Scott Janish - The New IPA

Gestart door emiel1, 06-08-2019 14:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emiel1

Titel boek: The New IPA - A Scientific Guide To Hop  Aroma And Flavor
Schrijver: Scott Janish
Druk: 1e / n.v.t.
Jaar uitgifte: 2019
Uitgever: Eigen beheer
ISBN nr.: 9780578477862

Aantal pagina's: 338

Prijs: +/- €21 (Amazon.de)
____________________________


Scott Janish (bekend van de Sapwood Cellars brouwerij en z'n interessante blog) heeft de afgelopen 3 jaar besteed aan het lezen en analyseren van bijna 1000 wetenschappelijke onderzoeken m.b.t hop. Hij heeft daarbij specifiek gekeken hoe je de uitkomst van al deze onderzoeken het beste kunt toepassen bij het brouwen van hazy IPA's, of NEIPA's. 3 maanden geleden is daarover dit boek uitgekomen, wat hij specifiek geen handleiding noemt voor het brouwen van dé perfecte hazy IPA, maar meer een boek wat je laat zien hoe ongelooflijk veel variabelen er zijn bij het gebruik van hop en hoe al deze variabelen van invloed zijn op je eindresultaat. In 15 hoofdstukken, allemaal gericht op een andere stap in het brouwproces, dan wel een andere hopeigenschap, krijgt de lezer al deze informatie in hapklare brokken voorgeschoteld. In het laatste hoofdstuk komen verschillende Amerikaanse hazy IPA brouwers aan bod die vertellen over hun brouwmethodes en de keuzes die ze maken m.b.t. hopgebruik.

Wat me voornamelijk erg aanspreekt aan dit boek is dat Scott nergens een mening verkondigt (behalve soms wat hij denkt dat je ergens uit kunt opmaken). Alle informatie is wetenschappelijk onderbouwd en wanneer er geen onderbouwing voor te vinden is doet hij geen aannames. Er komen geregeld tegenstrijdige uitkomsten uit de vele onderzoeken en soms denk je de ideale werkmethode uitgedacht te hebben en dan krijg je opeens weer informatie voorgeschoteld die dat onderuit haalt. En dat vind ik ook het mooie aan dit boek, je krijgt de informatie die hij heeft gevonden aangereikt, maar vervolgens wordt van de lezer verwacht zelf te denken en zelf beslissingen te nemen.

Ik heb me in een paar weken door het boek heen geploeterd, steeds een paar pagina's per dag. Want hoewel de stof en informatie enorm de moeite waard is, is het voor iemand die Engels als tweede taal heeft een zware kluif. Hij doet duidelijk z'n best het een leesbaar verhaal te maken, er zit humor in verwerkt en hij neemt geregeld gas terug door een testje te bespreken wat hij heeft uitgevoerd om een bepaalde uitkomst van een artikel te verifiëren. Maar de enorme lading aan onbekende termen, pagina's vol scheikundige benamingen en de eindeloze stroom informatie die je naar je toe geslingerd krijgt kan soms wat overweldigend zijn.

Waar ik me een klein beetje aan stoorde is dat het allemaal vanuit Amerikaans perspectief is geschreven. Hij heeft gelukkig vaak geprobeerd temperaturen en gewichten ook in Celsius en gram te vermelden, maar er wordt ook geregeld gesproken over pounds per barrel, of, nog erger, een hoeveelheid gericht op thuisbrouwers, zonder daarbij te vermelden per welke hoeveelheid (nou weet ik toevallig dat 5 gallon de standaard brouwmaat is in Amerika, maar dit zou je niet moeten verwachten van je lezers). En aardig wat van de besproken hop- en moutsoorten zijn hier niet verkrijgbaar, maar daar kan hij dan weer weinig aan doen...

Het boek is uitgegeven in eigen beheer en wordt op bestelling geprint door Amazon. Dat heeft als voordeel dat er nu een boek is wat anders misschien te specifiek was bevonden, maar je merkt het wel aan de vrij goedkope uitgave en het feit dat er geregeld wat kleine tikfoutjes in staan. Maar het voordeel is weer dat dat snel te fixen is.



Hazy IPA's zijn relatief nieuw en iedereen die er wel eens een heeft gebrouwen weet dat het moeilijker is dan het in eerste instantie lijkt. Er is in de meeste literatuur nog niet veel te vinden over deze stijl en hoewel er online natuurlijk wel een schat aan informatie is, is veel daarvan gebaseerd op meningen en ervaringen (waarbij er heel veel andere variabelen een rol gespeeld kunnen hebben). Daarom vind ik het erg fijn om een boek te hebben waarin alles op een rijtje staat en alleen feitelijke informatie verzameld is en zowel gericht op hobbybrouwers als professionals.

Al met al vond ik het een ontzettend interessant boek waar ik veel van heb geleerd. Het is zeker niet bedoeld voor beginners, maar ik denk dat ook de niet al te ver gevorderde brouwer (die misschien af en toe wat alinea's skipt) hier veel info uit kan halen.

Cijfer: 8

William


leonb

Bedankt voor de recensie. Misschien toch maar bestellen dan!

jelle82

Bedankt voor je recensie. Klinkt goed allemaal. Is de info in dit boek ook te gebruiken voor gewone IPA's? En heb ik er als beginnende brouwer (6 brouwsels achter de rug) ook wat aan of is het te hooggegrepen?

Alexander_H

Besteld, lekker nieuw leesvoer :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.