Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kleurstoffen of vlierbessen?  (gelezen 2257 keer)

Offline Edolem

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Kleurstoffen of vlierbessen?
« Gepost op: 10-08-2019 22:26 u »
We zijn bezig met een mooi kersenbier. Een basisbier met in de nagisting flink wat kilo's kersen 300g/l.
Nu hebben we natuurlijk voorzichtig eens gekeken na 2 maanden:
- Goede smaak maar kleur niet rood genoeg
- smaak mag wat minder zuur en wat meer zoet

Dit laatste gaan we oplossen door wat sorbitol toe te voegen, heeft iemand enig idee over een normale globale dosering ? We hebben die vloeibare variant van Brouwland.

De kleur:
- ik overweeg wat kleurstof toe te voegen. Iemand een hint over soort/type en dosering? Vlak voor bottelen?
- we kunnen wel komen aan vlierbessen. Die kleuren goed volgens mij, misschien vlierbessensap maken en toevoegen. Wat vinden jullie hiervan, dosering?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
Re: Kleurstoffen of vlierbessen?
« Reactie #1 Gepost op: 10-08-2019 22:35 u »
Vliegbessen zijn heel geconcentreerd en zuur. Als je bier nu al zuur is, zou ik dit zeker niet aanbevelen.
Misschien even afwegen wat je belangrijk vindt, de smaak of de kleur.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 10-08-2019 23:03 u »
Ik heb een keer vlierbessen gebruikt om wijn roder te maken. Maar de kleur was aan het einde van de gisting veel minder rood geworden. Dus mijn conclusie toen: als kleurstof werkt vlierbessen minder goed.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #3 Gepost op: 11-08-2019 11:20 u »
Een rode kleur kunt je krijgen met bietenrood.
Wil je meer oranje hebben dan moet je peentjesrood gebruiken.
Dit zijn stoffen die regelmatig in de voedingsmiddelenindustrie gebruikt worden.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 11-08-2019 14:36 u »
Het rood van vogelkers of cassisbes is veel kleurvaster dan vlierbes. Steek de rijpe bessen eerst enkele dagen in de diepvries, enkele dagen is voldoende om de cellen in de pel open te maken, daarin zit het meeste kleur. De bessen kneuzen, daarna pulpgisting toepassen, dan het sap toevoegen aan uw bier.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #5 Gepost op: 11-08-2019 15:45 u »
Vlierbessensap wordt ook in de kasteel rouge gebruikt om te kleuren, het moet dus wel kunnen.

Offline Edolem

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 11-08-2019 16:51 u »
Okay, meerdere mogelijkheden dus op een natuurlijklijke manier. Moet alleen de hoeveelheden zien te krijgen voor ongeveer 150 liter, ik zou schatten in ieder geval 5 liter gezamenlijk om kleur te ver-roden.

Wat als ik toch met kleurstoffen moet werken?

Tags: