Recept; Sterk blondbier met honing en vanille

Gestart door BritneysBeers, 02-08-2019 22:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BritneysBeers

Dag allen,

Voor mijn 8e batch  :brouwen: wilde ik mijn liefde voor blondbier combineren met honing en vanille, omdat dit in andere biersoorten een aangename smaak gaf.
Aan de hand van een recept voor sterk blondbier op dit forum inclusief de tips die ik heb gelezen over honing (over vanille valt weinig te vinden), heb ik het volgende besloten.

Algemeen
Eind volume; 15 Liter
Gewenst alcoholpercentage; tussen 7 en 10 %
Kleur; 14 EBC
Bitterheid; 34 IBU
Kooktijd; 60 minuten.
Maischwater 10 Liter
Spoelwater; 10 Liter

Vergistbare ingrediënten             
Hoeveelheid       Naam                       Mouterij   Kleur            %
4 kg                  Pilsmout               Dingemans   3 EBC   76,1 %
675 gram               Lichte tarwemout       Dingemans   3 EBC   15,0 %
150 gram               Cara 120               Dingemans   120 EBC   2,4 %
500 á 600 gramm  Honing                       Lokale Imker    x.       12,5-20 %
1 stok               Vanille                        Appie Happie   

Maischschema
Omschrijving   Temperatuur   Stap tijd   Rust tijd   Beslagdikte
Amylaserust   67,0 °C   1 min.   60 min.   2,1 l/kg
Uitmaischen   78,0 °C   10 min.   10 min.   2,1 l/kg


Hop
Hoeveelheid   Naam   Type   % alfazuur   Kooktijd/toevoeging   IBU
13,5 g           Hallertau Tradition   bellen   7,2%   60 min.   13,0 IBU
8,4 g                   Cascade                   bellen   9,7%   60 min.   11,0 IBU
17 g              Hallertau Tradition   bellen   7,2%   10 min.   5,9 IBU
8,4 g             Cascade                   bellen        9,7%   10 min.     4,0 IBU
8,4 g                   Hallertau Tradition   bellen   7,2%   Koudhop    0,0 IBU


Gist
Hoeveelheid   Naam
9,0 g   Fermentis-S33 of US-05

The grand plan;

-Het vanille stokje te kneuzen en 2 minuten mee te koken aan het eind tussen de hop.
 -Na de hoofdgisting (4 á 5 dagen) het jongbier over te hevelen naar een nieuw gistvat en het gist op de bodem van het oude gistvat achter te laten.
- Bij de nagisting de honing toe te voegen (zonder het te verhitten, de honing verliest volgens velen zijn aroma's op die manier. De honing behoort steriel genoeg te zijn om geen infecties te dragen).
-1 tot 2 weken te laten nagisten en bottelen wanneer het SG de 1010 of lager aantikt samen met 8 gram suiker per liter voor de koolzuurvorming.
-2 maanden te laten hergisten op de fles en soms te controleren op de smaak.

Nu heb ik mijn twijfels over een aantal stappen en vraag ik aan jullie om hier over mee te denken; :degroeten:

Vraag 1; is het wel slim om na 5 dagen over te hevelen en dan honing toe te voegen? aan de ene kant lijkt mij dat er dan minder honing vergist wordt en daardoor meer honing aroma overblijft, aan de andere kant; wat als ik teveel gist kwijt raak en een sloom fermenterend bierbommetje maak? :weetniet:
Vraag 2; Heeft iemand hier eens vanille in zijn handen gehad en heeft hij omtrent gebruik en hoeveelheid een tip?

Overige opmerkingen zijn uiteraard ook welkom!
Groetjes,
Jeroen. :brouwen:

Middelsee Folsgeare

Ik ben benieuwd naar je resultaat en bevindingen!

Brouwerij KOR

Interessante receptuur!
Ik zou niet bang zijn voor het niet vergisten van de honing, er zal genoeg actieve gist zijn. Denk dat het een goed idee is op deze manier om meer honing aroma te houden. Ben ook erg benieuwd naar de uiteindelijke vanille smaak.

Gr Ruud

Davester

Ik heb hoe nu honing staan die het bottelsuiker moet gaan vervangen. 
Eerste keer dat ik iets met honing ga doen dus ben erg benieuwd

BritneysBeers

Citaat van: Rootsman op 27-04-2021  08:15 uInteressante receptuur!
Ik zou niet bang zijn voor het niet vergisten van de honing, er zal genoeg actieve gist zijn. Denk dat het een goed idee is op deze manier om meer honing aroma te houden. Ben ook erg benieuwd naar de uiteindelijke vanille smaak.

Gr Ruud

Hoi Ruurd,

beetje laat. maar;  De SVG van mijn bier kwam uit op ongeveer 90%!
De Fermentis vond de honing iets te Jummy dus! want volgens de fabrikant hoorde het eerder rond de 70 te liggen. Afín.

Het was een zeer sterke, maar wel lekkere blondine geworden, echter proefde ik niks van de peperdure vanille terug. ook de honingsmaak was ver te zoeken.
In andere bieren heb ik met honing als bottelsuiker wel sterk honing geproefd in het bier tot hij een maandje of 3 oud is, dan verdwijnt die verfijnde smaak helaas ook.
Qua vanille zou ik nog eens met bakkers vanille extract willen experimenteren.  :brouwen:

Groetjes!

Fractus

Leuk experiment!

Je zou ook kunnen proberen om zelf een vanille-extract te maken door het vanillestokje open te snijden en dan in de wodka laten trekken voor een paar weken. Dan bij het bottelen de juiste hoeveelheid doseren zodat je het wel proeft maar niet te overheersend is: Beetje toevoegen, even proeven en dan herhalen tot de smaak goed is. Misschien werkt dat makkelijker ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.