Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste brouwsel: bottelen van de laatste liters  (gelezen 1307 keer)

Offline ropel

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste brouwsel: bottelen van de laatste liters
« Gepost op: 15-08-2019 10:31 u »
Hallo allemaal,

Een absolute beginnersvraag over bottelen. Ik zie dat er al veel over gezegd is op dit forum, maar heb nog niet helemaal het antwoord gevonden.

Onlangs zijn we begonnen met een starterskit met moutextract om een IPA te brouwen.
Lijkt goed geslaagd en we hebben een behoorlijk aantal flesjes gebotteld - nu wachten op de nagisting.

Deze eerste keer hebben we nu met een afvulpijpje gevuld direct uit de gistemmer - zo'n plastic emmer met kraantje.

Echter: de laatste 2.5liter onder het peil van het kraantje is op deze manier niet echt te benutten.
We kunnen de emmer natuurlijk wat schuin houden, maar dan komt er steeds meer droesem mee in fles.
Het lijkt me ook niet wenselijk dat er zoveel variatie zit in de hoeveelheid droesem tussen de flesjes?

Ik zie anderen overhevelen naar een bottelemmer, maar daar is dan weer kans op oxidatie.

Mijn vraag: op welke manier kan ik die laatste 2 / 2.5 liter uit de emmer te krijgen zonder een overdaad aan droesem in de fles?
(En wat is nu eigenlijk de gebruikelijke manier met dit soort start pakketten?)

Groet,

Roy

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Eerste brouwsel: bottelen van de laatste liters
« Reactie #1 Gepost op: 15-08-2019 10:42 u »
Tussentijds overhevelen van gistvat naar lagervat reduceert de hoeveelheid gist/droesem enorm. IK zorg dat het lagervat (mandfles) dan heel goed gevuld is (weinig zuurstof in de kopruimte). Overhevelen hoeft niet te leiden tot opname van veel zuurstof als je zorgt voor lange slangen die eindigen op de bodem van het ontvangend vat.

Wil je niet hevelen, dan kun je overwegen tijdens einde lagering het vat koud te zetten. De gist vlokt dan beter uit en komt in een een vastere laag op de bodem te liggen. Dan bottel je ook minder droesem mee

Online brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #2 Gepost op: 15-08-2019 10:51 u »
Vergeet dat kraantje op je gistvat en lagervat, zorgt alleen maar voor een hoop ellende. Altijd overhevelen en bij elke overheveling een droesemkapje gebruiken zodat er geen gist meekomt. Zo kan je tot de laatste liter benutten.

Offline ropel

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 15-08-2019 11:14 u »
Dan gaan we in het vervolg hevelen. Ik ga op zoek naar een set met droesemkapje.

Helder! (pun intended ;) )

Dank voor de snelle reacties.

Online brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 15-08-2019 11:25 u »
Een hevel is heel simpel te maken, de inox buis van 10 mm hier verkrijgbaar voor 2 inclusief het droesemkapje zoals op de foto. De silicone slang moet je kopen bij Brouwland of Brouwmarkt of anderen

Offline Winne2

• Vol lid
  • Land: nl
  • Ik brouw, dus ik leef.....
« Reactie #5 Gepost op: 15-08-2019 18:05 u »
Tussentijds overhevelen van gistvat naar lagervat reduceert de hoeveelheid gist/droesem enorm. IK zorg dat het lagervat (mandfles) dan heel goed gevuld is (weinig zuurstof in de kopruimte). Overhevelen hoeft niet te leiden tot opname van veel zuurstof als je zorgt voor lange slangen die eindigen op de bodem van het ontvangend vat.

Wil je niet hevelen, dan kun je overwegen tijdens einde lagering het vat koud te zetten. De gist vlokt dan beter uit en komt in een een vastere laag op de bodem te liggen. Dan bottel je ook minder droesem mee

Check, that's the way...

Tags: