First Brew: Extract Punk IPA... maar hij is te bitter

Gestart door justice strike, 14-07-2021 09:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

justice strike

Heb 3 weken geleden een biersetje gekregen en ben nu erg geïnteresseerd in het brouwen van bier. Nu wilde ik proberen een Punk IPA na te brouwen met Extract Malt, maar volgens mij snap ik niet helemaal hoe ik het recept moet omzetten. Op zich klopt de zwaarte redelijk, maar de kleur en zeker de bitterheid klopt totaal niet.

Ik heb het recept van brewdog zelf:
https://brewdogrecipes.com/recipes/punk-ipa-2010-current

En ik heb hem op deze manier omgezet (Athanum kon ik niet krijgen, dus dat is Cascade geworden)

Basiskenmerken
Omschrijving Waarde Omschrijving Waarde
Kenmerk 001 Begin SG 1.055 SG
Naam Punk IPA Eind SG
Brouwdatum 12-Jul-21 Alcoholgehalte
Bierstijl Engelse India Pale Ale Berekende kleur 11 EBC (Morey)
Volume 5.0 l Berekende bitterheid 84 IBU (Rager)
Brouwzaalrendement 100.0% Bitterheidsindex 1.53 BU/GU
Kooktijd 60 min.

Water(behandeling)
Hoeveelheid Ingrediënt
Spoelwater 6.94 l

Vergistbare ingrediënten
Hoeveelheid Percentage Naam Mouterij/herkomst Kleur
0.75 kg 95.2 % Moutextract licht Brewferm 8 EBC
0.04 kg 4.8 % Cara-hell Weyermann 25 EBC

Hop
Hoeveelheid Naam Alfazuur Kooktijd IBU
5.0 g Chinook 13.1% 60 min. 39
3.1 g Cascade 5.5% 60 min. 11
5.0 g Chinook 13.1% 15 min. 10
3.1 g Cascade 5.5% 15 min. 3
7.0 g Chinook 13.1% 5 min. 9
3.1 g Cascade 5.5% 5 min. 2
3.1 g Simcoe 12.9% 5 min. 4
3.1 g Nelson Sauvin 12.8% 5 min. 4
18.8 g Cascade 5.5% koudhop 0
11.9 g Chinook 13.1% koudhop 0
9.4 g Simcoe 12.9% koudhop 0
5.0 g Nelson Sauvin 12.8% koudhop 0
2.5 g Amarillo 8.9% koudhop 0

Gist
Hoedanigheid Hoeveelheid Naam Herkomst Type
droog 11.0 g US-05 Safale American Fermentis bovengist


Kan iemand mij aangeven waar ik de mist in ga met de hop? Ik kom uit op een IBU van 84, terwijl het originele recept op 40 uitkomt. Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom. Overigens, als ik de hop halveer tijdens het koken, kom ik wel ongeveer uit op de juiste bitterheid, maar klopt dit ook?

Alvast bedankt

Hopfenfox

Ik heb het antwoord ook niet, maar het viel mij ook op. Heb het recept voor de toekomst in Brewfather gezet en de IBU geschaald naar 40. De vroege hoppen worden er fors minder van. Ik kom bijvoorbeeld voor een 10L batch op 5 gram van elk Chinook en Athanum. Die heb jij er in staan voor 5 liter, en snap ik als je het recept gewoon door 4 deelt. Ik heb deze afgelopen weekend nog gedronken en de IBU is echt geen 84, die 40 lijkt wel te kloppen. Gewoon schalen dus naar 40 en proberen.

De vroege hop voegt sowieso meer bitterheid dan aroma en smaak toe, dus die halveren lijkt me prima.

Overigens staat het recept ook in de Brewfather bibliotheek en de persoon die dat er in heeft gezet komt op een IBU van 105! En geeft vervolgens aan dat het een bijna perfecte kloon is. Tja.

Snelbier

Mogelijke oorzaken:
Ander alfazuur%? Bepaalt de bitterheid. Die van Brewdog zijn onbekend, kunnen lager liggen dan wat jij nu gebruikt.
In dat geval de hops naar verhouding verlagen, dan komt het meestal goed.

Exacte kooktijden van Brewdog onbekend.
  'Middle' heb je omgezet naar 15minuten, lijkt me vrij normaal.
  'End' heb jij vertaald naar 5 min.. Geeft in totaal een 20ibu.. Als je de late hop niét zou koken (dus whirlpool-gift of zo) zit je 20ibu lager.
Whirlpool hop is vrij normaal voor ipa, ik denk dat Brewdog dat ook doet. Alleen smaak+aroma, géén extra bitter.

Totaal:  Late hop verplaatsen van 5min naar Whirlpool, scheelt 20ibu.
  Hops 60min en 15min allemaal hoeveelheden verminderen (minus 38%?) tot je op gewenste ibu zit.

Succes,  Snelbier.

Toevoeging: Je hebt de bitter-instelling op Räger staan.  Geeft bij mij 15% hoger bitter dan Tinseth, wie heeft gelijk en waar rekent Brewdog mee..
  Voor je het weet zit je appels met peren te vergelijken..

Hopfenfox

Snelbier heeft een goed punt, in veel kloon-recepten zie ik alfazuur % van 3 voor Athanum en 6 voor Chinook. Dan heb je relatie veel nodig voor de IBU en ze zijn nu met hoger % te koop. En ik zag ergens dat de late gift inderdaad een hopstand is ipv 5 minuten kook. Dan kom je er wel. En of je nu op 40 of 45 eindigt ga je echt niet merken.

justice strike

Ik denk dat ik de bitter hops ga halveren. Lijkt mij het beste, ook als je ervaringen hetzelfde zijn bij 10l

CiteerToevoeging: Je hebt de bitter-instelling op Räger staan.  Geeft bij mij 15% hoger bitter dan Tinseth, wie heeft gelijk en waar rekent Brewdog mee..
  Voor je het weet zit je appels met peren te vergelijken..

Tinseth geeft bij mij een IBU van 120 aan. Ik zal de eerdere hop maar halveren om op 40 IBU uit te komen.

Overigens, misschien een domme vraag. Heebt de kleur (11 ebc ipv 15 ebc) echt een impact op de smaak, of is dat alleen voor het oog. Ik kan daar geen goede informatie over vinden.

Snelbier

Kleur wordt grotendeels bepaald door de mouten, en dát bepaalt een deel van de smaak.
Goed mogelijk om met andere mouten een andere kleur te krijgen en toch identieke smaak..
Daarbij zijn de moutkleuren niét altijd constant, dus je kleur kan sowieso afwijken van berekening.
Ook langer koken kan donkerder kleur geven, zonder dat je het echt proeft.
Niet te moeilijk over doen, lekker brouwen.

Hopfenfox

Zeker bij een bier dat volledig drijft op de smaken en aroma's uit de hop gaat de moutstort niet veel verschil maken. Bij veel IPA's zie je 90% of meer pale mout en dan een beetje cara 40 of cara 120 voor de kleur, schuimhoudbaarheid en iets zoetigs. Allemaal marginaal.

justice strike

Misschien moet ik het recept dan maar een beetje versimpelen. Moet ook eerlijk zeggen. Voor een eerste brouwsel is het meteen een investering aan ingrediënten ;)

tdp

Citaat van: justice strike op 14-07-2021  11:08 u...
Overigens, misschien een domme vraag. Heebt de kleur (11 ebc ipv 15 ebc) echt een impact op de smaak, of is dat alleen voor het oog. Ik kan daar geen goede informatie over vinden.

Kleur is eigenlijk het resultaat van smaak ;), niet te druk om maken ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.