CO2 verzadiging sodakeg

Gestart door Hoppenbrouwers, 06-08-2019 20:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Weet iemand hoe je een extreem verzadigd bier kunt krijgen in een soda keg zonder dat het moeilijk tappen is, of dat je alleen maar schuim krijgt?
Ik keg tegenwoordig eigenlijk uitsluitend, en mijn CO2 verzadiging is eigenlijk altijd wel prima. Maar wel heel gewoontjes. Binnenkort wil ik weer eens een Duvel achtig biertje maken. En standaard hebben deze echt heel veel CO2 (voor mij ten minste).

Iemand een tip hoe dit te realiseren zonder dat ik alleen maar schuim tap uit mijn Lindr? (en dus alsnog weinig koolzuur in mijn bier heb)

hobbyman

De juiste onderbouwde antwoorden zullen nog wel komen. Maar met mijn boerenverstand denk ik dat je je bier moet verzadigen tot het niveau dat jij wil. Hier zijn tabellen voor. Als je dit bier dan gaat tappen, dan een tap druk hanteren die iets hoger ligt dan de druk die in je vaatje heerst bij de tap temperatuur die je op dat moment hebt.

Tsjerk

Hoe je er veel koolzuur in krijgt dat weet je wel neem ik aan.

Als zo'n bier wilt gaan tappen heb je dus veel weerstand nodig van vat tot kraan. Dit kun je realiseren met een lange(re) bierslang en eventueel daarnaast een tapkraan met compensator.

groet, Tsjerk

seed7

In aanvulling op Tsjerk, die lange leiding, neem er een met een binnendiameter van 4 mm ipv 6 of 8. Koel je fusten zo ver mogelijk en laat niet alleen de tap al het werk doen. Isoleer desnoods je bierleiding. (Op mijn afvulinstallatie kan ik het aanloopverlies (overschuimen) drastisch verminderen door het hele ding met ijswater voor te spoelen.)

Ingo

Hoppenbrouwers

Mijn bierleiding is al 4 mm. En op zich heb ik zelden problemen met alleen schuim tappen. Bij een nieuw vat moet ik soms zelfs alles open zetten om aan de gewenste schuimhoeveelheid te komen. Bijv een 'volgens type' verzadigde pils. Alleen als ik bijvoorbeeld een weizen of sterke blonde maak waar ik heel veel CO2 in wil hebben krijg ik dit probleem. De gewenste druk zit dan wel in het vat, ik krijg hem alleen niet in mijn glas.

De bierleiding is 1.2m en natuurlijk heb ik op mijn Lindr droogkoeler de juiste kranen met compensator. Dit doet niets af aan het feit van alleen veel schuim tappen. Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb ik een gekoeld fust aan een droogkoeler aansluiten (die op zich zelf al zorgt dat het er ijskoud uit komt).
Maar zou dit de enige oplossing zijn?

Overigens wat doen jullie met tapdruk bij een bovengenoemd verzadigd bier? Regulier op 1 bar tappen of op de huidige druk in het fust? Dit is vast ook van invloed.

hansHalberstadt

Met 120 cm 4 mm leiding moet de compensatorkraan de meeste drukafbouw opvangen. Bij hoge CO2 percentages lukt dat niet meer. Je fust koelen helpt wel om eerder te kunnen tappen, anders moet je wel een halve dag wachten tot je fust is afgekoeld. De temperatuur van je droogkoeler lager zetten helpt ook, maar als je niet zo'n koud bier wilt is de oplossing een langere tapleiding, bv 2 meter of zelfs 3 meter helpt wel als het goed is. Dan kun je bij het tappen een hogere druk aansluiten om de koolzuur beter in je bier te houden zonder dat je te snel tapt, en dus de compensatorkraan verder dicht moet zetten om problemen te verminderen.

Hoppenbrouwers

Bedankt Hans. Dan is dat mijn volgende probeersel. Een hele lange bierleiding.

knifeman

Je kan overcarboniseren en dan tappen met een kraantje met extra debietregeling. Doe ik ook en geeft wat jij zoekt!

knifeman

Geen heel goede foto van laatst aan onze buiten stal toog maar het betreft dergelijk tapkraantje... rechts heb je regelhedeltje...

Hoppenbrouwers

Citaat van: knifeman op 07-10-2019  18:54 uJe kan overcarboniseren en dan tappen met een kraantje met extra debietregeling. Doe ik ook en geeft wat jij zoekt!
Denk  het niet.

Zoals Hans al zei:
Citaat van: hansHalberstadt op 11-08-2019  16:16 uMet 120 cm 4 mm leiding moet de compensatorkraan de meeste drukafbouw opvangen. Bij hoge CO2 percentages lukt dat niet meer.

Ik heb dezelfde kraan als op jouw getoonde foto.

Knobby

Alle handige tips zijn hier boven al gegeven. Dan rest mij alleen nog maar te zeggen dat tapinstallaties ongeschikt zijn voor zeer hoge verzadiging, al helemaal in combinatie met een droogkoeler. Bedenk dat als je een bier heel hoog verzadigd dat dan de druk in het ongekoelde fust (bij kamertemperatuur) waarschijnlijk boven de 3 bar moet zijn! Dan red je het niet met een leiding van 1,2 m en een compensator kraan.

Eigenlijk is het heel simpel, als je met een nog langere leiding en compensator kraan bijna dicht nog steeds alleen schuim tapt dan zul je genoegen moeten nemen met een lagere verzadiging.

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 09-10-2019  09:52 uEigenlijk is het heel simpel, als je met een nog langere leiding en compensator kraan bijna dicht nog steeds alleen schuim tapt dan zul je genoegen moeten nemen met een lagere verzadiging.
Klopt. Bier met teveel koolzuur kun je niet tappen zonder overmatig schuim en het eindresultaat is dat er dan nog minder koolzuur in je bier overblijft dan wanneer je de maximaal te tappen concentratie aanhoudt. Dus er is een maximum haalbare concentratie koolzuur. Zit je daaronder dan wordt het minder omdat er minder koolzuur is opgelost, zit je daarboven dan wordt het ook minder omdat er onevenredig veel koolzuur vrijkomt.
 

Hoppenbrouwers

Akkoord. En wat is volgens de overlevering dan de maximale tapdruk mogelijk zonder CO2 verlies (icm een lange leiding)?

hansHalberstadt

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-10-2019  19:01 uAkkoord. En wat is volgens de overlevering dan de maximale tapdruk mogelijk zonder CO2 verlies (icm een lange leiding)?
Er is een verschil tussen tapdruk en verzadgingsdruk van je bier. Verzadigingsdruk is de druk die op je fust staat in evenwicht (als er dus geen koolzuur oplost of vrij komt) bij een bepaalde temperatuur.
Dat hangt mede van de temperatuur af.
De tapdruk is de druk die je aansluit als je gaat tappen.Als de tapdruk hoger is dan de verzadigingsdruk dan komt er geen koolzuur vrij in het deel van de leiding vlak bij je fust. Je zult echter altijd CO2 verlies hebben omdat de druk tijdens het tappen afneemt gaande van fust naar tapkraan. dus er zal altijd een punt komen waar de druk lager is dan de verzadigingsdruk en vanaf daar ontstaat koolzuur in je leiding. bij een temperatuur van je fust van 6 graden en 0.5% koolzuurverzadiging (standaard) hoort een verzadigingsdruk van 0.9 BAR. als je dus een tapdruk instelt net wat groter dan 0.9 BAR tijdens het tappen dan kun je goed tappen, mits je voldoende lange tapleiding hebt om het bier dan rustig te laten stromen. (ca 2 a 3 meter 4 mm inwendig)

Hoppenbrouwers

Ja herstel, het gaat natuurlijk om de verzadiging (heb al te lang aan de tap gehangen). Maar ik zet mijn taps voor verzadiging standaard op 1.4 bar en dan is hij nog maar onder de maat. Dus 0.9 klinkt dan wel erg laag.

Overigens vroeg ik me af hoe ze dat dan 'af fabriek' doen met Duvel van de tap. Die is standaard hoog verzadigd en schijnt toch te tappen te zijn.

knifeman

Mijn vaatjes staan constant onder 2.5 bar. Ik tap ze met 1.2 a 1.5 bar en is gewoon goed. Dikke kraag maar tapt goed.

hansHalberstadt

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-10-2019  19:22 uJa herstel, het gaat natuurlijk om de verzadiging (heb al te lang aan de tap gehangen). Maar ik zet mijn taps voor verzadiging standaard op 1.4 bar en dan is hij nog maar onder de maat. Dus 0.9 klinkt dan wel erg laag.

Overigens vroeg ik me af hoe ze dat dan 'af fabriek' doen met Duvel van de tap. Die is standaard hoog verzadigd en schijnt toch te tappen te zijn.
Wat voor temperatuur heeft je fust als je het bier aan het verzadigen bent? Gbruik je fusten die al koolzuur bevatten of breng je zelf de koolzuur erin?

hansHalberstadt

Citaat van: knifeman op 11-10-2019  19:25 uMijn vaatjes staan constant onder 2.5 bar. Ik tap ze met 1.2 a 1.5 bar en is gewoon goed. Dikke kraag maar tapt goed.
Ik neem aan dat je fustjes dan op kamertemperatuur staan?

Hoppenbrouwers

Citaat van: hansHalberstadt op 11-10-2019  19:28 uWat voor temperatuur heeft je fust als je het bier aan het verzadigen bent? Gbruik je fusten die al koolzuur bevatten of breng je zelf de koolzuur erin?
Meestal buitentemperatuur tenzij het buiten erg warm is. Ik vul ze en zet er daarna druk op. Zeer sporadisch hervergist ik op fust, maar 95% van de tijd gewoon met de tank de CO2 er op.

hansHalberstadt

Citaat van: Hoppenbrouwers op 14-10-2019  16:27 uMeestal buitentemperatuur tenzij het buiten erg warm is. Ik vul ze en zet er daarna druk op. Zeer sporadisch hervergist ik op fust, maar 95% van de tijd gewoon met de tank de CO2 er op.
Bij hogere temperatuur heb je meer druk nodig op je fust. Bij kamertemperatuur is 2.5 BAR redelijk normaal. Punt is alleen als men alleen meldt welke druk erop staat en niet welke temperatuur, dat er dan veel verwarring ontstaat omdat je dan appels met peren aan het vergelijken bent.

knifeman

Yep vandaar. In de ijskast 2 dagen op 25psi dan naar 15 voor tappen en vat leeg. Indien gewoon voor opzij te zetten hetzelfde en dan zet ik ze op kamertemperatuur weg onder 30 psi.

EBC

Graag druk in bar weergeven.  :brouwen:

We doen ook niet aan gallons, ounces en inches.  :degroeten:

En als je over drukken en tappen spreekt, dan ook de temperatuur erbij, anders is de druk een zinloos gegeven.

knifeman

Temperatuur volg ik ... kamertemp is 21 ºC voor mij mijn ijskast is 4 ºC. Maar ik werk in psi take it or leave it.

Bennemans


Jacques

Citaat van: knifeman op 20-10-2019  15:39 uTemperatuur volg ik ... kamertemp is 21 ºC voor mij mijn ijskast is 4 ºC. Maar ik werk in psi take it or leave it.

EBC heeft wel een punt. We hebben een afspraak in Europa het SI-stelsel te gebruiken. https://nl.wikipedia.org/wiki/SI-stelsel

Gelukkig heb je het over Celsius en niet over Fahrenheit.  ;D
Doe ons een lol en gebruik eenheden waarbij het overgrote deel van de lezers van het forum niet hoeft om te rekenen. Dat komt de communicatie ten goede. samenvol

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.