Waterslot driedelig, water erin?

Gestart door Lead-ster, 09-08-2019 22:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lead-ster



Hoi!
Even voorstellen, Lidia, en met een simpel brouwpakketje begonnen vandaag. Heb 20 jaar geleden HBO biotechnologie gedaan, en daar wel eens bier gebrouwen, maar eh.. het is lang geleden zullen we maar zeggen. Hoop vragen dus.

Ten eerste, bovenstaande waterslot. Moet daar water in... en moet de plastic dop eraf tijdens het vergisten? De instructies zijn natuurlijk super kort en niet altijd logisch.

Heb vandaag in soeppannen mijn mout gekookt, gezeefd, en afgekoeld. Daarna mijn fles, zeef en maatbeker ontsmet met spul dat erbij zat (witte korrels, zal wel een soort loog zijn na oplossen, geen informatie helaas. Lekker handig voor de veiligheid). Nu zit het met gist erbij in de fles, en ik vraag me af hoe dat waterslot werkt, ik ken alleen de "zwanenhals" soorten. En kan me daar ook niet herinneren of het dopje er wel of niet op moet.

BrouwMark

Hoi Lidia,

Het waterslot ken ik niet, maar water moet er wel in.

Het kokertje dat in het slot zit moet omhoog wippen door de druk tot boven het water, ik zou er tot aan de karteltjes water in doen (staat er niet 'water line'?)

Het dopje is denk ik om stof tegen te houden en zal wel lucht door laten langs de rand...

Edit: trouwens, 'mout gekookt'?

Lead-ster

Ik heb zitten zoeken naar lijntjes, maar dat staat er niet, ook niet in mini. Maar ik heb er inderdaad water in gedaan nu :)

Eh, terminologie is nog niet bekend.  ;D Ik heb de Barley op 66 graden gehouden voor een uur. Da's niet koken natuurlijk. En da's ook geen mout, besef ik me nu. Djees... Nou, zoals je kunt zien, hoop te leren. Maar ik heb er zin in, dus komt goed.

Jacques

Inderdaad vullen met water totdat de "open blokjes" onder water staan.

BrouwMark

Citaat van: Lead-ster op 09-08-2019  23:05 uIk heb zitten zoeken naar lijntjes, maar dat staat er niet, ook niet in mini. Maar ik heb er inderdaad water in gedaan nu :)

Eh, terminologie is nog niet bekend.  ;D Ik heb de Barley op 66 graden gehouden voor een uur. Da's niet koken natuurlijk. En da's ook geen mout, besef ik me nu. Djees... Nou, zoals je kunt zien, hoop te leren. Maar ik heb er zin in, dus komt goed.

Hahaha, op de foto zie ik iets van een tekst staan, dus daarom. Mout een uur op 66° klinkt prima. Succes met je bier!  :brouwen:

Lead-ster

Ik heb een plaatje gezocht van een gelijkend product, maar dit is niet hetzelfde merk als ik heb. Ik heb een kitje van 30 euro gekocht van een of ander vaag "brewing dutchman" met het idee eerst eens op kleine schaal te kijken of ik dit leuk vind. Werkte ik nou nog maar in het lab, met toegang tot steriel glaswerk, maatkolven en verwarmplaten. Maar ach, zo thuis in de keuken is ook leuk. Al klagen de kinderen dat ze het vinden stinken ;)

Dank je wel voor de hulp, zo laat nog!

BrouwMark

Citaat van: Lead-ster op 09-08-2019  23:12 uDank je wel voor de hulp, zo laat nog!

Het is vrijdagavond en er is huisgebrouwen bier...  :brouwen: :brouwen:

De HaAn

Een gedeelte van het antwoord geef je zelf al waterslot moet daar water in. Mag in een bier glas bier ;). Het probleem dat kinderen het vinden stinken heb ik opgelost door te gaan brouwen voordat ik kinderen op de wereld zette. Het nadeel was dat er 0,01 % informatie was. Nu zitten er in bijna elk dorp enkele hobbybrouwers waar als je wil meestal wel een keer mee mag kijken hoe ze brouwen. Zeer leerzaam.Want een mislukt brouwsel weggooien wegens onkunde is zonde :'(

brouwerwaldonk

Citaat van: Lead-ster op 09-08-2019  23:05 uIk heb de Barley op 66 graden gehouden voor een uur. Da's niet koken natuurlijk. En da's ook geen mout, besef ik me nu. Djees... Nou, zoals je kunt zien, hoop te leren. Maar ik heb er zin in, dus komt goed.
Hopelijk heb je die Barley geschroot anders komt er helemaal niets van terecht, van uw kooksel wat bier moet worden. Geen afbraak van zetmeel naar suikers, geen bier. 
Wat was het SG van uw gezeefd "kooksel" na het echt koken en koelen?

Lead-ster

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-08-2019  08:30 uHopelijk heb je die Barley geschroot anders komt er helemaal niets van terecht, van uw kooksel wat bier moet worden. Geen afbraak van zetmeel naar suikers, geen bier. 
Wat was het SG van uw gezeefd "kooksel" na het echt koken en koelen?

Hahahaha, wat een zorgen!  8)
 Ik heb geen suikergehalte meter, maar dat geeft niet. De barley was natuurlijk geschroot (het kwam uit een bierpakket voor complete n00bs), ik heb gezeefd, met hop gekookt op 2 momenten, en het staat nu supervrolijk te bubbelen met het gist erbij. Als er geen suiker in gezeten had, was de gist niet zo enorm druk bezig. De kinderen riepen me uit mijn bed omdat "mijn bier gek deed". Het waterslot heeft het maar druk. En binnenin de vloeistof zijn de bubbeltjes niet van de lucht.

Superleuk dit!


brouwerwaldonk

Eigenlijk is uw fles veel te vol en zal het bier dóór het waterslot heenkomen. Wat een gesmos gaat dat worden en mogelijk geïnfecteerd bier tot gevolg.   

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-08-2019  11:08 uEigenlijk is uw fles veel te vol en zal het bier dóór het waterslot heenkomen. Wat een gesmos gaat dat worden en mogelijk geïnfecteerd bier tot gevolg.

Dat is zeker niet altijd het geval.

Ik voer met regelmaat tests uit in glazen flessen. Slechts bij enkele gisten is er sprake van zo veel schuimvorming dat het schuim de fles uit komt. Het mooie van een glazen fles is dat je het goed visueel in de gaten kunt houden.

Als je goed naar de fles kijkt dan zie je dat de grootste  schuimvorming weer achter de rug is. Vooral aan de start van de vergisting is er veel schuimvorming. Er zijn dan nog veel eiwitten, die schuimbevorderend zijn, en weinig (hogere) alcohol, die schuimnegatief werken.

Verder krijg je geen infecties als het schuim uit het waterslot komt als je het waterslot verwijdert, deze schoonmaakt en terugplaatst. Zonodig een paar keer herhalen. Het schoonmaken kan lastig zijn. Een oxi-product kan helpen. Om het invallen van micro-organismen te voorkomen kun je een stuk aluminiumfolie over de hals van de fles leggen.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 10-08-2019  11:38 uAls je goed naar de fles kijkt dan zie je dat de grootste  schuimvorming weer achter de rug is. Vooral aan de start van de vergisting is er veel schuimvorming. Er zijn dan nog veel eiwitten, die schuimbevorderend zijn, en weinig (hogere) alcohol, die schuimnegatief werken.

Verder krijg je geen infecties als het schuim uit het waterslot komt als je het waterslot verwijdert, deze schoonmaakt en terugplaatst. Zonodig een paar keer herhalen. Het schoonmaken kan lastig zijn. Een oxi-product kan helpen. Om het invallen van micro-organismen te voorkomen kun je een stuk aluminiumfolie over de hals van de fles leggen.
Als ik naar de fles kijk zie ik dat het schuim tot helemaal boven is geweest. Door met de fles te walsen zakt het schuim in. Niets zegt mij dat de hevigste gisting achter de rug is.
Als je regelmatig het waterslot moet schoonmaken ben je toch veel beter af met een grotere fles want anders ben je aan het knoeien. 

Lead-ster

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-08-2019  11:08 uEigenlijk is uw fles veel te vol en zal het bier dóór het waterslot heenkomen. Wat een gesmos gaat dat worden en mogelijk geïnfecteerd bier tot gevolg.

Ik maak me niet zo druk erover, minder dan jij lijkt te doen. Gaat het mis, dan heb ik wat geleerd. Ik zal het vast ook allemaal als een zure oude vrouw gaan bekijken na 10 jaar ervaring, maar voor nu ga ik er nog even plezier in hebben.   ;)

Ondertussen is de hevige gisting echt achter de rug, het spul is bezonken naar de bodem en hoewel troebel is het meeste al gezonken en bubbelt het waterslot nog amper. Superleuk om naar te kijken en te zien hoe het verandert.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-08-2019  15:44 uAls ik naar de fles kijk zie ik dat het schuim tot helemaal boven is geweest. Door met de fles te walsen zakt het schuim in. Niets zegt mij dat de hevigste gisting achter de rug is.
Als je regelmatig het waterslot moet schoonmaken ben je toch veel beter af met een grotere fles want anders ben je aan het knoeien.

Walter,

De meeste schuimvorming heb je aan het begin van de vergisting. Dat zul je met de doorzichtige deksel op jouw gistvat heel wat keren hebben gezien.
Aan het ingezakkente schuim kun je zien dat de heftigste vergisting voorbij is. Er staat ook geen gistdek op het bier zoals bij bijvoorbeeld de Westmalle gist. Het is daarom ook niet te verwachten dat het schuim nog omhoog komt.

Door een grotere fles zal het niet snel gebeuren er gist door het waterslot komt. Maar als dat toch gebeurt is er geen man over boord. Je hebt wel meer te poetsen...

Edolem

Even bumpen deze post...
Waar krijg je een groot driedelig waterslot?
De kleintjes hebben we wel al kunnen vinden.

Snelbier

Citaat van: Edolem op 16-11-2021  12:50 uWaar krijg je een groot driedelig waterslot? De kleintjes hebben we wel al kunnen vinden.
Bij meeste brouwhandels? Brouwland, Braumarkt, Brouwmaatje, Unibrew, etc..
Grotere sloten hebben ook dikkere doorvoer, past niet altijd op je bestaande vat.
Proost, Snelbier

Fractus

Zoek op cilindrisch waterslot Edolem, dan vindt je het wel ;)

Het klinkt alsof je voor echt grote vaten zoekt, dus kijk eens hier of hier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.