Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Waterslot driedelig, water erin?

(1/4) > >>

Lead-ster:

Hoi!
Even voorstellen, Lidia, en met een simpel brouwpakketje begonnen vandaag. Heb 20 jaar geleden HBO biotechnologie gedaan, en daar wel eens bier gebrouwen, maar eh.. het is lang geleden zullen we maar zeggen. Hoop vragen dus.

Ten eerste, bovenstaande waterslot. Moet daar water in... en moet de plastic dop eraf tijdens het vergisten? De instructies zijn natuurlijk super kort en niet altijd logisch.

Heb vandaag in soeppannen mijn mout gekookt, gezeefd, en afgekoeld. Daarna mijn fles, zeef en maatbeker ontsmet met spul dat erbij zat (witte korrels, zal wel een soort loog zijn na oplossen, geen informatie helaas. Lekker handig voor de veiligheid). Nu zit het met gist erbij in de fles, en ik vraag me af hoe dat waterslot werkt, ik ken alleen de "zwanenhals" soorten. En kan me daar ook niet herinneren of het dopje er wel of niet op moet.

BrouwMark:
Hoi Lidia,

Het waterslot ken ik niet, maar water moet er wel in.

Het kokertje dat in het slot zit moet omhoog wippen door de druk tot boven het water, ik zou er tot aan de karteltjes water in doen (staat er niet 'water line'?)

Het dopje is denk ik om stof tegen te houden en zal wel lucht door laten langs de rand...

Edit: trouwens, 'mout gekookt'?

Lead-ster:
Ik heb zitten zoeken naar lijntjes, maar dat staat er niet, ook niet in mini. Maar ik heb er inderdaad water in gedaan nu :)

Eh, terminologie is nog niet bekend.  ;D Ik heb de Barley op 66 graden gehouden voor een uur. Da's niet koken natuurlijk. En da's ook geen mout, besef ik me nu. Djees... Nou, zoals je kunt zien, hoop te leren. Maar ik heb er zin in, dus komt goed.

Jacques:
Inderdaad vullen met water totdat de "open blokjes" onder water staan.

BrouwMark:

--- Citaat van: Lead-ster op 09-08-2019  23:05 u ---Ik heb zitten zoeken naar lijntjes, maar dat staat er niet, ook niet in mini. Maar ik heb er inderdaad water in gedaan nu :)

Eh, terminologie is nog niet bekend.  ;D Ik heb de Barley op 66 graden gehouden voor een uur. Da's niet koken natuurlijk. En da's ook geen mout, besef ik me nu. Djees... Nou, zoals je kunt zien, hoop te leren. Maar ik heb er zin in, dus komt goed.

--- Einde van citaat ---

Hahaha, op de foto zie ik iets van een tekst staan, dus daarom. Mout een uur op 66 klinkt prima. Succes met je bier!  :brouwen:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie