Bockbier

Gestart door Michiel8012, 13-08-2019 14:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel8012

Goedemiddag allen,

Met dit mooie weer zou je het haast niet zeggen maar de herfst komt er binnenkort weer aan en ik heb mij net in BrouwHulp gestort om een herfstbock te brouwen. Ik heb nog niet eerder een herfstbock gebrouwen maar door her en der naar wat recepten te kijken heb ik een opzetje gemaakt voor mijn volgende brouwsel. Zouden jullie er eens naar willen kijken en willen laten weten wat jullie ervan vinden? Ik hou mij sterk aanbevolen voor opmerkingen!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptherfstbock
Brouwdatum
BierstijlBockbier
Volume20,0 l
Begin SG1,064 SG
Berekende kleur (Morey)46 EBC
Berekende bitterheid (Rager)22 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Zwolle
10,52 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
49 mg/l5 mg/l29 mg/l73 mg/l50 mg/l30 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,00 kgMünchenermoutDingemans15 EBC34,5 %
2,00 kgGreenSwaen ViennaDe Swaen10 EBC34,5 %
1,00 kgGreenSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC17,2 %
0,40 kgSpecial BDingemans350 EBC6,9 %
0,40 kgCara-amberWeyermann70 EBC6,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
maischen66,0 °C1 min.60 min.3,1 l/kg
uitmaischen78,0 °C1 min.5 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gStyrian Goldingspellets3,4%60 min.8,1 IBU
15,0 gHallertau Traditionpellets6,0%60 min.14,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gNottingham ()bovengist


Jacques

Ik zie zo gauw geen gekke dingen. Gewoon brouwen!

Michiel8012

Top, dank voor het meekijken.  :proost:

Michiel8012

Dit bier heeft 6 dagen vrolijk lopen bluppen in het plastic vat, vervolgens overgeheveld naar de mandfles en daar staat die nu 6 dagen op. Inmiddels is het waterslot compleet stil gevallen tenzij ik het bier lichtjes zwenk. Wanneer ik het zwenk gaat het waterslot weer flink tekeer en valt na een paar minuten weer stil. Iemand enig idee wat dat kan zijn?

P.s. Overmorgen ga ik het sg meten en een paar dagen later weer om te kijken of dat nog daalt

de Machtige Wil

Citaat van: Michiel8012 op 29-09-2019  16:37 uInmiddels is het waterslot compleet stil gevallen tenzij ik het bier lichtjes zwenk. Wanneer ik het zwenk gaat het waterslot weer flink tekeer en valt na een paar minuten weer stil. Iemand enig idee wat dat kan zijn?

Wanneer je het vat zwenkt is de scheiding tussen vloeistof en lucht in beweging waardoor overtollige lucht naar buiten wordt gedrukt. Dat is normaal en staat los van het vergistingsproces. Bij te heftige bewegingen, bijvoorbeeld tijdens het verplaatsen van het vat, kun je het waterslot het beste even vooraf eraf halen.

Michiel8012

Ik heb net mijn bier gedronken en qua moutigheid in de smaak vind ik hem zeer sterk en ook het schuim is eindelijk vrij goed (andere bieren zakte het vrij snel in). Het enige wat ik bemerk is dat er een ietwat scherpe smaak aanzit, ik vind het moeilijk te beschrijven maar heb hem net naast een Grolsch herfstbok gedronken en daarin zit een ietwat makkelijkere zoetheid dat in mijn bier niet aanwezig is. Al met al ben ik absoluut niet ontevreden over mijn bier maar heeft iemand enig idee war die scherpe smaak kan zijn en of deze nog wegtrekt?

hobbybob

60 min 66 graden?
Dat wort vergist ver door daardoor hou je weinig "zoet" over.

Ik heb net een dubbelbock gebotteld:

 - 20 min op 63
 - 40 min op 72
 - 10 min op 78
 - 90 min koken

Hop alleen bitterhop in mijn geval Magnum totaal 22 IBU.

Gist W34/70 ONDERGIST!

Start SG 1060 eind SG 1016.

Dat " scherpe" is vast omdat jouw brouwsel te ver uitgegist is

Henielma

Dat scherpe kan zeker ook komen door een te hoge vergistingstemperatuur.

Michiel8012

Citaat van: Henielma op 19-10-2019  13:16 uDat scherpe kan zeker ook komen door een te hoge vergistingstemperatuur.

Hmm zou kunnen heb wel de vergistingstemperatuur naar mijn idee vrij laag gehouden. Begonnen op 15 graden (Nottingham) en na een week stapsgewijs oplaten lopen tot 20. Lijkt mij niet uitzonderlijk hoog toch?

EBC

Citaat van: Michiel8012 op 18-10-2019  21:16 u... heeft iemand enig idee war die scherpe smaak kan zijn en of deze nog wegtrekt?

Je kan smaken niet op een forum uitklaren.

Laat het proeven aan een expert, en hoop dat die een advies heeft over wat je beter kunt doen.

Bedoel je scherp, of bitter/gebrand? Moeilijk hoor, want scherp duidt eerder op een brouwfout.

Wil je toch een mening? Ik zou zeggen oxidatie door overhevelen en /of zwenken van het gistingsvat (dat levert gegarandeerd oxidatie, doe dat toch niet!), wort dat niet helder is door het hele proces, oplopende gistingstemperatuur laat de gist zijn gang gaan, en dat is wat een brouwer zelden wil. Dan worden immers stoffen gevormd die de gist leuk vindt, maar de brouwer niet.

Zonder proeven kan niemand er iets zinnigs over zeggen.

Michiel8012

Citaat van: EBC op 19-10-2019  17:47 uJe kan smaken niet op een forum uitklaren.

Laat het proeven aan een expert, en hoop dat die een advies heeft over wat je beter kunt doen.

Zonder proeven kan niemand er iets zinnigs over zeggen.

Dank voor je reactie, ik vind het onwijs lastig om de smaak te beschrijven. Ga me binnenkort toch maar aanmelden bij het Sint petri gilde hier in de buurt, hopelijk is daar iemand die het goed kan duiden. Verder houd ik mij aanbevolen als er iemand in de buurt van Zwolle woont die goed afwijkingen kan herkennen.

Jacques

Citaat van: Michiel8012 op 18-10-2019  21:16 uIk heb net mijn bier gedronken en qua moutigheid in de smaak vind ik hem zeer sterk en ook het schuim is eindelijk vrij goed (andere bieren zakte het vrij snel in). Het enige wat ik bemerk is dat er een ietwat scherpe smaak aanzit, ik vind het moeilijk te beschrijven maar heb hem net naast een Grolsch herfstbok gedronken en daarin zit een ietwat makkelijkere zoetheid dat in mijn bier niet aanwezig is. Al met al ben ik absoluut niet ontevreden over mijn bier maar heeft iemand enig idee war die scherpe smaak kan zijn en of deze nog wegtrekt?

Grolsch bockbier is bijna suikerwater. Heb je de smaak van jouw bier ook al vergeleken met andere commerciële bockbieren?

Verder worden veel donkere bieren zachter met de tijd.

Sjoerd

Dat scherpe kan ook komen van de 7% Special B, volgens mij is je bier nog erg jong, zet hem maar eens een tijdje weg, kans groot dat het na verloop van tijd helemaal verdwijnt

Haagse Wouter

Citaat van: Michiel8012 op 18-10-2019  21:16 uGrolsch herfstbok gedronken en daarin zit een ietwat makkelijkere zoetheid dat in mijn bier niet aanwezig is.

Productieproces Grolsch herfstbok:
Men nemen een Grolsch pilsje. Daar tief je candy syrup in voor de kleur en zoetheid. Done.

tdp

Citaat van: Haagse Wouter op 21-10-2019  07:49 uProductieproces Grolsch herfstbok:
Men nemen een Grolsch pilsje. Daar tief je candy syrup in voor de kleur en zoetheid. Done.

En toch heb ik het idee dat het Grolsch Bokbier van dit jaar anders smaakt dan voorheen. Waar ik het eerder ook veel te zoet vond, kan ik hem nu wel waarderen.

Michiel8012

Citaat van: Sjoerd op 20-10-2019  22:11 uDat scherpe kan ook komen van de 7% Special B, volgens mij is je bier nog erg jong, zet hem maar eens een tijdje weg, kans groot dat het na verloop van tijd helemaal verdwijnt

Ik zet hem nog even een maand of twee weg en kijk dan wat die doet. Ik zou hem ook even drinken naast wat andere bokbieren. Ben het eens dat die van Grolsch mij iets te zoet smaakt. Nog niet zo erg als hun winterbok maar dat is weer een heel ander verhaal. Dank voor de reacties! Hier leer ik weer van.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.