pH stijging door koudhoppen, correctie doen in gistvat?

Gestart door Leon058, 07-08-2019 21:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leon058

Op 20 juli een IPA gebrouwen volgens onderstaand recept. Na 9 dagen gekoudhopt. Nu kruipt de pH steeds omhoog, 5 dagen na brouwdag was het 4,34 en vandaag 4,52 gemeten. Ben op de hoogte van studies en ervaringen dat koudhop pH verhogend lijkt te werken. Toch wil ik de pH liever in de range 4,2-4,3 hebben. In de hergisting zal hij ook omhoog kruipen, verwacht ik.

Heb regelmatig gist afgelaten (CCT) dus de invloed van autolyse zal beperkt zijn.

Zouden jullie aanraden om nog een kleine correctie met melkzuur te doen voor het bottelen? (enkele druppels erbij, roeren en checken)
Of is dit "knoeien"?

Bedankt :-)


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk8
Naam receptBritse IPA juli 2019
Brouwdatum11-07-2019
BierstijlEngelse India Pale Ale
Volume20,7 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)20 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)51 IBU
Brouwzaalrendement68,3 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lWater uit Edesebos 2019
1,30 gCaCl2
3,20 gCaSO4
4,20 mlMelkzuur
5,27 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
89 mg/l3 mg/l12 mg/l92 mg/l35 mg/l103 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC83,3 %
0,50 kgVienna moutWeyermann7 EBC8,3 %
0,50 kgCara-redWeyermann50 EBC8,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1 staps maisch67,0 °C1 min.60 min.3,8 l/kg
uitmaischen66,0 °C10 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gTargetpellets8,1%45 min.21,7 IBU
30,0 gChallengerbellen6,3%30 min.15,3 IBU
25,0 gE.K. Goldingbellen4,2%30 min.8,7 IBU
25,0 gFugglebellen4,3%15 min.5,6 IBU
40,0 gE.K. Goldingbellen4,2%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,50 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0,7 l starterBritish Ale II (1335)bovengist


Oscar

Citaat van: Leon058 op 07-08-2019  21:34 uToch wil ik de pH liever in de range 4,2-4,3 hebben.

Want? :weetniet: :weetniet: :nut: :nut:

Jacques

Met een pH-waarde van 4,52 is niet veel mis. Ik zou het gewoon zo laten.


Leon058

Bedankt heren :)

Citaat van: Oscar op 07-08-2019  21:43 uWant? :weetniet: :weetniet: :nut: :nut:

Dan komt het bier wat frisser over en heeft het meer karakter, toch? Die waarden zie ik ook vaak terug in andere bronnen.

Oscar

Citaat van: Leon058 op 07-08-2019  21:59 uDan komt het bier wat frisser over en heeft het meer karakter, toch?

 :weetniet: Waar haal je die info vandaan?  :weetniet: :nut:

Leon058

Citaat van: Oscar op 07-08-2019  22:35 u:weetniet: Waar haal je die info vandaan?  :weetniet: :nut:

Deze bron bijvoorbeeld:

https://byo.com/article/the-principles-of-pH/

Ik weet dat ik het over kleine aanpassingen heb, maar daar haal ik plezier uit :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 07-08-2019  22:35 u:weetniet: Waar haal je die info vandaan?  :weetniet: :nut:

Ken je klassiekers...

pH in Brewing: An Overview

Sturen op pH is zo gek nog niet!

Oscar

Citaat van: Jacques op 07-08-2019  23:03 uKen je klassiekers...

Ik lees niet zo veel boeken... ;)   Maar als de pH onder de 5 is is het goed. Na de vergisting zou ik de pH niet meer aanpassen  :brouwen:  Aan de pH kun je wel aflezen of je een goede vergisting heb gehad... :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 07-08-2019  23:12 uMaar als de pH onder de 5 is is het goed.

Voor de smaak van je bier kun je het beste 4,8 aanhouden. Daarboven gaan bitterstoffen uit de hop wat wrang smaken.

Zie ook https://beerandbrewing.com/understanding-bitterness/
"The research concluded that perceived bitterness increases about 2 IBUs for every 0.1 tick up in pH. Hopsteiner researchers found a similar relationship between dry hopping and pH; an addition of a pound of hops per barrel will add 0.14 to pH (or 2–3 IBUs). Dry hopping with six pounds per barrel boosted the pH from a little bit more than 4.4 to more than 4.9."

Leon058

Citaat van: Jacques op 08-08-2019  20:17 uVoor de smaak van je bier kun je het beste 4,8 aanhouden. Daarboven gaan bitterstoffen uit de hop wat wrang smaken.

Zie ook https://beerandbrewing.com/understanding-bitterness/
"The research concluded that perceived bitterness increases about 2 IBUs for every 0.1 tick up in pH. Hopsteiner researchers found a similar relationship between dry hopping and pH; an addition of a pound of hops per barrel will add 0.14 to pH (or 2–3 IBUs). Dry hopping with six pounds per barrel boosted the pH from a little bit more than 4.4 to more than 4.9."

Kijk dat is interessante informatie. Een "pound per barrel" is 3,80 g/L heb ik even uitgerekend, ik zit daar net onder met mijn koudhop gift, maar het zou wel die stijging verklaren. "Six pounds per barrel " zou al 22.80 gram hop per liter zijn... Dankjewel Jacques!

SVB

Had je niet hoeven uitrekenen hoor, staat gewoon in het complete artikel ;)

Oscar

Citaat van: Jacques op 08-08-2019  20:17 uVoor de smaak van je bier kun je het beste 4,8 aanhouden.

Moet wel raar lopen met je vergisting wil die pH op 4,8 liggen of zelfs hoger.... ;) 

Jacques

Citaat van: Oscar op 09-08-2019  19:44 uMoet wel raar lopen met je vergisting wil die pH op 4,8 liggen of zelfs hoger.... ;)

Een pH van 4,8 is niet zo heel vreemd. Er zijn bieren die wat langer op de gist staan met een hogere pH-waarde.




Als je stevige hoeveelheid koudhop gebruikt kan de pH daar boven komen...


Oscar

Citaat van: Jacques op 09-08-2019  22:18 uEen pH van 4,8 is niet zo heel vreemd.

Voor zover ik gemeten heb nog nooit meegemaakt.

Jacques

Citaat van: Oscar op 09-08-2019  22:52 uVoor zover ik gemeten heb nog nooit meegemaakt.

Kijk naar de gegevens in de plaatjes.

Dat jij het nog niet hebt meegemaakt heb wil nog niet zeggen dat het niet voorkomt...  :)

Ansius

Wat ik zou waarderen is dat je de helft corrigeert en de andere helft niet.

Persoonlijk geen voorstander van corrigeren maar als het het een beter bier oplevert  waarom niet?

Erg nieuwsgierig wat het brengt.

Jacques

Citaat van: Ansius op 10-08-2019  11:37 uWat ik zou waarderen is dat je de helft corrigeert en de andere helft niet.

Persoonlijk geen voorstander van corrigeren maar als het het een beter bier oplevert  waarom niet?

Erg nieuwsgierig wat het brengt.

Ik ben het met je eens dat het uitvoeren van testjes veel inzicht kan geven.

Testjes die ik heb uitgevoerd hebben in ieder geval laten zien dat de pH omhoog gaat door koudhoppen en door het bier op de gist laten staan.

Oscar

Citaat van: Ansius op 10-08-2019  11:37 uWat ik zou waarderen is dat je de helft corrigeert en de andere helft niet.

Ik zou beide helften NIET corrigeren... ;) :brouwen:

Haagse Wouter

Ik ben nu aan het speculeren.
Maar dat de pH langzaam omhoog kruipt, is dat niet gewoon omdat je lang aan het wachten bent met bottelen?
Je bier is uitgegist en de CO2 is er nu uit aan het gaan, dus gaat de pH omhoog.
Zodra je gaat bottelen gaat de pH weer omlaag doordat je koolzuur toevoegt?

Of ben ik nu de effecten van CO2 op de zuurgraad aan het overschatten? Zal vast wel een artikel hierover zijn ;), maar geen tijd om dit uit te zoeken.

tdp

Bedoel je dat de pH ook zou stijgen zonder koudhoppen, en het daar los van staat? Ik zou me dat best kunnen voorstellen in ieder geval.

Jacques

Citaat van: Oscar op 12-08-2019  23:28 uIk zou beide helften NIET corrigeren... ;) :brouwen:

Okay jij doet dat niet, maar anderen kunnen natuurlijk wel onderzoeken wat het verschil in smaak is...

Jacques

Citaat van: tdp op 13-08-2019  08:39 uBedoel je dat de pH ook zou stijgen zonder koudhoppen, en het daar los van staat? Ik zou me dat best kunnen voorstellen in ieder geval.

Los van het koudhoppen stijgt de pH door de effecten van autolyse.

https://draymans.com/yeast-slurry-pH-as-an-indicator-of-yeast-autolysis/


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.