Vergisting gestopt M21

Gestart door Kaiser, 02-08-2019 12:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kaiser

(Beginnende brouwer met wel al een aantal brouwselpogingen achter de rug)

18 juli (2 weken geleden) een brouwsel van 15L gebrouwen met start sg 1072 (gemeten met een hydrometer). Hierna een zakje korrelgist M21 (Mangrove Jack's Belgian Wit) bijgedaan, maar deze is al een week gestopt op SG 1030. Gistingskast staat ingesteld op 19 +- 1°C.

Zou ik de gisting terug op gang kunnen brengen door de temperatuur nog wat verhogen naar 25°C? Of zou deze gist niet tot 7% kunnen?

Extra vraagje; als ik dit zou bottelen, is het dan aangeraden bottelgist toe te voegen, of zou deze toch nog verder gisten op fles?

Alvast bedankt!

Brouwert

Citaat van: Kaiser op 02-08-2019  12:07 u(Beginnende brouwer met wel al een aantal brouwselpogingen achter de rug)

18 juli (2 weken geleden) een brouwsel van 15L gebrouwen met start sg 1072. Hierna een zakje korrelgist M21 (Mangrove Jack's Belgian Wit) bijgedaan, maar deze is al een week gestopt op SG 1030. Gistingskast staat ingesteld op 19 +- 1°C.

Zou ik de gisting terug op gang kunnen brengen door de temperatuur nog wat verhogen naar 25°C? Of zou deze gist niet tot 7% kunnen?

Extra vraagje; als ik dit zou bottelen, is het dan aangeraden bottelgist toe te voegen, of zou deze toch nog verder gisten op fles?

Alvast bedankt!

Hoe heb je de eind SG gemeten (dus na de vergisting)? Indien dat met een refractometer was: heb je de waarde gecorrigeerd?

Verder zou ik hem niet naar 25 graden zetten. Dat lijkt mij wel erg hoog.
Eerder het van wat wentelen/schudden en de temp naar 20 graden zetten.

Bottelgist is in ieder geval zeker niet nodig (als zou ik zeker nu nog niet gaan bottelen...)

Koen S

Ik heb vorig jaar een witbier vergist met de M21. Met een begin sg van 1048 bleef die hangen op 1020. Ik heb toen 2g gistvoeding toegevoegd en de temperatuur elke dag 0,5°C verhoogd tot 25°C.
Uiteindelijk vergistte de M21 door tot 1008 waar BrouwHulp 1012 had voorspeld. Ik haalde een SVG van 83%, de fabrikant geeft 75% op.

Snelbier

In maart een witbier vergist met M21, leek na 14 dagen uitvergist, SG-end~1011.
Gestart op 19'C, navergist ruim een week op 21'C. Gebotteld met 7g/L suiker.
Lekker biertje, maar na -3 weken toch teveel schuim, blijkbaar onvoldoende uitvergist.
M21 mag best wat warm nagisten, lijkt zelfs nodig om snel uit te gisten.
Ik zou dit bier+gist een 'schop onder de kont' geven; beetje gistvoeding en temperatuur naar 22'C.
En ZEKER niet te vroeg bottelen, dat worden gushers.

Succes,  Snelbier.

brouwerwaldonk

In december 2019 een witbier gemaakt met een Brewferm Blanche als gist.
Begindensiteit 1040
Einddensiteit na 8 dagen 1008
Vergistingstemperatuur van 22°C.
Gebotteld met 7g/L suiker
Alcoholgehalte 4,7 vol%


elBieros

M21 zou tot 9% alcohol aan moeten kunnen met een vergistingstemperatuur van 18 tot 25 graden...

https://www.braumarkt.com/mangrove-jacks-belgian-wit-m21-biergist-10-gr

gr, elB

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 02-08-2019  15:30 uIn december 2019 een witbier gemaakt met een Brewferm Blanche als gist.

Walter, mag ik jouw tijdmachine lenen?  :)

Snelbier

Topicstarter heeft een bier met relatief hoog SG vergist met 'Witbier-gist'.
Reacties cq ervaringen komen dan uit de WITBIER-hoek (ook de mijne)..
 Appelen met peren vergelijken, achteraf onvolledige data..
========================
Tussen de regels doorlezend zou ik TS toch adviseren om het jongbier+gist een 'schop' te geven.
BrouwerWaldonk heeft (hoop ik) meer ervaren adviezen.
Wél beetje jammer dat de FORUM-BEPALENDE foto van zijn HELDER WORT nu wittig is.  >:D
No offense, blijf beleefd, en drink veilig.
Snelbier.

stiaanke

Citaat van: Brouwert op 02-08-2019  12:28 uHoe heb je de eind SG gemeten (dus na de vergisting)? Indien dat met een refractometer was: heb je de waarde gecorrigeerd?

Spijtig dat topicstarter na 4 dagen nog niet heeft geantwoord.

brouwerwaldonk

Citaat van: Snelbier op 02-08-2019  16:48 uTussen de regels doorlezend zou ik TS toch adviseren om het jongbier+gist een 'schop' te geven.
BrouwerWaldonk heeft (hoop ik) meer ervaren adviezen.

Snelbier.
Een stilgevallen gisting krijg ik meestal terug op gang door even te beluchten, zodat er nieuwe jonge gistcellen gevormd worden en zeker niet met een overdaad aan gistvoeding want dat kan de zaak onherroepelijk stil leggen.

brouwerwaldonk

Citaat van: Snelbier op 02-08-2019  16:48 uWél beetje jammer dat de FORUM-BEPALENDE foto van zijn HELDER WORT nu wittig is.  >:D
Waar zie jij HELDER WORT??
Deze foto is er een van een glas witbier
Heb alle trukken moeten bovenhalen om een troebel bier te bekomen



en deze is er een van een glas helder bier


brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 02-08-2019  16:27 uWalter, mag ik jouw tijdmachine lenen?  :)
Oeps, Foutje was in december 2015

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-08-2019  14:16 uEen stilgevallen gisting krijg ik meestal terug op gang door even te beluchten, zodat er nieuwe jonge gistcellen gevormd worden en zeker niet met een overdaad aan gistvoeding want dat kan de zaak onherroepelijk stil leggen.

Voor de aanmaak van nieuwe cellen zijn voedingstoffen nodig. Bij een stokkende vergisting is vaak een tekort aan mineralen. Heel wat keren is hier op het forum gemeld dat de vergisting weer op gang kwam na toevoeging van gistvoeding.
Neemt niet weg dat een overmaat aan gistvoeding niet gewenst is vanwege de ongewenste smaak van gistvoeding en de verhoging van de pH. Wanneer je gistvoeding gebruikt hoor je ook zuur toe te voegen om dit effect te neutraliseren. De vergisting gaat sneller aan de gang bij een lage pH (5,0 of lager).

De beste ervaringen bij een stilgevallen vergisting zijn het maken van een giststarter met gistvoeding. Je geeft dan zowel vitale gistcellen als extra voeding.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.