Eerste recept voor mijn nieuwe Easybrew

Gestart door Brouwerij Mennekes, 10-08-2019 18:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij Mennekes

Nog een paar weekjes en dan komt mijn Easybrew binnen. Mijn eerste brouwsel wilde ik vrij simpel houden en gooi ik mezelf een klein beetje in het diepe door een paar moutsoorten te gebruiken en ook al een klein beetje waterbehandeling te doen. Ik weet dat velen van jullie anders adviseren en nog niet met pH-waardes of meerdere mouten te gebruiken. Maar mijn eigenwijsheid zegt dat ik gewoon hier mee ga beginnen. Blijkt het me tegen te vallen, dan kan ik alsnog wat verder terug naar de basis en zoeken naar de methode die bij mij past.  :D
Zie hieronder het recept en daaronder een paar vragen.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptMennekes Blond
Brouwdatum
BierstijlBlond
Volume17,0 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)20 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,30 lDommelen Brabant water
3,40 mlMelkzuur
7,58 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l1 mg/l6 mg/l72 mg/l12 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,46 kgPilsmoutDingemans3 EBC79,3 %
0,20 kgGoldSwaen AmberDe Swaen70 EBC4,6 %
0,20 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC4,6 %
0,50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC11,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust66,0 °C1 min.60 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gStyrian Goldingspellets3,4%90 min.19,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

1) Wat vinden jullie van dit recept. Zijn het logische ingrediënten en klopt het maischschema hier ook?
2) Op welke temperatuur kan ik deze het beste laten vergisten in de vergistingskast? De gistverpakking zegt tussen de 15 en 22 maar dat is vrij ruim. Ik dacht zelf aan 20 graden.
3) Ik heb vrij veel kristalsuiker in het recept zitten om aan een berekend alcoholpercentage van 6,2% te komen. Naar mijn idee is dit vrij veel suiker. Doe ik hier iets verkeerd of past dit prima in een Blond biertje?

Het is mijn allereerste recept dus misschien klopt er geen snars van, maar hopelijk kunnen jullie opmerkingen me een beetje op weg helpen. Alvast bedankt!

Brouwerij Mennekes

Whoops, ik zie nu een fout in het recept. Bellen én pellets. ik pas het even aan zometeen

Edit: is nu aangepast, excuses

middelaersch

Mooi recept.

Zelf zou ik iets minder suiker doen, en iets meer tarwemout. En een aromahop toevoegen, b.v. 10 of 15 gram Saaz 5 of 10 minuten meekoken.

Maar dat is beide een kwestie van smaak en ideeën, niet van 'goed' of 'fout'.

m.b.t. vergistingstemperatuur: ik begin meestal op 18 graden, en als de hoofdvergisting minder wordt (minder bubbels in het waterslot) elke dag 0,5 of 1 graad er bij tot 21 of 22 graden. Maar gewoon op 20 graden kan ook.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: middelaersch op 10-08-2019  19:42 uMooi recept.

Zelf zou ik iets minder suiker doen, en iets meer tarwemout. En een aromahop toevoegen, b.v. 10 of 15 gram Saaz 5 of 10 minuten meekoken.

Maar dat is beide een kwestie van smaak en ideeën, niet van 'goed' of 'fout'.

m.b.t. vergistingstemperatuur: ik begin meestal op 18 graden, en als de hoofdvergisting minder wordt (minder bubbels in het waterslot) elke dag 0,5 of 1 graad er bij tot 21 of 22 graden. Maar gewoon op 20 graden kan ook.

Bedankt dat je me wat op weg wil helpen. Ik heb nu wat aanpassingen gedaan. 20% minder suiker en 100% meer tarwemout. Het berekend alcoholpercentage gaat dan wel met 0,1 omlaag. Toch zie ik deze liever op 6,2 of hoger zitten. Kan ik de Begin SG wellicht aanpassen naar 1063 om zo meer alcohol te krijgen?

Daarnaast twijfel ik nog even of ik wel met 2 hopsoorten wil gaan werken voor een eerste brouwsel. Is er misschien een andere hop die ik voor zowel bitterheid en aroma kan toepassen, maar nog wel past bij een iets steverige blond? Enige dual purpose hop die ik ken met een laag alfazuur is de Halletau Perle.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptMennekes Blond
Brouwdatum
BierstijlBlond
Volume17,0 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)22 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,30 lDommelen Brabant water
3,40 mlMelkzuur
7,74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l1 mg/l6 mg/l72 mg/l12 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,41 kgPilsmoutDingemans3 EBC77,2 %
0,40 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC9,1 %
0,20 kgGoldSwaen AmberDe Swaen70 EBC4,6 %
0,40 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust66,0 °C1 min.60 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gStyrian Goldingspellets3,4%90 min.19,8 IBU
10,0 gSaazpellets3,4%15 min.1,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist


Thamerdal


middelaersch

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 12-08-2019  10:00 u.... Het berekend alcoholpercentage gaat dan wel met 0,1 omlaag. Toch zie ik deze liever op 6,2 of hoger zitten. Kan ik de Begin SG wellicht aanpassen naar 1063 om zo meer alcohol te krijgen?

Natuurlijk kun je dat doen. Maar vergeet daarbij niet dat er door de bottelsuiker ook nog ongeveer 0,3 tot 0,5 procent alcohol bijkomt.
Verder moet je je niet blind starten op de alcoholpercentages die BrouwHulp of andere software voor je uitrekenen. Dat zijn slechts 'grove benaderingen', dat kan in werkelijkheid makkelijk een paar tiende procent meer of minder zijn.

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 12-08-2019  10:00 uDaarnaast twijfel ik nog even of ik wel met 2 hopsoorten wil gaan werken voor een eerste brouwsel. Is er misschien een andere hop die ik voor zowel bitterheid en aroma kan toepassen, maar nog wel past bij een iets steverige blond? Enige dual purpose hop die ik ken met een laag alfazuur is de Halletau Perle.

Je kunt ook alleen styrian goldings doen, en dan b.v. 30 gram 60 minuten meekoken en 10 gram 10 of 15 minuten meekoken.

Ik zou zeggen gewoon brouwen, het wordt altijd bier! :biersmile:

Brouwerij Mennekes

Eindelijk is het zo ver. Aanstaande zaterdag gaat mijn eerste brouwdag ooit komen. Dan tel ik ik het blikbrouwen even niet mee. Ik heb tijdelijk een Easybrew 30 op de kop kunnen tikken en kan aan de slag.

Hieronder het recept met de volgende aanpassingen:
- Juiste ingrediënten er in gezet. Ivm andere leveranciers/merken
- Wat meer tarwemout en wat minder pilsmout.
- Suiker en SG opgehoogd voor een hoger alcohol percentage
- 2e hopgift hogere hoeveelheid voor meer smaak.

Al met al dus gegaan voor een wat steviger bier met wat meer smaak. Ik denk dat dit ook wat beter tot z'n recht gaat komen.
Wat denken jullie? Moet ik hier nog wijzigingen in aanbrengen (ingrediënten zijn al in huis)

Bedankt!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkLB19-8
Naam receptMennekes Blond
Brouwdatum31-08-2019
BierstijlBlond
Volume17,0 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)23 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,30 lDommelen Brabant water
3,60 mlMelkzuur
8,93 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l1 mg/l6 mg/l72 mg/l12 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,38 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC73,7 %
0,50 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC11,0 %
0,20 kgGoldSwaen AmberDe Swaen70 EBC4,4 %
0,50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 166,0 °C1 min.60 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gStyrian Goldingspellets3,4%90 min.19,8 IBU
20,0 gStyrian Goldingspellets3,4%15 min.3,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist


Jacques

Er is weinig mis met het recept.
Zelf zou ik naast Styrian Goldings ook een andere hop gebruiken. Krijg je wat meer hopkarakter. Maakt eigenlijk niet zo veel uit welke als het maar een aromahop is. Je zou aan Saaz, Perle of Tettnanger kunnen denken maar een Amerikaanse hop misstaat ook niet in een blond.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Jacques op 25-08-2019  16:34 uEr is weinig mis met het recept.
Zelf zou ik naast Styrian Goldings ook een andere hop gebruiken. Krijg je wat meer hopkarakter. Maakt eigenlijk niet zo veel uit welke als het maar een aromahop is. Je zou aan Saaz, Perle of Tettnanger kunnen denken maar een Amerikaanse hop misstaat ook niet in een blond.

Hey Jacques,  bedankt. Ik had eerst ook een Saaz maar wil even eenvoudig starten. Vandaar even 1 hopsoort en een wat grotere hoeveelheid dan gebruikelijk bij de 2e gift om zo alsnog veel smaak te creëren.  Bedankt voor de tip.

Jacques

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 25-08-2019  16:41 uHey Jacques,  bedankt. Ik had eerst ook een Saaz maar wil even eenvoudig starten.

Een extra hop afwegen is niet zo moeilijk en complex...  :)

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Jacques op 25-08-2019  16:58 uEen extra hop afwegen is niet zo moeilijk en complex...  :)

Haha begrijp ik, maar ik hen geen andere hop in huis. En na honderde euros uit te geven hou ik het hier even bij  ;)

Koen S

Voordeel van 1 hop is dat je de smaak van die hop dan goed leert kennen.  :duimop:

Jacques

Citaat van: Koen S op 25-08-2019  20:43 uVoordeel van 1 hop is dat je de smaak van die hop dan goed leert kennen.  :duimop:

Het nadeel is dat de hopsmaak minder complex is...

Arne8

Ik wil toch nog even iets toevoegen.
Ik zie dat je brouwzaalrendement 75% is.
Mijn eerste 3 brouwsels met de easybrew waren (55%, 74% en 66%). Het is nog wat zoeken om dit hoger te krijgen maar door een lager brouwzaalrendement kom je ook aan een lager alcoholgehalte. Niet verschieten dus als je het SG neemt na het koelen ;)
Kan natuurlijk ook zijn dat je meteen aan 75% zit hé ;)

Koen S

Citaat van: Jacques op 25-08-2019  21:50 uHet nadeel is dat de hopsmaak minder complex is...
Absoluut, maar voor een eerste brouwsel is het niet slecht om de moutstort en hopgiften simpel te houden. Een  blonde, single malt single hop met een makkelijke korrelgist. Na enkele keren brouwen kan je dan verder gaan, experimenteren doe je pas als je de basis onder de knie hebt.

Jacques

Citaat van: Koen S op 25-08-2019  22:30 uAbsoluut, maar voor een eerste brouwsel is het niet slecht om de moutstort en hopgiften simpel te houden. Een  blonde, single malt single hop met een makkelijke korrelgist. Na enkele keren brouwen kan je dan verder gaan, experimenteren doe je pas als je de basis onder de knie hebt.

Er zijn zo veel grondstoffen dat je nooit de smaak daarvan leer. Ook omdat bijvoorbeeld omdat de smaak van hop ook afhankelijk is van de gebruikte hop. Je moet wel heeeeeel veeeeeel gebrouwen hebben als je ieder individuele mout, hop en gist kent. Daarom is er niets mis met meteen twee hopsoorten te gebruiken en 2 à 3 moutsoorten. Krijg je meestal een lekkerder bier.

tdp

Citaat van: Jacques op 25-08-2019  23:06 uEr zijn zo veel grondstoffen dat je nooit de smaak daarvan leert. Ook omdat bijvoorbeeld omdat de smaak van hop ook afhankelijk is van de gebruikte hop. Je moet wel heeeeeel veeeeeel gebrouwen hebben als je ieder individuele mout, hop en gist kent. Daarom is er niets mis met meteen twee hopsoorten te gebruiken en 2 à 3 moutsoorten. Krijg je meestal een lekkerder bier.

Anderzijds is er dus ook niets mis mee om maar 1 soort mout en hop te gebruiken. Pilsner Urquell is denk ik een prima voorbeeld ;)
En natuurlijk is de smaak van de hop afhankelijk van de te gebruiken hop, anders zou het niets uitmaken welke hop je gebruikt.

Succes met brouwen, dit recept lijkt me verder prima.

Brouwerij Mennekes

Bedankt iedereen.

Uit al jullie tips heb ik nu besloten om het recept even zo te laten. En indien ik tevreden ben met de smaak, deze nog eens te brouwen. Maar dan met een Saaz als aromahop er bij. En de Styrian dan nog als bitterhop.

Zo leer je toch een beetje pér recept wat het lekkerste is. Ik denk ook niet dat je dan goed weet hoe een bepaalde hopsoort smaakt. Maar pér recept kun je jezelf hier zeker wel in verbeteren.

Mochten jullie nog tijd hebben, kunnen jullie mij dan ook helpen met mijn vraagjes over mijn eerste brouwdag van a.s. zaterdag?
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39691.msg600568/topicseen.html#msg600568

Bedankt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.