Programmeren HERMS in Node-Red

Gestart door pholte20, 10-08-2019 09:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pholte20

Ik ervaar wat problemen met de instelling van mijn HERMS middels CraftbeerPi vanwege te grote temperatuurverschillen tussen warmwaterketel en maischketel. Tevens merk ik dat het schakelen van de SSR voor mijn verwarmingselementen door CraftbeerPi niet altijd goed gaat.

Om meer grip te krijgen op de ansturing van het proces wil ik zelf een programma bouwen in Node-Red. Heeft iemand hier al ervaring mee en heeft iemand wellicht al flow diagrammen die bruikbaar zijn?

Heeft iemand hier verder nog goede ideeen over?
Patrick

bordev

Als schrijver van eigen Rpi controller software zou mijn tip zijn: begin eenvoudig. Schrijf een Python script welke dienst doet als thermostaat. Je leert hoe je de temperatuur sensors uitleest en de SSR s aanstuurt. Daarna: denk na over een API waarmee je de thermostaat kan instellen en de data kan uitlezen. Daarna: denk na over een front-end die de API consumeert en waarmee je bv de temperatuur kan instellen... Als je dat voor elkaar hebt kun je gaan denken aan PID algoritmes etc etc


pholte20

Ik heb te weinig Python kennis en het zou me teveel tijd kosten om het in Python te gaan programmeren. Daarom vroeg ik of er iemand kennis en ervaring heeft in Node-red mbt een programma om een HERMS aan te sturen. Ik geloof namelijk dat ik in Node-red veel sneller een mooi programma kan maken die aan de wensen voldoet.

bordev

Citaat van: pholte20 op 12-08-2019  07:55 uIk heb te weinig Python kennis en het zou me teveel tijd kosten om het in Python te gaan programmeren. Daarom vroeg ik of er iemand kennis en ervaring heeft in Node-red mbt een programma om een HERMS aan te sturen. Ik geloof namelijk dat ik in Node-red veel sneller een mooi programma kan maken die aan de wensen voldoet.

Leuk idee dat node-red. Ik kende het niet. Ik kan me voorstellen dat beginners er vrij snel resultaat mee kunnen behalen aangezien de nodes via sleur en pleur aan elkaar verbonden kunnen worden en zo een programma ontstaat. In de basis verschilt het niet veel van regulier programmeren met bv Python of NodeJS. Gewoon beginnen met hello world en op zoek naar standaard blokjes van anderen via GitHub.

Volgens mij is er best veel te vinden, voor GPIO poort aansturing op RPI zijn er al nodes beschikbaar:

https://projects.raspberrypi.org/en/projects/getting-started-with-node-red/7

Zelf er tijd in steken zal je niet aan ontkomen. Publiceer anders je flow op GitHub zodat je met anderen samen er aan kan werken. Daar leer je vaak het meest van.

hans_nwk

Op dutchdistillers.nl zijn er mensen mee bezig met het aansturen van ketels met node-red.

Je zult je wel moeten inschrijven en voorstellen om te kunnen lezen daar.
Temperatuurregelingen moet je daar kunnen vinden.

Groet,
Hans

seed7

Patrick,

Wat zeggen de makers van CraftbeerPi er van?
Als je nu niet exact weet waar de oorzaak ligt los je dat straks met welke programmeeromgeving dan ook op.
Als je wel precies weet wat er loos is maak het de makers van CraftbeerPi dan zo goed duidelijk dat het opgelost kan worden, wellicht hebben andere gebruikers er dan ook baat bij.
Uit ervaring, hoe harder men 'easy' roept hoe eerder je tegen een veel hogere drempel aan loopt als je complexers wilt dan die eerste makkelijke stappen.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.