Brouwers,
Ik heb mijn eerste bier in fles onder druk afgevuld.
Vraag is, laten diegene die het ook altijd met druk afvullen ook altijd een tijd rijpen/rusten.
Met een NEIPA kan ik begrijpen dat hij zo snel mogelijk op moet maar bijvoorbeeld een quadrupel/stout/tripel..?
NEIPA drink ik meteen! Als in dezelfde dag als dat ik hem op fust zet. Ik vind hem dan ook oprecht het lekkerst. Wat ik wel merk is dat het bier eerst een paar uur op druk moet rusten zodat het koolzuur zich in de vloeistof "vastbijt". Dat gaat sneller als je bier al koel is vooraleer je het op druk brengt. Zelde effect als een fles cola die je opent vlak nadat je hem schud.
Een quad, tripel en barley wine smaken vaak wat minder omdat de scherpe grastonen en aroma's van het hop nog op een hele andere manier aanwezig zijn in je bier als dat je van deze stijlen gewend bent.
Na 3 tot 6 maanden zijn deze grassige smaken bijna geheel verdwenen en in de loop van (als ik het goed heb, wellicht langer) het eerste jaar zal je bier aanzienlijk minder bitter worden en zullen zoete tonen en mout aroma's meer naar voren komen daar voor in de plaats. Over een periode van 8 jaar zullen deze zoete tonen nog verder ontwikkelen en intensiveren en krijg je ook vaak smaken van gedroogd fruit. De koolzuur neemt natuurlijk af.
Er is discussie en onenigheid over wat er na 8 jaar nog verbeterd aan een bier...
Je kunt zelf een stijl bedenken welke wellicht sneller te drinken is en toch zwaar, maar vaak ga je dan naar Double/Imperial IPA's en zo

ook heel lekker natuurlijk!