IPA met marmelade

Gestart door Kokkebil, 05-08-2019 16:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Een tijd geleden heb ik ergens een recept van internet geplukt (ik weet niet of het hier was) voor een IPA met marmelade en kaneel

Ik wil dit nu eens gaan uitproberen.
Er wordt echter niet vermeld wanneer de marmelade moet worden toegevoegd.
Iemand een suggestie?

hans100w

Citaat van: Kokkebil op 12-02-2019  14:49 uWanneer de marmelade toegevoegd?
Citaat van: Jacques op 12-02-2019  20:54 uLaatste 8 minuten van het koken.

De sinaasappelschillen hebben wel voor problemen bezorgd. Het kraantje van mijn Braumeister raakte verstopt. Ik heb daarom de inhoud van de ketel overgegoten door de Braumeister te kantelen.
Hierdoor zijn er ook sinaasappelschillen in mijn CCT gekomen. Die verstoppen nu de onderste kraan van mijn CCT. Het aftappen van gist gaat daarom zeer moeizaam.

Een volgende keer dat ik een dergelijk bier brouw zal ik een hopspider gebruiken.

Jacques

Ik heb inderdaad ook een IPA met marmelade gebrouwen.
De sinaasappelsmaak had voor mijn smaak nog intenser mogen zijn.

Een volgende keer ga ik extra sinaasappelschillen toevoegen en Mandarina Bavaria als hop toevoegen, zowel tijdens het koken als bij het koudhoppen.
Ook zal ik de marmelade in de hopspider toevoegen zoals eerder vermeld.

Het is overigens een mooie combinatie.

Kokkebil

Ik ga citra en Cascade gebruiken, totaal 120 g!

1700 g Chivers lemon curd en orange marmelade en een paar gram kaneel.

25 ltr. batch.

Wat vinden jullie hiervan?

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 11-08-2019  11:39 uIk ga citra en Cascade gebruiken, totaal 120 g!

1700 g Chivers lemon curd en orange marmelade en een paar gram kaneel.

25 ltr. batch.

Wat vinden jullie hiervan?

Ik zou in de hopgift de Citra gedeeltelijk vervangen door Mandarina Bavaria. Anders gezegd een combinatie maken van Critra, Mandarina Bavaria en Cascade.

Welke gist ga je gebruiken? De US-05 of misschien de K-97? Die laatste zou een marmalade-achtige smaak geven.

BrouwMark

Chivers lemon curd zou ik niet gebruiken, Kokkebil. Er zit oa palmolie en ei in.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 11-08-2019  16:34 uChivers lemon curd zou ik niet gebruiken, Kokkebil. Er zit oa palmolie en ei in.

Een beetje olie en eiwit kan niet zo veel kwaad.
Vergeet niet dat gist ook vetten nodig heeft voor de opbouw van celmembranen.

https://www.jumbo.com/chivers-lemon-curd-320g/185934POT/

Een overmaat aan vet blijft achter in de hoprestanten.
Je zou bijvoorbeeld 1 pot Chivers lemon curd kunnen gebruiken en 3 potten marmalade.

BrouwMark

Als ik de ingrediënten bekijk zit er 3% citroensap in. De palmolie wordt eerder vermeld bij de ingrediënten en is dus ook minstens 3%. Een pot van 320 gram bevat dan minstens 9,6 gram palmolie en dat is ongeveer 2 eetlepels. Is dat niet wat veel voor in een bier?

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 11-08-2019  16:55 uAls ik de ingrediënten bekijk zit er 3% citroensap in. De palmolie wordt eerder vermeld bij de ingrediënten en is dus ook minstens 3%. Een pot van 320 gram bevat dan minstens 9,6 gram palmolie en dat is ongeveer 2 eetlepels. Is dat niet wat veel voor in een bier?

Dat ligt aan de hoeveelheid bier.  :)

Kokkebil wil 25 liter brouwen. Dat is dus 9,6/25 = 0,4 gram per liter.

Mijn ervaring bij het brouwen met vettige ingrediënten zoals chocolade en dergelijke is dat veel olie en vetten op het wort komt te drijven en ook verdampt bij het koken. Als je de bovenste laag in de kookketel laat gaat er niet zo veel vettige substanties mee in het gistvat.



BrouwMark

Okido, dan heb ik niks gezegd  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.