Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe te bottelen na foutje?  (gelezen 2905 keer)

Offline owee

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoe te bottelen na foutje?
« Gepost op: 09-08-2019 16:43 u »
Hallo allemaal,

Zo`n maand geleden hebben we onderstaand recept gebrouwen. Voor de oplettende kijker, het toevoegen van 2 kilo suiker was een "foutje". Dit had veel minder moeten zijn.
We kwamen hier echter wat te laat achter toen de boel al stond te vergisten. Toen na een zeer korte maar uiterst hevige vergisting de boel stil kwam te liggen hebben we op aanraden van een lokale brouwer de tip gekregen een sterke gist proberen toe te voegen. De Danstar belle saison hadden we nog liggen en hebben dit toegevoegd gezien dit een sterkte gist is die misschien wel in een alcoholrijke omgeving zou kunnen gaan werken.

Dat klopte en ons SG is van 1.112 (brouwdag) naar een 1.030 (!) gegaan (gisteren).
Toen het waterslot tot rust kwam hebben we het in een lagertankje gedaan waar hij sinds gisteren staat.
Nu heb ik het idee dat niet alle suikers vergist zijn, wat doen we met het bottelen? Normaal koken we water en suiker berekend zoals gebruikelijk.
Heeft iemand een idee hoe we toch koolzuur is ons bier kunnen krijgen zonder dat we de beroemde en gevreesde gushers krijgen, of is dit in het geheel niet aan de orde?

Groet Wouter.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptOwee winterbier groot
Brouwdatum20-06-2019
BierstijlTripel
Volume25,0 l
Begin SG1,108 SG
Berekende kleur (Morey)26 EBC
Berekende bitterheid (Rager)42 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
45,00 lWater uit Zutphen
-68,33 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,91 kgPilsmoutDingemans3 EBC69,9 %
0,70 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC6,2 %
0,66 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC5,8 %
0,05 kgGreenSwaen Munich LightDe Swaen17 EBC0,4 %
2,00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC17,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
152,0 °C1 min.15 min.4,8 l/kg
263,0 °C1 min.30 min.6,4 l/kg
368,0 °C1 min.15 min.7,6 l/kg
473,0 °C1 min.30 min.9,1 l/kg
578,0 °C1 min.5 min.11,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
39,9 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%90 min.14,5 IBU
19,9 gTargetbellen12,4%90 min.26,3 IBU
16,3 gSaazpellets2,0%10 min.0,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist
11,0 gDanstar Saisonbovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Hoe te bottelen na foutje?
« Reactie #1 Gepost op: 09-08-2019 17:13 u »
Zeker nog niet gaan bottelen!

Saison gisten zijn van het type var diasticus. Dat zijn gisten die enzymen uitstoten die in staat zijn onvergistbare suikers af te breken. Dit proces gaat vrij langzaam. Heel wat keren hebben dergelijke gisten voor verrassingen gezorgd in de vorm van veel overdruk in de fles. Het uit de fles spuiten van het bier en zelfs ontploffende flessen kunnen het gevolg zijn... Het is terecht dat je voorzichtig bent.

Bij een saison met een flinke suikergift is een eind SG onder de 1000 niet ongebruikelijk!

Laat het bier minstens 14 dagen staan bij een temperatuur van 25 şC. Meet vervolgens het SG. Indien deze niet gedaald is kun je met een gerust hart bottelen.

Offline owee

• *
« Reactie #2 Gepost op: 09-08-2019 17:14 u »
Dank voor je snelle antwoord!
We hebben wel dus de gistbodem en al afgehaald, dus nu "lageren" op 25 graden zeg je, om daarna te bottelen indien SG stabiel?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 09-08-2019 17:20 u »
Dank voor je snelle antwoord!
We hebben wel dus de gistbodem en al afgehaald, dus nu "lageren" op 25 graden zeg je, om daarna te bottelen indien SG stabiel?

Heel goed dat je veel gist verwijderd hebben. Je hebt zo minder last van autolyse.
Saisongisten flocculeren meestal niet er sterk. Hierdoor zal er nog wel voldoende gist in het bier zweven.

Om de vergisting te volgen kun je over een week het SG meten. Als het SG een week later niet gedaald is mag je aannemen dat de vergisting is beëindigd. Maar je zou zelfs nog een week meer kunnen wachten.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 09-08-2019 17:22 u »
Ik zou het bier nu het in een lagertank zit even beluchten zodat er luchtbellen in het bier komen. Als uw lagertankje een brede opening heeft kan je lucht inbrengen door een 10 tal keer een brede schuimspaan met ronde gaatjes met kracht onder te duwen. De lagertank op minimaal 20°C - 25°C. houden. Dan na een week of langer nogmaals de densiteit meten.
Bij het bottelen zou ik de bottelsuiker beperken tot 4 g/L.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #5 Gepost op: 09-08-2019 19:29 u »
Bij een saison met een flinke suikergift is een eind SG onder de 1000 niet ongebruikelijk!
Met een start SG van 1112 na een maand een SG 1030, dat wordt met lageren nooit onder de 1000.
Dat bier met nu 11% daar willen maar weinig gisten nog wat suiker omzetten.
Mijn idee is gewoon verdunnen met water en flink wat drooghop erbij.
Bij het bottelen zou ik de bottelsuiker beperken tot 4g/L.
Ik denk dat dat al te royaal is!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 09-08-2019 19:29 u »
Dat klopte en ons SG is van 1.112 (brouwdag) naar een 1.030 (!) gegaan (gisteren).

Dan zit je al op zo'n 11% alc... :brouwen: De Belle saison kan tot 12,5 en dat doet ie ook.... :brouwen:  dus nog ff wachten en warm laten staan !!  Als ie klaar is, zit ie wel aan z'n max van alcohol, daardoor zul je problemen krijgen met je hergisting op fles.... ::)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 09-08-2019 19:30 u »
Mijn idee is gewoon verdunnen met water en flink wat drooghop erbij.

En dan je bier verklooien met een hoop zuurstof... Lekker hoor... :huilen: :-X :-[

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 09-08-2019 19:32 u »
En dan je bier verklooien met een hoop zuurstof... Lekker hoor... :huilen: :-X :-[
Zuurstof is lekker!
Het helpt het bier snel te verouderen en op smaak te brengen!
Bovendien is het ook nog wel te verstoken!

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #9 Gepost op: 09-08-2019 19:37 u »
En dan je bier verklooien met een hoop zuurstof... Lekker hoor...  :huilen: :-X :-[

Helemaal mee eens, niet doen! Als je bezorgd bent over tegen de alcoholtolerantie van je gist aanlopen, zou ik champagnegist toevoegen en een klein beetje gistvoeding. Gun het verder nog wat tijd, het komt uiteindelijk wel goed.

Overigens misschien ten overvloede: waarmee heb je het SG gemeten? Indien met refractometer, heb je de juiste berekening toegepast?

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 09-08-2019 19:40 u »
Zuurstof is lekker!

Sorry, maar deze reactie raakt kant noch wal. Dat je zelf op een eigenwijze manier brouwt, ok, moet je zelf weten, maar zo'n werkwijze aan anderen verkondigen als the way to go is niet handig.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 09-08-2019 19:42 u »
Zuurstof is lekker!

:huilen: :huilen: :huilen: Gauw je mond met zeep spoelen! Of loog! Dat werk ook... ;) ;D ;D

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 09-08-2019 19:47 u »
:huilen: :huilen: :huilen: Gauw je mond met zeep spoelen! Of loog! Dat werk ook... ;) ;D ;D

Heel wat jaren geleden hebben wij wel eens een biertje gedronken. Weet je niks meer van, want het was met mijn neef in een café in Enschede (naam vergeten). Misschien moeten we dat nog eens doen...  :biersmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 09-08-2019 19:53 u »
Heel wat jaren geleden hebben wij wel eens een biertje gedronken. Weet je niks meer van, want het was met mijn neef in een café in Enschede (naam vergeten). Misschien moeten we dat nog eens doen...  :biersmile:

Ik kan het mij ook niet meer herinneren, maar het idee is goed...:-)  :brouwen: :proost:

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 09-08-2019 19:55 u »
Ik kan het mij ook niet meer herinneren, maar het idee is goed...:-)  :brouwen: :proost:

Je houdt nog wel van bier toch? 😏

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 09-08-2019 19:55 u »
Je houdt nog wel van bier toch? 😏

Nee.... ;D ;D ;D ;D

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 09-08-2019 20:03 u »
Ach, het is de leeftijd! :groots:

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 09-08-2019 20:10 u »
Bovendien is het ook nog wel te verstoken!

Na de edit van de heer Hulzebos:

Een bierbrouwer brouwt bier en heeft dus geen 'vat met stookwijn' staan om z'n (eventueel talloze) mislukkingen in te gieten en vervolgens te verstoken.
Nogmaals excuses dat ik misschien een beetje hard voor je ben, maar de adviezen die je geeft aan beginnende brouwers getuigen van een absolute onkunde.
Leer alsjeblieft eerst eens zelf bier brouwen dat je niet hoeft te verstoken en op zichzelf goed lukt, doe dat nog een keer of 20 en ga dan pas anderen adviseren over hoe bierbrouwen zou kunnen. Je adviezen over oa 'maximaal 4 g/l bottelsuiker' en 'zuurstof is je vriend' werken misschien voor jouw wijze van brouwen (een nonchalante wijze zou ik zeggen) maar niet voor elke andere medemens die serieus lekker bier wil produceren. Leer anderen niet jouw nonchalance aan, en als je niks kunt of wil bijdragen, zeg dan niks. Alsjeblieft.

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 09-08-2019 20:35 u »
....

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 09-08-2019 21:34 u »
Ach, je overal vervelender irritante mannetjes die het beter weten en dan ook nog 'n Ollander!

Deze reactie begrijp ik niet.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 09-08-2019 21:45 u »
Ach, je overal vervelender irritante mannetjes die het beter weten en dan ook nog 'n Ollander!

Je moet wel tegen opbouwende kritiek kunnen hoor... Ik ben het met  Brouwmark eens... :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 09-08-2019 22:29 u »
Ik zou het bier nu het in een lagertank zit even beluchten zodat er luchtbellen in het bier komen.

Dat kun je beter niet doen. Dat is vragen om oxidatie.
Bij een saison gist is het een kwestie van afwachten. Die doet zijn werk wel.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 09-08-2019 22:38 u »
Ik zou het bier nu het in een lagertank zit even beluchten zodat er luchtbellen in het bier komen.

:huilen: :huilen: :huilen: :huilen: :-[ :o :nut:

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 09-08-2019 22:40 u »
Bij een saison gist is het een kwestie van afwachten. Die doet zijn werk wel.
Daar heb ik mijn twijfels over...
Dat moet wel een hele sterke en fijne gist zijn.
Ik ben benieuwd!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 09-08-2019 22:42 u »
Met een start SG van 1112 na een maand een SG 1030, dat wordt met lageren nooit onder de 1000.
Dat bier met nu 11% daar willen maar weinig gisten nog wat suiker omzetten.
Mijn idee is gewoon verdunnen met water en flink wat drooghop erbij.Ik denk dat dat al te royaal is!

Saisongisten hebben een vrij hoge alcoholtolerantie en kennen een zeer hoge vergistingsgraad. Vandaar dat ik het heb over een eind SG van onder de 1000.

Het zeker niet uitgesloten dat het bier verder uitgist.

Hergisting kan een probleem vormen. Je hebt snel een bottelgist nodig. Die kan eenvoudige suikers die nog niet vergist zijn alsnog vergisten met alle risico's van dien. Daarom is het een goed idee om nu al een bottelgist toe te voegen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #25 Gepost op: 09-08-2019 22:44 u »
Na de edit van de heer Hulzebos:

Een bierbrouwer brouwt bier en heeft dus geen 'vat met stookwijn' staan om z'n (eventueel talloze) mislukkingen in te gieten en vervolgens te verstoken.
Nogmaals excuses dat ik misschien een beetje hard voor je ben, maar de adviezen die je geeft aan beginnende brouwers getuigen van een absolute onkunde.
Leer alsjeblieft eerst eens zelf bier brouwen dat je niet hoeft te verstoken en op zichzelf goed lukt, doe dat nog een keer of 20 en ga dan pas anderen adviseren over hoe bierbrouwen zou kunnen. Je adviezen over oa 'maximaal 4 g/l bottelsuiker' en 'zuurstof is je vriend' werken misschien voor jouw wijze van brouwen (een nonchalante wijze zou ik zeggen) maar niet voor elke andere medemens die serieus lekker bier wil produceren. Leer anderen niet jouw nonchalance aan, en als je niks kunt of wil bijdragen, zeg dan niks. Alsjeblieft.

Heren,

Graag met respect naar elkaar reageren...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 09-08-2019 22:46 u »
Daar heb ik mijn twijfels over... Dat moet wel een hele sterke en fijne gist zijn.
Ik ben benieuwd!

Ik heb wel eens een bier gebrouwen met saisongist met een (berekend) alcoholgehalte van 13%.
Saisongisten gaan echt heel ver door.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #27 Gepost op: 09-08-2019 22:47 u »
Daar heb ik mijn twijfels over...

Ik niet... ;)

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 09-08-2019 22:49 u »
Daarom is het een goed idee om nu al een bottelgist toe te voegen.

Precies, vandaar mijn advies om champagnegist te gebruiken, die heeft een alcoholtolerantie tot ±18% en eet vrijwel alleen de simpele suikers op. Overigens vind ik 1112-1030 = 71% svg en ± 11-12% alcohol niet eens zo heel extreem hoor. Kans dat de belle saison dat zelf wel redt.

Ben nog steeds benieuwd of owee nu met refractometer of hydrometer heeft gemeten...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #29 Gepost op: 09-08-2019 23:30 u »
Als de gisting echt niet verder wil, zelfs met Belle, dan een heel klein beetje cervomyces (zink en voeding) gistvoeding kort opkoken en toevoegen.
Belle wil wel gisten maar moet zich ook vermenigvuldigen. Het dieet van de voorganger was voornamelijk simpele suiker, dus die heeft zich vlot vermenigvuldigd maar daarbij ook allerhande ander voedingsstoffen op gemaakt. Hierdoor gaat de vermenigvuldiging van belle traag en de gisting nog trager.
Een ander optie is om een monster van het bier te trekken en daar voldoende voeding Cervomyces en eventueel droog moutextract aan toe te voegen en het als een starter met voldoende beluchting op te kweken tot je koffiemelkkleur hebt en dat dan weer terug in je bier om aan voldoende fitte cellen te komen.
Of gewoon geduld hebben en over een half jaar nog eens kijken. Dan een bottelgist gebruiken of iemand vinden die het voor je vanuit een fust wil afvullen.

Ingo

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 10-08-2019 00:59 u »
Heren,

Graag met respect naar elkaar reageren...
Als 'n Ollander zo reageert denk aan npo2
Citaat
gebakken lul
Iemand gaat mij vertellen hoe ik bier moet vegisten.
Laat ik eens vertellen:
Zo in 1980 ergen tussen kerstdagen en nieuwjaar zaten mijn ouders mij op te wachten in de eetkeuken.
'Des morgens om 05.00  al gezien dat de stop, waterslot uit de fles met bier en bramen was.
Toen ik in de eetkeuken kwam wezen ze mij op het unieke veschijnsel aan het plafond.
Citaat
Donder ff lekker op!

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 10-08-2019 12:35 u »
Ieder mag brouwen zoals hij of zij wil. Een beginnend brouwer help je echter het best door hem of haar te wijzen op gangbare manieren van doen. Later kan diegene dan altijd nog beslissen om dwars te gaan zijn.

De relevantie en oorsprong van de quotes en opmerkingen ontgaat mij dan weer volledig...

Offline Brouwert

• Senior lid
  • Land: no
« Reactie #32 Gepost op: 10-08-2019 13:56 u »
...wat een niveau weer in dit topic..  :huilen:

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #33 Gepost op: 10-08-2019 16:32 u »
Als 'n Ollander zo reageert denk aan npo2 Iemand gaat mij vertellen hoe ik bier moet vegisten.
Laat ik eens vertellen:
Zo in 1980 ergen tussen kerstdagen en nieuwjaar zaten mijn ouders mij op te wachten in de eetkeuken.
'Des morgens om 05.00  al gezien dat de stop, waterslot uit de fles met bier en bramen was.
Toen ik in de eetkeuken kwam wezen ze mij op het unieke veschijnsel aan het plafond.
Donder ff lekker op!

Gaat het?

Offline owee

• *
« Reactie #34 Gepost op: 10-08-2019 17:29 u »
Dag allemaal,

Jammer dat mijn post frustratie oproept bij sommigen, dat was de intentie niet.

Wij meten enkel met een ouderwetse dobber, altijd goed namelijk.
Nog steeds weet ik niet welk proces ik moet gaan volgen. Ik voel wel iets voor wat Jacques zegt, bottelgist. We hebben daar nog nooit mee hoeven werken en moeten ons daar in verdiepen. Wat ik wel heb geleerd is om geduld te hebben en dat zal ik ook nu doen.

Ik zal het eea opzoeken en kom er op terug, wellicht hebben anderen daar ook nog wat aan. 

Nogmaals dank voor de reacties.

Offline owee

• *
« Reactie #35 Gepost op: 10-08-2019 17:43 u »
Precies, vandaar mijn advies om champagnegist te gebruiken, die heeft een alcoholtolerantie tot ±18% en eet vrijwel alleen de simpele suikers op. Overigens vind ik 1112-1030 = 71% svg en ± 11-12% alcohol niet eens zo heel extreem hoor. Kans dat de belle saison dat zelf wel redt.

Ben nog steeds benieuwd of owee nu met refractometer of hydrometer heeft gemeten...
De hydro dus

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #36 Gepost op: 10-08-2019 18:24 u »
Jacques, ik snap je logica niet. Waarom zou je nu een bottelgist toevoegen? Alle simpele suikers zijn al door de T-58 verwerkt en de Belle is met het moeilijke deel nog niet klaar. Die bottelgist heeft nu niets te doen. Het bier moet eerst gewoon goed uitgisten, sterker nog, we weten niet eens of het dat wel of niet is.

Om er achter te komen of het bier uitgegist is en, indien niet, hoeveel het nog verder kan gaan neem je een ruim monster, meet sg en zet het lekker warm (30-35°C) op een roerder (of stop het in een fles die heel schoon is en die je heel regelmatig goed schud). Eventueel zelfs met af en toe wat lucht. Ook kun je nog extra gist (Belle) toevoegen, een overmaat gist in dit monster zorgt uiteindelijk niet voor een lager eind SG, alleen voor een snellere gisting.

Meet na een paar dagen - week roeren het SG opnieuw. Heb je dan geen verandering dan kun je gewoon afvullen. Is het SG duidelijk gezakt, ga door met het monster op de roerer en meet om de paar dagen tot het SG echt stabiel is. Daarna geduld hebben tot het deel in de fles het zelfde SG bereikt heeft, om dat te bespoedigen, zie mijn eerder post.

Deze snelvergistingsproef is eigenlijk iets dat je meteen moet inzetten als je ziet dat er tijdens het maischen/koken iets dergelijks fout is gegaan. Gokken helpt zeker niet.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 10-08-2019 22:52 u »
Jacques, ik snap je logica niet. Waarom zou je nu een bottelgist toevoegen? Alle simpele suikers zijn al door de T-58 verwerkt en de Belle is met het moeilijke deel nog niet klaar. Die bottelgist heeft nu niets te doen. Het bier moet eerst gewoon goed uitgisten, sterker nog, we weten niet eens of het dat wel of niet is.

De Belle Saison is een var diastaticus gist. Die maakt enzymen aan die van onvergistbare suikers vergistbare suikers maakt. Deze enzymen worden door de gist uitgescheiden en doen hun werk buiten de gistcel. Wanneer de Belle Saison gist tegen zijn alcoholtolerantie loopt is hij weinig of niet meer actief. Ondertussen gaan de enzymen verder met hun werk. Het gevolg is dat je vergistbare suikers krijgt zonder dat deze vergist worden. Die suikers kunnen voor verrassingen zorgen.

Het verhogen van de temperatuur is een goed idee. Hierdoor stimuleer je de werking van de enzymen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #38 Gepost op: 10-08-2019 23:20 u »
Wanneer de Belle Saison gist tegen zijn alcoholtolerantie loopt is hij weinig of niet meer actief.

En daar was ie nog zeker niet... Had nog 1,5% te gaan... ;) :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 10-08-2019 23:33 u »
En daar was ie nog zeker niet... Had nog 1,5% te gaan... ;) :brouwen:

Hij heeft inderdaad nu nog wat ruimte. Maar er zijn nog veel restsuikers (1030)...

Offline Michiel1987

• *
« Reactie #40 Gepost op: 13-08-2019 18:50 u »
Helpt het als we zeggen dat de sg al een dikke week op 1030 staat?

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 13-08-2019 19:19 u »
Helpt het als we zeggen dat de sg al een dikke week op 1030 staat?

Daaruit blijkt dat de gist in ieder geval minder actief is, misschien zelfs al "klaar".

Maar wat Jacques zegt klopt, er zitten nog veel restsuikers in(SG van 1030), dus er is nog wel wat te vergisten.
Dat lukt het belle saison gist (waarschijnlijk) niet meer.. Of hij moet nog weel geheractiveerd kunnen worden (met wat Seed7 zegt).

Verder moet je je van het haantjesgedrag van sommige niets aan trekken hier.. Daar zijn een aantal heel goed in, en gelukkig zijn er een boel die het wel leuk vinden om anderen serieus te helpen en er een forum van te maken waar je wat aan hebt en met plezier topics gaat lezen..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #42 Gepost op: 13-08-2019 21:42 u »
Dat lukt het belle saison gist (waarschijnlijk) niet meer.. Of hij moet nog weel geheractiveerd kunnen worden (met wat Seed7 zegt).

Het zou inderdaad kunnen dat de gist te weinig aminozuren en andere voedingstoffen voorhanden heeft om nog te kunnen groeien.
Het is mij wel eens meer opgevallen dat er ook bij var diastaticus gisten niet alle suikers verbruikt worden. Theoretisch zou dat namelijk wel het geval moeten zijn.

Offline owee

• *
« Reactie #43 Gepost op: 13-08-2019 21:43 u »
We hebben de proef op de som genomen en 2 gebotteld met respectievelijk 2 en 4 gram suiker. Vervolgens zorgvuldig en veilig opgeborgen...

Tags: