Verzwaren hopzakjes

Gestart door Kokkebil, 04-08-2019 17:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Ik heb de (rare ?) gewoonte om mijn hopzakjes te verzwaren zodat ze niet gaan drijven, om extra rendement uit de hop de halen. Ben ik de enige en is dit onnodig?

tdp

Tijdens het koken, of wanneer je aan het koudhoppen bent? In beide gevallen doe ik de hopbloemen gewoon los erin.

jackodb

Zelf werk meestal met hoppellets in een zakje. In het begin drijven ze, maar na een tijdje zakken ze.

Bij het overhevelen na het afkoelen zie ik pas weer terug.

Jacques

Hopbloemen blijven drijven heb ik gezien tijdens mijn langdurige test waarbij ik gekeken heb naar het effect van langdurig kooudhoppen. Verzwaren is daarom een goed idee.

In plaats van hopbloemen zou je ook hoppellets kunnen gebruiken. Die zakken wel uit zoals jackodb ook al schrijft. Hoppellets zijn sowieso beter voor het halen van een hoger rendement. In professionele brouwerijen wordt bijna uitsluitend met hoppellets gewerkt voor het koudhoppen.

De gemalen hop van de hoppellets kunnen door de mazen van de gewone katoenen hopzakjes. Dat wil je niet hebben. Als een nylon hop sock gebruikt heb je daar geen last van omdat deze veel fijnmaziger zijn.

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hoppen/extracten-aroma-s-zakjes/d/the-hop-sock

brouwerwaldonk

Ik gebruik hopbelen omdat ik er daarvan meer dan genoeg heb. Ik gebruik die tijdens het lageren in mandflessen die helemaal vol zijn. Zo drijven ze niet meer boven.   

Koen S

Hopbellen zorgen sowieso voor meer oxidatie tijdens het koudhoppen, pellets zijn hiervoor beter. Voordeel is ook dat je ze los kan toevoegen, ze bezinken mooi, eventueel kort coldcrashen en voorzichtig overhevelen naar de bottelemmer.

brouwerwaldonk

Citaat van: Koen S op 04-08-2019  21:56 uHopbellen zorgen sowieso voor meer oxidatie tijdens het koudhoppen, pellets zijn hiervoor beter. Voordeel is ook dat je ze los kan toevoegen, ze bezinken mooi, eventueel kort coldcrashen en voorzichtig overhevelen naar de bottelemmer.
Ik ben er gerust in dat mijn drooghoppen geen oxidatie zal meebrengen.
De hop wordt bij het oogsten met veel druk samengeperst zodat er geen lucht meer tussen de bellen aanwezig is. Daarna wordt een zakje bijkomend vacuum gezogen en gesealed.
Een zakje met 200 g hopbellen is amper 8 mm dik.


Kokkebil

Ik bedoelde tijdens het koken.
Ik gebruik die fijnmazige fruitzakjes, die tegenwoordig bij de fruitafdeling van AH te koop zijn.

Vooral bij IPA's waarbij je veel hopbellen gebruik, gaan die zakjes enorm drijven!

middelaersch

Citaat van: brouwerwaldonk op 05-08-2019  07:44 uIk ben er gerust in dat mijn drooghoppen geen oxidatie zal meebrengen.
De hop wordt bij het oogsten met veel druk samengeperst zodat er geen lucht meer tussen de bellen aanwezig is. Daarna wordt een zakje bijkomend vacuum gezogen en gesealed.
Een zakje met 200g hopbellen is amper 8mm dik.



Droog je de hopbellen voor je ze vacuüm verpakt?

Brouwert

Ik ben sinds kort overgestapt op een RVS hopspider die ik aan de rand van mijn brouwpan hang. Hierin gooi ik de hoppellets tijdens het koken.
Voor koudhoppen heb ik een RVS cilinder die afgesloten is en ik verzwaar met wat RVS kogellagers.
Beiden hebben gaas van 300 micron, en daar komt geen hopgruis doorheen.

Voordelen voor mij zijn dat deze een stuk gemakkelijker zijn om schoon te maken en te ontsmetten (in geval van koudoppen) dan hopzakjes. Bovendien op de lange termijn meer kosteneffectief omdat ik de hopzakjes na een aantal keer weggooi.

Ik heb ze voor weinig uit China besteld (Bijvoorbeeld deze)

brouwerwaldonk

Citaat van: middelaersch op 05-08-2019  10:55 uDroog je de hopbellen voor je ze vacuüm verpakt?
Ja dat doe ik met een kruidendroger van Stockli op 45°C, anders is de hop niet te persen want dan druk je het sap/water eruit. Na een uurtje of 5 is het gedroogd. Dan een buis van 100 mm doormeter met een lengte van 20 cm vullen met de hopbellen, samenpersen tot minder dan 1 cm. Na 15 minuten verpakken en vacuüm trekken.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 05-08-2019  10:11 uIk bedoelde tijdens het koken.
Ik gebruik die fijnmazige fruitzakjes, die tegenwoordig bij de fruitafdeling van AH te koop zijn.

Vooral bij IPA's waarbij je veel hopbellen gebruik, gaan die zakjes enorm drijven!

Misschien is het een idee om een hopspider te gebruiken?

De mijne heb ik gemaakt met behulp van deze filterzak
https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/brouwen/filteren/monofilament-filter-zak-100-micron.html

beermenke

Een rvs hopspider aan de rand, een waar genot.
Na gebruik ff omspoelen en klaar voor de volgende x

Jukkie

Bij het droog hoppen: een paar flinke knikkers erin! Werkt goed en de knikkers zijn gemakkelijk te desinfecteren (even koken)

snowmansion

Citaat van: Koen S op 04-08-2019  21:56 uHopbellen zorgen sowieso voor meer oxidatie tijdens het koudhoppen, pellets zijn hiervoor beter. Voordeel is ook dat je ze los kan toevoegen, ze bezinken mooi, eventueel kort coldcrashen en voorzichtig overhevelen naar de bottelemmer.

Dit is toch dé reden waarom pellets door professionele brouwers gebruikt wordt? Meer geconcentreerd (minder hoeven te gebruiken voor hetzelfde resultaat) en ze gaan niet drijven (ze hoeven ze niet in een zak te doen en die te verzwaren).

Jacques

Citaat van: snowmansion op 06-08-2019  10:11 uDit is toch dé reden waarom pellets door professionele brouwers gebruikt wordt? Meer geconcentreerd (minder hoeven te gebruiken voor hetzelfde resultaat) en ze gaan niet drijven (ze hoeven ze niet in een zak te doen en die te verzwaren).

De extractie van hoparomastoffen gaat ook sneller.

Overigens drijven hoppellets ook de eerste uren.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 06-08-2019  21:29 uOverigens drijven hoppellets ook de eerste uren.
Ja, vallen ze uit elkaar.
Waarvan ca. 80% naar de bodem gaat en de rest blijft drijven.
Van het gedeelte welke naar de bodem gaat, wolkt een gedeelte op als je er een hevel in steekt.
Kortom, een keer geprobeerd!
Ik kan er van zeggen dat er veel te veel het stookwijnvat in ging ipv dat er gebotteld werd!

Jacques

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 07-08-2019  01:26 uJa, vallen ze uit elkaar.
Waarvan ca. 80% naar de bodem gaat en de rest blijft drijven.
Van het gedeelte welke naar de bodem gaat, wolkt een gedeelte op als je er een hevel in steekt.
Kortom, een keer geprobeerd!
Ik kan er van zeggen dat er veel te veel het stookwijnvat in ging ipv dat er gebotteld werd!

Dat blijven drijven van een gedeelte van de pellets duurt niet zo heel lang. Na een paar dagen is alles uitgezakt.

Maran van Brakel

Citaat van: Kokkebil op 05-08-2019  10:11 uIk bedoelde tijdens het koken.
Ik gebruik die fijnmazige fruitzakjes, die tegenwoordig bij de fruitafdeling van AH te koop zijn.

Vooral bij IPA's waarbij je veel hopbellen gebruik, gaan die zakjes enorm drijven!

Ik doe altijd een theelepeltje onder in het zakje, werkt perfect..
Een hop-spider kan ook, maar daar zou je toch ook iets op moeten leggen als je alles onder wil hebben staan?

Jacques

Citaat van: Maran van Brakel op 08-08-2019  10:26 uIk doe altijd een theelepeltje onder in het zakje, werkt perfect..
Een hop-spider kan ook, maar daar zou je toch ook iets op moeten leggen als je alles onder wil hebben staan?

Dat valt mee omdat de kookbellen vrijelijk kunnen ontsnappen. In een gesloten hopzakje is dat wat anders.
Eventueel kun je een paar glazen knikkers in je hopspider doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.