Temperatuur van het spoelwater

Gestart door Rinus, 06-08-2019 19:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rinus

Ik gebruik gemakshalve altijd spoelwater van 60 C omdat dat simpelweg gewoon uit de kraan komt.
Nu na een jaartje brouwen vraag ik mij wel af of dat goed is en in hoe verre de temperatuur invloed heeft op het eindresultaat.
En wat zou dan de invloed kunnen zijn?
Wat is het effect van (te) lage temperatuur versus (te) hoge temperatuur?
Is de spoelwater temperatuur afhankelijk van het soort bier?

William

Die 60 ºC is een beetje aan de lage kant.

Je spoelt om wort tussen de mout uit te spoelen (efficiëntie omhoog) en om enzymen eventueel te stoppen (als je niet uitmaischt boven de 72°C).
Uitspoelen gaat beter bij hoger temperaturen omdat de viscositeit van de uit te spoelen wort lager is. Bij lagere temperaturen zoals 60°C heb je meer kans op een lagere efficiëntie.

Bij te hoge spoeltemperaturen wordt vaak beweert dat je meer uitloging krijgt van tannines uit de mout (wrangheid). Ik heb het nog nooit opgemerkt hoewel ik vaak zowat kokend water gebruik. Ik denk dat dit komt doordat het water snel afkoelt in het moutbed, vooral als je langzaam koelt.

In principe hoef je de spoeltemperatuur niet aan te passen aan het type bier.

Sommigen spoelen helemaal niet.

Oscar

Je kunt gewoon spoelwater gebruiken van 90-95°C   :)  voor ieder brouwsel... dan heb je een optimaal spoelrendement in jou installatie met jou werkwijze.... :brouwen:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Rinus op 06-08-2019  19:38 uIk gebruik gemakshalve altijd spoelwater van 60 C omdat dat simpelweg gewoon uit de kraan komt.
Een aparte ketel voor het spoelwater vind ik zelf heel plezierig.
Een spoelwaterketel geeft inspiratie, ik ben zelfs in die spoelwaterketel gaan brouwen maischen.
Toen moest nog een spoelwaterketel komen, een van de LIDL.
Als ea goed gaat, dan ga ik daar volgende week in brouwen maischen.

brouwerwaldonk

Warm spoelwater recht uit de kraan is geen goed idee want dan is de pH van het water veeeeel te hoog.
Je kan beter een ketel(tje) gebruiken waarin je het vooraf verder opwarmt tot 80 - 85°C, dan een staaltje neemt wat je terug laat afkoelen en daarop pH meten, zo weet je hoeveel zuur je moet toevoegen om tot pH 5,3 te komen.

beermenke

Lijkt me van invloed van maischschema en installatie
Ik maish 1 staps en bij eindmaischen start ik bij 68 graden met spoelwater van 95 graden
Laatste liters spoelwater neem ik uit boiler. Deze laatste liters blijven toch bijna geheel in de bostel
Richting koken kom ik langs 78 . Wachten tot 78 voordat ik ga spoelen vind ik niet nodig

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.