Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CO2 verzadiging sodakeg  (gelezen 2152 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Übung macht den Meister
CO2 verzadiging sodakeg
« Gepost op: 06-08-2019 20:25 u »
Weet iemand hoe je een extreem verzadigd bier kunt krijgen in een soda keg zonder dat het moeilijk tappen is, of dat je alleen maar schuim krijgt?
Ik keg tegenwoordig eigenlijk uitsluitend, en mijn CO2 verzadiging is eigenlijk altijd wel prima. Maar wel heel gewoontjes. Binnenkort wil ik weer eens een Duvel achtig biertje maken. En standaard hebben deze echt heel veel CO2 (voor mij ten minste).

Iemand een tip hoe dit te realiseren zonder dat ik alleen maar schuim tap uit mijn Lindr? (en dus alsnog weinig koolzuur in mijn bier heb)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hobbyman

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: CO2 verzadiging sodakeg
« Reactie #1 Gepost op: 07-08-2019 21:18 u »
De juiste onderbouwde antwoorden zullen nog wel komen. Maar met mijn boerenverstand denk ik dat je je bier moet verzadigen tot het niveau dat jij wil. Hier zijn tabellen voor. Als je dit bier dan gaat tappen, dan een tap druk hanteren die iets hoger ligt dan de druk die in je vaatje heerst bij de tap temperatuur die je op dat moment hebt.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 08-08-2019 16:59 u »
Hoe je er veel koolzuur in krijgt dat weet je wel neem ik aan.

Als zo'n bier wilt gaan tappen heb je dus veel weerstand nodig van vat tot kraan. Dit kun je realiseren met een lange(re) bierslang en eventueel daarnaast een tapkraan met compensator.

groet, Tsjerk

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 08-08-2019 17:26 u »
In aanvulling op Tsjerk, die lange leiding, neem er een met een binnendiameter van 4 mm ipv 6 of 8. Koel je fusten zo ver mogelijk en laat niet alleen de tap al het werk doen. Isoleer desnoods je bierleiding. (Op mijn afvulinstallatie kan ik het aanloopverlies (overschuimen) drastisch verminderen door het hele ding met ijswater voor te spoelen.)

Ingo

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 11-08-2019 15:51 u »
Mijn bierleiding is al 4 mm. En op zich heb ik zelden problemen met alleen schuim tappen. Bij een nieuw vat moet ik soms zelfs alles open zetten om aan de gewenste schuimhoeveelheid te komen. Bijv een 'volgens type' verzadigde pils. Alleen als ik bijvoorbeeld een weizen of sterke blonde maak waar ik heel veel CO2 in wil hebben krijg ik dit probleem. De gewenste druk zit dan wel in het vat, ik krijg hem alleen niet in mijn glas.

De bierleiding is 1.2m en natuurlijk heb ik op mijn Lindr droogkoeler de juiste kranen met compensator. Dit doet niets af aan het feit van alleen veel schuim tappen. Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb ik een gekoeld fust aan een droogkoeler aansluiten (die op zich zelf al zorgt dat het er ijskoud uit komt).
Maar zou dit de enige oplossing zijn?

Overigens wat doen jullie met tapdruk bij een bovengenoemd verzadigd bier? Regulier op 1 bar tappen of op de huidige druk in het fust? Dit is vast ook van invloed.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 11-08-2019 16:16 u »
Met 120 cm 4 mm leiding moet de compensatorkraan de meeste drukafbouw opvangen. Bij hoge CO2 percentages lukt dat niet meer. Je fust koelen helpt wel om eerder te kunnen tappen, anders moet je wel een halve dag wachten tot je fust is afgekoeld. De temperatuur van je droogkoeler lager zetten helpt ook, maar als je niet zo'n koud bier wilt is de oplossing een langere tapleiding, bv 2 meter of zelfs 3 meter helpt wel als het goed is. Dan kun je bij het tappen een hogere druk aansluiten om de koolzuur beter in je bier te houden zonder dat je te snel tapt, en dus de compensatorkraan verder dicht moet zetten om problemen te verminderen.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 18-08-2019 16:02 u »
Bedankt Hans. Dan is dat mijn volgende probeersel. Een hele lange bierleiding.

Tags: