Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Smaak  (gelezen 923 keer)

Offline brouwerij de Stier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Smaak
« Gepost op: 11-08-2019 19:25 u »
Beste Forumleden, Ik heb 3 weken terug een IPA gebrouwen die ik komende week wil gaan bottelen. Ik heb hierbij na de hoofdgisting hop toegevoegd om iets meer naar de IPA smaak toe te gaan. Zelf hou ik niet zo van die hele sterke IPA bieren. Nu heb ik afgelopen week een 6 pack Gerardus IPA bier gekocht en geproefd. Deze vond ik best wel lekker. Nu wil ik straks mijn nog te bottelen IPA gaan proeven en deze vergelijken met de Gerardus die ik ernaast ga proeven. Eventueel als ik mijn eigen IPA nog te slap vindt nog wat hopbloemen erbij en nog een dag of wat laten staan. Als ik de smaken overeen vind komen ga ik morgen bottelen. Nu is mijn vraag: Zal de smaak veel veranderen na botteling. Je krijgt er natuurlijk koolzuur bij dus de smaakervaring zal anders zijn maar zal het smaakprofiel anders worden? Zal de IPA smaak met bottelen meer of minder worden?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Niels B.

• Super lid
  • Land: nl
Re: Smaak
« Reactie #1 Gepost op: 12-08-2019 09:16 u »
Laten we eerst beginnen met het definiŽren van IPA smaak. Als je bitterheid bedoelt, wordt deze niet heel veel meer of minder tussen het einde vergisting en het bottelen.
Als je vooral het aroma bedoelt, wordt deze iets versterkt als je ongecarboniseerd jongbier vergelijkt met het bier op fles, dit komt omdat het koolzuur ontsnapt uit het bier en het aroma meeneemt. Echter, als je goed ruikt zonder koolzuur kun je goed beoordelen of er genoeg aroma in het bier zit.

Houd er rekening mee dat als je dry-hopt met bloemen (dat is het toevoegen van hop na de vergisting) dat er veel bierverlies op kan treden. Overigens wordt hier de bitterheid niet hoger van (nou ja, de perceptie wel maar de eigenlijke bitterheid maar een heel klein beetje)

Offline brouwerij de Stier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Smaak
« Reactie #2 Gepost op: 12-08-2019 17:34 u »
Niels bedankt voor je reactie.

Tags: