Moutextract Brewferm

Gestart door Arne8, 13-08-2019 19:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arne8

Hallo,

2 maand geleden brouwde ik een amber/bruin bier van 8.9° met:
- 1,7 kg moutextract licht (8 EBC)
- 0.45 kg moutextract donker (57 EBC)

Dit biertje valt hier goed in de smaak maar zou deze graag nog wat verbeteren.
Nu zou ik dit bier graag nabrouwen met gewone mout. Weet er iemand hoe de samenstelling van deze moutextract-paketten zijn?
Het zou me toch redelijk wat schelen in prijs, aangezien ik het poeder wat aan de dure kant vind + toch leuker werken met verse mout.

Mvg Arne

Brouwerij Mennekes

Hey Arne,

Op de site van braumarkt staat er dit: 1 kg moutextract poedervorm = 1,60 kg mout.

Geen idee of dit ook voor Brewferm is. Ik zou je huidige recept eens in BrouwHulp invoeren. Ik weet niet of daar ook moutextract in zit maar anders kun je simpel zien wat de waardes zijn van je eigen bier en zo proberen een kopie te maken met mout ipv extract. Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar lijkt me wel mogelijk.

Jacques

Inderdaad vermenigvuldigen met 1,6.

Te gebruiken mouten: pilsmout en ambermout.

CeesM

Of het biertje hetzelfde gaat smaken is nog de vraag. Met zelf maischen heb je nog te maken met het rendement wat je uit de mout haalt.
Ook zijn de maischtemperaturen van invloed op de smaak.


Jacques

Citaat van: CeesM op 13-08-2019  22:52 uOf het biertje hetzelfde gaat smaken is nog de vraag. Met zelf maischen heb je nog te maken met het rendement wat je uit de mout haalt.
Ook zijn de maischtemperaturen van invloed op de smaak.

Helemaal hetzelfde gaat het niet smaken. Grote kans dat de smaak beter is...  :)

Snelbier

Weinig info te vinden over de extracten-samenstelling. Producenten willen hun 'recept' niet prijsgeven?
Jaartje geleden heb ik dezelfde info gezocht ivm deelmaisch-brouwsels, extracten 'ombouwen' naar volmout en omgekeerd.
BlackRock (NZ) heeft de meeste info, maar nét niet helemaal volledig..
Link:  https://www.blackrock.co.nz/brew-kits 
Muntons blijft wat algemener, en de bekende in NL leverbare extracten hebben slechts summiere info.
Na wat zelf-bedachte extract-brouwsels was ik er wel klaar mee..
Bier werd het altijd, maar met volmout wordt het lekkerder, zelfs als het anders wordt dan bedoeld.

Arne8

Bedankt allen!

Binnenkort dit dan eens in BrouwHulp smijten, hopelijk ietswat (of beter) resultaat

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.