Twee vragen Saison

Gestart door jan le mercier, 08-08-2019 08:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan le mercier

Kameraden,

Ik had twee vragen over saisons:

1) Kan je een saison laten vergisten in een houten vat?

en 2) Hoeveel procent van de moutstort voor een saison kan ongemoute tarwe zijn?

Is er iemand die dit weet?

Alvast bedankt,

Jan

seed7

Er zijn geen regels Jan, dus, ja dat kan op hout en gebruik tarwe naar believen,

Ingo

hans_nwk

Er zijn wel regels en als je zin hebt kun je je daaraan houden (ik zou niet weten waarom, misschien voor wedstrijden):
    Bier van hoge gisting met nagisting
    Gebrouwen in de provincie Henegouwen
    Alc. vol. tussen 5% en 6,5%
    Donkerblond tot amberkleurig
    Dorstlessend van karakter
    Goed gehopt en/of gekruid
    Hoge vergistingsgraad (geeft een "droog" bier)
    Afgevuld in 75cl flessen
    Vooral regionaal verkrijgbaar
    Hoofdzakelijk gebruik van gerstemout, andere granen zoals tarwe zijn mogelijk

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Saison

Gebaseerd op de laatste: Ik zou zeggen minimaal 51% gerstemout en over vaten zeggen ze niks.

Groet,
Hans

middelaersch

Er zijn inderdaad wel stijlregels c.q. richtlijnen: dit staat er in de bjcp guidelines over ingrediƫnten voor saison:

Characteristic Ingredients: Not typically spiced, with the
yeast, hops and grain providing the character; but spices are
allowed if they provide a complementary character.
Continental base malts are typical, but the grist frequently
contains other grains such as wheat, oats, rye, or spelt.
Adjuncts such as sugar and honey can also serve to add
complexity and dry out the beer. Darker versions will typically
use richer, darker malts, but not typically roasted types.
Saazer-type, Styrian or East Kent Golding hops are commonly
used. A wide range of herbs or spices can add complexity and
uniqueness, but should always meld well with the yeast and
hop character. Brettanomyces is not typical for this style;
Saisons with Brett should be entered in the American Wild Ale
category.

Houd er wel rekening mee dat je voldoende enzymen moet hebben als je ongemoute tarwe gebruikt, dus voldoende mout in je stort houdt.
Wat de kritische grens daarvoor is weet ik niet. Je kunt natuurlijk ook tarwemout gebruiken i.p.v. ongemoute tarwe. Ik weet niet of dat voor de smaak veel uitmaakt.

Die bjcp guidelines is overigens een openbaar document. Google 'bjcp guidelines pdf', en je vindt het. Interessant leesvoer, en wat je je er van aantrekt bepaal je zelf.....

En dan heb ik ook nog een vraag: waarom wil je een houten vat gebruiken?

seed7

Anders gesteld dan, er zijn alleen die regels die je je zelf stelt. Als je voor een wedstrijd brouwt, volgens de BJCP regels, dan houd je je daar aan. Als je voor een Nederlandse wedstrijd brouwt zijn er andere regels. Als je voor je zelf brouwt in de geest van wat ooit een Saison was, dan heb je helemaal niets aan al die wedstrijdregeltjes.

Een van de verhalen is dat het bier in het seizoen werd gebrouwen, tussen twee heiligen naamdagen (weet Jan wel) in het in eiken vaten werd gelagerd tot in de zomer. Er zat Brettanomyces in. Het werd vlak voor het afvullen nog eens stevig gehopt om het bier op te frissen. Die Brett is nogal in tegenspraak met wat BJCP verteld, die had dus helemaal niet in het vat mogen kruipen maar had in de "American" wild ale moeten gaan zitten.....

Ingo

hans_nwk

De regels die ik boven citeerde zijn volgens mij regels (ik heb ooit gelezen dat er 6 regels zijn) waar een commercieel bier aan moet voldoen om saison te mogen heten (behalve de wat vage zoals "dorstlessend" en "vooral regionaal verkrijgbaar").

Ik weet niet meer waar ik dat vandaan heb, misschien het boek "farmhouse ales".

SVB

 Om het label 'saison' er op te mogen plakken zijn er inderdaad gewoon regels om te volgen. Je mag op maximaal 2 punten afwijken (even uit mijn hoofd) Dit mag je stom vinden of onzin, toch is het zo. (Dat de gehele commerciĆ«le wereld zich er niet aanhoud is wat anders)

Oscar

Citaat van: hans_nwk op 08-08-2019  15:01 uDe regels die ik boven citeerde zijn volgens mij regels (ik heb ooit gelezen dat er 6 regels zijn) waar een commercieel bier aan moet voldoen om saison te mogen heten

Dat is juist het grappige...voor commerciele bieren zijn helemaal geen regels! Ik mag een stout op de markt zetten en dan op het etiket saison zetten! Niemand die qua regels daar wat van kan zeggen  :biersmile:. Natuurlijk pikt de consument dat niet, maar hier zijn geen regels voor! Bierstijlen zijn bedacht door de enthousiaste 'amateurs en niet door overheden...

hans_nwk

Citaat van: Oscar op 08-08-2019  15:55 uDat is juist het grappige...voor commerciele bieren zijn helemaal geen regels!
Ik had het idee dat het net zoiets was als bv whisky of cognac. Daar zijn ook regels voor.
Citaat van: SVB op 08-08-2019  15:51 uJe mag op maximaal 2 punten afwijken (even uit mijn hoofd)
2 regels max afwijken dacht ik ook. Zo kun je buiten Henegouwen toch een saison brouwen.

seed7

Citaat van: Oscar op 08-08-2019  15:55 uen niet door overheden.....

Pils in in Nederland door de overheid gedefinieerd, tot op zekere hoogte. Verder inderdaad niets.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.