeggen met mijn vorige post. Prima verwoord Bert.

orangeloo

En zo leer ik weer dagelijks bij  :groots:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.